Jump to content
PyroForum.nl

Tutorial sectie


Stainz

Recommended Posts

Hallo allemaal,
Ik zat even wat rond te kijken op het forum (ik ben hier nog vrij nieuw).
En ik kwam hier weinig tot geen tutorials tegen.
De enige waren die voor een KAS/suiker-rookbom.
Zou het niet een leuk idee zijn, om een aparte sectie te maken, waar (door of onder toezicht van Mods) tutorials geplaatst kunnen worden.
Dit zou vooral voor de 'minder' begaafde scheikundigen erg handig zijn.
Hierbij valt ook te denken aan aparte delen : hoe kom je op een simpele wijze aan bepaalde stoffen (vb. Kaliumnitraat uit Kalkammonsalpeter halen).
Ik ben benieuwd wat jullie hier van vinden.

Vriendelijke groet,
Bas :)

Link to comment

Voordat je met zo'n idee komt, is 't voor jou misschien eerst een goed idee om je eens in de algemene zaken en onderwerpen van dit forum te 'verdiepen'.
Je KAS-stukje zegt genoeg...
Dit lijkt dan ook een poging tot het snel verkrijgen van informatie zonder daar zelf moeite voor te doen.

En als je Ammoniumnitraat bedoelt: daar heeft Mr. Stijntje al eens een Tutorial over gemaakt! :)

Link to comment

Ik heb op het forum door middel van de Search functie gezocht naar Tutorials en daar ben ik deze niet tegen gekomen, de mogelijkheid bestaat natuurlijk dat deze 'tutorial' onder een ander woord gepubliceerd is, maar het is voor mij te ingewikkeld om heel veel sites door te lezen in het engels en dan ergens aan te beginnen en zoals mij zullen er vast meer zijn.

greetz.

Je KAS-stukje zegt genoeg...

Dit lijkt dan ook een poging tot het snel verkrijgen van informatie zonder daar zelf moeite voor te doen.

En als je Ammoniumnitraat bedoelt: daar heeft Mr. Stijntje al eens een Tutorial over gemaakt! :)


Ik heb nog even verder gekeken hoe het zat me die kaliumnitraat uit Kalkammonsalpeter halen, hier had ik het vandaan :

Kaliumnitraat maken:

Los 340 gram kalkammonsalpeter op in 1 Liter water.
Wacht tot het groene spul op de bodem licht, (Kan heel lang duren, denk aan 8 uur ofzo) (als je kan centrifugeren, doe dat dan, gaat veeel sneller!)
Zuig dan de heldere vloeistof over in een andere pot
Voeg nu 223,5g Lo-Salt toe. Roer tot alles is opgelost.
Zet het in de vriezer en na een tijdje liggen de kaliumnitraat kristallen op de bodem.
Giet de vloeistof weg en haal de kristallen eruit, en leg ze op een doek te drogen.


Dit soort kleine dingen zijn vaak verborgen in lange topics en het zou volgens mij dan ook handig zijn als er een aparte sectie voor komt.

groetjes,
Bas
Link to comment

Een aparte sectie is imo niet nodig. Er zijn al tuts te vinden over meer dingen dan KAS suiker rookbommen alleen. Je kan ze telkens in het betreffende subforum vinden. Andere dingen vind je dan weer in de juiste topics. Tutorials maken voor hoe je kaliumnitraat kan maken lijkt mij ook beetje overbodig omdat het makkelijker en beter is het gewoon te kopen, zoals veel dingen. Verder zou het nogal een stil forum zijn als we alles gewoon in tuts verpakten en ergens poste.

Sommige onderwerpen kan je ook niet of niet makkelijk in een tut steken omdat een tutorial meestal een eenzijdige kijk is op hoe iets te maken is ofzo en er gewoon talloze wegen zijn. Die allemaal goed en wel zijn en gewoon van de voorkeur van de persoon afhangen. Daarom zijn er ook topics, daar kan iedereen zijn mening over de verschillende aspecten van iets bepaalds posten en dan kan daarna iemand die het leest alle meningen zien en voor hem zelf uitmaken wat het beste is en wat hij gaat doen. De topics zijn dus telkens een soort tutorial op zich. Een beetje zoekwerk kan geen kwaad toch. ;)

Verder wil ik nog zeggen dat als jij meer tutorials wilt je altijd vrij bent om er te maken, als ze goed zijn kunnen we ze altijd ergens posten. :)

Link to comment
Verder wil ik nog zeggen dat als jij meer tutorials wilt je altijd vrij bent om er te maken, als ze goed zijn kunnen we ze altijd ergens posten. :)


Ik wil wel meer tutorials, maar het probleem is dus dat ik voor het maken van tutorials van het niveau dat plaatsing op het forum waard is niet genoeg scheikundige kennis heb.
Link to comment
  • Root Admin
Je kan altijd proberen he.
Daarom vind ik dit dus geen goed idee. Wat hebben we aan tutorials van mensen die nauwelijks weten waar ze het over hebben en vol staan met halve waarheden. Dit zorgt alleen maar voor vragen en ongelukken. Als je een tutorial wil schrijven, be my guest, maar zorg wel dat de kwaliteit goed genoeg is om voor anderen als voorbeeld te nemen.

