Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

65-25-10 als ik het me goed herinner :P.

Aah, dan heb ik er indirect nog aan bijgedragen :P
Het was me een genoegen met U samen te hebben gewerkt Heer Coeck!

#Edit
Ja ik denk dat ik 2 identieke motoren pers en dan eerst even een dummy afschiet, deze header wil ik liever niet om m'n oren hebben!
400? ik denk dat ik aardig tegen de 450 ga met deze :D
Een dezer dagen ga ik ook een paar motoren testen met onlangs verkregen Sequoia-C, volgens mij gaat dat ook als de brandweer gaan.
Stay tuned! ;) Edited by sjeef1
Link to comment

Haha insgelijks Mr. Sjeef!

Ik denk dat de fuel mss nog wel net iets sneller kan, als je het vergelijkt met de kracht waarmee een whistle pijl wegschiet..

Maar 4'' moet wel lukken, je delay niet al te lang maken als je twijfelt over het gewicht van je header ;).

edit: Eigenlijk moet je er wel ff een testen met een grammetje of 400 erop, dan weet je zeker dat ze goed vliegen. (of heel ver weg rennen en de pijl de andere kant op richten, niet in de richting van de wind gaan staan dan).

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

De fuel was idd 65 25 10. Die setting heb ik ook bij jou vandaan Sjeef. Door jou ben ik dit formaat gaat bakken. ;)
Er staat geen roest op de spindel hooguit een laag stof....koolstof wel te verstaan.
Hij staat dik in het vet.

Op die openplek van jou moet je er toch gewoon een 4 incher op kunnen plaatsen.
Zorg voor een lange fuse en sportschoenen. hahahahha :P

Edited by Rocketier
Link to comment

Toch maar even een dummy-shell gemaakt, van het weekend eens testen of mijn motor het trekt ;)

Moest even Fulcanelli erbij pakken maar uiteindelijk heb ik toch alvast even m'n spiking-skillz getraint..
Inhoud bestaat uit een potje aardbeienjam en bloem (ik weet het vreemde combo,don't ask)


#Edit, Er zit geen POT jam in maar een klein potje (200g ofzo)

Edited by sjeef1
Link to comment

Ik gebruik voor mijn KNO3-su pijlen altijd een 25mm ID buis en een nozzle en eindstop van 20 mm, dit lijkt me wel dik genoeg maar ik heb nog steets te vaak dat de nozzle of eindstop eruit knalt. Geld voor deze buisdikte ook dat de dikte van de nozzle gelijk moet zijn aan de ID van de buis? dan word de motor wel erg zwaar en lang namelijk.

Ik ga ook maar eens kijken of een ander merk kattebak korrels beter werk.

Link to comment

Veel verschil in merk kattegrid zal er niet zoveel zijn.
Je moet het wel zo fijn mogelijk maken natuurlijk he. Dat kan ook verklaren dat er met het boren stukjes afbrokkelen.

Meestal dampen ik het een beetje en pers het dan in plaats van rammen.
Veel beter resultaat dan rammen,maar rammen zou ook geen probleem moeten geven.

Als je bij een id van 25 mm een eindstop van 20 mm erin perst moet dit genoeg zijn.
En het klopt dat opruwen van je binnenkant pijp wonderen doet.

;)

Link to comment

ik maal de grove korrels altijd even fijn in de koffie molen maar dat is niet echt fijn poeder te noemen, dus daar ga ik aan werken. Ik had nog even een test gedaan dit keer met een iets dikkere nozzle (2-3 mm dikker) geramt tot het PVC wit zag en dit ging goed. De eindstop heb ik even geschuurd (nozzle was ik vergeten)

Maar binnenkort krijg ik een rocket tool dus het boor probleem is dan niet meer :P

Dank voor de info ;)

Edited by Pyromaniak
Link to comment

Ik heb twee vragen:

1.Wat is het verschil tussen Kaliumbenzoaat en Natriumbenzoaat in whistle rocket mix of normale mix? Iemand hier ervaring mee?

2.Hebben jullie nog tips voor chemicaliën die ik kan bestellen, waar ik een aantal leuken dingen van kan maken?

Link to comment

Vraag 1 antwoord.
Beide werkt goed voor whistle. Ik heb beide chems gebruikt geeft gelijke effect.
Echter zijn Natrium zouten vaak hygroscopisch. Je ziet bij Natriumbezoaat ook vaak een wat korrelige structuur.
Dit geeft meer werk om de mix goed te krijgen.

