Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Probeer Thinderbolt maar eens:

40 Kaliumperchloraat
36 Aluminium (-325# dark flake)
24 Magnesium (-100#)

Verder worden vooral composities met magnesium minder luid in verhouding tot de massa als de massa toeneemt, dus als je een beetje flinke knal maakt is TP gewoonweg inferieur.

Link to comment

Deze compositie is inderdaad superieur boven alle andere flash composities die ik tot nu toe getest heb! Met O&N heb ik een poging gedaan om van mijn Mg af te komen door aardig wat knallers te maken met deze compositie met een lading van 15 gram, met serieuze resultaten!

Verder worden vooral composities met magnesium minder luid in verhouding tot de massa als de massa toeneemt,


Waardoor wordt dit veroorzaakt? Ik heb geen mindere resultaten geboekt met het vergroten van de massa...
Link to comment

filmpjuh! :blush:

die thunderbolt ga ik eens proberen..

verder ben ik nog aan het xperimenteren met mixen met laag AL gehalte en zo'n 20% pentaerythritol maar tot nu toe vnl nog fonteinen.
volgens de paper die ik volg moet deze mix met de juiste opsluiting een stuk meer burst geven dan de klassieke mixen en het mooie is dat ie zonder opsluiting gewoon traag brand en vrij moeilijk te ontsteken is en dus relatief safe is.

tpflash_70_30_vergelijking.wmv

Edited by azure
Link to comment
Wat is tp precies?


TP Flash is a mixture which has been invented by TP. This mixture has a substantially quicker burn rate than customary mixtures of this kind. Therefore a huge bang is already to be heard from an openly lighted amount from 5 grams.


Composition


Potassium perchlorate 65%
Aluminium (German Dark Pyro) 12,5%
Magnesium (230 Mesh) 22,5%


Method
Grind the potassium perchlorate by itself in a mortar and pestle or coffee grinder until it is a very fine powder. Mix Aluminium and Magnesium to a homogeneous mass. Now give the mixed metals and the KCLO4 on a sheet of paper and mix them after that Diaper Method.

Ignition It can be ignited by Blackmath and some other kind of fuses

http://www.pyroguide.com/index.php?title=TP_Flash



Ik vraag me wel alleen af waar tp voor staat
Link to comment
Dit O&N heb ik bewust mijn knallers op paaltjes of verhogingen laten klappen. Het viel me op dat als je (in mijn geval) een 10 grams KP/MgAl knaller in een dun laagje sneeuw legt, zowat bijna het hele knal effect weg is.


Dat had ik idd precies hetzelfde, erg apart! Als ik m'n knallers in de sneeuw liet afgaan was het een zielig plofje gelijkwaardig een agressief rotje, maar op bijv. de straat of een paaltje maakten bijv. bex nitraten geen schijn van kans meer.
Link to comment
Die 64/23/13 gebruikte ik heel vaak voordat ik magnalium ging gebruiken. Hij doet het ook heel lekker met wat grovere aluminium en een flink zware opsluiting. Een van de meest verrassende knallen die ik heb gemaakt was met deze compositie en 250# atomized aluminium.


Nog iets geprobeerd met Bariumnitraat ? Het is een stuk minder gevoelig dus een goede opsluiting zal noodzakelijk zijn
inderdaad.
Link to comment

Bij de thunderbolt compostie kan de magnesium toch ook vervangen worden door GD? Het idee van van thermobarische explosies is toch dat je een snel reagerend metaal mengt met een minder snel reagerend metaal, zodat de casing openspringt en het minder snel reagerend metaal buiten de casing ontbrant met als gevolg een harde knal?

Link to comment

Drie maal raden wat in die compositie het snel reagerende metaal is :blush: . Ik heb deze compositie ook gebrobeerd met magnalium, maar dit levert niet echt het gewenste effect op. De magnesium vervangen door GD gaat je in ieder geval niks geweldigs opleveren.

Nog iets geprobeerd met Bariumnitraat ? Het is een stuk minder gevoelig dus een goede opsluiting zal noodzakelijk zijn inderdaad.
Dat klopt helemaal met mijn bevindingen. Ik ben nu composities aan het testen die de Italiaanse toestanden aardig benaderen, maar nog niet evenaren. De vorm en grootte van de huls blijkt ook meer van belang dan ik aanvankelijk had voorzien, dus de focus ligt op dit moment op het optimaliseren van de compositie voor de hulzen die ik gebruik. Deze hebben een binnendiameter van 12 mm, een wanddikte van 2,6 mm en zijn parallel gerold uit kraft. De compositie houd ik nog even voor me tot ik ongeveer de meest ideale 'range' gevonden heb, maar hij bestaat uit kaliumperchloraat, bariumnitraat, magnalium en zwavel.
Link to comment

Dit waren onze 150 knallers:




Ze waren echt heel hard en overtroffen bijna alle vlinders en nitraten.

De specs:

Diameter: 15mm
Lengte: 7,5mm
Inhoud: 5 gram KCIO4/mgal
Eindstoppen: 10 mm hotglue.

Filmpje komt als you tube het wil accepteren :blush:. Er is iets mis met het filmpje ofzo :blush:.

Link to comment

Zo die zien er aardig strak uit! Hoeveel werk heb je er nou eigenlijk aan om die "staart" eraan te maken?

Mag ik trouwens vragen hoe de shells zijn gepaste, ze zien er raar bobbelig uit.

