Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

Het is misschien dat ik nogal vatbaar ben voor goed verzorgde posts, want Naudin maakt op mij zeker geen slechte indruk. Akkoord, misschien dat zijn vraag al beantwoord is of dat hij hem beter elders kon stellen, maar gesteld zoals in de eerste post van dit topic vind ik het geen onredelijke reactie: Zelf research gedaan, niet tevreden met het hier aanwezige antwoord, geen Br33zahtaal...
Een titel als "Kaliumnitraat synthetiseren" of op dezelfde manier het oude topic bumpen en er lijkt me geen rede voor hoge gemoederen.

Ik ben geen mod, maar voor zover ik weet krijgen mensen warns als ze topics zo [

hee hoe maak je kno3 zelf dan
gz, k3wl78

] bumpen, niet voor posts als de jouwe. :o Edited by Pjee
Link to comment
  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb nog even een vraag.
Lo-salt is een mengsel van 2/3e kaliumchloride en 1/3e natriumchloride. Dus als ik dit bij de ammoniumnitraatoplossing voeg, krijg ik als eindproduct toch een mengsel van kaliumnitraat en natriumnitraat, of heb ik het mis? Of is er misschien zuivere kaliumchloride te verkrijgen in de supermarkt?

Edit:
Sorry, ik heb het al gevonden.

Edited by Naudin
Link to comment

Ik geloof ooit een keer op het forum gelezen te hebben dat je 500 gram buskruit mag hebben ofzo(weet 't niet zeker). Met KNO3 weet ik het niet. De pa van een vriend van mij heeft een bollenbedrijf en die mag per jaar 500Kg KNO3 opmaken en omdat hij onder de 3 hectare zit komen ze niet controleren. Wel lache is dat hij nooit kaliumnitraat gebruikt dus ik heb altijd voldoende voorraad liggen bij hem.

Link to comment

Het bezit/zelf maken van zwart buskruit is volgens mij verboden volgens de wet, omdat dit onder de wapenwet valt zul je dus ook een vergunning nodig hebben. Echter als je kan bewijzen dat het alleen maar een simpel scheikundeproefje betreft zal je niet al te veel gedonder krijgen, maar dan moet je natuurlijk geen honderden grammen opgeslagen hebben.

Voor kaliumnitraat valt het mij wel mee het is nog steeds verkrijgbaar bij sommige huis tuin en keuken verkoopadressen, je hoort alleen wel veel geluiden vanuit Den Haag dat men de verkoop van nitraat-houdende meststoffen beter wil controleren.

Link to comment
je hoort alleen wel veel geluiden vanuit Den Haag dat men de verkoop van nitraat-houdende meststoffen beter wil controleren.
Dit is (dacht ik) alleen nog maar ammoniumnitraat, omdat één of andere mongool in Den Haag waarschijnlijk een keer in de Sp!ts heeft gelezen dat ze daar in Canada een toren mee wilden opblazen...
Link to comment

Het in bezit hebben van nitraat-stoffen is illegaal in Nederland, een zakenpartner van mijn vader heeft een bedrijf dat meststoffen (maakt en) verkoopt.
De zoon van deze man had kaliumnitraat in z'n bezit voor het maken voor rookbommen, nadat de politie werd getipt is de jongen opgepakt en is er vanaf gekomen met een taakstraf en een leuke boete. :P

Nou heeft dit zich dan wel in 2002 afgespeeld maar de wetten zijn op ons gebied alleen maar strenger geworden i.v.m. terreur! ;)

Grtz Lennard

Link to comment

Bezit van (veruit de meeste) stoffen is niet illegaal. Het gaat erom wat je er mee hebt gedaan. Zo was de ex-member uit het zuiden des lands niet vervolgd voor bezit van de aangetroffen stoffen.
Het maken van een rookbom lijkt me ook niet illegaal, dus waarschijnlijk heeft hij de boete+taakstraf gekregen voor het binnen de bebouwde kom produceren van overmatige hoeveelheden rook, ofzo ;)

Link to comment

Ja dat zal kunnen ja! ;)
Ik heb het verhaal alleen maar te horen gekregen van mijn vader toen ik mijn eerste KNO3 suiker rookbommen wou gaan maken, dus dit hoeft op zich ook niet heel erg waarheidsgetrouw te zijn!

Grtz Lennard

-EDIT- PS: vertel eens over die member in het zuiden? (ener en energy?)

Edited by lennard
Link to comment
  • 2 weeks later...

Sorry mischien is het al gepost maar ik had ff niet de tijd om alle...!! 12 pagina's te gaan lezen.

