Jump to content
PyroForum.nl

Strijk Ontsteking


Willy

Recommended Posts

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand verstand heeft van ontsteking door wrijving. Het lijkt me namelijk leuk om een ontsteking te maken voor bijvoorbeeld rookbommen of fakkels die je gebruikt door het bijvoorbeeld langs de stoeptegels te strijken (hangt van gevoeligheid af).

Hiervoor is dus een wrijving gevoelige compositie nodig. Ook leek het me handig dat je voor het maken van wrijving geen extra medium nodig hebt (wat je wel hebt bij lucifers).

Met vriendelijke groet, Willy

Link to comment

Er staan op http://test.pyrotechniques.org een paar composities van ik geloof Lancaster die geschikt zijn als strijkontsteking. Die site ligt momenteel plat, anders had ik ze even gepost hier. Ik zou je ze wel afraden trouwens, want die composities zijn uitermate gevoelig en heet.

Anders zoek je het lucifertopic in de mediasectie even op, daar heeft Tyneman een lucifercompositie die ook geen extern medium nodig heeft maar wel goed fikt. Ik gebruikte zelf trouwens gejatte luciferkoppen voor een strijkontsteking, dan weet je tenminste zeker dat het niet op een kwade dag vanzelf gaat branden.

Link to comment

Sorry, ik wist niet dat er een lucifertopic was. Ik had gezocht naar andere dingen om te kijken of er al een topic over strijk ontstekingen was.

Heel erg bedankt. Ik denk dat het wel gaat lukken nu. Ik zal maar gauw het lucifer topic gaan lezen.

Edited by Willy
Link to comment

Ik heb meerdere keren met succes een compositie gebruikt met zwavel, kaliumchloraat en dextrine. Ik dacht dat het deze verhouding was;

KCLO3 25
S 15
dextrine 10


succes ermee, probeer zuurvije zwavel te gebruiken dit is iniedergeval veilig(er) dan niet zuurvrije zwavel.

Link to comment

Wat eventueel ook altijd mogelijk is is dat je bovenaan in je SAS enkele lucifer kopjes verwerkt, daar een strijkplankje van lucifers langsplaatst en dit dan vervolgens strak tegen de lucifers aan duwt m.b.v. een elastiek.

Als je dan de 'pin' aka je strijkplankje van je luciferdoosje eruit trekt zal ook alles ontrbranden en krijg je een soort handgranaat effect.

Je kan er dan natuurlijk voor kiezen om een langzaam brandend mengsel te gebruiken voor vertraging of (bijv. bij rookbommen) dat het direct gaat roken.

grtz

edit:
dat is dus ook het principe bij die handgranaat in een van bovenstaande links, werkt erg goed naar mijn idee ;)

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

Een handgranaat werkt niet doormiddel van een frictieontsteking. De slagpin van een handgranaat staat onder spanning door middel van een veer die losgelaten word bij het verwijderen van de veiligheidspin. Hierdoor schiet de slagpin los, en komt met veel kracht tegen de vertragingscompositie aan, waardoor deze ontsteekt (ontsteking doormiddel van slag dus). De vertragingscompositie brand vervolgens ongeveer 4 seconden waarna het geheel detoneert.

'Het principe van een handgranaat' ligt dus helaas nog een stukje ingewikkelder. ;)

Edited by Leander
Link to comment
edit:
dat is dus ook het principe bij die handgranaat in een van bovenstaande links, werkt erg goed naar mijn idee ;)



Een handgranaat werkt niet doormiddel van een frictieontsteking. De slagpin van een handgranaat staat onder spanning door middel van een veer die losgelaten word bij het verwijderen van de veiligheidspin. Hierdoor schiet de slagpin los, en komt met veel kracht tegen de vertragingscompositie aan, waardoor deze ontsteekt (ontsteking doormiddel van slag dus). De vertragingscompositie brand vervolgens ongeveer 4 seconden waarna het geheel detoneert.

'Het principe van een handgranaat' ligt dus helaas nog een stukje ingewikkelder. :P


Achja iedereen maakt wel eens een foutje.
Wel handig als je geen aansteker bij hebt ofzo.