Link to comment
o die zien er aardig strak uit! Hoeveel werk heb je er nou eigenlijk aan om die "staart" eraan te maken?

Ik doe eigenlijk alles met mijn vriend samen. Dus we hadden eerst wat strookjes kraftpapier uitgeknipt en daarna de vlinders met prit insmeren en dat papiertje eromheen rollen. Met z'n 2en zijn me ongeveer 2 uur bezig geweest voor die 150.

Mag ik trouwens vragen hoe de shells zijn gepaste, ze zien er raar bobbelig uit.

Gewoon met gummed paper tape. Ik denkt dat het komt omdat we gewoon een strook van de spollete naar te top hebben gedaan en die was ook nog eens te breed. Maar ik vind het ook een beetje raar. Het gaf iig een hele mooie break.

Dat is een hoop.

Probeer je filmpje te converten.


Idd :blush:.
Dat heb ik geprobeerd maar mijn convert programma pakt het ook niet :blush:.
Link to comment

Titel van dit topic: Flash compositie
Laatste 4 posts hebben niets met dat onderwerp te maken.
Heel goed dat je zoveel rotjes hebt gemaakt, maar post dat dan in het oud en nieuw topic. (ofzo, zijn er zeker twee van)

En volgens alle berichten moeten we veel strenger worden, bij deze dus een warning voor midge.
Gaan we dan nu weer on-topic?

Link to comment

Vraagje:
Ik wil voor O&N 2010/2011 wat flashknallers en 2''ers met flash booster gaan maken. Heb vandaag wat lopen zoeken naar compo's en ervaringen van mensen met die compo's maar het is me nog niet helemaal duidelijk. Op pyroguide en de wiki staat bij KClO4/Al 7/3 dat je GD nodig hebt. Ik werk denk ik liever niet met GD omdat het niet erg gezond is als je het inademt en mijn ouders het ook niet fijn zullen vinden als ik met een enorm stofmasker aan kom zetten (maar ik zal sowieso wel een masker kopen, maar als ik geen GD koop hoeft het dus niet zo'n heel groot duur ding te zijn neem ik aan). Bovendien staat veiligheid bij mij ook op 1 en aangezien de kno3/al/s variant wat veiliger blijkt te zijn ga ik misschien wel voor die.
In ieder geval:

------------------------------------------

- Kan je voor 7/3 flash ook 400 mesh Al gebruiken (en is het dan geschikt voor kleine knallers / booster)?

- Is KNO3/Al/S geschikt voor kleine knallers (1 a 2 gram) en flash booster in shells (ook 1 a 2 gram geloof ik..)?

------------------------------------------

Als de KNO3/Al/S variant geschikt is ga ik denk ik wel daarvoor, aangezien die wat minder gevoelig is en ik dan ook geen kaliumperchloraat hoef te kopen.

Edited by Prophet
Link to comment

KNO3 flash met 400 mesh aluminium is niet ideaal omdat het relatief lastig ontsteekt en langzaam brandt. Als je deze compositie (slowflash) als booster gebruikt moet je meer flash gebruiken dan als je voor 7-3 flash (hotflash) gaat. Het heeft een hele goede opsluiting nodig om een goede knal te produceren.

7-3 flash is krachtiger, sneller en zal eenvoudiger ontsteken. Als de flash met je 400 mesh aluminium toch niet makkelijk genoeg ontsteekt kan je voor de zwavel-perchloraat variant gaan.

Link to comment

Met 400 mesh aluminium zou ik de volgende compositie gebruiken, en dan met een beetje stevige opsluiting:

63 Kaliumperchloraat
23 Aluminium
13 Zwavel

Met een beetje opsluiting bedoel ik dan concreet 3 mm wanddikte van de huls en smeltlijm eindstoppen. Leander en ik hebben ervaring met deze compositie onder zware opsluiting met 250# aluminium, en dat is niet mis :blush: . Overigens zou het nuttig zijn om preciezer te weten wat voor soort aluminium het betreft (atomized, flake, bright of black). Hoe reactiever, hoe minder zwavel je nodig hebt voor een goede klappert.

Link to comment

Met KNO3/S/Al kun je prima je shell's boosten, ik had zelfs nog een hoop blind geslagen stars met O&N met dat spul dus dat zegt genoeg lijkt me. Overigens is het ook goedkoper dan KClO4/Al flash, maar of dat dat verschil nog significant is met (de relatief veel duurdere) timefuse en hemi's die je gebruikt voor *betrouwbare* shell's is een tweede.

Link to comment

Hmm, bedankt voor de tips. Ik denk dat ik KClO4/Al nog even laat wachten tot volgend kalenderjaar. Ik denk dat ik 400 mesh Al ga kopen en wat ga testen met KNO3/Al/S en D1. 7/3 flash is me nog wat te duur / gevaarlijk, het lijkt me slim om eerst wat te testen en meer ervaring op te doen voordat ik met 7/3 aan de slag ga. Bovendien wil ik dit jaar niet te veel tijd aan pyro besteden (ik ga vrijwel al mijn sterren etc. maken in de zomervakantie) omdat ik volgend schooljaar - hopelijk- in mijn eindexamenjaar zit.

Bij gekende formules of kleine formules moet je geen subscript gebruiken maar schrijf de element a.u.b. wel zoals het hoort! (Prophet)

Link to comment

×
×
  • Create New...