Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

Ik heb ook wel wat van het topic gelezen hoor, had alleen geen zin om 38 (!!) pagina's te lezen voor een antwoord dat er misschien niet instond.

En inderdaad, 1 sterretje is genoeg, doe ik ook altijd. Kleinere rookbommen steek ik gewoon aan zonder sterretje of wat dan ook. Die branden toch zo uitzichzelf.

Geen zin hebben = niet serieus bezig zijn met pyro = gevaarlijk = vragen om een warning. Dat het duidelijk moge zijn. T.

Link to comment
  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Voor alle andere mensen die gefrustreerd raken door dit zelfde probleem heb ik een andere vraag, die ik niet terug kon vinden :angry: . Kan je, als je een keukenrol hebt, die niet gewoon in z'n geheel, dus zonder hem in stukken te scheuren, in de KAS-suikeroplossing dompellen en hem dan laaten drogen. Het voordeel, op papier althans, is dat je hem niet meer hoeft op te rollen maar er gewoon een laag Al-folie omheen doet, en de sterretjes (of alle andere ontstekkingsbronnen :) ) in de kartonnen huls doet. Mijn vraag is dus, kan dit makkelijk drogen en hindert dit de verbranding niet?

m.v.g. Naftakraker

Link to comment

Ik herinner dat deze vraag al eens gesteld is. Maar aangezien deze vraag nog maar één keer gesteld is en niet zo makkelijk terug te vinden is als de rest kunnen we op deze nog wel eens antwoord geven. :angry:

Een keukenrol in één keer gebruiken heeft in mijn ogen alleen maar nadelen aangezien het dan veel minder KAS/suiker absorbeerd (verwacht ik toch) en vele slechter droogt. Het heeft wel geen nadeel op de verbranding ofzo.

Link to comment
Voor alle andere mensen die gefrustreerd raken door dit zelfde probleem heb ik een andere vraag, die ik niet terug kon vinden :angry: . Kan je, als je een keukenrol hebt, die niet gewoon in z'n geheel, dus zonder hem in stukken te scheuren, in de KAS-suikeroplossing dompellen en hem dan laaten drogen. Het voordeel, op papier althans, is dat je hem niet meer hoeft op te rollen maar er gewoon een laag Al-folie omheen doet, en de sterretjes (of alle andere ontstekkingsbronnen :) ) in de kartonnen huls doet. Mijn vraag is dus, kan dit makkelijk drogen en hindert dit de verbranding niet?

m.v.g. Naftakraker



Deze vraag is inderdaad al een keer gesteld. En die kom je geheid tegen als je gewoon alle paginas's doorleest, in een minuut of tien.

Maar zou je het niet gewoon kunnen drogen in de oven? Dan gaat het er vanzelf wel uit denk ik, ookal duurt het wat langer.
Link to comment

Kijk goed uit met het drogen in de oven, heb er al verschillende verhalen over gehoord/gelezen. ( Is ook terug te lezen hier in dit topic). Denk dat dit alleen mogelijk is met een hete lucht oven, op een lage tempratuur. Maar of dit met een hele rol werkt betwijfel ik. Maar volgens mij schiet je met een hele rol er ook niet zo heel veel mee op. Het scheuren en het oprollen van de rookbom is echt niet zo heel veel werk!

edit:
Hier nog een topic over het drogen van roobommen;
Drogen van rookbom

Link to comment

Fijn om te weten, ik dacht al: "Die mensen van PTW hadden toch ook rookbommen gemaakt, waarom komen ze niet op dit forum."

ROFL

Uhm... trouwens als het een paar keer mis is gegaan zou ik de oven wat minder warm zetten en af en toe de oven luchten (deurtje open, frisse lucht erin, deurtje dicht).

Jurrrrr

Link to comment

Ik heb gister wat geëxperimenteerd met het indampen van Ammoniumnitraat (uit kalkammonsalpeter).
Wat me opviel was dat het met een beetje water erin op hoge temperatuur enorm vloeibaar is, en zodra het afkoelt vast word.
Zou het geen optie zijn om (net als met kaliumnitraat) de suiker direct in de gefiltreerde ammoniumnitraat op te lossen(met een brandertje eronder natuurlijk)? Desnoods met een scheutje water erbij. Vervolgens de boel af laten koelen en eventueel verbrokkelen, en dan nog even in de oven.

Heeft iemand dit ooit geprobeerd? Lijkt mij een hele mooie manier als het zou werken, omdat je veeeeeel grotere hoeveelheden kan maken zonder veel drogen en vieze natte lappen.
Ben benieuwd :angry:

Link to comment

Het vloeibare wat je had was gemolten AN. Er zit dan geen water meer in. Als je een rookpot wil maken kun je hier gewoon suiker aan toevoegen. Zorg wel dat je niet te veel verhit want anders zou het kunnen dat de suiker zwart wordt. je kunt de gesmolten AN/suiker dan gewoon in een potje gieten waar je een rookpot van wil maken. Je hoeft het niet eerst af te laten koelen en te verbrokkelen en dan weer te smelten. Denk er wel aan dat je het goed afsluit. Anders wordt het een grote drap na een tijdje omdat het water opneemt.

Link to comment

Hallo ik ben hier dus nieuw en nog niet zo goed met chemicalien en wil voor het nieuwe jaar een KAS suiker rookbom gaan maken. (ik wete dat dat niet zo moeilijk is :angry: )
Maar nu heb ik een paar vragen.