Forum is bedoeld voor discussies, niet om te gebruiken als 'handleiding'.
Link to comment

Als ik wat ga proberen zal ik als het iets nieuws is er een mooie tutorial van proberen te maken, eventueel zelfs met een filmpje..

groetjes,
Bas

Daarom vind ik dit dus geen goed idee. Wat hebben we aan tutorials van mensen die nauwelijks weten waar ze het over hebben en vol staan met halve waarheden. Dit zorgt alleen maar voor vragen en ongelukken. Als je een tutorial wil schrijven, be my guest, maar zorg wel dat de kwaliteit goed genoeg is om voor anderen als voorbeeld te nemen.

Forum is bedoeld voor discussies, niet om te gebruiken als 'handleiding'.

Het is uiteraard voor discussies, maar volgens mij zijn er heel wat mensen die best meer met pyro zouden willen, maar daarvoor niet genoeg kennis hebben om zelf te ondernemen, daarvoor zou een tutorial erg handig zijn..
en ik zei niet voor niets over tutorials :

"Zou het niet een leuk idee zijn, om een aparte sectie te maken, waar (door of onder toezicht van Mods) tutorials geplaatst kunnen worden."


nu kan iedereen onder het kopje 'rookbommen' een tutorial plaatsen die ook halve waarheden bevatten..
en ik zei er ook nog bij dat mijn tutorials dit forum niet waardig zouden zijn
'Ik wil wel meer tutorials, maar het probleem is dus dat ik voor het maken van tutorials van het niveau dat plaatsing op het forum waard is niet genoeg scheikundige kennis heb.'
Link to comment

Een apparte sectie voor tutorials lijkt me wat overdreven. Maar zoals het nu bijvoorbeeld met Nieuws & Actualiteit is bij offtopic, lijkt dat me ook wel wat bij Tools, Devices en Overig met tutorials, maar niet bij de HE sectie dus.

Forum is bedoeld voor discussies, niet om te gebruiken als 'handleiding'.


Dat vind ik wat overdreven, je mag best de capaciteiten van een forum benutten IPV te zeggen, hiervoor was het bedoeld dus mag er niks anders. En hoe zou het anders zitten met Links en Docs en FotoVideo, dat zijn toch ook geen discussies.
En stel je eens voor dat men computers nu nog steeds alleen zou gebruiken voor grote berekeningen.
Link to comment

Zo'n soort pyroguide, maar dan in het nederlands, lijkt me een erg goed idee. Ik ben alleen erg slecht met computers, maar wat ik wel kan zijn teksten tikken en foto's maken en op me pc zetten :) . Ik zou dus wel enige bijdrage kunnen leveren als iemand zo'n site opzet !

Verder ben ik heel erg voor een apart gedeelte, bv. een sticky topic, waar alle tutorials netjes staan ! Zo kan iedereen ze duidelijk zien, makkelijk vinden en downloaden.

@ De mods, is dit niet in idee ? Een sticky topic. Er staan namelijk al wel een paar tutorials hier op het forum. Niet allemaal even goed, maar toch wel leuk om ze gewoon even allemaal bij elkaar te zetten. Beter iets dan niets.
Ik ga van de zomervakantie ook nog wat (betere) tutorials maken, ik heb dan toch zat tijd.

Link to comment
Zo'n soort pyroguide, maar dan in het nederlands, lijkt me een erg goed idee. Ik ben alleen erg slecht met computers, maar wat ik wel kan zijn teksten tikken en foto's maken en op me pc zetten . Ik zou dus wel enige bijdrage kunnen leveren als iemand zo'n site opzet !

Ik wil ook wel een bijdrage leveren.

Zo'n sticky topic spreekt mij ook wel aan. Ik bedoel, er is voor Video's + Foto's een topic. Als er hier een subforum bijkomt voor ALLEEN tutorials en dan zonder allerlei berichten tussendoor wordt het veel overzichtelijker.

Uit GK's post begreep ik dat dit te makkelijk zou worden, maar is het niet een klein beetje de bedoeling om chemie makkelijker te maken voor iedereen die er weinig verstand van heeft maar toch af en toe wat leuks wil doen en bijleren?

Lekkere discussie op gang. :)
Link to comment
×
×
  • Create New...