Jump to content
PyroForum.nl

Nieuwjaars knaller!


Morteus

Recommended Posts

Hey iedereen,

Omdat vele mensen aan mij vroegen, maak eens een hele grote! en zelf er ook naar benieuwd was heb ik toch maar besloten om een 100 grammer te maken. Leuk voor één keer maar nu ik het een keer meegemaakt heb vind ik het leuker om beter 10 van 10 gram te maken. Geeft dezelfde kick, kan er dichterbij staan, en je krijgt hetzelfde effect 10 maal. Maargoed deze knal was erg krachtig. Ik stond zekers 30 meter verderop en de kamere 25 meter er vandaan. Mensen die 50 meter er vandaan stonden konden de druk golf nog voelen. Was een enorme flash en had best wel een mooi kratertje gemaakt ondanks dat het bevroren was. Als jullie het willen zien hieronder de link en geniet! Naja.. er waren wel een boel plagen bij die zaten te schreeuwen en blairen of hoe je dat ook noemt. Laatste stukje heb ik het geluid er uit gehaald wegens het vreselijke gescheld, vooral het K woord waar ik geen fan van ben. Ojah nog eventjes, ik heb al mijn vingers nog! 10 om precies te zijn!

http://www.youtube.com/watch?v=Ua5HhYg9Z_M

Ik wens jullie allemaal een gelukkig nieuwjaar! en een veilig nieuwjaar!

Link to comment
  • Replies 69
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mensen, vragen mij ook weleens of ik niet een hele grote kan maken, maar dan zeg ik;
- Nee, het is zonde van de chems.
- Nee, het is ontzettend gevaarlijk.
- Nee, 10 kleinere is veel leuker.

Dat was het dan wel weer.^_^

Edited by aaatje1
Link to comment

Flash composition:
Aluminum (german dark): 7
Potassium Perchlorate (KClO4): 3
Total netto weigh: 100 grams.

Klopt dit wel, 70 gram GD in een 100 gram klapper ^_^ .
Jij gebruikt zeker vloeibare zuurstof als oxidator :P .

maar het moest natuurlijk andersom zijn... toch?

Link to comment

Klopt Hanzz, moet inderdaad andersom zijn.

Ojah nog eventjes, ik heb al mijn vingers nog! 10 om precies te zijn!


Als zo'n ding in je hand afgaat ben je hartstikke dood. Ik denk ook niet dat ze je dan nog in de kerk ten toon gaan stellen.

Neemt trouwens niet weg dat het heerlijke klappers geeft. toch wel verslavend die klappers waarvan je een klap aan je borst krijgt en je broek langs je benen wappert. Ik heb vele jaren zulke klappers gemaakt (tot 250g. flash), maar mijn goede voornemen is om dit niet meer te doen. Na al die jaren ben ik toch nog wat verstandiger geworden zal ik maar zeggen. Ik ga niet meer boven de 20 gram. Als dat mis gaat mis je ook wel een halve arm, maar in vergelijking met bijv. een 100 gramsklapper is dit relatief weinig. Voor de mensen die denken wel van die grote klappers te moeten maken. Wees je bewust van het grote risico voor jezelf en je omgeving en vraag je heel goed af of die ene klapper dit risico waard is. Mocht je er dan toch nog mee door willen gaan, zorg dat je altijd aan alle veiligheidsvoorschriften voor het maken van flash houdt, zodat iedereen ook levend en met alle ledematen 2010 overleeft.
Link to comment
Flash composition:
Aluminum (german dark): 7
Potassium Perchlorate (KClO4): 3
Total netto weigh: 100 grams.

Klopt dit wel, 70 gram GD in een 100 gram klapper ^_^ .
Jij gebruikt zeker vloeibare zuurstof als oxidator :P .

maar het moest natuurlijk andersom zijn... toch?


Jah dat heb ik eventjes veranderd nu. Ach ik heb met AP gewerkt en daar 100 gram van maken jah dat is roekeloos. Flashpowder, vooral de KClO4/Al versie, staat als laagste op de lijst qua gevoeligheid. Ik heb zelfs professionals dit zien mixen in een tonnetje die rond draait, wel op afstandje maar het was nooit afgegaan. Het was op één van die lezingen die iemand op het forum plaatste. Zoals in het begin te zien zat er een erg lange lont aan. Gezien de grootte van de knaller heb ik de flashpowder niet staan aanduwen of wat dan ook, gewoon rustig er in geschoven, zelf een stop van papier gemaakt met lange lont er aan en dicht gemaakt. Als zoiets als dit afgaat in je hand of in je tas of wat dan ook dan is dat vreselijk, niet te voorwoorden maar een rotje gaat bijvoorbeeld ook niet even 123 in je tas aan of enkel vuurwerk tenzij je iets heel heet in je tas heb zitten. Ik snap niet waarom er hier altijd zo'n afschuw in de lucht hangt. Het is toch gewoon leuk om dat eens een keertje te doen. Niemand gewond geraakt en als je hier normaal mee omgaat raakt er ook gewoon niemand gewond. Edited by Morteus
Link to comment

100g vind ik nergens op slaan.. In principe misbruik en verspil je je chems om een zo groot mogelijke 'bom' te maken. Iets als dat gat in dat grasveld is ook iets waarvoor ze mensen op basis van filmpjes proberen op te pakken. En terecht vind ik, want op deze manier zorg je voor een hoop schade en overlast. Maarja, als je zelf het risico wil nemen dat je ooit gepakt word moet je dat zelf weten.

