Jump to content
PyroForum.nl
Sign in to follow this  
mr.stijntje

Tutorial: 3-strip Shell Pasting

Recommended Posts

Hey forumleden,

Ik ging net een 3" shell pasten, en besloot eens wat foto's te schieten zodat ik een tutorial kan maken over de 3-Strip pasting methode. Deze methode is ontwikkeld om shells mooier rond te laten breaken. Als je 'gewoon' stroken van boven naar beneden plakt, dan worden namelijk de noord- en de zuidpool van je shell veel dikker beplakt dan de 'evenaar'. 1+1=2, dan wordt je break licht 'platgedrukt' omdat de zijkanten zwakker zijn, en eerder scheuren.

Ik begon met een 3" shell, deze is net gevuld en dichtgemaakt. De ene hemi paste niet perfect op de ander, maar dat levert geen problemen op.


Nu moet je smalle korte stroken maken. Voor de lengte van deze stroken is een formule.

De lengte van de strook, is tweederde van de halve omtrek van je shell. Dat wil zeggen:
Lengte = (2*pi*r) * 1/3
Straal van een 3" shell is ongeveer 3.5cm, kom je uit op +- 7,33cm. Dat is je richtlijn, gewoon ergens tussen de 7 en de 8. Zo nouw komt het ook weer niet.

Breedte van je strook is simpeler. Dat is eenvierde van je shell diameter. 7 / 4 = 1,75cm. Ik zeg ergens tussen de 1.5 en de 2.

Goed, kunnen we verder? Yeah. Je plakt een strook van de noordpool naar beneden. Om het duidelijker te maken heb ik de stroken even een randje gegeven. Deze strook komt dus tot ongeveer 2/3 van de afstand. (Even goed kijken, hij komt net een stukje voorbij de tape.)


De volgende strook gaat in de andere richting, van de zuidpool naar boven. Je plakt hem langs de vorrige strook. Niet er overheen!
https://pyroforum.nl/uploads/post-140-1202497899.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-140-1202497919.jpg

De derde strook plak je hier precies overheen. Deze raakt noch de noord- noch de zuidpool van je shell.
https://pyroforum.nl/uploads/post-140-1202497971.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-140-1202498002.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-140-1202498012.jpg

Dit is je eerste stukje. Nu het deel waar de meesten de mist in gaan, het aansluiten van een volgende serie. Dit is eigenlijk erg simpel en niet meer dan vanzelfsprekend.

Je plakt een strook van de noordpool naar beneden. Deze plak je over de hoekjes van de vorrige heen. (Let op, de tweede serie heeft rode lijntjes)


De strook vanaf de zuidpool gaat over het hoekje van de vorrige zuidstrook heen, maar ook nog lángs de noord-strook. Dat heb ik hier dus een beetje fout gedaan, de eindjes gaan over de noordstrook heen. Maak je hier alleen niet druk om, ga het niet zitten verbeteren of zo, je zult het niet merken.
https://pyroforum.nl/uploads/post-140-1202498230.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-140-1202498296.jpg

Nou, nu kennen we het wel, strook er overheen.


Nou, zo ga je de shell rond. na één laag ziet dit er zo uit:


Nog een stuk of zeven lagen te gaan. Dan heb je 8 * 2 = 16 papierlagen om je shell zitten. Daarmee heb je met zekerheid een mooi ronde break. Ook met puur pulverone en geen flash booster. Bij een grotere shell gebruik je uiteraard meer lagen! Ik doe 11 lagen voor 4", en zal waarschijnlijk 16 lagen doen voor 6". Geen zorgen, het pasten gaat steeds sneller. Uiteindelijk zul je je 3-Strip pasting net zo snel doen als je 'gewone'.
Deze manier van pasten heeft trouwens meer nut bij grote shells, maar ook een 2" heeft de neiging mooier te worden als je deze methode gebruikt.

