Jump to content
PyroForum.nl
Pyromaarten

Salpeter-Paraffine rookbom

Recommended Posts

ik ben nu aan de slag gegaan met een Salpeter-Paraffine rookbom maar kan iemand mij vertellen hoe ik aan slapeter kan komen :roll: want de rest kan ik ammel wel aan komen alvast bedankt :wink:

Ik ben al begonnen er mee.

Ik heb via een andere methode gebruikt. De gewone mix (60/40) + 25 % kaars stukjes. 100 gram normale mix + 25 gram kaarsvet. Werkt goed alleen problemen het blikje.

Ik had geen blikje voorhanden. Dus ik heb een leeg bier blikje gebruikt (50 cc). Mix er in gedaan. De bovenkant dicht geknepen. Daarna twee keer omgevouwen gaatje voor de lont in geprikt + een aantal gaatjes voor de ventalatie. Werkte goed, alleen tijdens het roken scheurde een kant waardoor hij hard begon te brandden.

Ik ben nog twee andere mixen aan het uitproberen.

Kno3 suiker kaarsvet.

33% 33% 34%
15 15 5

De tweede mix bedoel ik 3 delen kno3/suiker mix (50/50) + 1 deel kaarsvet.

Helaas niet. Ik probeer tijdens mijn volgende experiment fotos te maken.

Binnekort een dikke kartonnen buis van 10 cm lang en een binnen diameter van 7.5 cm. Hij is bijna klaar.

Ik heb een andere mix uitgeprobberd. 3 delen kno3 3 delen suiker en 2 delen kaarvet.

Ook een andere manier van afsluiten uigeprobeerd. Ik had op het moment geen blikjes, alleen een koker. Koker aan de onderkant dicht gemaakt. Het mengsel er in gedaan. Een beetje aangestampt. Toen heb ik er een stukje keukenpapier er op gedaan. De rest opgevuld met zand. En naartuurlijk een paar venatlie gaten gemaakt. Rookt goed. Sisde alleen een beetje hard.

Ik heb vandaag een nieuwe gemaakt. Weer een kartonnen koker. De ene kant twee sneetje in gemaakt en dichtgevouwen. Dicht gemaakt met duck tape. Lont er in. (een rietje gevuld met zeer fijne kno3/suiker). Boven dicht gemaakt met gesmolten mix. Mengsel er in gedaan. Een beetje aangstampt. Omdat het een beetje veel was. De andere kant zelfde manier dicht gemaakt.

Zeg gamekeeper. Over die mix op jouw site. Ik snap het niet hoe het uit moet reken met massa. 4 delen kno3 en 1 deel kaarsvet (naar massa). Kan je niet bijvoorbeeld 20 gram kaarsvet smelten en dan 80 gram toevoegen. Dan heb je toch ook die verhoudingen.

Ja verhoudingen naar massa is bijvoorbeeld 20 gram kaarsvet en 80 gram kaliumnitraat.

Maar even over deze compositie, ik heb deze direct overgenomen van een andere site (vertaald van Engels naar het Nederlands). En ik heb deze nog niet zelf geprobeerd. Iemand vertelde dat deze niet (goed) werkt (ik ga er op dit moment vanuit dat hij het niet goed heeft uitgevoerd).

Compositie met kaarsvet waar ik goede ervaringen mee heb is 50/50/33-kaliumnitraat/suiker/kaarsvet (naar massa). De filmpjes die je ziet op http://members.pyroforum.nl/gamekeeper/salpeter%20paraf...%20rookbom.html zijn volgens die verhoudingen gemaakt.

Die mix van kno3/kaarvet. Er zit geen brandstof bij. Hoe kan hij dan gaan rooken.

En nog iets. In jouw filmpje, gebruikt je daar nou een bierblikje. Heb je daar nog gaten in gemaakt of zo gelaten. En ik hoor een luide plop. Is dat omdat hij de druk niet kwijt kan?

Ik weet niet of ik het goed heb, maar de achterliggende theorie was toch dat er geen extra lucht bij mocht komen. Gebeurt dat wel gaat hij branden. Als ik het bij 1 groot gat laat (de drinkopening), dan zal hij toch ook wel werken.

Ik ben met twee nieuwe bezig, 1 van 4 a 5 gram en 1 van 4 a 5 kilo. allebie komt mijn oorspronkelijk mix in te zitten. normale suiker/kno3 mix + 25% wax. Met 125 gram heb ik mijn tuin en een gedeelte van straat onder rook gezet. Dit wordt zeer ziek.

