Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

Al het doemdenken ten spijt: Ik probeer serieus deel te nemen aan dit forum, want ik ben serieus geïnteresseerd in pyrothechniek. Misschien was mijn vraag ook een beetje ondoordacht... en 'dom'... maar om mij dan meteen zo weg te pesten met een postban van 15 dagen, vind ik een beetje kinderachtig. Zo krijg ik natuurlijk nooit een gedegen kans om me op een forum als deze te ontwikkelen.

En wat is nou toch weer k3wl gedrag? Ik heb al zitten zoeken op het forum naar een uitleg, maar kon het niet vinden.

Link to comment
  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik bedoel 20 velletjes :):angry:
En wat gebruiken jullie voor rookbommen waarbij het niet in 1 pringlesbus past?? Is er mischien een manier om meerdere pringles bussen aan elkaar te koppelen?



Eevil, wat ik gister heb gedaan is een rookbom gemaakt met 12 rollen, elke rol opgedeeld in 2 stukken en die allemaal netjes opgevouwen, ingeweekt en uitgeknepen. Als ik me niet vergis heb ik totaal 1,5K KAS, 1K suiker en ongeveer 2,5L water gebruikt. Toen het hele spul op de kachel gedroogd en opgerold met 15 sterretjes in het midden(15, want dan weet ik zeker dat hij goed ontbrand). Toen ik ongeveer de dikte van een pringlebus had bereikt heb ik er 2 ijzer draadjes omheen geknoopt zodat het goed bij elkaar bleef zitten. Na 3 of 4 vellen heb ik dit weer gedaan. Dit heb ik zo herhaald totdat ik alle vellen erop had zitten.

Daarna het hele geval ingewikkeld met aluminiumfolie. Onderkant en bovenkant vrijgelaten zodat hier de rook goed kon ontsnappen. Ik heb hem vanavond afgestoken en ik moet zeggen; hij deed t prima!
Zal nog even kijken of ik een foto kan uploaden.


gr Kameraad

Edit: heb wat plaatjes geupload:





Link to comment

Meesterlijke manier om onherkenbaar te blijven Kameraad!
Maar ik ben bang dat je uiteinden veel te open zijn. Daardoor heb je een grote kans op steekvlammen. Gewoon helemaal dichtmaken met AL-folie en tape. Als de druk hoog genoeg word komt er vanzelf ergens een gaatje waar de rook uitspuit.
Gr33tZ

Link to comment

Heb wel een filmpje gemaakt, alleen toen we hem gingen afsteken was het donker en stond er veel wind. Vond het eigenlijk niet de moeite waard om het erop te zetten, maar nu we het over die steekvlammen krijgen is het misschien toch wel even leuk..

http://www.youtube.com/watch?v=3Cs_UyljIR4

Er komen inderdaad wel wat 'vlammen' uit, maar ik denk niet dat dit te maken heeft met de openingen. Bij mijn kleinere rookbommen waren de openingen wel kleiner maar de vlammen die eruit kwamen waren bijna even groot. Ik denk dat het verschil hem in de hoeveelheid sterretjes ligt... Maar ikzelf kan me er niet echt druk over maken, ik wil gewoon dat hij goed ontbrand! :angry:

gr Kameraad

ps; ik heb nog foto's waar t een en ander aan rook op te zien is. Geef maar een schreeuw als ik deze even moet uploaden.

Link to comment

Buiten vlammen zie je niet echt veel op dat filmpje. :) Waarom ga je nu ook 's nachts rookbommen afsteken, dan zie je niks. :/ Wat die vlammen betreft, daar heb ik nooit last van. Ik gebruik dan ook geen sterretjes, gewoon een rietje KNO3/suiker. En anders verwarm ik het gewoon ff.

Foto's mogen ook altijd komen. :angry:

Link to comment
Los wat KAS op, en filtreer het. Gooi de gore bruine rommel weg, of je moet nog wat carbonaten willen. Damp de KAS in en je houd amoniumnitraat over. Verpoeder dit en meng het met suiker. Doe dit in een rietje en het heeft exact dezelfde werking als een sterretje.

Dit werkt toch niet !?
Want als dit zou werken, waarom zouden ze dan bv: geen Buskruit maken met Ammoniumnitraat?
Of iets anders ?

Jurrrrr
Link to comment

Ik heb wel een idee hoe je de KAS/suiker zou kunnen ontsteken. En verbeter me maar als dit niet zou werken:

Je koopt lucifers, heel veel lucifers. Nu ga je van al deze lucifers de kopjes eraf knippen, totdat je er een handje vol van hebt. Dit plaats je in de rookbom, op de plek waar je normaal de sterretjes plaatst en oprolt. Het enige wat je dan nog hoeft te doen, is er één brandende lucifer erin steken en zo de afgeknipte luciferkopjes tot ontbranding te brengen. Gevolg, is een steekvlam dat naar mijn mening toch wel voldoende moet zijn om de KAS/suiker te ontsteken.
En als je dit niet veilig vindt, kun je natuurlijk ook voor een wat exotischere methode gaan: een electrische ontsteking. Voor een dergelijke ontsteking kun je bijvoorbeeld een flitslampje gebruiken; die geeft voldoende warmte af om een lucifer direct te ontbranden. Ik heb dit zelf al getest. Dit flitslampje plaats je in de rookbom op de plek van de luciferkopjes. Een lange draad, verbonden aan dit lampje, moet het dan mogelijk maken de rookbom op veilige afstand te ontsteken.

Ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd; het is nog maar een idee, maar lijkt me wel te kunnen.

Wat vinden jullie ervan?

Link to comment

Ik weet niet of het werkt maar je kunt je doeken afsteken door kno3 met houtskool te mengen en dan over je doeken strooien. Wat er overblijft, moet je vochtig maken en bijv. met een paar stukjes touw indopen en laten drogen en in het midden van je doek plaatsen en oprollen. Ik heb het zelf nooit geprobeerd.

Link to comment

Wat is dit voor gemekker! :angry: Alle rookbommen die ik tot nu toe gemaakt heb, heb ik gewoon met een opgevoerde aansteker ontstoken. Zelfs de groten van 1400 gram kas 60/40 ondergingen dat prima. Als ze eenmaal op gang gaan, blijven ze aan.

Ik heb 1 keer een rookbom met een ''scratch igniter'' gemaakt. Ziet er heel tof uit, maar uiteraard compleet nutteloos :)

Link to comment

Misschien bedoelt hij een strijkvlak :angry:
Maar ik heb een vraagje. Ik vroeg me af of je ook gekleurde rook uit een kasrookbom kan laten komen.
Mijn scheikunde leraar dacht van niet, omdat er geen goede stof was die als kleurstof kon dienen, die je in water kon laten oplossen. Das kan het of kan het niet?

mvg
Stikstof

Link to comment

Als mensen nou gewoon eens het topic door zouden lezen hoeven deze vragen niet eens gesteld worden over of je er gekleure rook uit kan laten komen enzo. Dat staat er allemaal al 100 keer in! Daarnaast de kwestie van hoe je het moet ontsteken, dat kan zelfs met 1 lucifer als het maar goed droog is. Dus niet 15 sterretjes verspillen aan 1 rookbom, met 1 sterretje lukt het ook :) Voor de volgende vragen die mensen gaan stellen, lees het topic door. Als je echt een vraag ontdekt die niet beantwoord is zal ik nederig mijn woorden inslikken. :angry:

Let op je spelling! + Af en toe een punt i.p.v. heel veel komma's kan ook geen kwaad. Volgende keer krijg je een warning! (Prophet)

Sorry, aangepast.

Link to comment

×
×
  • Create New...