Sowieso vind ik dit soort dingen Pyroforum geen goede naam geven..

Link to comment

Kap nu gewoon eens met al dat gejank joh. Het is ook altijd hetzelfde hier op dit forum hé. Al die noobs die net beginnen met pyro zullen het wel eens eventjes uitleggen.

Laat hem lekker die 100 gram afsteken/maken. Als je het op een verantwoorde locatie doet is er geen enkel probleem. Zelf heb ik ook één 100 grammer afgestoken, de dichtstbijzijnde toeschouwers stonden op zo'n 100 meter minimaal, verder niemand. Dat was dan ook gelijk de enige knaller die ik afstak, de rest was enkel sier.

Wat een tweede ding is is of het wel nut heeft om zo'n knaller te posten want het geeft je totaal geen idee van hoe het in het echt is, maar goed.

Link to comment

Het is inderdaad niet erg om te maken, als je maar weet waar je mee bezig bent en ik heb niet het idee dat dat hier zo is geweest aangezien de mensen en nog aardig dicht bij staan...

Link to comment

Ik keur het maken van zwaar vuurwerk met veel flash opzich niet af. In dit geval wel omdat Morteus te weinig kennis en ervaring heeft om op een verantwoorde wijze een 100 grammer te maken.

Bewijs:

Zoals in het begin te zien zat er een erg lange lont aan. Gezien de grootte van de knaller heb ik de flashpowder niet staan aanduwen of wat dan ook, gewoon rustig er in geschoven, zelf een stop van papier gemaakt met lange lont er aan en dicht gemaakt.


@Morteus, wordt aub wat minder eigenwijs in het vervolg, dan zal je mij niet meer horen zeuren.
Link to comment

Persoonlijk merk ik bij knallers (KP/GD) dat je qua luidheid van je klap bij zo'n 25-30 al vrij goed zit. Meer gebruiken geeft niet direct meer lawaai, maar inderdaad wel een veel intensere schokgolf.

Voor hardere klappen is simpelweg HE uitgevonden. Ik herinner me nog een zekere meeting met vrij ervaren pyro mensen, waarbij we vrij zware report pijlen en zelfs een 30 grams 3´ airial satule afschoten. Na afloop mocht ik even showen met een lullig zakje chediet, waarna men de hele avond zeurde 'hoe je dat maken kon', omdat de dreun 10x intenser was dan alles op de hele avond bij elkaar. Feit is daarnaast dat met de nodige ervaring een dikke zak chediet of ANNM en stuk veiliger is dan een koker vol flash.

Link to comment

Ik zelf vindt 10g al behoorlijk hard klappen. Ik zeg zonde van je chems. Bovendien zou ik niet eens 100g flash in de buurt van mijn handen willen hebben....

Sommige HE's zijn idd een stuk veiliger dan al die flash, gebruik gewoon een veilige primair + veilige ontsteking.

Zonde van de chemicaliën en als je niet oppast je ledematen.

Edited by pyrobass
Link to comment

Ik had de GD + flake Al mengsel/KClO4/S variant gebruikt van shimizu. Idd de dreunen gaan nog wel harder maar het is niet heel goed merkbaar meer, die schokgolf daar in tegen was wel zwaar nice.

Leander, dat verhaal heb ik volgens mij wel eens gehoord van een van die kerels hehe. Over zakken met ANNM/ANFO heb ik ook wel wat gehoord ja haha. Het is gewoon geen van twee speelgoed, je moet echt wel uitkijken wat je doet en de nodige afstand etc. nemen.

klik

Op het laatst zit de 100 grammer ^_^

Link to comment

Daar ben ik het niet mee eens lennard, ik vind het interessant en belangrijk om te discussieren over de grenzen van verantwoord of niet. Als je bijvoorbeeld een lampare wilt maken, heb je toch een aanzienlijke hoeveelheid flash nodig. Vinden jullie het risico van met zulke hoeveelheden flash werken opwegen tegen het effect? Voor beginners is dit zoiezo een no go maar hoe kijken de ervaren mensen hier tegen aan?

Link to comment
Daar ben ik het niet mee eens lennard, ik vind het interessant en belangrijk om te discussieren over de grenzen van verantwoord of niet. Als je bijvoorbeeld een lampare wilt maken, heb je toch een aanzienlijke hoeveelheid flash nodig. Vinden jullie het risico van met zulke hoeveelheden flash werken opwegen tegen het effect? Voor beginners is dit zoiezo een no go maar hoe kijken de ervaren mensen hier tegen aan?

Na afgelopen oud en nieuw ligt mijn grens op 40 gram.... maar dan heb ik wel over KClO4 flash. KNO3 gaat aanzienlijk minder hard.
http://www.youtube.com/watch?v=C7ztNUzTHYo Edited by Warez
Link to comment

Hoe meer sas hoe groter risico je loopt. Ik vind tot aan 100 gram met de juiste ervaring acceptabel. Voor grote hoeveelheden flash kun je beter slowflash oid gebruiken. GD gebruiken in 100 gram flash vind ik een beetje geldverspilling.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.

×
×
  • Create New...