Ik maak ze van twee kartonnen koker. 1 10 cm en 1 50 cm lang. Ik sluit ze af met twee eind deksels van bonenblikken. Ik stop er een plasitc zak in zodat ik ik hem kan vervoeren zonder dat de inhoud er uit valt.

Ik maak ze over oud en nieuw. Ik maak er wel een foto van als ze klaar zijn.

Ik heb nog even nagerekent. De kleine ligt rond de 375 gram totaal. De grote ga ik aanstampen zodat het totaal tot ongeveer 5 kilo ligt.

De kleine is nu klaar.

Genoeg om mijn hele dorp onder rook te zetten.

Zou het kunnen dat mijn metalen eindoppen door kunnen brannden. Tijdens een ander experiment brandde mijn bier blikje in tweeen.

Guest Richard
Genoeg om mijn hele dorp onder rook te zetten.

Zou het kunnen dat mijn metalen eindoppen door kunnen brannden. Tijdens een ander experiment brandde mijn bier blikje in tweeen.

Wel een lachwekend gezicht, maar dat is nou juist de reden waarom jij verdacht worden van.... en zo maak je het moeilijker voor anderen om aan hun chems te komen....

Daar ben ik niet mee eens. Dit is een eenamalig project, waarschijnelijk gaat het ook niet door. Het kost veel werk om geschafte wax te krijgen.

Ze gaan me echt niet verdenken van wege een 5 kilo zware rook bom. Toxicsnake had er een van 5.5 kilo. En dat mag dan wel.

Als ze dan de chemicalien gingen verbieden, had ik het heus niet gedaan. Ik gun de andere ook wel hun chemicalien.

Guest Richard
Toxicsnake had er een van 5.5 kilo. En dat mag dan wel.

Wat Toxicsnake heeft gedaan is ook niet verstandig, maar wel een mooi gezicht. Mensen hadden kunnen verongelukken op dat kruispunt.

Als ze dan de chemicalien gingen verbieden, had ik het heus niet gedaan. Ik gun de andere ook wel hun chemicalien.

Waarom denk je anders dat ze bij bepaalde firma's meteen de politie opbellen als er een +/-16jarige jongen naar een zak kalisalpeter vraagt. Eerder was dat spul echt overal te krijgen. Tegenwoordig alleen bij speciaal zaken op bestelling. En dan wordt er nog aan je gevraagd waar je het voor wilt gebruiken. Dat is niet voor niks!

Waarom denk je anders dat ze bij bepaalde firma's meteen de politie opbellen als er een +/-16jarige jongen naar een zak kalisalpeter vraagt

Omdat sommige mensen nog denken dat je van kaliumnitraat HE kan maken.

Een apotheker heeft me eens verteld dat kaliumnitraat met houtschilfers een explosief is... en die mensen zouden dan al wat moeten weten normaal gezien.

Ik weet dat lastig is om aan kaliumnitraat kan komen.

Ik heb heb vandaag een andere gemaakt. 250 totaal (60/40 + 25 % wax). Ik heb een leeg maisblikje er mee gevuld. Ik heb een paar gaten in de boven kant gemaakt. Ik heb door 2 van die gaten een ijzerdraadje door heen gedaan. De bovenkant komt van de bovenkant van een bonen blik. Ik heb ook boven in een paar gaten gemaakt. Ik heb er mijn vaste lont er door heen gestoken. Het deksel vast gemaakt met de ijzerdraadjes. Ik test hem morgen uit.

Guest Richard

Omdat sommige mensen nog denken dat je van kaliumnitraat HE kan maken.

Een apotheker heeft me eens verteld dat kaliumnitraat met houtschilfers een explosief is... en die mensen zouden dan al wat moeten weten normaal gezien.

Met KNO3 kun je ook HE's maken. Samen met een beetje H2SO4 kom jij al een heel eind. Dus klik klare onzin is het niet.

Met KNO3 kun je ook HE's maken. Samen met een beetje H2SO4 kom jij al een heel eind. Dus klik klare onzin is het niet.

Zo een reply had ik wel verwacht, maar nitreren kan ook met NaNO3 of NH4NO3 en die kan je 'overal' krijgen dus waarom KNO3 verbieden?
En nitromethaan sensibiliseren kan je wel met zo een 100 huishoudartikelen dus daarvoor zou het ook belachelijk zijn.

Maar ja het is nutteloos om erachter te willen komen, laten we gewoon zorgen dat we de bronnen die we hebben houden. Want zonder KNO3 wordt pyrotechniek niks!