- Op hoeveel kg wordt het verkocht?
- Hoeveel is KAS gemiddeld?
- Wat zeg je als ze vragen wat je ermee wil gaan doen?

Bij die laatste kun je namelijk moeilijk zeggen dat ik mijn blad- & koolgewassen wil gaan besproeien of het gazon effe lekker volgooien.

Merged (by gamekeeper)

Link to comment

Waar is dit nou weer allemaal voor??

- Op hoeveel kg wordt het verkocht?

Op Gamekeeper.Deds.nl bij rookbommen zie je een pak van 4kg staan , dus? (gaat ook per 25kg maar dat maakt nu niet uit).
- Hoeveel is KAS gemiddeld?

Gemiddeld wat?? Je moet duidelijk zijn.
- Wat zeg je als ze vragen wat je ermee wil gaan doen?

Wat denk je zelf?? Mijn moeder kreeg het mij als school-proefje.

Jurrrrr

PS: Ik zal de Tut over rookbommen weer aanlengen. met deze **** info
Link to comment

Goed,

ik weet niet of dit al eerder naar voren is
gekomen maar wilde het toch nog maar een keer vragen..

Als die bijv kranten bij mij te drogen hangen wil het slecht/niet drogen..

iemand ideeen...??


(Btw ik gebruik veeel liever alcohol om m'n suiker kas mengsel in optelossen
verdampt 100x sneller..)

Link to comment

Zo.
Ik heb geprobeerd uit te voeren wat ik hierboven heb beschreven.

Eerst maar eens begonnen met een half kilootje AN maken, dat verliep allemaal soepeltjes.

Vervolgens een klein beetje daarvan genomen, het laten afkoelen (om te controleren of het echt droog was), weer gesmolten en er suiker doorheen gedaan (op gevoel 50/50, niet goed natuurlijk).
Toen ik de suiker erbij gooide werd het mengsel meteen bruin, is dus te heet geworden. Toch maar geprobeerd te ontsteken.... Niks... Brandje eronder gestookt, begon uit te zetten en van die kenmerkende 'koolstoftumoren' te vormen. Je weet wel, hetzelfde wat je overhoud na je normale KAS/AN suikerbommen. Dit gaf alleen geen rook.
De avond erop nog een poging gedaan. Nu met wat water erbij om te voorkomen dat de boel te heet werd, en vervolgens de boel in de oven gezet. Was echt goed droog. Maar weer ontbrandde het niet.
Toen heb ik maar de conclusie getrokken dat deze manier niet werkt.

Vandaag een poging gedaan met AN/Suiker en dan oplossen, echter met zo min mogelijk water. 100 gram AN/suiker bij elkaar, 50 ml warm water erbij, roeren... Niet heet genoeg om de suiker op te lossen.
Toen heb ik de vloeistof gewoon op het gas gezet totdat het oplostte.
Lappen erin gedept en laten drogen.
Heb één teststukje in de oven gelegd om het goed droog te maken. Dit was zo'n 7x15cm, opgerold, sterretje erin, alu folie eromheen en aansteken.
Zeer goed resultaat!! Brandde zeer snel en stootte de rook echt uit, brandde maar 15 seconden, maar gaf echt hele mooie dikke witte rook.
Zal morgen een filmpje van de rest van de lappen met jullie delen. Zo ga ik er in ieder geval meer maken!!!!

Nog 2 foto's, één van de kristallen die zich vormden in mijn pan met AN (wilde ik jullie niet onthouden) en één van de eerste poging van de rookbom zonder lappen.

http://pyroforum.nl/uploads/post-829-1167076376.jpghttp://pyroforum.nl/uploads/post-829-1167076397.jpg

Link to comment

Hallo ben Marciano

Ik wil met nieuwjaar graag mijn straat wit zetten. nou vroeg ik me af hoeveel kas is er voor nodig is. Ik heb nu al 90 stukken keukenrol klaar ik haal er 6 uit een keukenrol. nou vraag ik me af ik dat genoeg?
En ik had nog een vraagje sorry maar er staat als je amonium nitraat uit kas haalt moet je het op een gegeven moment laten verdampen in een pan en het laastste in de oven? kan daar nou niks bij ontploffen?

alvast bedankt marciano

Link to comment

Zie dit: http://pyroforum.nl/index.php?showtopic=1691

Het staat pinned en het is verplichte lectuur voor newbies, ik denk dat je jezelf daar ook wel tot kan rekenen. Lees dat dan tenminste! Heeft speciaal iemand een tutorial gemaakt zodat je niet 40 pagina's van posts hoeft door te lezen. Neem dan op zijn minst de moeite om dat te bekijken in plaats van maar direct naar de bekende weg te vragen... :P

Groeten, The Freak

Link to comment
Ik wil vandaag een kas suiker rookbom maken..

nu ben ik net terug van het tuincentrum hier in de buurt en heb ik van het merk "pokon" en zak kunstmest gehaald(5 kg) en ik zou niet weten of dit wel de goede is?

ja dat had ik al lang gezien aleen die doet het bij mij niet, dan zie ik allemaal rare tekentjes als ik hem open..

edit: sorry ik had geen adobe reader meer:S

maar die heb ik nu weer.. dus ik zou hem nu nog een keer openen!

En omdat je te belazerd was om dat direct te doen heb je nu een warning! T.
Link to comment

×
×
  • Create New...