Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

Je KAS oplossen in zo min mogelijk kokend water is wat je waarschijnlijk anders moet doen. Ik gebruikte een liter water voor elke kilo KAS, en voegde daarna de suiker er aan toe. Dat rekent ook lekker makkelijk.

Paraffine verstoort de toch al trage verbranding zodanig dat je rookbom uit gaat. Dat zou verspilling zijn.

Link to comment
  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hey allemaal :) ,

Ik heb hier een tekst gevonden op het internet maar ik zou jullie willen vragen of hier enige vorm van waarheid in zit?

extract:
Nu kun je de doeken drogen, Ammoniumnitraat is extreem hygroscopisch. Dit betekent dat je je doeken dan ook eigenlijk alleen maar goed droog krijgt door ze over de verwarming te hangen. Zijn ze geheel droog, (dit duurt op een goeie warme verwarming en in een droge ruimte ongeveer 3 uur) stop ze dan meteen luchtdicht in een NIEUWE diepvrieszak totdat je ze gaat verwerken.
Let er bij het verwerken nogmaals op dat de met Ammoniumnitraat en suiker doordrenkte doek(en) heel sterk de neiging hebben vocht aan te trekken. Leg je ze 15 minuten in de lucht, dan gaan ze al klammig aanvoelen. Denk hier ook aan als je de rookbom gebouwd hebt; pak de rookbom goed luchtdicht in en haal de gehele rookbom pas uit de luchtdichte verpakking als je deze echt gaat afsteken!

alvast bedankt :)

Link to comment
  • 2 months later...

Hey,

Ik heb een paar vraagjes, veroorzaakt een KAS rookbom veel milieuproblemen? Bij ontbranding is er koolstofdioxide uitstoot neem ik aan? Ik heb deze keer wel de zoekfunctie gebruikt(KAS rookbom milieu)
Maar vond niets. Mijn ouders beginnen lastig te doen, hopelijk is het niet te schadelijk.

Dan mijn tweede vraag, ik ben van plan deze zomer met mijn vrienden een gigantische rookbom te maken
(14kg KAS en zo'n 42 keukenrollen). Kunnen jullie misschien tips geven, op youtube zijn de grotere rookbommen kubusvormig, welke is het beste, cilinder of kubus? Mij lijkt de cilinderachtige het beter te doen. Het aantal sterretjes zodat er niet een steekvlam is, geschikte locaties....

Alvast bedankt

Link to comment

Milieuproblemen zijn altijd relatief. Het klopt dat er een behoorlijke hoeveelheid CO2 de lucht in word geblazen, maar ik denk dat het probleem van jou ouders meer visueel van natuurwetenschappijk gegrond is. Wanneer je een dikke rookpluim ziet lijkt dat heel giftig en ernstig, terwijl er geen haan kraait naar de uitlaat van de auto, of jullie centrale verwarming. IMO is zoiets niet zo'n probleem, aangezien je nog geen 1000e promille produceert van wat auto's en de industire per jaar uitstoten.

Het grootste probleem van zo'n rookbom lijkt me het drogen. Houd er rekening mee dat je minimaal een hele zolder, of 4 waslijnen nodig hebt om zo'n grote hoeveelheid rollen effectief te kunnen drogen. Volgens mij gaan je ouders dat niet leuk vinden. Probeer daar eerst eens een oplossing voor te vinden voordat je er vol enthousiasme induikt. In porties maken, en goed luchtdicht bewaren zou een optie zijn.

De vorm maakt in weze weinig uit. Wat bij KAS/Suiker rookbommen het belangrijkste is, is dat je de luchtkanalen tactisch plaatst. Als je niet genoeg openingen plaatst zal je rookbom vanzelf uit elkaar gedrukt worden, en steekvlammen (minder rook, brandgevaar) produceren. Een oplossing zou zijn om bijv. alles rond een dikke staaf te rollen, en die na drogen te verwijderen. Hiermee heb je een perfecte 'core'. Als je geen luchtgangen maakt en alles maar lomp in alu-folie rolt zal het effect veel minder zijn. De ontsteking maakt verder niks uit, sterretjes, een lont, een aansteker, alles kan.

Locatie sioso op een plek waar niemand last van je heeft. Doe het ook niet met droog weer, aangezien brandgevaar hierbij wel degelijk aanwezig is. Het uitrukken van de brandweer kost per melding ook een kleine 1000 euro, dus probeer dat te voorkomen. Je zou met zoiets groots eventueel anoniem de brandweer vantevoren kunnen informeren, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Zorg dat je verantwoordelijk handelt, en laat je niet als een stel pubers door elkaar opjutten om idiote dingen te gaan doen.

