Jump to content
PyroForum.nl

Kaliumnitraat-suiker-paraffinerookbommen en gekleurde rookbommen met kaliumchloraat


Compizfox

Recommended Posts

Ik smelt eerst de paraffine en daarna doe ik de kno3 en de surcose erbij en roer ik het hele goedje door elkaar. Als alles goed vermengd is schep ik het in een huls en steek ik in het midden van de mix een potlood oid en laat deze uitharden. Als het helemaal is uitgehard haal ik het potlood eruit en doe ik wat kno3/surcose met de verhouding 20/11 in de core die gemaakt is met het potlood.
Hier steek ik een stuk visco in en dan sluit ik de huls af met meerdere kartonnen schijfjes. Het laatste schijfje lijm ik vast met wat hotglue en daarna pak ik de boel goed en netjes in met aluminiumfolie. Hoop dat jullie hier wat aan hebben, als het niet duidelijk is maak ik wel even een tutorial ofzo ;) groetjes Bas

Edited by ThaDawg
Link to comment

Je hebt niet perse een pan nodig een blik van de knakworsten of van de soep werkr ook goed. Ik gebruik heel simpel een wc rol, de kartonnen schijfjes waarvan ik er 3 gebruik zijn ongeveer 2mm dik denk ik. Hoeveel lagen alu folie weet ik niet ik pak het altijd lekker dik in.

Link to comment

Haha, frituurvet? Nee dat is iets totaal anders. Paraffine is een mengsel van zware (vaste) alkanen (CnH(2n+2)), terwijl frituurvet een mengsel is van vaste vetten (triglyceriden).

Maar ook ik (wij?) gebruik geen echte paraffine, maar kaarsvet. Kaarsvet bestond vroeger uit paraffine maar dat is tegenwoordig vervangen door stearine, wat een mengsel van stearinezuur en palmitinezuur (vetzuren) is.

Link to comment

Helaas me pakketje met kno3 komt waarschijnlijk morgen binnen, ik heb nog wel een flesje paraffine olie van de apotheek hier staan.
Zal dan is twee testers maken, één van de kaarsvet van waxinelichtjes en één met pure paraffine olie.

Ben nu toch wel benieuwd of er misschien een duidelijk verschil in zit.
Natuurlijk wel in de stoffen omdat de één puur is maar valt het ook te zien als je het aansteekt?

Link to comment

Die oliebollen-lucht is echt oer-grappig !!!!!

Zeker als je weet hoe die oliebollen hier smaken.

Maar goed,

Heel kort door de bocht genomen dacht ik, verwerking qua smelten en mengen is

nagenoeg gelijk aan dat van parafine, parafine is ook vet, en bestaat dus gewoon uit C-tjes en H-tjes,

Net als frituur vet, het doel lijkt mij hier rookvorming en als binder te dienen. Het hoeft mijnsinziens

niet actief mee te doen aan het verbrandingsproces, Daar hebben we de suiker en Kno3 tenslotte voor.

Edited by Ratmans
Link to comment

Helaas me pakketje met kno3 komt waarschijnlijk morgen binnen, ik heb nog wel een flesje paraffine olie van de apotheek hier staan.
Zal dan is twee testers maken, één van de kaarsvet van waxinelichtjes en één met pure paraffine olie.

Ben nu toch wel benieuwd of er misschien een duidelijk verschil in zit.
Natuurlijk wel in de stoffen omdat de één puur is maar valt het ook te zien als je het aansteekt?

De 4 uur brandende waxine lichtjes van de xenos zijn 100% paraffine, ze zijn nog goedkoop ook.

en @ compi, als je kaarsen niet van paraffine maar van stearine gemaakt zijn merk je dat echt wel hoor :P stearine werkt veeeel minder goed.

Link to comment

Ik dacht dat alle kaarsen tegenwoordig van stearine waren gemaakt...

Anyway, dat zou dus best mijn probleem kunnen zijn? Dat ik verkeerde waxinelichtjes gebruik? Diezelfde waxinelichtjes werken overigens wel redelijk in een droge mix, maar in een gesmolten mix krijg ik ze niet aan.

Link to comment

Als je kaarsjes koopt let dan op dat je geen thee theelichtjes koopt maar waxinelichtjes, waxinelichtjes zijn namelijk wel 100% paraffine.

Ik weet niet of dit waar is hoor, maar als het goed is staat er ook gewoon op de verpakking (of google) waarvan de waxine lichtjes gemaakt zijn, die van de xenos daar stond niks op, maar de manager van de winkel wist toevallig dat er in hun actiefolder stond dat die dingen 100% paraffine waren.

Link to comment

Paar droog testjes gedaan, en helaas kwam er alleen maar steeds een steekflam uit, vanavond nog bezig geweest met een mix van 60/40/40 maar had ik iets te lang op de kookplaat dus werd goed bruin.. Oeps! Achja, de eerste is meestal ook niet de beste, wist ik veel dat het zo snel ging.
Toen een nieuwe gemaakt eerst paraffine erin, en om laten smelten en van de kookplaat en de mix erin totdat het een mooi papje werd, deze staat nu te uit te harden alleen hoelang moet je daar nou echt mee wachten tot het aansteken?

Want had nog wat over in de pan en dat heb ik uitgelepeld, en op aluminium folie gelegd totdat hard was, maar als ik dat aanstak brandde het niet echt geweldig.

Link to comment

Paar droog testjes gedaan, en helaas kwam er alleen maar steeds een steekflam uit, vanavond nog bezig geweest met een mix van 60/40/40 maar had ik iets te lang op de kookplaat dus werd goed bruin.. Oeps! Achja, de eerste is meestal ook niet de beste, wist ik veel dat het zo snel ging.

Sucrose karamelliseert bij 146 °C, dus zorgt dat je de temperatuur daaronder houdt. Sterker nog, houd de temperatuur rond de 60 °C, dat is het smeltpunt van kaarsvet. Als je het warmer maakt neemt de dichtheid van het kaarsvet t.o.v. de dichtheden van het (niet-gesmolten) mengsel van KNO3 en sucrose te veel toe waardoor het er bovenop gaat drijven.

Toen een nieuwe gemaakt eerst paraffine erin, en om laten smelten en van de kookplaat en de mix erin totdat het een mooi papje werd, deze staat nu te uit te harden alleen hoelang moet je daar nou echt mee wachten tot het aansteken?

Want had nog wat over in de pan en dat heb ik uitgelepeld, en op aluminium folie gelegd totdat hard was, maar als ik dat aanstak brandde het niet echt geweldig.

Dat had ik dus ook. Welke verhoudingen had je? Bij mij brandde het zelfs zo slecht dat ik het nauwelijks aankreeg.

Link to comment

×
×
  • Create New...