Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik word hier nou zo moe van hé :angry: . Er staat meerdere malen op het forum vermeld dat je geen bronnen mag geven, bovendien is jouw vraag al tig keer gesteld. Zoek gewoon goed en gij zult vinden. Oja ook nog een handige site: www.google.com. Je kan hier al je vragen kwijt! Is dat nou niet handig? :) Veel succes met je (erbarmelijke) zoektocht naar chemicaliën.

Greetz
IM

Edit: dit is je eerste post, ik vind het geen goeie. Stel jezelf voor met een "Ik ben" topic of vertel iets over je ervaringen voordat je naar allerlei dingen vraagt.

Link to comment

Voor degene die niet aan KNO3 kunnen komen:

1. Neem een zak kunstmest(er moet wel Kalium in zitten), doe dat in een bakje.
2. Neem nu kokend water en doet dat in het bakje en roer tot alles is opgelost. (hoeveel water erin moet zitten maakt niet uit.)
3. Nadat je goed hebt geroerd doe je het in de diepvries. Als je het bakje uit de diepvries haalt zie je aan de zijkanten witte ijskristallen. De witte ijskristallen zijn KNO3. Die schraap je eraf en laat je ergens ''smelten''.

Zo maak je, je eigen KNO3.

Klik hier en je ziet het filmpje.

Dit slaat nergens op! warned (by gamekeeper)

Link to comment
Voor degene die niet aan KNO3 kunnen komen:

1. Neem een zak kunstmest(er moet wel Kalium in zitten), doe dat in een bakje.
2. Neem nu kokend water en doet dat in het bakje en roer tot alles is opgelost. (hoeveel water erin moet zitten maakt niet uit.)
3. Nadat je goed hebt geroerd doe je het in de diepvries. Als je het bakje uit de diepvries haalt zie je aan de zijkanten witte ijskristallen. De witte ijskristallen zijn KNO3. Die schraap je eraf en laat je ergens ''smelten''.

Zo maak je, je eigen KNO3.

Klik hier en je ziet het filmpje.



moest daar niet eerst lo-salt bij ??? :D


Alsjeblieft zeg, hou op! :(

Ok freakyman, hier een lijst van wat er niet klopt in jouw post:
*"Neem een zak kunstmest (er moet wel Kalium inzitten)"
Dus jij denkt dat er Kaliumverbindingen in elke kunstmest zit? Nou, ik dacht het niet. Laat staan puur kalium wat jij in deze post beweerd.

*" Nadat je goed hebt geroerd doe je het in de diepvries. Als je het bakje uit de diepvries haalt zie je aan de zijkanten witte ijskristallen. De witte ijskristallen zijn KNO3."
Sinds wanneer is KNO3 hetzelfde als ijs? IJs is de vaste vorm van water, als je dat niet wist.
Dus jij denkt dat je met bijv. buxusmest door het eerst in warm water op te lossen en het vervolgens in te vriezen KNO3 ergens vandaan kan toveren? Ehm... :P

*Die schraap je eraf en laat je ergens ''smelten''."
Dus jij laat, wat volgens jou, KNO3 is smelten? Ik neem aan dat jij dan denkt dat KNO3 bij kamertemperatuur vloeibaar is?

Ik weet niet hoe jij Pyrotechniek bedrijft, beste "freakyman", maar ik kan uit jouw post opmaken dat jij over nul basiskennis beschikt. Dus beste "freakyman":
OF lees de regels en ga wat leren over scheikunde en pyrotechniek.
OF doe wat je nu blijft doen, k3wl dus. (ik denk dat je dan niet echt geapprucieerd wordt op een serieus pyrotechniek forum)


@pyromania: wat jij bedoelt is het omzetten van NH4NO3 naar KNO3 dmv. KCl. Dat lukt je niet, want er zal ook nog ammoniumchloride o.i.d. in je eindproduct zitten, als NH4NO3 en KCl überhaupt reageren.

Greetz
IM
Link to comment

Jij beweerd dat er in elke kunstmest kalium(verbindingen) zit. Dat is gewoon dikke bullshit. Er wordt op die manier van je ook niet echt een synthese beschreven, alleen het oplossen en bevriezen van een beetje kunstmest. Het maakt volgens jou ook niet uit welke kunstmest je gebruikt; als ik wat ammoniumsulfaat oplos en invries heb ik echt geen KNO3 hoor! :P

En ik zeg dat er tenminste het patent kalium erin moet zitten. Zoals je het ziet in het filmpje.

Aan patent-kali heb je geen aars en patent-kali is btw ook nog een mengsel van verschillende stoffen, gèèn zuivere stof.

Greetz
IM
Link to comment
@pyromania: wat jij bedoelt is het omzetten van NH4NO3 naar KNO3 dmv. KCl. Dat lukt je niet, want er zal ook nog ammoniumchloride o.i.d. in je eindproduct zitten, als NH4NO3 en KCl überhaupt reageren.

Greetz
IM


Ja dat bedoel ik, maar mij is het wel gelukt maar het zal inderdaad niet 95% ofzo zijn maar het lukt wel..
Maar ik ben het voor de rest met je eens.
Link to comment
@pyromania: wat jij bedoelt is het omzetten van NH4NO3 naar KNO3 dmv. KCl. Dat lukt je niet, want er zal ook nog ammoniumchloride o.i.d. in je eindproduct zitten, als NH4NO3 en KCl überhaupt reageren.