Zo, ik hoop dat dit nu voor iedereen duidelijk is.
Veel plezier ermee!

gr,
Stijn aka GraafVaag

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik dank u ;) Het was mij inderdaad niet helemaal duidelijk hoe de 2de serie aangesloten moest worden. Nette tutorial.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kijk, dit ziet er mooi uit... Ik had wel andere tutorials gelezen maar nu begrijp ik he pas.
Nu komt er ook niet zo'n bult op de bovenkant van de shell toch?

-B.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nu komt er ook niet zo'n bult op de bovenkant van de shell toch?
Klopt, tweederde van de stroken komt niet tot bovenaan. Dit geldt ook voor de onderkant.

Binnenkort moet ik twee 4" shells produceren met een zo rond mogelijke break. Deze zal ik pasten met 12 lagen 3-Strip, en ik ga proberen een cameraman te regelen. Ik hoop dat dat lukt, dan kan ik laten zien dat het inderdaad voordelen heeft, deze manier van pasten.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb een 3inch in elkaar gezet met 7 lagen op deze methode
Mooie symmetrische break !!
Ik las alleen op pyroguide dat ze bij 3 inch zeggen bij het round shell pasting dat je 4 inch als lengte moet nemen.
Die 3 inch van mij was een goeie break, wat voor invloed denk je dat die 9,6cm heeft ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Die mooie symetrische break is natuurlijk (meerendeels) ook te wijtten aan die flashbooster die je erin had zitten. Een goeie pasting methode komt dan ook meer tot uitting bij grote shells waar alleen BP op een drager gebruikt wordt (meestal katoenzaad).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, maar in theorie zou je ook kunnen zeggen van.
Deze shell paste niet geweldig in mijn mortier(vrij veel ruimte) dus ik ga hem bijvoorbeeld 12 lagen pasten.
Ik zorg voor iets minder snel brandende sterren en compenseer de wanddikte met iets meer booster ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nee juist minder " booster", dikkere wand zorgt al voor een hardere break.
(Een flashburst is niet echt een booster te noemen eigenlijk.)

Als hij niet echt goed past zou je wat meer lift kunnen gebruiken, ik vraag me af of 4 lagen veel verschil maakt. Mocht extra lift niet werken, dan misschien even op zoek naar een passende mortier.

Dus je kan een aantal kanten op.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het kan nooit kwaad een tutorial als deze te bumpen :)

Hier de maten van de strips:

  • 3" - 19 mm x 102 mm - 13 lagen
  • 4" - 25 mm x 140 mm - 9 lagen
  • 5" - 25 mm x 178 mm - 10 lagen
  • 6" - 38 mm x 216 mm - 12 lagen
  • 8" - 38 mm x 292 mm - 14 lagen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mij te veel werk al die lagen paste ;)
Maar ik heb nog wel een tip!

In plaats van op een site ergens duur kraftpapier te bestellen.
Verknip kartonnen container zakken, te halen bij de plaatselijke super markt!

Groet,

Jaap

Share this post


Link to post
Share on other sites

Graag wil deze discussie nieuw leven in blazen. Het gaat mij om de aantal lage paste die hier worden gehanteerd.

Laten we beginnen met een 5'' shell.

De eerste 32 lagen gebruik ik de 3-Strip pasting methode 60 gram gegomd kraft papier. Dan plak ik er aan de boven kant een klein stukje touw op (dit is voor het quik match). Dan nog 5 lagen 90 gram gegomd kraft papier. Ik weet niet hoe ik deze methode moet noemen, maar het komt er op neer dat je de noord en zuid kant van de shell niet past. Zo krijg je een mooie afwerking (zie foto's gallery).

Volgens mij is het uitganspunt dat wanneer je de shell in een mortierbuis stopt, er geen ruimte meer mag zijn tussen de shell en buis. Dit is heel belangrijk, want van 1 mm spelling schiet ik mijn 5'' shells geen 200 meter de lucht in. Dit is ook zo bij professioneel vuurwerk.

