Jump to content
PyroForum.nl

tutorial: shell pasting voor luiaards


Recommended Posts

Hier ben ik zoals beloofd met mijn tutorial:
Dit is een tutorial voor mensen die met weinig tijdsverlies een mooie symmetrische break willen bekomen.

benodigdheden;
-glasvezeltape (zoals deze : http://www.copenhagenprof.nl/userfiles/gaas_tape(2).jpg, niet die van pyro-stuff, hoewel dat ook zou kunnen werken)
-gewone schilderstape
-hot glue
-een ongepaste shell

Ik gebruik een 4" shell met spolette (5,5 cm goed voor 4,25 s delay), C6 sterren (niet goed gedroogd) en MCRH break zonder booster (een booster kan slecht pastewerk camoufleren)


Snij stukken glasvezeltape af van iets meer lengte dan de omtrek van je shell, kleinere shells moeten minder brede repen hebben.
Kleef de eerste reep gewoon vanaf je timefuse tot je bijna volledig errond bent, zoek dan waar de timefuse in de weg zit voor je tape en maak daar een gaatje in je tape en kleef het erover, zodat je tape volledig rond je shell is. Wrijf hard over de tape, zodat deze mooi rond de shell gaat.
https://pyroforum.nl/uploads/post-2716-1251318037.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-2716-1251318041.jpg

Doe dit nogmaals, maar dan 90° verdraait op je eerste reep.


Blijf dit doen tot alles bedekt is, zorg dat het wel symmetrisch blijft.


Bedek daarna met schilderstape je volledige shell, zodanig dat als je er hard over wrijft, de textuur van de glasvezel er niet meer doorheen zichtbaar is. (3-4 lagen)
Als je dit goed wil doen, doe het dan via 3 strip pasting methode, maar dan met de schilderstape. Druk de tape hard aan!
https://pyroforum.nl/uploads/post-2716-1251318056.jpghttps://pyroforum.nl/uploads/post-2716-1251318060.jpg

volgende stap is heel belangrijk: omdat door het geweld van je lift dit wel eens zou kunnen afscheuren langs de fuse (omdat er weinig lagen rond zijn), bedek je de kant van de timefuse het best met een laagje lijm, zodat je omhulsel niet kan weggeblazen worden.


Je kan evt een tweede laag glasvezeltape op de eerste doen en dan pas met schilderstape eroverheen gaan, voor extra sterkte voor een salute ofzo.

Voila, moeilijk is het niet, even nog een lelijk bekertje maken met 1/10 van het gewicht in pulverone en de lont klaarmaken en we zijn er.



Ik zal deze schat waarschijnlijk morgen aansteken, ik had geen zin meer om met m'n mortier door de mais te lopen.

Edited by shithousekiller
Link to comment

@ cojonesm:
Ik heb zonet de shell van de tutorial afgestoken, die was weer mooi symmetrisch!
Ik heb het wel niet gefilmd omdat er net familie was die het wou zien.
Ik snap wel dat je kritisch bent maar een grote moeite is het niet om zelf eens te proberen, je zult het je niet beklagen.


@ danny db:
Je hebt inderdaad wel ergens gelijk, de break is niet fantastisch groot, al is het wel van een grote afstand opgenomen.
Je moet ook wel rekening houden met het feit dat ik geen booster heb gebruikt en maar een laag glasvezeltape, ik kan zeer gemakkelijk nog een laag doen, en dit weer zeer symmetrisch, wat in combinatie met een flash booster zeker een mooi resultaat zal geven.

Link to comment
Ook ik zie graag nog wat meer videomateriaal voor ik helemaal overtuigt ben. B)


Dat zul je na 7 september, ik zal dan een 5-10 tal 4" shells in elkaar steken voor de schieting van de trouw van mijn neef.
Ik zal deze manier over heel de lijn toepassen, maar wel een dubbele laag glasvezel + whistle booster.
Als sterren wordt het blauw rood paars geel en heel misschien een D1 glitter, maar daar heb ik nog geen ervaring mee.
Geen groen, want ik ben tot de vaststelling gekomen dat mijn compo daarvoor niet goed is. (zie topic organisch gekleurde sterren)

Ik ben zelf al overtuigd, jullie zullen dat ook wel zijn na dat weekend, ik zal het zeker filmen. :P
Link to comment
Guest Mijndikkemoeder

Als je steeds meer dingen wil gaan maken ,is de korste manier en als die nog goed werkt misschien beter ? Je hoeft tog niet lui te zijn .. dan mag iedereen ook zijn star plates en kogelmolen weg gooien , praat me niet van star rollers.
Dan zijn we allemaal lui. Mag je gaan handmillen en handrollen en al je hulsjes zelf rollen en geen gomtape meer enzv enzv.
Ik vind het handig ik haat pasten doe zelf maar 4 lagen :P
Bedankt voor de uitleg.

Link to comment

Zonder starplate of sterrenmolen zijn sommige composities NIET te verwerken. Door ze te gebruiken ga je gewoon weg betere sterren maken.

Door dit toe te passen moet je in boeten aan break en veiligheid. Tenzij het met 10 shells & 10 verschillende composities getest & bewezen is blijf ik dit "lame" vinden.

Link to comment

@dikke moeder:
Ik rol al mijn hulzen zelf en ik snij al mijn stroken ;-)

Bij deze methode lever je wat in aan veiligheid, wat heel belangrijk is!..
Wat betreft kogelmolen en starplate is het geen veiligheidsverhaal, echter een kwaliteit/tijd verhaal...
Gomtape wordt volgens mij ook door die chinesen gemaakt dus is het een gekwalifiseerde methode.

Link to comment
  • 2 months later...
Ik vind je breaks niet mooi rond. Je ziet vaak dat het 'boeket' in 2 delen is verdeeld.


Ze zijn niet allemaal perfect rond, dat geef ik toe. De shells met 2 lagen van dit waren echter wel mooi rond. Dat in 2 verdelen zie je heel goed in die laatste, en hier was dat te wijten aan het niet volledig vullen van de shell, ik had het verwacht, dit komt niet door het pasten.
Link to comment
×
×
  • Create New...