Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja

Zo is het ook mooi ja met het lontje uit de zijkant.  
Mooie dikke kartonnen hulzen gebruik jij ook. Zijn dat van die kartonnen uit een rol tapijt of niet?

Ja zijn inprincipe hetzelfde.
Zal morgen even kort filmpje plaatsen hoe makkelijk ze aan gaan.
Link to comment

Ik heb net die zware afgestoken. Mijn deksel is door de druk er af geduwd. Met grote vlamen als gevolg. Er zaten vlammen bij hoger dan 1 meter. Hij heeft ongveer 1 minuut gerookt voordat hij begon de vlammen.

Als ik een camera had, zou ik zeker een filmpje van maken.

Link to comment
  • 3 months later...

Ik heb gistervavond een nieuw mix uitgeprobeerd. 4 delen parrafine, 4 delen suiker en 6 delen kno3. Ik het het alleen een beetje door elkaar geschud. Ik heb in het midden van een vel keukenpapier gelegd. Een sterretje in gestoken en dicht gemaakt. Op zich rookte hij hij wel aardig. Wel met veel vlammen, maar minder dan een gesmolten versie.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Om maar even terug leven te blazen in dit topic lol. Ik wist gisteren niet wat doen dus besloot ik om nog wat rookbommen te maken, toen heb ik maar eens deze variant geprobeert. De eerste test was 66.67 gram, maar die mislukte doordat de top van het blikje openschoot en de rookbom in brand vloog. Mooie vlam wel.

De tweede was dan 133.33 gram (50g KNO3, 50g suiker, 33.33g paraffine). Deze lukte wel, maar de rook viel me tegen. Ik had precies aan de hand van enkele posts uit dit topic verwacht dat het harder rookte en de rook ook langer zou blijven hangen. Het was wel redelijk veel en dikke rook maar niet zoals ik verwachte. Heeft iemand die het al veel heeft gemaakt een betere compositie dan 50/50/33 zoals op GK staat?

Ik zou zelf wel wat testen, maar ik heb bijna geen KNO3 meer. >.<

Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb weer eens tijd om iets te maken. Ik vond net lampolie (vloeibare paraffine). Maar ik weet nog niet welke verhoudingen ik ga gebruiken. Ik even moet gaan reken met ml en grammen. Een ml is in verhouding evenveel als een gram toch?

Link to comment

Ik heb het net ook eens met lampolie geprobeerd, best leuk resultaat, maar ik kon het niet ergens mee vergelijken maar ik denk niet dat lampolie of kaarsvet veel verschil maakt, behalve dat lampolie zeer irritant spul is. Mja, het bespaard je wel weer werk dat je het niet fijn hoeft te malen.
Ik heb gewoon de suiker, KNO3, en lampolie gewogen, en dus niet gekeken naar het volume, ik heb wel het gevoel dat 30 gram lampolie per 50 gram KNO3 een beetje teveel is.

Link to comment

@ Prophet. Ik dacht van er zit duizend gram in kilo en er zit duizend ml in een liter. Dus dan zal dat wel gelijk zijn. Blijkbaar niet dus. Hoe moet ik dan de dichtheid bereken?

Ik heb de halve mix van Pure chemical gemaakt. 25 gram kaliumnitraat, 15 gram suiker en 10 ml lampolie. zodra hij droog is even kijken hoe hij is.

Link to comment

Zo kan je het wel verdelen inderdaad lol. Maar de paraffine is slechts als binder eigenlijk, dus het komt niet zo nauw. Het gaan uitrekenen neemt veel te veel tijd in beslag en beetje nutteloos eigenlijk. Je kan beter zelf wat testen en zien imo.

Link to comment

0.8 g/cm3 is de dichtheid van Lampolie.
Een cm3 komt overeen met een Mililiter.
Elke milliliter weegt dus 0.8g

Niet zo moeilijk dan, maak een kruistabelletje.
ml-----1-----?
g-----0.8---33
(spaties deden moeilijk)

(1 * 33) / 0.8 = 41.25ml Lampolie.

Ik weet niet of 0.8 ook écht klopt, dit vond ik met ff googlen. Maar het is lichter dan water. (Zoals elke olie)

Link to comment

De dichtheid van een vloeistof hangt toch ook af van temperatuur.?
Waarom zou je de vloeistof niet gewoon kunnen wegen,lijkt me nauwkeuriger.
Correct me if i'm wrong.

Lttrz

Link to comment
Bedankt Mr.stijnje. Maar ik snap er nog steeds niks van. Om 10 gram te halen heb ik ongeveer 13 ml nodig. klopt dit?

10g/0.8g/ml=12,5ml niet zo moeilijk dus.
Maar waarom zet je niet gewoon een bekerglas op een weegschaal en giet je het er daarna gewoon in tot het de juiste hoeveelheid is, dat gaat toch makkelijker?
Link to comment

×
×
  • Create New...