Het probleem is bij sommige mensen die kno3 proberen te maken is:
Dat het lo-salt niet helemaal in koud water kan oplossen en vooral omdat de nh4no3 het water nog kouder maakt.
Dus daarom kun je beter deze formule gebruiken:

Kaliumnitraat maken:

Los 340 gram kalkammonsalpeter op in 500ml kokend water
en los 223.5g lo-salt op in 500ml kokend water.
Filter de KAS oplossing in een koffie filter en gooi de resten in de koffiefilter weg
doe 2 de oplossingen bij elkaar daarna 10 min goed!! roeren en het zet daarna in de vriezer.
Na ongeveer 1 dag liggen er witten kristallen op de bodem filter deze eruit.
je zult nu 66% kno3 en 33% nano3 hebben natriumnitraat wordt ook gebruikt in buskruit dus dat is niet erg als je het maar droog en luchtdicht opslaat.

ik hoop dat dit helpt voor somige mensen

Link to comment
Sorry mischien is het al gepost maar ik had ff niet de tijd om alle...!! 12 pagina's te gaan lezen.

Het probleem is bij sommige mensen die kno3 proberen te maken is:
Dat het lo-salt niet helemaal in koud water kan oplossen en vooral omdat de nh4no3 het water nog kouder maakt.
Dus daarom kun je beter deze formule gebruiken:

Kaliumnitraat maken:

Los 340 gram kalkammonsalpeter op in 500ml kokend water
en los 223.5g lo-salt op in 500ml kokend water.
Filter de KAS oplossing in een koffie filter en gooi de resten in de koffiefilter weg
doe 2 de oplossingen bij elkaar daarna 10 min goed!! roeren en het zet daarna in de vriezer.
Na ongeveer 1 dag liggen er witten kristallen op de bodem filter deze eruit.
je zult nu 66% kno3 en 33% nano3 hebben natriumnitraat wordt ook gebruikt in buskruit dus dat is niet erg als je het maar droog en luchtdicht opslaat.

ik hoop dat dit helpt voor somige mensen

Volgens mij wordt er helemaal niet genoeg NaNO3 gevormd om neer te slaan hoor. En het wordt al helemaal niet gebruikt in buskruit! Het klopt inderdaad dat ammoniumnitraat het water flink afkoelt.
Link to comment
Oplosbaarheid per 100 ml water.

NH4NO3
118 @ 0oC
871 @ 100oC

NaNO3
73 @ 0oC
180 @ 100oC

KNO3
13 @ 0oC
246 @ 100oC

Handbook of chemistry and physics 15th ed.


Voor het oplossen van 340 gram KAS (70%) heb je dus maar 27cc water nodig.

Voor het oplossen van je KCl/NaCl mengsel heb je maar 250cc water nodig.

De hoeveelheden zijn dus sioso stierenkeutels.

Daarnaast is het al etterlijke malen vermeld dat het niet mogelijk is hiermee zuivere KNO3 te oogsten. NaNO3 zal de zooi vochtaantrekkend maken, terwijl NH4NO3 ook nog eens goed kan reageren met metalen. Niet aan te raden dit als zuivere KNO3 te gebruiken. Afgezien daarvan is bij goede bronnen KNO3 goedkoper dan jou Lo-salt uit de winkel.
Link to comment
Hehe, wat een geniepige truk om achter een bron te vragen. KNO3 is een van de gemakkelijkste stoffen om te vinden in België EN Nederland.

Je bent gek niet egt de gemakelijkste stoffen om te krijgen want je kunt het ook gebruiken voor bommen enzo.
Vertel mij waar eens je kno3 ik woon 200m van de belgische grens af dus dat zou wel kunnen.

*zucht* en weer een 12 jarige met een maandje warning. ;) T.
Link to comment

Ik heb net een berekening gemaakt waarbij ik uitga van 500gr KAS die 75% AN bevat, Lo-Salt met 2/3e KCl en 1/3e NaCl en 1 liter water.
Uiteindelijk wordt er gevormd:
278,75 g KNO3
167,2 g NaNO3
256,5 NH4Cl

Oplosbaarheden:
KNO3: 136,3 g/l (0 C)
NaNO3: 730 g/l (0 C)
NH4Cl: 294,1 g/l (0 C)

Er zal dus 278,75-136,3= 152,45 g KNO3 neerslaan en geen andere stoffen. Er zal alleen nog wat meer KNO3 oplossen als je het mengsel laat smelten om de KNO3 eruit te filtreren. Misschien is dit te minimaliseren door het te laten smelten in de koelkast? (wat overigens wel érg veel tijd in beslag neemt)
Het kan wel dat ik een foutje heb gemaakt.. Correct me if i'm wrong

Edit:
Ik merk net dat er een dergelijke hoeveelheid Lo-Salt niet eens kan worden toegevoegd omdat de KCl dan niet meer oplost.. Dus zou je minder van alles moeten nemen maar er slaat dus nog steeds niks anders dan KNO3 neer.

Edited by Naudin
Link to comment
  • 1 month later...

×
×
  • Create New...