Jump to content
PyroForum.nl

Vlamkleuring


Tyneman

Recommended Posts

  • Replies 96
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Als eindles voor dit schooljaar was mij verzocht nog wat leuke demotjes te doen.
Aangezien het WK nu bezig is leek het me geinig om dit te combineren.
Zie hier het resultaat. De nederlandse driekleur in vlammen, en ons aller favoriete oranje. :)

Verhoudingen waren ongeveer:
Rood: KClO3 : Suiker : CaSO4 - 1:1:2
Wit: KClO3 : Suiker - 3:2
Blauw: KClO3 : Suiker : CuSO4 - 2:3:6
Oranje: KClO3 : Suiker : NaNO3 1:1:1

De kleuren komen op film niet zo mooi over door overbelichting. In het echt zijn ze zeker wat intenser van kleur.

De filmpjes:
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/WKvlam.wmv
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/WKrood.wmv
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/WKblauw.wmv
http://members.pyroforum.nl/Tyneman/WKoranje.wmv

Gr33tZ

Link to comment

Eff mierenneuken :wink:

wat wil je met Kaliumchloraat én Natriumnitraat als oxidators!  Mooi Tyneman!  


Alleen kaliumchloraat met XXX brand waarschijnlijk sneller dan met natriumnitraat erbij.

Maare, ik vind die blauwe kleur erg goed gelukt, echt heel mooi :)
Link to comment

Mooi gedaan Tyneman! Ik ga binnekort wat CaSO4 maken (neerslag), ik post wel een filmpje als het gelukt is :) .

Idd jammer van die overbelichting, heb je niet toevallig een stand op je camera zitten waardoor je kan filmen bij hele lichte condities? (Hoewel jij niet iemand lijkt die zn camera niet van binnen en van buiten kent ;) )

[edit]
Door Tyneman.
Het IS al opgenomen met de strand-ski instelling. Kan nog handmatig proberen in te stellen. Maar ik ben erg lui :P
[/eit]

Link to comment

Jup, check je binas maar, staat bij vlamkleuring (tabel 65A, laatste druk) dat natrium een gele kleur geeft. In NaCl zit natrium en een vluchtige verbinding (de Cl), dus het geeft idd een gele kleur. De mening of het geel of oranje is, kan natuurlijk verschillen...

Link to comment

Ik heb ook maar eens wat geprobeert met wat ik nog in huis had. De echte kleuren-chems moeten nog komen.

Hier is 2.5 gram:

NaCl......... 2
KClO3....... 2
Surcose..... 1


Film:
http://s59[ GEBRUIK MAKEN VAN PHOTOBUCKET IS NIET MOGELIJK, UPLOAD AFBEELDINGEN DIRECT OP HET FORUM ]albums/g289/yel...ker2-2-1mpg.flv

Wat vinden jullie ? Wat dit echt oranje ? Niet echt vond ik. Ik ga ook ook nog even 's avonds proberen, misschien is het dan anders.
En btw, ik vond dat het erg ''ruig'' brandde. Kan ik dit veminderen door minder suiker te gebruiken denken jullie ? Of raden jullie een totaal andere comp. aan ( deze is namelijk zelf bedacht.

Groetjes, Yellowcard :wink:

Link to comment
Ik denk het niet. Maar je kunt het altijd proberen.


Waarom dan niet?

De oxidatoren geven toch geen kleur af?
Het zal alleen schelen in brand snelheid, lijkt mij.


@Ali: Ik probeer altijd of ´chemische namen´ (KMnO4) te gebruiken
of ´volks namen´ (kaliumpermanganaat) te gebruiken. Ik vind dit er toch
netter uitzien/minder verwarrend, een idee misschien?

@Nitroglycerin: Kom op, niet zo mierenneuken, het staat inderdaad niet zo
netjes om foutjes te maken als je anderen tips geeft e.d. maar een
kleine typo... Overigens weet Prophet het een stuk beleefder te zeggen.

@Prophet: Tja het is redelijk lastig om uit te vinden hoe de ´chemische naam´
werkelijk heet als je geen idee hebt waar te zoeken.

Ik probeerde trouwens niet te ´smart-assen´.
Link to comment
De oxidatoren geven toch geen kleur af?


Als daar een kleurgevend metaal in zit wel, zoals kaliumzouten paarsachtige kleur geven. Het is dan wel geen chloorbinding, maar dat maakt nog niet dat het GEEN kleur kan afgeven.
@Ali: Ik probeer altijd of ´chemische namen´ (KMNo4) te gebruiken
of ´volks namen´ (kaliumpermanganaat) te gebruiken. Ik vind dit er toch netter uitzien/minder verwarrend, een idee misschien?


KMnO4 de het dan ook ZELF goed!
Link to comment


Waarom dan niet?

De oxidatoren geven toch geen kleur af?
Het zal alleen schelen in brand snelheid, lijkt mij.


@Ali: Ik probeer altijd of ´chemische namen´ (KMNo4) te gebruiken
of ´volks namen´ (kaliumpermanganaat) te gebruiken. Ik vind dit er toch netter uitzien/minder verwarrend, een idee misschien?


Er is niks zoals de 'chemische naam' of de 'volks naam'. KMnO4 is de chemische formule en kaliumpermanganaat is de naam. Je hebt in de naam nog verschil tussen IUPIAC naam en de triviaal naam. En als je dan toch hoog uit de bol wil doen, zorg dan ervoor dat je om te beginnen de juiste formule gebruikt zoals nitro zegt. :)
Link to comment

Oxidatoren geven geen kleur af maar zorgen in beperkte mate's van formules voor de juiste omstandigheden en de hoeveelheid chloor die vereist is om het spectrum te bereiken.

Het beste voorbeeld zijn NH4ClO4 formules welke zelden nog een chloordonor nodig hebben.

Link to comment

Zoek en gij zult vinden! :)

Ik heb het gewoon een halve minuut in de vijzel gemengd.

Net trouwens ook een 5 grams test van een fontein mix met oranje regen en zilveren vonken, was erg mooi!
Binnenkort steek ik mijn 20 grams en 55 grams versies af! (met nozzle en de hele mikmak)

Link to comment
Doe doet het wel mooi ! Hoe heb je het gemengt ? Ga ik ook maar eens proberen binnekort.
Weet jij trouwens nog enkele goede kleur compotitie's met Bariumcarbonaat en Strontiumcarbonaat ?

Bariumcarbonaat kan je beter omzetten naar bariumnitraat.
Met bariumcarbonaat kan je niet echt groene compo's maken.
Strontiumcarbonaat daarintegen wel.
Een goede compositie staat hiervoor op de Mainsite van gamekeeper.
Link to comment

×
×
  • Create New...