Wat Toxicsnake heeft gedaan is ook niet verstandig, maar wel een mooi gezicht. Mensen hadden kunnen verongelukken op dat kruispunt.

Het was mijn eerste echt grote rookbom, dus ik dacht , laat ik hem op een leuke plek afsteken. Maar die van dit jaar wordt wel groter ( hoop ik ) maar ik steek hem wel op een wat minder drukke plek af. In een park waar niemand komt. Dus niemand heeft er last van en niemand zal het zien. En het was zeker een mooi gezicht

Ik test hem morgen uit.

Maak wel een filmpje.

Ik maak wel een paar foto's. Het is hier wel koud buiten.

Op zich hebben jullie een punt. Ik vind per definite de kas/suiker rookbom niet echt zwaar. De kno3/suiker/wax rookt een stuk harder. Met 500 gram zette ik hem hele straat onder de rook. Leek net mist. Ik denk dat ik hem beter buiten mijn dorp aan gaan steken. Die van 5 kilo bedoel ik.

Ik heb altijd KAS-suiker rookbommen gemaakt, juist omdat ze hard roken, goedkoop zijn en makkelijk te maken. Ze zijn wel groter (in volume ) dan de andere rookbommen.

• Similar Content

• By lnn1980
      Ik wil graag rookbommen maken,maar dan niet de gesmolten versies,Gewoon droog bij elkaar mengen.
      Wat zijn de beste verhoudingen van Kno3,suiker en parrafinne?
      Is het beter om de parrafinne te vervangen door natriumbicarbonaat,of kan dat er bij de parrafinne ook bij.
      Heb forums doorgelezen,maar over de droge mengsels is weinig te vinden.
    • By rookbommetje
      Beste mensen,

Ik heb een probleem met mijn kno3 rookbommen.
      De compositie die ik gebruik is:
      50 gr KNo3
      50 gr Sacharose
      33 gr paraffine

Als container gebruik ik een wc rolletje met 4 lagen aluminium folie eromheen, ik duw het aan de bovenkant zo dicht dat er een soort mondje overblijft, daar stop ik dan het lontje in en dan duw ik het dicht.
      De ontsteking enzo gaat allemaal prima, en het mondje gaat open zodra er een beetje druk komt en daar komt dan de rook uit, echter het probleem is dat op een gegeven moment de container doorbrand en er dan dus veel vlammen komen ipv rook.

Weet iemand iets dat ik kan doen om te zorgen dat ik geen vlammen krijg? (ik zoek op het moment naar dingen als verf blikken maar daar kan ik niet zomaar aan komen)

Ik ga ook de 60/40 compositie zonder paraffine suiker smelten en dan kno3 toevoegen manier proberen, en nu vraag ik me af,
      sacharose heeft een smeltpunt van 186 graden, dus is het misschien beter om het te smelten in de oven? (op 190 graden)
      ^^^^ zodat het niet carameliseerd

mvg,
      Een noobje :S

en ps: IK HEB ECHT SUUUUPER LANG GEGOOGLED!!
    • By rookbommetje
      Ik heb erg veel gegoogled maar ik kom er niet uit, zijn ze nou illegaal? Of alleen als je er overlast mee veroorzaakt?
      Kon op het forum niets vinden maar als iemand een topic weet wil ik het graag lezen.
    • By Blaf
      This goeas to all of you taking part in the game. Especially you Gamekkeper...as I saw your Dutch site covering this issue. Unfortunately, I couldn't get essential details as to how to distract AN from KAS fertilizer. I see it takes dissolving it in boiling water and there, my understanding stops. Could you be so kind and pass me all relevant details?

Of course, I would appreciate any help in this matter.

Blaf
    • By HackingDutchman
      Ik ben HackingDutchman en vindt et wel leuk om met oudjaar wat kno3 rookbommetjes te maken.