Edited by Leander
Link to comment

De milleu schade valt bestwel mee, en maak je over CO2 niet druk ( niet zo veel TV kijken :blush: ).
Betreft de vorm moet je je afvragen of je een kort en hefig effect wil of een langduriger en minder snelle rookontwikkeling.

Edit: Leander was me voor.

Edited by User1
Link to comment

@ Leander:
Mijn vorige rookbommen heb ik buiten gedroogd, gewoon op de grond gelegd, een paar uurtjes in volle zon op ongeveer 27°C. Jij raad mij aan om in porties te maken, maar dan moet ik alles luchtdicht bewaren, dit gaat misschien in van die tupperware doosjes, of een afgesloten plastic zak is ook goed?
Ook zei je alles rond een dikke staaf te rollen, en die na het drogen eruit te halen maar dan raken je sterretjes je keukenrolpapier toch niet, gewoon minder strak aanrollen helpt niet? En dan kan je toch niet voelen of je binnenste laag ook droog is? Ik was het dus wel van plan met droog weer te doen omdat ik ze buiten droog. En ik denk als ik op voorhand anoniem de brandweer waarschuw dat ze juist daar al gaan klaar staan om het mij te verbieden. Enorm bedankt voor je uigebreide reactie :lol: .


@ User1: ik denk dat ik ga voor het kort en heftig effect, echt kort zal dat nooit zijn met zo'n 42 keukenrollen :blush: . Ook jij bedankt voor je reactie.

Link to comment

Hoi, ik heb vandaag een bak Pokon Topkalk gekocht met de indruk dat dit KAS was (ik kon geen ander product vinden dat Kalk had). Klopt dit? Ik heb het al een keer geprobeerd maar ik heb niet goed de instructies gelezen (water was lauw, papier niet goed gedroogd) en dat is dus compleet mislukt. Er staat als inhoud alleen dat er CaCO3 in zit wat volgens mij niet volledig is. Dus heeft iemand hier ervaring met dit spul?

Edited by lendrus
Link to comment
  • 3 months later...

Sorry dat ik tussen jullie discussie over CO2 vervuiling in kom :D , maar ik heb een idee. Klinkt heel dom maar ik zie altijd op televisie van die reclames van maandverband, dus ik dacht mischien kun je dat gebruiken i.p.v keukenpapier :P . Ik ga binnenkort trouwens ook een kas rookbom maken,Ik hoop dat ie werkt :P .

bye

Link to comment
Sorry dat ik tussen jullie discussie over CO2 vervuiling in kom :D , maar ik heb een idee. Klinkt heel dom maar ik zie altijd op televisie van die reclames van maandverband, dus ik dacht mischien kun je dat gebruiken i.p.v keukenpapier :P . Ik ga binnenkort trouwens ook een kas rookbom maken,Ik hoop dat ie werkt :P .

bye

Maandverband zit ook nog plastic bij. Kan je beter tampons gebruiken. Ik zou het gewoon maar op keuken papier houden :D
Link to comment
Maandverband zit ook nog plastic bij. Kan je beter tampons gebruiken. Ik zou het gewoon maar op keuken papier houden :P

Haha, oke . Die heeft me moeder mischien ook nog wel :D. Maar ik heb dat ook nog nooit geprobeert met maandverband hoor, en tampons..... mischien ooit een keer :P

bye
Link to comment

Hey

Ik gebruik toch nog altijd het liefst keukenrollen, ik heb het een paar keer geprobeerd met handoeken maar deze slorpen volgens mij minder KAS-Suiker mengsel op. Ook is zo'n handoek is redelijk groot dus het duurt lang om het te drogen en dan moet je het nog luchtdicht kunnen bewaren indien je niet meteen je KAS rookbom wilt maken.
Anyway probeer het zou ik zeggen en gebruik de methode die jou het meest aanstaat.

Laterzz

Link to comment
  • 1 month later...

Even snel een vraagje. Hoe kun je het beste een grote hoeveelheid keukenrollen bij elkaar houden? Want op een gegeven moment kun je met 1 velletje van 8 lagen nog maar de halve kant van de rol bedekken. En om nou ieder velletje vast te plakken(wat niet echt lekker wil op het KAS/suiker mengsel) haalt ook niks uit. Vorig jaar hadde we gewoon 3 rollen gemaakt maar we willen nu eigelijk voor 1 grote gaan maar zouden niet weten hoe?

Link to comment

×
×
  • Create New...