Greetz
IM

Als je het oplost krijg je:
NH4+ + K+ + NO3- + Cl-
Het probleem is dat er hier niks neerslaat.
Maar stel nou je hebt K2O, dan zou je dit met water kunnen laten reageren (K2O + H2O ->2 K+ + 2OH- dacht ik) en als je dan ammoniumnitraat toevoegt krijg je NH4+ + K+ + NO3- + OH-, en NH4+ + OH- <--> NH3 + H2O, en uiteindelijk verdwijnt alle OH- en NH4+ en houd je K+ + NO3- over. Dan is het slechts een kwestie van indampen.
Link to comment

hoi, ik heb nog een potje (+/- 15gr) KNO3 van mijn leraar chemie. Ik denk dat het wel redelijk zuiver is uit het labo. Maar 15 gram niks, dus ben ik van plan om eens een paar methodes van dit topic te proberen (behalve die van de chinezen :P ) en een voorraadje kalisalpeter aan te leggen :D
Ik laat wel nog van me horen!

(off topic) Wat een zielige post, freakyman (/off topic)

greets, max

Link to comment
  • 1 month later...

Kun je lezen, u name copier?! Als je nou eens kijkt wat er al staat (doormiddel van cijfers en letters achterelkaar gezet) en dan staat er niet kalkammonsalpeter. En als je het zo graag wil testen...je hebt het toch al gekocht, prober het dan gewoon. Het geld ben je er nu toch al aan kwijt.

[edit]Oke, dat kan, dat je naam zo is, hoewel ik het wel vreemd vind. En er is al verscheidene malen op dit forum gezegd dat het niet werkt, die patentkali. Lijkt me duidelijk dan.[/edit]

Link to comment
  • 3 months later...

Om dit topic weer nieuw leven in te blazen :P , ik heb net even de neerslag reactie uitgevoerd. ik heb het mengsel in een paar flessen gedaan één nachtje in de vriezer en weer ontdooit in de zon(lekker weer zeg). Ik hou na het filtreren duidelijk kristallen over maar of het kaliumnitraat is ;) ? Ik heb het proces in het klein uitgevoerd ik kwam uit op 3 gram KNO3, dat heb ik weer gemengd met 2 gram suiker en wat aluminium poeder het brandt wel maar niet echt goed :) . Ik ga het nu in het groot doen. Ik maak wel een paar foto's van het proces.
gr.Tafel poot

Link to comment

'k Heb geen zin om de rest van dit Topic door te lezen, maar een Neerslagreactie waarbij KNO3 neerslaat?
Begrijp ik dit goed? :)

EDIT: (18:44)
Het Topic eens doorlezen was wèl een goed idee... ;)
Volgens mij bedoel je zoiets:

Los 340 gram kalkammonsalpeter op in 1 Liter water.
(...)
Voeg nu 223,5g Lo-Salt toe. Roer tot alles is opgelost.
Zet het in de vriezer en na een tijdje liggen de kaliumnitraat kristallen op de bodem.

Ik was even verward... (KNO3 als slecht-oplosbaar zout :):P)
Link to comment

Jaffe??

Is dat niet die gozer die al 3 verschillende accounts heeft op dit forum en hslab enzo?

Neerslag reacties uitrekenen,.. wat valt daar aan uit te rekenen?
Als je de verhoudingen weet dan kan je natuurlijk ook uitrekenen hoeveel je nodig hebt en hoeveel je krijgt.

Jurrrrr

EDIT:
@morpheus: ik voel me niet aangevallen hoor :), btw ik krijg net op school (zit nu in de derde) reactievergelijkingen... Vet simpel allemaal maarja.

Oohja, nu ik het er toch over heb: mijn scheikunde-leraar had een mooie reactievergelijking:
C (s) + O2 (g) --> CO2 (g) (sry ben vergeten hoe het underscript werkt, is al een tijdje geleden dat ik hier actief was met posten)
Maarja, klopte deze reactie, mij leek hij nogal 'knap' om het zo maar te noemen. [/EDIT ;)]

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb een adres gevonden voor kaliumnitraat en daar staat het volgende :

- Kaliumnitraat (e252) food
- kaliumnitraat + ac
- Kaliumnitraat zonder anticaking

Ik vermoed dat die '+ac' met anticaking betekent, maar wat is in hemelsnaam anticaking? Ik kan jullie eventueel via PM de link bezorgen van het bedrijf maar veel wijzer ga je er niet van worden vrees ik.

Alvast bedankt,

Knallerdeknal

Link to comment
Ik zou even checken of je bron aan particulieren levert als ik jou was, aan de website te zien lijkt het er niet op (gokje van mijn kant hoor).


Haha, ik begrijp je. Maar bij mij in de familie zitten nogal wat zelfstandigen (zaakvoerders dus) en die kunnen dat zonder problemen bestellen. Ik woon nogal op 'den buiten' en bij mij in de buurt zitten veel tuinders dus die kunnen het ook zonder problemen bestellen voor mij. Bij vele groothandels en leveranciers van chemicaliën moet je een btw-nummer hebben wat dus geen probleem vormt. Ik heb ondervonden zodat ik bij vele bedrijven nog vrij gemakkelijk aan chemicaliën kan geraken die voor velen moeilijk te verkrijgen zijn. Sommigen vragen alleen maar bedrijfsnaam en functietitel, sommigen vragen echt alles zoalsfaxnummer, KvK-nummer, maar bij de meesten gaat het vanzelf.
Link to comment

×
×
  • Create New...