Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat


Cold Fire

Recommended Posts

Zoals wel vaker heeft miech weer eens gelijk haha :) .
Ik denk dat je na rekristalisatie een behoorlijk zuiver product over houd.
Wat ik alleen niet zo goed snap aan deze methode is de KOH, ik bedoel het is niets exotisch maar ik denk dat mijn KNO3 goedkoper is.

Het zou overigens wel een cheap ass methode zijn om natriumnitraat te maken.
Dus met behulp van natronloog, wat erg goedkoop is. Wel jammer dat ontstopper zo gruwelijk onzuiver is.
But after all, wat moet een pyro nu met natriumnitraat :).


grtz user1

Link to comment
  • Replies 321
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Die NaOH waar jullie het over hebben is inderdaad wel ~98% zuiver, mits je het natuurlijk droog opslaat. Waneer je dat vergeet vervalt het in natriumcarbonaat. Die bolletjes lossen vaak lastiger op dan verpoedert NaOH omdat de kern van zo'n bolletje NaOH is, maar het laagje eromheen natriumcarbonaat.

Edited by Leander
Link to comment

Dat niet alleen, er schijnen ook allerlei zouten in te zitten.
Waarom zou een fabriek moeite doen voor een zuiver product als het toch door de gootsteen gaat.
En tuurlijk kun je ze ook zuiver kopen alleen dan is mijn kalium/natrium nitraat wederom goedkoper.

Link to comment

Als je gewoon "caustic soda" gebruikt, bijna overal wel te verkrijgen, heb je bijna 99% zuivere natriumhydroxide....

Maar weer ontopic, voor beginnende pyro's is het maken van KNO3 misschien voordeliger, maar als je goede bronnen hebt, is dit dé oplossing: kaliumnitraat kopen.

Link to comment
  • 1 month later...

Ja, jouw Kaliumnitraat zal een zuiverheid van 93% hebben. Dit had je zelf ook uit kunnen rekenen aan de hand van D.L. z'n berekening op pagina 8!

https://pyroforum.nl/index.php?s=&showtopic...indpost&p=37557

Volgende keer graag even wat doorlezen. Het topic is 10 pagina's lang de kans dat jouw vraag erin beantwoord is is wel erg groot, mee eens?

*report*

Edit: Ik zie dat het je 1e post is, dus stel je netjes even voor in het juiste gedeelte en lees de regeltjes even goed door.

Edited by Brakkie
Link to comment
Ja, jouw Kaliumnitraat zal een zuiverheid van 93% hebben. Dit had je zelf ook uit kunnen rekenen aan de hand van D.L. z'n berekening op pagina 8!

https://pyroforum.nl/index.php?s=&showtopic...indpost&p=37557

Volgende keer graag even wat doorlezen. Het topic is 10 pagina's lang de kans dat jouw vraag erin beantwoord is is wel erg groot, mee eens?

*report*

Edit: Ik zie dat het je 1e post is, dus stel je netjes even voor in het juiste gedeelte en lees de regeltjes even goed door.


tja, lees al een tijdje dit forum, maar had nu pas een vraag :lol:
En betreffende de NPK-waarde wilde ik het gewoon zeker weten, het is niet wat je noemt supergoedkoop :blush: Edited by TheMerciless
Link to comment

Lijk me niet dat die dingen iets uitmaken.
Volgens mij heb ik een paar weken terug nog bijna de zelfde vraag gezien.

(tip : let op je spelling voordat je straks een warning aan je broek krijgt)

Edited by User1
Link to comment
(tip : let op je spelling voordat je straks een warning aan je broek krijgt)

Sorry dat mijn vorige bericht niet zo lekker liep, zal er wat meer aandacht aan besteden. Ik lees het PyroForum (en ook andere) wel vaker; de mods zijn over het algemeen vrij strikt betreffende grammatica en zinsbouw -en gelijk hebben ze-.
Ik heb ooit (in een ver verleden) technisch zuiver KNO3 gebruikt voor een compositie en veel verschil kon ik niet ontdekken tov 96% zuiver KNO3.
Greetz TM
Link to comment

Voor pyro doeleinden maakt de zuiverheid niet zoveel uit. Wel bij syntheses.
Ookal vind je ergens redelijk onzuivere kaliumnitraat dan kun je het oplossen in water en filteren.
Vervolgens droogkoken.
Ik heb ergens op het forum dit uitgebreid uitgelegd.

Link to comment

voor syntheses heb ik nog dat busje lab-grade KNO3 liggen, plus dat dat filteren inderdaad de meeste vervuiling eruit haalt. Zou er misschien behoefte zijn aan een nozzle-tutorial voor raketmotoren? Ik weet uit eigen ervaring dat het lastig kan zijn aan informatie te komen betreffende dit onderwerp.

Link to comment

ik dacht bijvoorbeeld het maken van nozzles dmv bijvoorbeeld betoniet, gips, aluminium of zelf gieten. De nozzle core dient inderdaad zelf uitgerekend te worden, maar hoe de brandstof goed te gieten (in mallen) en vervolgens te monteren zou mij 2 jaar terug erg hebben geholpen :blush:

Link to comment
ik dacht bijvoorbeeld het maken van nozzles dmv bijvoorbeeld betoniet, gips, aluminium of zelf gieten. De nozzle core dient inderdaad zelf uitgerekend te worden, maar hoe de brandstof goed te gieten (in mallen) en vervolgens te monteren zou mij 2 jaar terug erg hebben geholpen :blush:


Het gaat een beetje offtopic, maar hier rammen we de nozzles.
Tenminste, ik wel.
Link to comment

Volgens mij maakt iedereen ze hier wel met bentoniet (of gemalen kattenkorrels), werkt erg fijn en makkelijk. Gebruik de zoekfunctie maar eens en je vindt er meer dan genoeg over. Nu idd maar weer on-topic.

Met die kalisalpeter met N-P-K waarde 13.5 - 0 - 46.2 is prima meal/bp te maken. Na een uur of 6/7 millen krijg ik er meal mee dat in een whoemp weg is. Mocht je het nog sneller willen hebben probeer dan wilgen houtskool :blush:.

Link to comment

Inderdaad, we dwalen af :blush:
Trouwens, is er een MAC-waarde bij jullie bekend betreffende Kaliumnitraat? Van bijvoorbeeld CuO is bekend dat een aantal gram de ziekte van Wilson kan veroorzaken, is er zoiets ook aangetoond voor KNO3 (aangezien dit ook in vlees verwerkt is..?)

Link to comment
Het word niet in vlees verwerkt. Dat is kalium/natrium nitriet ( en trouwens ook niet in NL )
Kaliumnitraat kun je praktisch eten.

Kaliumnitraat wordt wel gebruikt in vlees: als conserveermiddel. Als E252. Edited by lootens
Link to comment

Dat bedoelde ik inderdaad :lol: Maar met google krijg je vooral resultaten betreffende intraveneuze doses.. Daar zal ik denk ik niet zo veel mee te maken krijgen :blush:
Ik doelde er een beetje op, omdat nitraat in je lichaam wordt omgezet in nitriet, wat carcinogeen is. Dus ik vroeg me af, we werken er zo veel mee; is dit niet schadelijk (bijvoorbeel voor je longen/lever?).

Link to comment

Sorry mijn fout.
Ik zou zeggen maak je er niet druk over aangezien men redelijk wat mag hebben per dag zonder dat het schadelijk is. Sterker nog kaliumnitriet is een sterk vergif en toch word het in levensmiddelen gebuikt.
Alles met mate zegt mijn oma altijd.

Link to comment

×
×
  • Create New...