Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik heb gisteravond een nieuwe gemaakt.

ik heb hem 3 keer zo groot gemaakt. de normale mix is 50 gram kno3, 50 gram suiker en 33 gram wax. Dus 133 x 3 = 499. Ik heb eerst al het kaarsvet gesmolten. Toen de kno3/suiker er aan toegevoegd. Goed door geroerd. Een lont in gestoken en laten drogen. Het is keihard geworden. Vanavond bovenkant dicht maken.

Ik ga vanavond een nieuwe maken. 40/30/30. ik heb ontdekt dat 1 waxinelichtje 15 gram weegt. Ik ga hier voor twee hele smelten. En dat de rest toevoegen

Oorspronkelijk was hij 34/33/33. Omdat ik bij twee waxine lichtjes al bij de 30 gram zit. En ik heb geen zin om voor 3 gram kaarsvet te gaan raspen, heb ik er maar 30 van gemaakt. Ik dacht eerst aan 35/35/30, maar het lijkt mij beter om wat minder suiker te gebruiken.

Link to comment

Ik de grote aangestoken maar hij rookte niet. Toen ik hem open maakte was hij helemaal bruin aan de bovenkant. Weet iemand misschien hoe dit komt.

Ik heb hem net aangestoken met de bovenkant open, om de zie of de mix het wel deed. Hij deed het met veel hoge vlammen. Leek net of een olie toren in de fik stond. De vlammen waren tot 2 meter hoog ongeveer.

Link to comment
Ik de grote aangestoken maar hij rookte niet. Toen ik hem open maakte was hij helemaal bruin aan de bovenkant. Weet iemand misschien hoe dit komt.

Ik heb hem net aangestoken met de bovenkant open, om de zie of de mix het wel deed. Hij deed het met veel hoge vlammen. Leek net of een olie toren in de fik stond. De vlammen waren tot 2 meter hoog ongeveer.


Dit kan zijn doordat de paraffine de mix heeft *uitgemaakt* je moet echt kno3/suiker 50:50 mix gebruiken en goed afsluiten zodat de paraffine verdampt en niet verbrand.

Ik heb gisteravond een nieuwe gemaakt.

ik heb hem 3 keer zo groot gemaakt. de normale mix is 50 gram kno3, 50 gram suiker en 33 gram wax. Dus 133 x 3 = 499. Ik heb eerst al het kaarsvet gesmolten. Toen de kno3/suiker er aan toegevoegd. Goed door geroerd. Een lont in gestoken en laten drogen. Het is keihard geworden. Vanavond bovenkant dicht maken.

Ik ga vanavond een nieuwe maken. 40/30/30. ik heb ontdekt dat 1 waxinelichtje 15 gram weegt. Ik ga hier voor twee hele smelten. En dat de rest toevoegen

Oorspronkelijk was hij 34/33/33. Omdat ik bij twee waxine lichtjes al bij de 30 gram zit. En ik heb geen zin om voor 3 gram kaarsvet te gaan raspen, heb ik er maar 30 van gemaakt. Ik dacht eerst aan 35/35/30, maar het lijkt mij beter om wat minder suiker te gebruiken.


Minder suiker dan 50:50 mix zou ik niet doen anders krijg je caramel :P
Link to comment

Beankt voor je uitleg. Kan het ook liggen dat ik een te grote versie maakte of heeft dat er niks mee te maken. Ik heb hem ook 50/50 gemaakt + 33 gram paraffine.

Hoe bedoel je caramel. Ik smelt alleen de paraffine. Die bindt toch alles aan elkaar zo dat het 1 hele grote blok wordt.

Ik kan dus beter niet dat andere recept uitprobren.

Link to comment

Zelf heb ik ervaring dat smelten niet echt werkt dit gaat echt zeer lastig aan zonder ontsteking van KNO3/Suiker 50:50 mix. Je moet gewoon alles goed fijn maken goed mengen en dan wat kno3/suiker op de bovenkant doen. Je kan het een beetje aandrukken en dan lont erin. Wel goed verpakken in folie of blik zodat de huls niet smelt. Is mij al een paar keer gebeurd dat de paraffine gassen in brand vlogen.

Link to comment

Bij mij gebeeurde het ook een paar keer. Ik zat al te denken dat mijn lont niet genoeg hitte had om alles aan te steken.

Ik vind gesmolten beter. Los is veel moeite. Bedoel als alles is gesmolten, een extra laag van kno3/suiker er op drukken en dan een lont er in?

Ik gebruik een dikke kartonnen huls of een soep blik.

Link to comment

Stel: ik maak de gesmolten versie. En ik doe er een dikke stok (bijvoorbeeld 1cm diameter bij 5 cm lang) er in. Ik wacht even tot het een beetje hard is. Dan haal ik de stok eruit en laat het dan veder uitharden. Dan heb ik een mooie holte waar die mix in kan. Zelf dacht ik aan BP of gewone kno3/suiker mix.

Welke verhoudingen gebruik jij?

Link to comment

Ik ben ook van plan om een paraffine-salpeter rookbom te gaan maken.