Vraag 2 antwoord.
Dit moet je zelf bedenken. Ik heb in de loop der jaren het een en ander verzameld. Steeds weer een nieuw project. Je komt eens wat chems tegen.
Pyro is net een buffet. Eet wat je lekker lijkt en schep dat op en geniet. Als je alles opschept krijg je een zooitje.

Succes

Link to comment
Pyro is net een buffet. Eet wat je lekker lijkt en schep dat op en geniet. Als je alles opschept krijg je een zooitje.


Hahaha. ;) Maar ik zou zeggen zoek gewoon in wat databases op wat je leuk lijkt om te maken, kijk wat voor chems je er voor nodig hebt en ga eens zoeken naar waar je die stoffen kan kopen (als je ze niet te giftig (chems voor crackling bv) of te weinig vind voorkomen want als ik bv in 1 leuke compo 4 delen stofX tegenkom en ik kan stofX alleen kopen per kilo voor 30 euro dan zal ik het niet snel kopen).
Link to comment
  • 2 weeks later...

Ik heb een vraagje:
Ik heb twee soorten houtskool, BBQ en nog een zelfgemaakte(ik weet niet welke soort ;)) als ik nou een klein schepje BBQ houtskool neem weeg dat als snel 1a2 gram.
Als ik van mijn zelfgemaakte pak heb ik 3 schepjes nodig voor 2 gram.
Maakt dit nou veel uit voor verhoudingen van bijv. green powder? want als ik dat maak met BBQ houtskool heeft 10 gram niet zoveel volume.
Pak ik mijn zelfgemaakte lijkt het alsof het veel meer volume heeft?
Het lijkt soms echt alsof ik 3 keer teveel houtskool gebruik.

Gr. Thomas

Link to comment

Je hebt dan een lichtere houtsoort gebruikt. Wilg geeft bijvoorbeeld meer volume dan dennenhout.
Lichter hout geeft snellere brandstof. Je moet gewoon altijd met gewichten werken niet met volume.
1 mol koolstof van wilg is net zo zwaar als 1 mol dennenhout. C = C. Het aantal atomen C is bij gelijk gewicht gelijk.

Link to comment

Maar wie zegt dat het beide pure C is. Als ik thuis barbecue dan roken die kolen eerst zelf nog wat duidelijk niet gebeurt bij zuivere houtskool. Ik zie vaak nog bruine stukken zitten dus als het niet goed verkoold is kan dat ook reden zijn voor het verschil in dichtheid.
En als het briquetten zijn weten we wel zeker dat het bagger is. ;)

Link to comment

@ Pindabrein De korte vraag ging over houtskool niet over hout.
Op het moment dat je BBQ vergruist en naar behoren zeeft heb je C over. Het moeten dan wel echte houtskolen zijn.
Soms heb je van die geperste briketten en daar zit allerlei andere troep doorheen zoals klei.
Wat ik vertelde boven jouw reactie is chemisch gewoon de waarheid. Ik zeg C=C en daar kom jij niet tussen ;).
Jij heet Pindabrein en geen Pindabreinstein.

Link to comment

Houtskool is geen pure koolstof maar een mengsel van koolstof waterstof en zuurstof (en soms zwavel). Om deze reden maakt het type hout (of houtskool) wel uit. Hoe hoger het waterstofgehale en hoe lager het zuurstofgehalte van je kool, deste meer energie per gewicht (of per mol) is er uit te halen. C = C gaat dus niet op. Immers; wanneer twee types houtskool verschillen in elementaire samenstelling, zal 1 mol van het type met een hogerwaterstofgehalte meer energie bevatten. Exact berekenen van de energie bij bekende elementaire samenstelling kan via de vergelijking van Dulong.

De verbrandingssnelheid is echter vooral een functie van de dichtheid van de gebruikte kool. De snelheid waarmee iets verbrand is voor een pyrotechnisch mengsel veel belangrijker dan de verbrandingswarmte die hierbij vrijkomt. Lichte houtskool zal daarom bij gelijk volume vaak beter presteren dan zware houtskool, ondanks het feit dat bij gelijk volume veel minder massa meal of BP word gebruikt! ;)

Meer lezen: Mason & Ghandi, Formulas for calculating the heating value for coal and coal tar

Link to comment

Leander als je idd diep op die theorie ingaat heb jij natuurlijk een punt.
Echter hoe wil je dan ooit een juiste stoichiometrische verhouding kunnen berekenen als je er niet vanuit kan gaan dat C niet echt C is?
In feite zou je dan voor elke houtskool soort een optimalisatie moeten uitvoeren!
Je ziet ook in sommige recepturen dat er idd verschillende visies zijn bij fabricage van bijvoorbeeld buskruit!

