Jump to content
PyroForum.nl

H2 ballon

Tyneman

Recommended Posts

Posted

Volgens mij had ik deze nog niet eerder gepost.

Vanmiddag twee aardige dames uit 5A in het lokaal met een mooie discussie over REDOX reacties. Er bleek waterstof te ontstaan. "Dat was toch van die ballon meneer? Die willen we nog eens zien."

Dus dat was weer een goede gelegenheid voor een mooie dreun door de school. B)

Geniet u van het resultaat.

H2Ballon.wmv

Gr33tZ

Posted

Als jij 'm vasthoudt.. B)

Maar ziet er leuk uit Tyneman!!
Heb je die Waterstof uit een vooraadfles, ik neem aan van wel..
Met een thuis geïnstalleerde H2O-elektrolyse opstelling duurt het wat langer.

Posted

En als je helemaal creatief bent, kan je de binnekant van de ballon (met een plantensproeier) besproeien met een vlambaar mengsel
dat brandt met een mooie kleur.

Alcohol - Blauw
Boorzuur/Alcohol - Groen
Methanol/Lithiumcarbonaat - Rood

Posted

Ja eerst insproeien natuurlijk.. ;)
(kuchkuchdooskuchkuch)
Ik neem aan dat die post van jou 100% gedestilleerde sarcasme is.. B)

Lijkt me ook wel een leuk effect, alleen heb ik geen pure methanol, en boorzuur in ethanol geeft groen met blauw en oranje ertussen.

• 2 weeks later...
Posted

Het is natuurlijk helemaal leuk om een ballon te vullen met knalgas (dus ook met zuurstof) en deze vervolgens in de avond omhoog te laten, geeft toch net dat extra beetje herrie.
De vraag is natuurlijk of zo'n ballon nog voldoende stijgkracht heeft?

Voor het vullen de ballon even spoelen met water, zodat hij van binnen nat is en er geen kans is op electrische ontladingen.

Posted

Ik denk dat de ballon wel stijgt, maar niet super snel. Lucht bestaat vooral uit stikstof (70%). Waterstofgas is veel lichter, maar zuurstof is een beetje zwaarder. Ik denk dat het net genoeg kracht zal hebben om de lucht in te gaan.

Posted

Leuk gedaan, lekker creatief met die kaars XD.

Ik heb ook geprobeerd H2 te maken (H2SO4+Fe)
samen in een fles met een ballon eroverheen. Het lukte
niet B), ik denk dat ik wat zuinig met mijn H2SO4
ben geweest maar het is dan ook niet goedkoop.

De methode met zink lijkt me een stuk
goedkoper (5L HCL voor 10 euro) maar is er ook een
practische toespassing voor puur zink? Oftewel kan ik
het ergens vinden verstopt in puntenslijpers (of dergelijke)?

Posted

Ik heb het ook een keer gedaan, alleen dan met Hcl en aluminium folie in een fles.
Ballonetje erover, dichtgeknoopt, zakje kruit en lontje eraan.
Steeg helaas niet op.(zakje kruit was waarschijnlijk al te zwaar)

Gaf wel een grappig soort knal, ik zag alleen niet zoveel vlammen als bij tyneman.

Lttrz

Posted

B) ;)
De juiste hoeveelheid lucht erbij zó dat de verhouding zuustof en waterstof goed is en hij stijgt net zo snel op als een gewone H2 ballon. Geen perfect knalgas maar er is wel veel zuurstof in directe omgeving. Wist je volgens mij al :P .

Posted

Denken jullie ooit aan loog en Al folie? Dat is nog weer goedkoper... Alleen houd je niet pure H2 over, maar ook waterdamp, het wordt namelijk verdomt heet. Een manier om dat te omzeilen is om het door een condesatiekolom ertussenin te zetten(liebigkoeler bijvoorbeeld).

Posted

Ik heb dus net ook loog + water + Al propjes in een glazen potje gedaan.
Werd ten eerste egt verdomt heet. Ballon er op gedaan en vol laten lopen.
Aangestoken flinke doffe knal. Maar toen ik in dat glazen potje keek zag ik heel fijn donker poeder.
Lijkt mij toch dat dit Al poeder is ?
Als dat zo is is dit een zeer makelijke manier om Al poeder te maken B)

Posted

[OFF-TOPIC]Iirc is er onlangs nog een andere koolstofstructuur ontdekt (iets met een regelmatige 8 hoek ofzoiets) die nog sterker zou zijn dan diamant. Alleen is deze structuur zeer moeilijk te bekomen, ik zal het nog eens opzoeken als ik tijd heb.[/OFF-TOPIC]

Als je btw H2 wilt genereren m.b.v. loog, dan zorg je best voor wat koeling. Ik heb al nare ongelukjes zien gebeuren met mensen die de reactie onderschatte.

• 4 months later...
Posted

Ja, ik weet dat dit ook een topic-bump is.
Maar toch wou ik jullie dit filmpje niet onthouden.
De verbeterde (Lees grotere) versie van het ballonnetje. Nu zo'n grote ballon met een elastiek waar je rijst in kan doen. Met van die dikke ribbels. Gevuld met een paar liter (ong. 3) H2 . Mijn ex-collega die hem, ter afsluiting van een avond proefjes, afstak schrok een beetje.
Afstand tussen zijn hand en de ontsteking was meer als een meter, en toch wastie zn haartjes kwijt. :(

Komtie:
WoooW_FOK.wmv

Gr33tZ

Posted

't is dat je weet wat je doet zeg maar, als iemand anders dit had gedaan zou het erg onverantwoordelijk gevonden worden :( .
Maar da's een flinke balon, en er komt volgens mij ook een behoorlijke dreun vanaf niet ?

• 3 years later...
Posted

Bumperdebump, maar wel de moeite waard imo.

Dezelfde soort ballon als in het vorige filmpje, maar dan met nog wat meer gas erin.
Ballon had een doorsnede van zo'n 40cm. Stuk QM eraan en buiten opgelaten. Was weer sweetness. :)

Posted

Hehe, vet idee T. Ook veiliger om af te steken dan je twee vorige filmpjes imo. Zo te horen geeft het wel een serieuze dreun.

Btw, toch weer even goed moeten lachen om die reactie van je collega in het filmpje hierboven. :)

Posted

Haha, die zag ik al aankomen :)

Tyn, ben je trouwens een beetje bedreven in het maken van ballondieren?
Zou wel leuk zijn om een balon in de vorm van zo'n hondje gevuld met knalgas omhoog te zien gaan.

• Create New...