Maar ik lees dat er veel problemen zijn om de gesmolten versie te ontsteken. Is het niet gewoon makkelijker om een sterretje door het gesmolten mengsel te steken?

En verder is mijn plan om de volgende verhouding te gebruiken.
23% paraffine(kaarsvet)
38,5% KNO3
38,5% suiker
Waarbij ik eerst de paraffine laat smelten, en dan het al van te voren mengsel van suiker en KNO3 erdoor te mengen.

En dan het geheel in een metalen busje te gieten.

Link to comment

Dat gieten lijkt me lastig. Het wordt heel snel 1 grote klomp. Vergeet niet de bovenkant dicht te maken. anders krijg je een grote fakkel.

Wat heb je voor een vage verhoudigen. Waar heb jij die vandaan?

Een sterretje zou wel kunnen. Maar waarschijnelijk heb je meer dan 1 nodig

Link to comment

Ik probeer eerst even met los kaarsvet(zonder suiker en KNO3) te gieten.
Maar hoe doen jullie dit anders dan?

En wat betreft de verhoudingen dit is hetzelfde als:
50 gram suiker, 50 gram KNO3 en 30 gram parrafine.
Maar ik heb dit even omgerekend naar procenten, dit vind ik persoolijk makkelijker werken.

En sterretjes zijn er genoeg te krijgen in december. Waarschijnlijk gebruik ik er 3 in het midden. Want als het mengsel eenmaal aanstaat gaat het toch ook niet meer uit voor het mengsel op is toch?

Mijn bedoeling is om een rond blik (klein koffieblik) te gebruiken hier zit al een deksel bij. Maar kan ik het beste gaten in de zijkant(boven mengselklomp) boren of in de deksel.

bedankt alvast

Link to comment

O, ik maak hem meestal in de omhulsel zelf. Bij voorbeeld een bier blikje of een soepblik.

Oke dan. Ik vond het raar met die procenten.

Ja, als het eenmaal aan is, gaat hij ook gewoon door.

Zal eigenlijk niet veel uitmaken. Ik denk zelf in het blik zelf. Dan komt het van veel verschillende kanten, in plaats van 1 kant. Het ziet ook wel vetter uit dan dat alles aan de bovenkant uitkomt.

Vanavond ga ik de mix van Pure chemical proberen. Ik post wel hoe het ging.

Link to comment

Die mix ging , iets te goed. Ik had hem net buiten huis afgestoken. Mijn huis tocht blijkbaar erg. De hele woonkamer stond onder rook. Mijn ouders zijn erg boos, ik kan ze het ook niet kwalijk nemen. De rook is door een kleine opening binnnen gekomen. Het duurt nog wel even voordat het weg is. #$*zooi. Ik mag voorlopig niks meer aan pyro doen.

Link to comment

ik had pas ook een parrafine-suiker -kno3 rookbom gemaakt. Met de volgende verhoudingen:

100 gram kno3
100 gram suiker
30 gram parrafine

Waarbij ik eerst het kaarsvet heb gesmolten, en hierna het suiker en kno3 er doorheen geroerd. Dit alles in een open colablikje gedaan(gemaakt).Met een volledige open bovenkant.

Het effect was een goede rook gedurende 5 minuten. Verder was er geen vlam te zien. Het mengsel gloeide en de as kwam naar boven.

Had grote vlammen verwacht i.v.m. de open bovenkant maar dit was dus niet het geval.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Om deze topic ook maar weer eens nieuw leven in te blazen....

Hebben met z'n 2en:
--> 4x 1Kg 50/50/30
--> 1x 7Kg 50/50/30

gemaakt KNO3/Suiker/paraffine.
In ongeveer anderhalf uur tijd.

Gewoon kaarsen smelten op een elektrisch kookplaatje, suiker en salpeter in één keer toevoegen en zo'n 3 minuutjes roeren, het mengsel is dan goed te gieten en eigenlijk iets te warm en dus te vloeibaar nog waardoor de suiker en salpeter in de paraffine zinkt als het ware.
Iets meer afkoelen voorkomt dat.

Het mengsel is gegoten in kartonnen hulzen met een binnen diameter van zo'n 80mm, met als afdichting houten 22mm pultiplex cirkels vast geschroefd binnen de kartonnen huls.

Morgen komen wel wat foto's met meer uitleg....

Link to comment
Vaag. Als ik de mix open aan steek krijg ik altijd grote vlammen. Ik probeer de mix later wel uit.  

Ik mag weer mijn gang gaan. 1,2 kilo zware aan het maken voo oud en nieuw.


Nogmaals, goed verpakken en een goede ontsteekmix gebruiken 50:50 kno3/suiker ( als je goed had gelezen had je het gevonden )




Nog even kaarsvet eroverheen om het af te dichten.

Nog een eindkap met een gat van 3,5 cm.
En dit is het resultaat.


Heb je al geprobeerd te ontsteken ? Want als ik het doe krijg ik hem wel aan maar doet het niet erg goed. Mischien nog maar eens proberen na O&N. Ik denk dat bij mij het probleem was dat ik geen goed brandgat had met onsteek sas erin. Hopen dat het werkt ener :P
Link to comment

×
×
  • Create New...