De structuur van de C kristallen bepaald uiteindelijk het volume.

Ik heb ooit eens een emmer met Norit gehad. Dat is pure koolstof, actief kool. Dat krijg je in de buskruit verhouding 75 15 10 niet in de fik.
Ik ben het ook nergens tegen gekomen in wat voor pyromengsel dan ook. Ik heb mij een jaar of drie geleden al eens afgevraagd waarom dit niet mogelijk is.
Zeker als je met mollen rekent. Ik bedoel wat is je reactie vergelijking waard als theorie en praktijk niet matched?!

Edited by Rocketier
Link to comment
bedoel wat is je reactie vergelijking waard als theorie en praktijk niet matched?!

Theorie en praktijk matchen wel, als je maar goed genoeg rekent. Het is alleen niet echt relevant nee.. :P In de praktijk hoef je voor buskruit alleen verhoudingen aan te passen bij hoge as gehaltes, zoals bijvoorbeeld bij Bamboe. Omdat groeiomstandigheden van de boom en het carbonisatieproces de samenstelling van je kool bepalen is het voor houtsoort 'x' gewoon geen optimale verhouding BP vast te stellen.

Echter hoe wil je dan ooit een juiste stoichiometrische verhouding kunnen berekenen als je er niet vanuit kan gaan dat C niet echt C is?

Op zich kan dat wel. Je weet namelijk de verhoudingen waarmee je begint (bijv 75/15/10) en de elementaire samenstelling van de KNO3 en S. Daarnaast weet je ook de producten en verhoudingen na verbranding (check bijv Fedoroff maar eens voor praktijkwaarden) en de molaire samenstelling hiervan. Oftewel als houtskool stof 'x' is;

Bekend:
Massa IN
Massa UIT
Samenstelling IN (- 'x')
Samenstelling UIT (+ verbrandingsproducten 'x')
------------------------------
Bereken:
Samenstelling houtskool

Wederom is er weinig praktische relevantie. Maar het kan.

Sommige koolsoorten branden inderdaad voor geen meter. Volgens mij word Norit zo verrekte heet gecarboniseerd dat je bijna alleen maar koolstof overhoud. Op moleculair niveau krijg je bij verbranding allerlei initiële organische reacties. Blijkbaar reageren verbindingen met zuurstof en waterstof aanwezig in houtskool hier veel sneller. Heb je wel eens verkoolde Van Nelle zware shag geprobeerd? ;)
Link to comment

@Rocketier
Ik zie dat je mijn post niet helemaal begrepen hebt, ik vertel geen verhaaltje over hout maar over het productieproces van houtskool. Die BBQ houtskool moet zo goedkoop mogelijk geproduceerd worden waardoor er haastig verkoold is. BBQ houtskool is niet bedoeld voor in pyrotechniek maar voor in een barbecue. Als in een fabriek het hout niet volledig verkoold is is er dus natuurlijk nog onverkoold materiaal aanwezig. De stelling was dat BBQ houtskool een hogere dichtheid had dan zelfgemaakte. Dit met het gegeven dat hout zwaarder is dan houtskool kan een verklaring geven voor het feit dat BBQ houtskool een hogere dichtheid heeft dan zelfgemaakte.
En niet spotten met m'n naam ik ben kei-slim ;)

Edit: zinsbouwfout

Edited by pindabrein
Link to comment

Nog maar een vraagje ;) :

Ik heb net 1 kg bentoniet binnengekregen, dus ik meteen een raketje maken, alles gaat goed, totdat ik de nozzle/core wil gaan boren.
Ik gebruikte een 4mm steen boortje, maar het bento brokkelde gewoon af?
Het was besteld op Pyro-stuff en niet natgemaakt o.i.d.
Ligt dit nu gewoon aan mij? het boren ging namelijk niet zo goed.


Gr. Thomas

Edited by Thomas?
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...