Jump to content
PyroForum.nl

KAS-SUIKER ROOKBOMMEN


Guest

Recommended Posts

Hallo, eerste post hier


Ik heb een veel beter idee dan KAS+suiker in water oplossen.. het gaat veel sneller en je krijgt veel meer rook op deze manier:

Verpoeder het KAS met een staafmixer, meng dan 3 delen KAS-poeder en 2 delen poedersuiker, en leg het op een velletje aluminiumfolie.
Neem dan een bakplaat en zet 'm ergens op zodat je er onder door kunt kijken. Leg op de bakplaat het aluminiumfolie met het mengsel.

Nu komt het: verwarm de bakplaat van onderen met een gasbrander, en roer ondertussen de KAS+suiker door met een lepel (doe dit met z'n tweeen want alleen lukt het je niet). Het mengsel zal nu smelten tot een bruinachtige smurrie. Als het begint te roken moet je de gasbrander lager zetten anders rook je alles te vroeg op he ;)

Laat het een uurtje hard worden en leg het op een velletje keukenpapier. Doe er een paar sterretjes bij en rol het keukenpapier op. Rol daar nog maar flink wat keukenpaier omheen, en doe daaromheen een paar lagen aluminiumfolie.

Dat is je rookbom, gemaakt in <3 uurtjes.

Link to comment
  • Replies 881
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Als het begint te roken (...)
Dan is het al veel te heet. Ik heb het al eens geprobeerd met gewone zuivere ammoniumnitraat, maar zelfs dan kun je het niet in fatsoenlijke hoeveelheden maken op deze manier. De minuscule korreltjes die wel gelukt waren gaven ook een bedroevend resultaat.

PS: Misschien kun je je even voorstellen in het daarvoor bedoelde subforum?
Link to comment

Echt sneller handiger lijkt het mij niet. Rookproductie kan ook moeilijk meer zijn dan wanneer je het oplost. Dat is gewoon de beste manier om het te doen. Al bij al vind ik alle KAS-suiker rookbommen maar wat omslachtig. Met KNO3/suiker/paraffine haal ik nog altijd de beste resultaten en het is nog sneller te maken. KAS-suiker rookbommen zijn alleen handig als je echt teringgrote rookbommen wil maken. ;)

Link to comment

Waarom lezen mensen niet eerst het forum deze vraag heb ik al 100 x gehoord..
Ik heb tevens ook dit gebrobeert op talloze manieren ik heb er een gevonden die wel werkt
maar ik krijg ook gelijk mijn bekerglazen echt niet meer schoon.

Kas smelten op een kookplaat (in een glas DUHH)
Daar hele fijne snippers cellulose in doen ( watjes bijv)
Ietsjes af laten koelen dan suiker toevoegen.. (dat verbrand echt voordat je er erg in hebt)

Rookt heel mooi en makkelijk aan te steken..

Toch vind ik het een hoop gekloot en heb ik het alleen op kleine schaal gedaan.

proxx

Link to comment
  • 1 month later...
Guest polokeeper

Heey

Het is een exotherme reactie want het is een reactie waarbij de energie uit de stoffen vrijkomt.
Bij een exotherme reactie komt energie vrij, bij een kassuiker rookbom is dat in de vorm van warmte en vuur. Je hoeft alleen de reactie te starten, waarna de enrgie uit de grondstoffen naar buiten komt.

Polokeeper

Link to comment
  • 2 weeks later...
Guest polokeeper

Heey,

Een maat van mij gaat binnenkort naar italie.
Hij wil daar ook wel wat kas suiker rookbommen maken.
Maarre wat is kas eigenlijk in het italiaans, en is het daar eigenlijk te verkrijgen.
Of moet die het meenemen vanuit nederland(of komt het niet door de scan van schiphol)
En zijn er in italie stoffen die in nederland niet te verkrijgen zijn en in italie wel?
Want iets terug meenemen (legaal) is natuurlijk altijd handig. Als een soort van pyro souveniertje.

Polokeeper

Link to comment

Vind je dat zelf niet een beetje domme vraag??
AN is meest gebruikte kunstmest in de wereld.
AN is een explosief dat mag vast wel in het vliegtuig (je mag niet eens een flesje parfum mee nemen)
Wat kas is in het italiaans ik zou het niet weten maar daar hebben ze van die prachtige vertaal software voor ( dictionary.com )

Het zou wel kunnen dat ze iets minder flauw zijn wat betreft chems maar zou er niet op rekenen dat je die mee mag nemen in het vliegtuig.

Ik vind dit wel een beetje loze post hoor...




greetz proxx

Link to comment

Erggg dom om AN mee te nemen in het vliegtuig.. Kan die niet even 2 weekjes (of lang die ook op vakantie gaat) wachten?

Maargoed, KAS hebben ze denk ik wel in Italie, je zal het echter niet snel in een toeristisch dorpje vinden oid. Meestal vind je dat soort zaken op plekken waar je als toerist niet vaak komt. Het ''normale Italie'' zegmaar.
Verder kun je in Italie goedkoop aan H2O2 30% komen (koste me 2 euro per liter) en 30% ammoniak vond ik er ook, kostte ook zoiets. Dat was in een normale doe het zelf winkel.. Er moet dus wel het een en ander te vinden zijn. Maarrr je vriend gaat met het vliegtuig, dus ik zou alle pyrodingen eff uit zn hoofd halen. Er is best een kans dat je het mee krijgt, maar als je gepakt word heb je wel een probleem denk ik :)

Link to comment
  • 2 months later...

Goed, ik zat te denken als men nu bij het toevoegen van het water ook een flinke schep kcl toevoegd..

Theorie: een deel van de kcl slaat neer als kaliumnitraat en ammoniumcloride omdat je te weining toevoegd slaat de rest neer als ammoniumnitraat.

