Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

Bedankt voor de reactie.

Het maakt trouwens niet uit dat de kaliumnitraat niet 100% zuiver is.
Het is niet bedoeld voor buskruit.

Maar moet de ammoniumnitraat en LoSalt (KCl - NaCl) in een bepaalde verhouding?

Want ik heb het twee keer geprobeerd (bij een ammoniumnitraat oplossing LoSalt en dan invriezen), maar ik kreeg alleen ijskristallen.
En als zich kristallen beginnen te vormen, is de rest van het water dan al bevroren of nog in vloeibare toestand?

Edit: zal de zuiverheid van de verkegen kaliumnitraat kristallen boven 90% liggen? Het moet ook niet te onzuiver worden.

Bvd, MrRt.

Link to comment
  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

ik zou echt niet weten hoe onzuiver het is
voor verhouding moet je even reactievergelijking uitbalanceren
dit is alles op een rijtje, mag jij gaan uitbalanceren :D lijkt me niet te moeilijk...
de NaCl kun je trouwens in de vergelijking wegdenken, aangezien er niets mee gebeurt
je yield zal heel erg omhoog gaan als je gewoon puur KCl gebruikt..
NaCl + KCl + NH4NO3 ===> KNO3 + NaCl + Cl- + NH4+

als je dat uitbalanceert weet je ook meteen hoe zuiver je KNO3 wordt

hint: bij de links is een link gegeven naar een programma om reacties uit te balanceren.. maar je kan het natuurlijk ook zelf proberen :D

het kristallen vormen komt trouwens doordat het water niet meer opgelost kan hebben, dus slaat het neer in vorm van kristallen

dus als je oplossing bij 80°C verzadigd is en je het in de koelkast zet zal je meer overhouden dan als je oplossing bij gewoon 20°C verzadigd is en je het dan in de koelkast zet

dus neem heet water voor het oplossen, dat gaat het best

en neem niet te veel water, het zal je verbazen hoeveel je erin kan oplossen..

edit: okay, nu ik er naar kijk valt er niet zo veel uit te balanceren... wel rekening mee houden dat je de hoeveelheid io zout ff moet uitrekenen met 33% NaCl en 66% KCl (dat zei je toch?)
anders klopt het niet

(in de reactievergelijking heb je dus 2x zoveel KCl als NaCl, dan kun je gewoon 1 NaCl en 2 KCl gebruiken ipv 33 en 66...)

Link to comment
  • 4 months later...


Leuk dat K2O reageert met water. Als er nitraat-ionen bij in het mengsel zitten zal er kaliumnitraat worden gevormt.

Tjah, maar ik heb dus een vraagje:
Als je dan een KOH oplossing hebt krijg je toch K+ en OH- ionen.
Maar waarom kan er dan geen NH4OH ontstaan zodra je er NH4OH ontstaan door NH4NO3 toe te voegen, ik zie tenminste in de oplosbaarheids tabel dat het niet bestaat :?

EDIT:
Ik heb het net gesimuleerd in een programma (Crocodile Chemistry, niet geweldig maar zoveel van die programma's zijn er niet) en er ontstond NH3 en KNO3, maar bij de reacties staat het volgende:
Ik gooide eerst NH4NO3 bij de KOH oplossing:
NH4NO3(s) -> NH4NO3(aq)
dan dit:
NH3(aq) -> NH3(g)
NH3(aq) +H2O <-> NH4+(aq) + OH-
Kan iemand mij uitleggen hoe die NH3 ineens ontstaan is?
Link to comment

NH4OH bestaat niet, het betreft altijd de opgeloste deeltjes NH4+ en OH-. Dat is in feite gewoon ammoniak (NH3) opgelost in water (zoals je in je laatste reactie al aangeeft). De reactie is een evenwichtsreactie, dus het kan ook omgekeerd lopen, zodoende ontsnapt de NH3 weer uit de oplossing als gas (dat ruik je dus als je een fles ammonia opendraait).

NH4+ is een zwak zuur en kan zijn H+ afgeven aan een base, in jouw voorbeeld KOH, wat tevens een sterke base is. Dit geeft dan een aflopende reactie tot een van de stoffen volledig is weggereageerd. Verder houd je dan hoofdzakelijk opgelost KNO3 over.
Met een zwakke base zal je geen aflopende reactie krijgen omdat NH3 (in oplossing dus NH4+ en OH-) zeer goed oplosbaar is en zodoende dus (gedeeltelijk) in de oplossing blijft zitten.

Wat betreft de K2O. Kunstmeststoffen hebben een N-P-K waarde die de gehalte stikstof, fosfor en kalium (-ionen) aangeven. Echter, dit is niet in elementaire vorm. De hoeveelheid aanwezige fosfor wordt aangegeven in de vorm P2O5 en voor kalium is dit K2O (stikstof weet ik niet meer precies). Dat hoeft niet te betekenen dat er ook daadwerkelijk P2O5 of K2O in zit, fosfor is meestal aanwezig in de vorm van fosfaten (PO43-) en kalium-ionen zijn vaak aanwezig als nitraat, sulfaat, carbonaat of fosfaat.

Link to comment

Dan vergeet je nog even dat K2O ontleedt in water.
Vormt KOH, waarmee je misschien ook wel KNO3 kan maken, maar dat weet ik niet.
Dan zou je dus NH3 + H2O <--> NH4+ + OH- krijgen, wat je met koken eruit bubbelt, dus da's lekker makkelijk
Maar nogmaals, ik weet niet of dat zo simpel werkt.

Maar er zit dus misschien al KNO3 in die kunstmest, zoals Ananas al aangaf.