Heb ik voordat ik mij ga voorstellen op de hoogte gesteld van de forumregels? ja

Ben ik er van doordrongen dat het praktiserend bezig zijn met Pyrotechniek risicovol is en blijft? uiteraard

Weet ik dat het zelf maken van pyrotechnische devices in Nederland niet is toegestaan? yep

Ik kan van mijzelf zeggen dat ik na het besluit pyrotechniek te praktiseren nooit meer ga kloten aan commercieel vuurwerk! nooit gedaan en ook nooit van plan

Ik ga lezen tot ik een ons weeg en pas daarna zal ik de praktiserende kant zoeken! ja

Ik ga geen vragen stellen zonder dat ik eerst zelf heb gezocht! idem ja

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk absoluut niet goedkoop is? zeker, maar +-8kg rookbommetjes kosten niet meer da 50 eurootjes

Ben ik er van bewust dat het zelf maken van vuurwerk ontzettend veel tijd kost en dat ik niet vlak voor O&N even gauw iets kan maken? uiteraard

En om dan maar gelijk met de deur in huis te vallen, waarom ik nu hier een account heb aangemaakt:
      Na 3 jaar kno3 ben ik toe aan iets nieuws, nu heb ik wat gelezen over lactose(melksuiker) en kcl (kaliumchloride).
      Nu heb ik tevens gelezen dat KCL makkelijk te krijgen is, in zakken van +-25kg bij Boerenbond&Welkoop en etc etc.
      Nu ben ik gaan zoeken naar lactose en ik heb na een 3 dagen zoeken nog maar 1 goede hit. 1 kilo lactose voor 9.90 euro op een site -B-rouwmarkt punkt enL en dat vindt ik eerlijk gezegd ietsje prijzig.
      Kortom, mijn vraag is nu: Waar kan ik anders lactose goedkoper halen en is er eventueel een vervangend iets voor lactose dat makkelijker en goedkoper te krijgen is?

(is een ''brouwwinkel'' misschien een goede optie?)

Ook zou ik graag een gekleurde rookbom maken maar kan geen kleurstoffen vinden, ik heb alleen 1 site gevonden waar recepten'1' voor gekleurde rookbommen staan maar al die chemicalien zijn gewoon niet te krijgen, dus weet iemand hoe ik een kleurtje aan mijn rook kan geven voor een prikkie? liefst heb ik rood, geel, oranje, blauw, paars en etc etc, geen zwart wit of grijs

Alvast bedankt voor de reacties

'1': http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_5.htm
      http://chemistry.about.com/od/demonstrationsexperiments/ss/smokebomb_6.htm

*update*
      Ik heb nog geen mengverhouding voor kcl en lactose, helemaal vergeten.....
      Ik wil er dus eentje maken nu met calciumchloride (voor oranje rook), kaliumchloride en lactose.

Is er eventueel ook nog een andere optie dan KCl?? met dezelfde/vergelijkbare/betere eigenschappen om een rookbom van te maken?
      ''Hogh Density'' suggereerde NatriumChloride NaCl als vervanger voor KCl.

• By Bl@z3
      Zoals ieder jaar hier de rookbom afgestoken op oudjaarsdag 2008-2009. Het brutogewicht was +-30kg. Zoals op de video te zien is klapt de rookbom te vroeg uit elkaar waardoor de rookbom te snel oprookt. Waarschijnlijk heb ik iets te weinig aluminiumfolie gebruikt. Toch is het een geslaagde rookbom geworden. Veel plezier met kijken.

http://www.youtube.com/watch?v=wSVZvnNk-JI

-15KG KAS
      -10,5KG suiker
      - 32 kanddoeken
      - 32 keukenrollen
      - 10 theedoeken
      - heel veel sterretjes

groeten Blaze
    • By Maseo
      640Gr totaal gewicht,
      ±2-3 rollen keukenpapier (Tip, dirk v.d broek €0,57 per 3 8) )
      http://www.pureownage.eu/KAS/videos/Video038.mpg
      http://www.pureownage.eu/KAS/videos/Video038.3gp
      Opgenomen door vriend van mij,..

op driekwart van 't filmpje komt er een man aanlopen.., sommige mensen kunnen het niet waarderen.
      Ik ben dus diegene die in uiteindelijke discussie gaat met die kerel.

"Ik weet niet wat U fikkie steken noemt maar er brandt dus helemaal niets"
      "Er lopen ook allemaal kleine kinderen rond"
      die allemaal kwamen kijken en WOOOOOW zeiden,

Ik weet't beter dan hem, maar probeer hem dat maar wijs te maken.
      twas lachen :roll:, hopelijk morgen of overmorgen de volgende, 6 rollen totaal

720gr KAS en 480gr C6H12O6 oplossing
      [edit: hinderlijk case sensitive files :oops: ]
    • By Bl@z3
      Ik heb op oudejaarsdag een KAS-rookbom gemaakt, en ff op video gezet. Hij was wel aardig gelukt.
      verhouding was 1kg kalkamonsalpeter/600g suiker.

http://media.putfile.com/KAS-Rookbom2005

Veel kijkplezier :P
  • Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.