Wat denk men ervan?
grtz

Link to comment

En toen was mijn post alweer weg.. De kas suiker rookbom werkt logischerwijs nog beter met een X% KNO3 het is iig makkelijker aan te steken.Dit leek mij wel vanzelfsprekend.
Het ging mij erom dat het in theorie klopte dat dit zou inderdaad zal kristaliseren (KNO3 dan).

grtz

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hey pyro's,

ik heb een paar vraagjes over de AN-suiker rookbom..
LET OP!! Als je dit verhaal niet wilt lezen,, de vragen staan gwn onderaan de pagina.

Gisteren en vandaag heb ik geprobeerd op AN uit KAS te halen met de methode die op deze website staat beschreven. Nou is mijn vraag over deze methode : - is het echt nodig om een hele nacht (12 uur) het KAS-mengels (kas+water) te laten staan ?. Ik heb namelijk net fftjes een liter fles gevuld met KAS en water, en na een uurtje ofzo had ik het zelfde resultaat.. En is het mogelijk om de KAS-water oplossing te filteren ( met koffiefilters ofzo) en zo de AN eruit te halen, of blijft dat de AN in de filter zitten ?
Zojuist heb ik het AN-water (van die liter fles) gemeng met wat suiker (ongv 50% AN-water en 50% suiker) en die heb ik op een stukje keukenrol gegooid.. uurtje later was t stuk keukenrol droog (best wel snel :X tis maar 20 grade hier) en toen ik hem aanstak kreeg ik best wel wat rook. Maar t verbaast me dat t stukje keukenrol zo snel opgedoorgd was.. ( heb ik iets verkeerd gedaan ?) Mijn ervaringen met KAS-rookbommen zijn heel anders, ik moest bv in hartje zomer iets van 2-2,5 uur w8en voordat de doeken eindelijk droog waren..

En nu komen denk ik de meest onnozele vrage =p

Is het mogelijk om het AN-water niet COMPLEET droog te maken, maar gewoon indampen met een pannetje. Ik ben namelijk van plan om het AN meteen te gebruiken, en ik heb gelezen dat de AN rookbom het zelfde word gemaakt als de KAS rookbom (alleen dan zonder KAS, duh xD). Het hoeft dus niet helemaal droog te zijn, toch ?
Laatste vraag : is er veel verschil tussen het gewicht van KAS en AN (gedroogd) ? ( als bv 1 kilo kas maar 200 gram opleverd kan ik beter een KAS-rookbom gaan maken :x )

fftjes de vraagjes op een rij zetten :

1. Is het nodig om de KAS gemengd met water een hele nacht te laten staan om de AN eruit te halen ?
2. Kun je AN uit het water filteren m.b.v. 1~3 koffie filters ?
3. Kan het dat een stukje keukenrol met een AN-suiker oplossing na een uurtje (20grade) droog is ?
4. Moet de AN helemaal droog zijn, ook al wil je direct een rookbom ermee van maken ?
5. Is er veel verschil tussen het gewicht van KAS en AN ?
6. Welke rookbom geeft de meeste rook, als het gewicht van de chemicalien t zelfde zijn ? (bv 200gram kas/an + 200 gram suiker)

Alvast bedankt voor je tijd !
sry voor mn slecht spelling, kheb niet veel tijd meer, kmoet zo weg =p

Zodra ik genoeg kennis heb van de AN-suiker rookbom, zal ik al mn 40 keukenrollen gebruiken voor deze mooie rookbom =] (+filmpje)
Je kunt me altijd toevoegen op msn om te discusieren etc.. [ [email protected] ].


Ciao~

Link to comment

Waarom vraag je dit niet gewoon in het rookbom topic? Een nieuw topic aanmaken voor een paar vragen is imo onnodig. :P

Maar om even antwoord te geven op je vragen:

1. Ja dit is nodig; dit moet namelijk om alle CaCO3 en alle andere rommel die in KAS zit te laten bezinken.
2. Je moet de NH4NO3-oplossing indampen, niet filtreren.
3. Ik denk het niet, maar dat is verder je eigen ervaring.
4. Je kan de AN eigenlijk gewoon in de oplossing laten waarin 'ie al zat, als je een rookbom zou willen maken, je moet het anders toch weer oplossen.
5. Valt mee, hangt ervan af hoe goed je het indampt.
6. Die met pure AN lijkt me, in KAS zit nog zo'n 30% kalk en andere rommel, die hebben geen effect op de rookcompo.

*Als je goed het forum doorleest, kan je het meeste van deze informatie wel vinden denk ik.

Greetz
IM

Link to comment
  • 1 month later...

Read The Fucking Manual bedoelt ie als ik het goed heb... Wij zijn hier niet om te spoonfeeden. Er wordt vanuit gegaan dat je, alvorens je een vraag stelt, research doet naar het onderwerp waarover je een vraag stelt. Dit staat in de regels. Wat je dus zou kunnen doen is de samenstelling van je kunstmest opzoeken, en hieruit concluderen of het wel/niet zou werken in je rookbom. Kom je tot een vreemde ontdekking, dan is het boeiend die te melden, en ook als je ergens echt niet uitkomt, na je vooronderzoek.

Kortom, Lees De Seksende Regels...

Link to comment

Die kunstmest van jou is toch geen KAS hoop ik?
(aangezien je het in het KAS-SUIKER ROOKBOMMEN-Topic plaatst)

Daarnaast staat dit in het verkeerde Topic.

En het is trouwens het vaagste en onduidelijkste filmpje dat ik ooit heb gezien. Ik werd helemaal freaky omdat ik dacht dat m'n boxen 't niet deden... :P

Link to comment

×
×
  • Create New...