(Hoe werkt Sub en Superscript bij dit forum? Bij chemixtry (die hetzelfde forum heeft) is er een html-on/off als je een bericht post, maar hier niet.. :) )

Edit:
Alle <sub></sub> tags maar verwijderd, is beter leesbaar zo.

Link to comment
  • 2 weeks later...
ik heb de ingred. op een grote zak patent kali gevonden
K2O 30%
SO3 42%
MgO 10%
+18% verwaarloosbare stoffen(rest)

nu, MgO is te schijden van de rest dmv een filtratie,
maar hoe scheid je dan SO3 en K2O?

Huh dan zou je zwavelzuur over je plantjes heen gieten hoor.
SO3 + H2O => H2SO4
Maar vaak bedoelen ze met zo'n verbinding met zuurstof vaak andere verbindingen geloof ik, maar SO3 lijkt me sterk

Dan vergeet je nog even dat K2O ontleedt in water.
Vormt KOH, waarmee je misschien ook wel KNO3 kan maken, maar dat weet ik niet.

Check me post op de vorige pagina eens, ik ging ook van KOH uit. :)
Link to comment

SO<sub>3</sub> zal er zeker weten niet in zitten, dit reageert al met vocht uit de lucht en is echt niet te missen als je dat zou hebben.

Zoals ik al eerder zei, als er iets op staat, hoeft dat er niet per se in te zetten, dat geld dus ook voor SO<sub>3</sub> en K<sub>2</sub>O.

Ik denk eerder dat je iets van kaliumsulfaat hebt, wat op de zak is teruggerekend naar SO<sub>3</sub> en K<sub>2</sub>O.

Staat er geen N-P-K waarde op de zak? Als het niet in de buurt komt van 46.2 - 0 - 13.5 heb je geen KNO<sub>3</sub>, maar iets anders waar je zeer waarschijnlijk niks aan hebt.

(Subscript enzo mot ik nog even uitvogelen, maar me internet hier in Frankrijk is niet zo snel, dus dat 'uitvogelen' gaat ook niet zo vlug).

Link to comment
  • 4 months later...

Ik heb ASEF Kalimest gevonden. Zit hier nou KNO3 in of niet? Want de ene zegt van wel en de andere van niet. ;):D Of kan ik KNO3 vinden bij de aquarium gedeelte? Maar ik heb gelezen dat KNO3 helemaal niet goed is voor vissen. Maar sommigen zeggen toch dat je het daar kunt vinden.

Link to comment

Nou ik heb internet zo een beetje helemaal afgezocht, ben het inderdaad vaak tegengekomen maar er zit een groot verschil in de prijzen.

En dan heb ik een vraagje: zuiverheid van 95% is dat onvoldoende ?

Oja, als iemand een leuke bron weet hoor ik het graag via PM :angry:

MVG,

Jokke

Link to comment

Ik heb KN03 besteld bij de locale apotheek,
ze hebben er niet veel over gezegt enkel dat het besteld moest worden en dat het tegen half 6 binne zou zijn dus straks heb ik 100gr Kaliumnitraat :angry:

Prijs weet ik nog niet.

Je post heeft niet zoveel toegevoegde waarde aan dit topic buiten dat de rest nog eens kan zien dat het niet slim is om bij apotheken iets te bestellen en je spelling is niet goed. Volgende keer krijg je een warning! (Prophet)

Link to comment

Prijs is het eerste wat je moet vragen als je iets bij de apotheek besteld! In mijn ogen is het sowieso al niet slim om bij een apotheek kaliumnitraat te gaan bestellen, je kan het voor geen geld in grote hoeveelheden aankopen. Straks hebben ze voor jou 100g 99%pa besteld en kan je €50 dokken ofzo terwijl je voor datzelfde bedrag >50kilo kan hebben. Bij mij was de apotheker nogal losjes en kon ik zelf zeggen rond wat zuiverheid het moest liggen en zo ook mede de prijs betalen, maar dat is niet altijd zo. Dus pas in het vervolg op!

EDIT: @Infernoman: zeggen dat je iets bij de apotheek hebt besteld beschouw ik niet echt als een bron. Het is hetzelfde als zeggen dat je iets bij een d.h.z.-zaak kan vinden. Volgens mij hebben de meeste wel door dat je chemicaliën bij sommige apotheken kan bestellen, maar een goede bron is het niet omdat het meestal een heel duur grapje is.

Link to comment

Ten eerste mag je geen bronnen vermelden.
Ten tweede wil ik zeggen dat je jezelf hierbij flink hebt genaaid. KNO3 van de bron die jij vermeld is volgens mij gigantisch duur. Wat wil je trouwens zeggen met je reply? Ik vind hem redelijk nutteloos. En doe wat aan je spelling; Zinnen beginnen met hoofdletter, eindigen met een punt, het is binnen en het voltooid deelwoord gaat met een d, behalve als de ik-vorm op K, O, F, S, C, H, I, P of X eindigt.

Greetz
IM

(sorry voor de spellingsregels, maar veel mensen begrijpen ze nog steeds niet).

EDIT: de post van Prophet komt ong. op hetzelfde neer, tegelijkertijd gemaakt.

EDIT2:
@Prophet: ik vind het ook niet echt een bron, maar er zijn genoeg andere voorbeelden van "half-bronnen". Er zijn namelijk ook chems als HNO3, H2SO4, Al enz. vrij te verkrijgen in andere alledaagse winkels, deze mag je echter niet vermelden. Vandaar de verwarring

Link to comment

×
×
  • Create New...