Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Ik wil 30mm inserts gaan breaken met een flashvariant, te denken aan slowflash (50:30:20) of één die veel wordt gebruikt in Chinese cakes, zoals deze:

40 Kclo4
25 MgAl
20 S
15 Al

Nu zit ik te bedenken wat het beste is voor de buitenste prime laag van de sterren. Zal ik dit enkel mealdusten of is er een andere prime vereist?

Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb dus een soort van mortier geprobeerd te maken, volgens de "tekeningen" en filmpjes op deze site en youtube.
Na het bestuderen hier van ben ik het zelf eens gaan proberen. Zonder succes helaas.
Ik ben een beginnende pyro en misschien moet ik me nog niet hier mee bezig houden, maar ik zou graag tips krijgen.
Wat er precies mis ging weet ik niet maar ik vermoed dat mijn hele lanceer buis de lucht in is gegaan omdat deze niet meer is terug te vinden. Ik stond achter een plastic scherm van 8mm dus dat was veilig voor rond vliegende stukjes pvc. Wat ik nu nog vermoed is dus dat de prop papier in de bovenkant te strak zat.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

https://docs.google.com/open?id=0B-hxj2J9tUQTNTkyZGZlMzQtNTIxOC00NWRkLWIzNTgtNzU2ZjUzZTU2ZDQ5

Edited by sven279
Link to comment

Hee Sven,
pvc als mortierpijp/ starmine is geen handige keuze.
Een prop papier in een pvc buis heeft zo maar geen; meer weerstand, dan de wand zelf.
Burst gaat de weg van de minste weerstand, Bij jou was het na verhouding een beetje overkill he in verhouding tot je wanddikte.
Probeer nog eens met een dikwandige kartonnen koker,dan zal het een stuk beter gaan en gezonder..

Link to comment

Iemand ervaring met sterren drogen in een excicator?

Ik heb een batch sterren die het misschien niet halen voor 0&N (normaal vriest het toch in de winter? nu zit ik met 70% luchtvochtigheid) en ik dacht aan de excicator die ik bij Prophet zag staan!

In principe lijkt het me heel straightforward dat het vocht in de sterren naar bv de calciumchloride zal trekken. Of zie ik hier iets over het hoofd omdat de sterren ook 25% alc in zich hebben of dit een heel traag proces is?

Edited by danny db
Link to comment

De CaCl2 zal enkel het water aantrekken, het alcohol zal gemakkelijker verdampen op een warme(re) plaats. Als je je sterren in een excicator op een warme plaats (gewoon binnenshuis, niet buiten of zo) zet, zal het water er sneller aan ontrokken zijn dan in open lucht. Daarna kan je je sterren laten drogen op een warme, goed verluchte plaats om de laatste restjes alcohol eruit te krijgen. Lijkt me dat het op deze manier wel moet werken.

Link to comment

Op dit moment kunnen ze nog een goede 72 uur in de excicator, en ze liggen al een goede 48uur te drogen in de openlucht (dus normaal moet die alc al wel weg zijn).

Hoewel ik denk dat er een klein wonder nodig is (het gaat hier namelijk over enkele mm C8), kan ik alleen maar proberen :)!

Edited by danny db
Link to comment

Maakt dit niet gewoon een harde buiten korst, met een driven-in star als resultaat?

Hoewel het mij onlogisch lijkt, ben ik zelfs bereid om er desnoods op te gaan zitten ;)!

I'll keep you posted met resultaten van beide manieren, kan voor jullie ook handig zijn!

Edited by danny db
Link to comment

Beste liefhebbers,

Ik ben al een poosje aan het kijken voor een kogelmolen, ballmill.

Nu heb ik een lortone Qt 12 gezien enkel is deze alweer 5 jaar oud, en ik mag hem voor 120 euro dan overnemen.

Nu zit ik te twijfelen dan om deze aanteschafen of door te sparen voor een van pyro-stuff.

Link to comment

De conclusie is, zoetstof is absoluut kut en niet te gebruiken als je hard wil breaken!

Voorts is een excicator goed te gebruiken als je sterren ingedroogd zijn, het verdeeld het vocht mooi terug over heel de ster. Maar daarna zal je toch nog zo moeten drogen.

En het voorstel van om C8 terug nat te maken met een dextrine oplossing werkt op het eerste zicht wel, ze worden terug hard, maar ze breaken sowieso stuk bij een 4" KP break.

Link to comment

Of zelf maken... Jezus :) Tis een ton die in de rondte draait.


Helaas heb daar geen tijd voor.
Maar ik heb er ook geen haast mee en heb de lortone uit me hoofd gezet.
Ik zie wel wat er op mijn pad terecht komt, maar lees enkel positieve ervaringen over de ballmill van pyrostuff ;)
Link to comment

Ergens midden 2011 heb ik rode sterren met red strobe cores gemaakt van de volgende compositie: 60% Sr (NO3) 2 20% Magnalium 10% sulfur 10% dextrine. Het grootste deel ging in ieder geval aan, maar de meeste cores 'strobeten' maar 1 of 2 keer. Ik gebruik 200 micron MgAl. Hier meer mensen met het ervaring met het maken van strobe sterren, en wat voor mesh size werkte het beste? Ik heb namelijk 45 en 200 micron, maar ik gok dat ik dan naar iets rond de 125 micron op zoek moet voor een goede strobe..

Link to comment

Hmja ik heb dus 75 mesh (200 micron), maar dat lijkt niet goed genoeg te werken, het kan ook zijn dat het aan mijn manier van maken ligt want ik wilde ze in eerste instantie pumpen maar dat lukte niet omdat het te kleverig was dus heb ik er met de hand maar balletjes van gerold, volgende keer beter in de sterrenroller proberen denk ik...

Link to comment

Ik heb strobecores gemaakt van een mm of 4 dik die strobe-ten wel een keer of 8 tot 10. Ik heb MgAl van 63micron toch Ener? Of is die kwaliteit die ik heb groter?
Volgens mij ligt het aantal keer stroben ook aan de temperatuur van de compo die je er om heen rolt. Te hete compo zorgt voor een witte ster ipv strobe.

De compoos die ik er om heen heb gerold zijn Buell red, Emerald green en Majdali purple. Dit strobe-ten toch nog een keer of 4 a 5.

Strobemix getest in 2011
Barium nitrate 51
Potassium nitrate 7
Sulfur 19
Magnalium (-100 mesh) 18
Dextrin 5

Ik denk dat de compo van jouw iets mist. Ik heb ook compoos in mijn lijst staan met zo'n laag S gehalte. Echter hebben die of een hoog NC gehalte of Resin.
Ik denk dat die chems nodig zijn voor een smolder fase van de verbranding.

Edited by Rocketier
Link to comment

Ik heb een paar jaar met een ijzeren pijp geschoten 4 inch,omdat ik het gevoel had dat het stevig en niet kapot te krijgen moest zijn.
Nu ik schiet uit een pijp van PE ben ik blij dat ik die overstap heb gemaakt.
De plof van de stijglading klinkt mooier en het is geen crime om dat ding eens mee te nemen op een normale manier.
Ik sleepte me altijd de pleuris aan dat ding vanwege het gewicht.
En het onderhoud is ook veel makkelijker,even omspoelen drogen en klaar.
Ik kan je aanraden om toch eens naar een andere mortier pijp te gaan kijken Danny.
Aan de kosten ligt het niet want je hebt ze al voor rond de 14 Euro voor een 4 inch.

Olie zou je kunnen doen of wd40 maar is na een paar schoten er vast wel weer af.
Suc6. ;)

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...