Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

Het is niet mijn filmpje, ik had em alleen even gevonden. En ja, dat het zonder audio is vond ik eerst ook nogal lastig...

Het lijkt mij wel dat het KAS is, aangezien de korrels.
En hoe bedoel je verkeerde topic, dit is een topic over KAS-suiker rookbommen en alles dat ermee temaken heeft.

Link to comment
  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oke, maar ik neem aan dat je dit ook gewoon kunt doen met KAS, alleen dat de stof dan ammoniumnitraat is ipv KNO3.. of 'stijgt' het AN niet als je het op deze manier probeert te maken?

ik heb gister nog geprobeerd om het AN uit KAS te halen dmv filtreren en daarna de oplossing indampen op het fornuis, het ging niet kristaliseren maar werd een stropirige pasta. Die heb ik laten afkoelen en daarna fijngemaald. Ik heb het volledig laten opdrogen en gemengt suiker, ik heb het niet samengesmolten, dus het was nog in poeder vorm. Ik had het goed gemixt en er een lont in gestoken en de lont aangestoken. De mix ging niet branden... Weet iemand wat ik fout heb gedaan?

Link to comment
Guest polokeeper

Toen ik nog kas suiker rookbommen maakte deed ik het gewoon met keukenrollen.
Dat werkt volgens mij het beste, want ze nemen flink wat AN oplossing op.
Maar ik doe nu niet meer aan kas suiker rookbommen.
Kno3+suiker+paraffine vind ik nog altijd het beste te maken(zonder die plak troep van kas).
En het kleinst.

polokeeper

Link to comment

Ja daar wil ook eigenlijk ook mee beginnen want het is veel makkelijker
geloof ik. Maar ik weet niet waar je zoiets vandaan haalt maar daar kom ik
wel een keer achter..



Ik heb iets in mijn gedachten:
Een paar maanden geleden heb ik een aardappel kanon
gemaakt doe daar eigenlijk niet zo veel meer mee.
Maar zou eigenlijk een kasbom op voormaat maken van
de PVC buis en zo te kunnen "wegschieten"
Zou zoiets kunnen.
reacties?

Link to comment

@ shootmoves. Kas/suiker rookbom is velen malen makkelijker dan de kno3/suiker/paraffinne rookbom. tenminste als je goed leest en de moeite doen om alles te lezen. Veder denk ik dat het wegschieten van kas/suiker rookbom zinloos is en te veel moeite. Pak maar gewoon een blikje.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Tijdens het lezen van de instructies bij het maken van de ammoniumnitraat-suiker rookbom en het maken van ammoiniumnitraat uit KAS viel me iets op.

Als je ammoniumnitraat uit KAS haalt, moet je, om ammoniumnitraat in vaste vorm te krijgen, het opgeloste ammoniumnitraat indampen. Maar als je vervolgens een AN-suiker rookbom gaat maken, moet je de ammoniumnitraat in verhouding 5:5 mengen met suiker en vervolgens wéér oplossen.
Is de stap "indampen van het opgeloste AN" dan wel nodig? Kan je niet gewoon berekenen dmv dichtheid welke hoeveel AN je oplossing bevat, de juiste hoeveelheid suiker eraan toevoegen en de keukenrollen erin weken?
En wat is, als dit inderdaad mogelijk is, het verschil met de KAS-suiker rookbom?

Bij voorbaat dank!

Deze en onderstaande post verplaatst. Gewarned wegens openen nieuw topic.

Link to comment

Om dan toch maar even te andwoorden op zijn vraag:

Je moet voor een rookbom inderdaad niet indampen.
Je lost gewoon je kas op in warm water.
Vervolgens filter je je het gewoon even door een doekje om het meeste bruin eruit te krijgen en je drukt er je papier of handoek in.
(filteren is niet eens nodig)

PS:Voor een rookbom moet je echt niet de dichtheden enz. gaan berekenen hoor :P .
Het verschil?
Er is zo goed als 0 verschil dacht ik.
Maar door het op te lossen lost je AN op en bezinkt de rest dus je kan gewoon je AN-oplossing afgieten maar is niet echt nodig.

Edited by fyver
Link to comment
  • 4 weeks later...

Hoi,
Ik ben nieuw in het pyro gebeuren, ik wil namelijk een kleine rookbom maken.
Wat zijn mooie hoeveelheden voor een kleine rokbom?
en ik had nog een vraagje over het inademen van de rook, aangezien ik niet weet of deze rook giftig is of niet, als je deze bijvoorbeeld in een drukke omgeving af zou steken. zou je dan problemen krijgen met je gezondheid?

Groetjes en Bedankt, Maurits

Link to comment
Afsteken in een drukke omgeving is sowieso niet goed en gezond. De rook kan een beetje giftig zijn. Maar dan nog, waar veel mensen bij zijn is het niet veilig, en ze kunnen de politie bellen.

Een mooie hoeveelheid om te beginnen is een rookbommetje van 100-150gram.



Ok bedankt voor de info (op school afsteken is dus geen goed idee :rolleyes:)! hoe duur is KAS eigenlijk?? Edited by Mauritio
Link to comment
  • 4 weeks later...
Guest N_Gamer
Tip:
Zet je oven op 110 en leg ze er voor 10 min in en klaar is kees :wink:




ff 1 vraag werkt dit ook en kan je daarna je oven nog wel normaal gebruiken?(omdat er misschien wat stoffen vrijkomen) Edited by N_Gamer
Link to comment

Niet aan te raden.

Als ik mijn oven op 80 graden voorverwarm, dan de oven uitdoe en het deurtje 3 min open laat staan, en daarna de doeken erin leg, heb ik vaak alsnog een vroegtijdige ontsteking. :huh:

Mocht je vroegtijdie ontsteking kunnen vermijden is het verder geen probleem, hoewel de kalk vaak nog wel behoorlijk sterk ruikt.

Link to comment
  • 2 months later...
  • 3 weeks later...

Hey allemaal,

ik heb weer een vraagje en aangezien hier alle kenners van KAS rookbommen zitten kunnen jullie me waarschijnlijk helpen.
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn rook dikker is en langer blijft hangen, want mijn rookbom verspreidt wel veel rook maar niet echt van die heel dikke dikke rook zoals in de filpjes. Heeft dat misschien te maken dat mijn keukenrolpapier niet stijf is of dat ik het langer moet laten drogen.

Ik wacht op jullie reactie, alvast bedankt :)

Link to comment

Toevoegen van parrafine aan een KAS-rookbom zal niet veel helpen denk ik, denk eerder dat je oplossing niet verzadigd genoeg is en dat daardoor de rookbom een beetje tegenvalt. Normaal geven goede KAS-suiker rookbommen behoorlijk dikke rook, maar het ligt er ook een beetje aan waar je hem afsteekt natuurlijk.

Link to comment

×
×
  • Create New...