De burst van mijn 5'' shells zij perfect.

Dit gepaste is extreem veel werk, maar wie lui is moet een andere hobby gaan zoeken.

Graag meningen hierover.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik paste bij een 6 inch uit m'n hoofd 10 lagen effectief, dus 5 lagen 3 strip, bij een 5 inch iets minder. (80 grm2)

Volgens mij is het uitganspunt dat wanneer je de shell in een mortierbuis stopt, er geen ruimte meer mag zijn tussen de shell en buis

Dit vraagstuk heb ik vaker voorbij zien komen, het antwoord is meestal dat het echt niet zo krap komt.

M'n shells halen prima de gewenste hoogte, is een kwestie van een % meer lift in mijn opinie, vaak gaan mijn shells te hoog naar mijn zin, zeker met 1/10 lift
De effectbreedte probeer ik te compenseren met een flashbooster, dit is ook iets wat professionals doen overigens;), vaak is het ook een kwestie van je eigen draai er aan geven, er zijn geen 2 bedrijven in china die dezelfde werkwijze hanteren. ^_^

Ik zelf heb heel weinig tijd om heel veel te gaan pasten, ik weet ook dat het niet nodig is om perfect symetrische burst paterns te krijgen, a hoewel ik zelf overigens wat water bij de wijn doe, verder is het inregelen van een booster ook een kunst op zich, wat je ook als hobby kunt beschouwen.

Edited by High Density

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik denk dat pasten een deel van je break uitmaakt, en het meer komt op burst en booster flash composities.

Kijk bijvoorbeeld naar shells van het vuurwerk bedrijf Zink.

Die worden niet eens gepaste maar gewoon bij de evenaar dicht geplakt met wat tape.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Volledig mee eens dat er meerdere wegen naar Rome leiden, echter ken ik tot nu toe nog maar een manier om shells af te schieten(gaat overigens perfect).

Ik heb hiermee veel geëxperimenteerd.

1 keer zelf de 4'' ball shell gemaakt met 20 lagen paste, 2 keer liftpowder van een prof. shell gebruikt 110 gram. Er zat ongeveer 1 cm spelling tussen.

De shell ging nog geen 20 meter de lucht in. Aan de liftpowder kan het niet gelegen hebben. Ik moet toegeven dat mijn manier van pasten een inefficiënte manier is, vandaar de vraag.

Wat betreft de burst powder, hier kom ik later nog op terug in de topic burstpowder.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tja, een manier is om eens alle factoren onder de loep te nemen.
Ik kan me voorstellen dat een commerciele shell met een berg pasting erop een andere kwaliteit lift heeft als dat nodig is om met meer speling hetzelfde te doen.
Mankracht voor pasten zal in China wat minder kosten in verhouding tot het maken van goede kwaliteit lift misschien.

Ik heb nooit een commerciele shell geschoten of "ge reverse engineered " dus ik kan daar weinig over zeggen.

je kan eens een centimeter of 5 BP die je voor je lift gebruikt in een spolette persen.
En dan met een videocamera opnemen en daarna timen met een stopwatch.
Snelle bp brand ongeveer 1 cm per sec geloof ik.

Share this post


Link to post
Share on other sites

liftpowder was van zeer hoge kwaliteit(van die keiharde glanzende korrels). De meeste fabrieken kopen dit overigens in bij een gespecialiseerd bedrijf.

Het lijkt mij ook basis kennis. BP op zich verbrandt alleen maar. Sluit je BP af, explodeert het. Ik denk ook dat dit het hele principe is met shells afschieten.

Dus vandaar dat ik denk dat er geen ruimte tussen de shell en buis mag zitten.

HD: Hoe hoog schiet jij een 5'' shell de lucht in. (ongeveer)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Het lijkt mij ook basis kennis. BP op zich verbrandt alleen maar. Sluit je BP af, explodeert het. Ik denk ook dat dit het hele principe is met shells afschieten.