Maar back ontopic!
Link to comment

Ik heb gisteren een spolette beplakt met lucifercompositie. Degene die ik gebruikte was de bekende KClO3/antimoontrisulfide/dextrine variant, dus redelijk veilig in vergelijking wat ik elders heb gezien. Voor extra zekerheid zit er nog een snufje magnesiumcarbonaat doorheen, ongeveer een procent, zodat eventuele zuurvorming voorkomen wordt.

Naar verwachting gaat het wel een flink tijdje duren voor het door en door droog is, ik houdt jullie op de hoogte.

Link to comment

Zelf heb ik vroeger wel eens geexperimenteerd met strijkkopjes.
Mijne waren gebonden met NC, dit droogt snel door de aceton als oplosmiddel en ze werden waterbestendig, ze werkten iig nog prima terwijl ze nat waren.
Als je een strijkvlakje gebruikt van een lucifer doosje werkt zowat elke compositie met KClO3 wel, geen zwavel of sulfide nodig.

Oude foto nog; http://i11[ GEBRUIK MAKEN VAN PHOTOBUCKET IS NIET MOGELIJK, UPLOAD AFBEELDINGEN DIRECT OP HET FORUM ]albums/a181/som...niter-smoke.jpg
Volgens mij was dit een vertraagde versie van chloraat whistle, brande wel erg agressief en stond haast al aan waneer je het alleen al aanraakte met het strijkvlakje.

Granaten werken btw met een slaghoedje en een stuk lont...

Link to comment

Het gaat om het idee dat er in de strijkkant fosfor aanwezig is, aangezien KClO3 en P erg gevoelig is(armstrong mix), zijn vrij veel KClO3 sasjes inderdaad wel aanstrijkbaar. Je mixt op zeer klein niveau de sasjes met alkaar en door de wrijving en de gevoeligheid van de "mix" ontsteekt dat vrij gemakkelijk, dat in een fractie van een seconde. Dat ontsteekt op zijn beurt weer de strijkkop(die meestal ook frictie/schok gevoelig zin)

Link to comment

Wat iemand als voorbeeld gaf als "handgranaat ontsteking" met lucifers heb ik al een keer gemaakt dit deed het prima alleen was nog lomp door de elastiekjes en lucifer kopjes etc. Ik zal morgen bij scheikunde eens praten met m`n docent over lucifers, dit was ik namelijk vergeten.

offtopic: Vandaag kregen we molair volume uitgelegd en demonstreerde hij met waterstof en zuurstof gas uit het toestel van Hoffman het effect van twee gassen die tot een nieuw gas reageren, en dat hierdoor ook het nieuwe gas minder volume heeft wat resulteerde in een geluidsgolf: een knal. Die knal was best hard, het was iets van 60 ml H2 en O2 gemengd in de juiste verhoudingen (2:1). (Volgens mij klopt het zoals ik het vertel, zo niet zeg het even).

Edited by Willy
Link to comment
  • 1 month later...
Deze heb ik ooit van Tyneman gekregen. :)



Volgens mij mocht dat niet in de handen van mensen komen die niet bewezenb hadden een goede pyro te zijn, mar daar ga ik niet over.

Er staan op http://test.pyrotechniques.org een paar composities van ik geloof Lancaster die geschikt zijn als strijkontsteking. Die site ligt momenteel plat, anders had ik ze even gepost hier. Ik zou je ze wel afraden trouwens, want die composities zijn uitermate gevoelig en heet.

Anders zoek je het lucifertopic in de mediasectie even op, daar heeft Tyneman een lucifercompositie die ook geen extern medium nodig heeft maar wel goed fikt. Ik gebruikte zelf trouwens gejatte luciferkoppen voor een strijkontsteking, dan weet je tenminste zeker dat het niet op een kwade dag vanzelf gaat branden.



Gejatte luciferkoppen???
Link to comment

Eentje die een superharde maar toch ook taaie strijkkop geeft is de volgende mix

KClO3 : Pu lijm ( wordt ook wel bruislijm of constructie lijm genoemd)
3 : 2

Meng ze met elkaar en wacht met gebruiken tot de lijm is uitgebruist. Soms bruist het helemaal niet dus in dat geval is het makkelijk . Gebruik zeer fijne KClO3 . Na uitharding is dit mengsel onverwoestbaar en kan zo langs een luciferdoos worden aangestreken.
KClO4 werk ook als vervanger voor KClO3 dan krijg je een fel wit licht bij verbranding

Edited by Atmosphere1
Link to comment
×
×
  • Create New...