Dus vandaar dat ik denk dat er geen ruimte tussen de shell en buis mag zitten.

Er treed nog genoeg explosieve verbranding op als er wat speling tussen de shell en mortier zit, tenminste bij mij knalt het aardig :P
Het zal wat minder efficient zijn, maar dat kun je dus compenseren;) in mijn geval door 1/12 lift te nemen i.p.v 1/14 bijvoorbeeld.

Ik ben slecht in filmpjes timen, schatten vind ik ook vrij lastig.
100 meter gaat ie wel denk.

1 keer zelf de 4'' ball shell gemaakt met 20 lagen paste, 2 keer liftpowder van een prof. shell gebruikt 110 gram. Er zat ongeveer 1 cm spelling tussen.

liftpowder was van zeer hoge kwaliteit(van die keiharde glanzende korrels). De meeste fabrieken kopen dit overigens in bij een gespecialiseerd bedrijf.

Ja voor jouw beleving is het waarschijnlijk hoge kwaliteit, maar ik vind de resultaten die je beschrijft om te huilen, 110 gram is 3 keer zoveel als wat ik gebruik met 6 lagen paste en ongeveer net zo veel speling. er van uitgaande dat een gemiddelde 4" 320 gram weegt.

Ik stel voor dat jij eens heel goed gebalmilde BP gaat testen, en dat je dan pas iets bestempeld als "zeer hoge kwaiteit"
Wat ik allemaal sta te vertellen is allemaal gebaseerd op een heel andere lift als commercieel spul, je kan dus geen rechten ontlenen aan hoogte's, percentages, timings en noem maar op zonder eenzelfde kwaliteit te gebruiken. Edited by High Density

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sign in to follow this  

  • Similar Content

    • By Weirdo
      Ik heb weer is een salutje gemaakt, gewoon omdat het leuk is.

      er zat Flash 11 in:

      Potassium perchlorate.............................64
      Aluminum..........................................23 GD
      Sulfur............................................13

      Shimitzu zegt dat dit de hardste en mooiste knal geeft met Kclo4 Al S geeft.



      MOV00315.MP4
    • By cojonesm
      Teruggevonden in een backup. Back to basic... Let op: ik maak geen base's meer.
      Complete Tut Rocket With Report-1.mp4 (Source: http://www.pyrobin.com/files/complete%20tu...th%20report.wmv)
    • By Pyrofanatic
      Vandaag mijn eerste starmine van wat groter formaat afgestoken, en niet zonder succes.
      Het ging om een 2" D1 mine. De D1 stars hebben een core van romeinse kaarsen stars.


      De specificatie's
      40 D1 stars MP coated
      10 Gram redelijke pulverone
      2 gram KClO 4 / GD flash
      70 gram woog het totale projectiel.
      Afgevuurt in een 50 cm mortier.

      MVI_5291.avi

      Hier de Youtube versie, deze is wel iets mindere kwaliteit ofcourse.

      Al met al vond ik hem redelijk geslaagd, alleen zijn niet alle stars af gegaan dus daar kan wat verbetering in komen.
    • By Andres
      O&N 2016-2017!
    • By Andres
      Skippen naar 00:17 is een goed idee.
      TT stars, Horsetail shell was de bedoeling, 2 inch cilinder 
      Mijn eerste cilinderr trouwens !
    • By Andres
      Lekker harde break, nog nooit zo een groot boeket gehad. afstand was +- 60m.
      De bedoeling was om de tapematch te testen, deze deed het dus prima en zal met O&N ingezet worden.
      Witte glitter was Lentej blancoamari (zie Jopetes pdf).
      In het echt was hij echter niet zo extreem wit als op film.
      Jammer van de slechte kwaliteit, mijn Wiko heeft een upgrade gekregen naar android 5.0.2 en de vuurwerkmodus is verdwenen....
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×