Jump to content
PyroForum.nl

Metalen millen


pdfbq

Recommended Posts

Heb net 200 1/2" chromen (3 3/4 lbs) chromen kogels besteld voor mijn volgend kleine projectje, de 'Albert Heijn knaller'.
Dit is een knaller waar de ruwe ingredienten enkel bij de Albert Heijn gekocht mogen worden.

Nu had ik al van Explosive Cook gehoord dat er met het millen van metalen veel ongelukken gebeuren.

Nu is mijn vraag: Wat is de aard van die ongelukken en hoe zijn ze te voorkomen?

Mijn plan is het metaal 12 uur te millen, dan met las-hadnschoenen en een gezichstbescherer de deksel voor een uurtje open te zetten.

Link to comment

Mijn acc is ook verlopen, en door het steeds hogere onzin gehalte daar heb ik het ook niet meer verlengd, dus dat snap ik wel ;).

Het waren voor hobby begrippen grote trommels, ik weet niet precies meer hoeveel. Het zal max 1 kg geweest zijn denk ik, maar dat maakt weinig uit voor de veiligheidsprocedure lijkt mij. Metalen millen blijft metalen millen.

Zelf heb ik wel eens grove MgAl chunks geprobeerd fijn te trommelen, maar dat was niet echt een succes (stalen kogel lagers gebruikte ik). Je krijgt soms nog hele grove chunks die je met de hand kapot moet slaan, waardoor je de helft van de batch al verliest in stukken die overal naartoe vliegen, en dan moet je het ook nog eens fijn zien te krijgen en zeven op grootte. Aluminium is ook nog veel minder bros dan MgAl. Ik heb nog steeds bijna een zak staan met chunks, maar ik kan de ambitie er niet echt voor vinden om het fijn te gaan malen.

Ik weet niet hoe veilig het is, en wat je kunt doen (in hobby begrippen) om het wel veilig te maken. Het wordt door iedereen gewoon afgeraden. Tevens, na een paar keer gezien te hebben wat zo'n metaalbrand doet als je er net boven hangt snap je wel waarom :). Sommige hadden bijv. hun trommel al geleegd, maar er zaten nog wat restjes aan de wand. Toen die kerel z'n media er terug instortte vloog het restant metaalpoeder in de fik, alhoewel dat wel met Mg was, dit gaf echt al fikse brandwonden.

Je moet er ook rekening mee houden dat je een aparte trommel neemt hiervoor, er blijven altijd wat metalen achter in de wand etc.

Link to comment

Ey Coek. Magnesium is natuurlijk wel different cook dan aluminium. Kun je on-gecoat volgens mijn niet eens gebruiken. Al coat zichzelf maar weet precies hoe makkelijk dat gaat in een trommel.
Ik wist overigens dat je een aparte trommel moet hebben. Ik heb er drie, dus daar kan ik er nog wel een bij maken.

Samengevat:
Mill aluminium of magnalium.
Hang er niet boven als je de trommel open maakt.
Draag beschermende kleding evenals gezichtsmasker.
Laat de trommel eerst 10 minuten staan om het stof te laten dalen. Denk dat het grootste gevaar een kleine 'whoof' is die de rest van het poeder naar buiten blaast dat dan vervolgens fijn met de buitenlucht nog veel meer 'whoooof' gaat doen.

Voor mij is de weg naar de knal leuker dan de knal zelf. Vandaar.

Link to comment

Yes, maar Al reageert wel een stuk heftiger ook met dat laagje zuurstof. Tevens denk ik ook dat er wel genoeg zuurstof in je trommel zit om het sowieso al te kunnen oxideren. Ik weet dan ook niet precies waar het gevaar exact inzit, dat maakt het voor mij gevaarlijk.

Die samenvatting is idd wel oké. Ben benieuwd of het een beetje interessante resultaten levert. Die trommel was ook meer een algemene opmerking, je weet nooit wie het nog meer gaat proberen met O&N om de hoek.

Link to comment

Dan moet het wel eerst opgenomen worden, meestal gebeurd dit pas in de longen. Ik heb eens met een paar kerels (volgens mij waren het promovendi) gepraat in Delft over hoe reëel de opname van stoffen via de luchtwegen is. Tot een zekere hoogte wordt een groot deel er uit gefilterd, voordat het überhaupt je longen kan bereiken. Zelf heb ik altijd meer last van mijn ogen als ik met GD Al werk dan van mijn longen. Daar hoor je echter nooit mensen voor waarschuwen :).

Ze werkten daar met nano particles, wat ook wel grappig was om te zien is dat ze gewoon normale stofkapjes gebruikte daar (heel soms, meestal niets). Ik denk dat het wel redelijk meevalt met de toxiciteit allemaal, zeker met de hoeveelheden waar wij als amateurs mee werken. Uiteindelijk krijg je toch wel of dementie of kanker, als je maar lang genoeg leeft. Het zijn nu eenmaal ouderdomsziekten.

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

...Tevens denk ik ook dat er wel genoeg zuurstof in je trommel zit om het sowieso al te kunnen oxideren...


Dat is dus niet waar. Het gevaar bij het fijnmalen van aluminium (of magnesium) in een gesloten atmosfeer, is het feit dat je enorm veel 'potentieel te oxideren oppervlakte' creeert. Doordat je metaaldeeltjes steeds kleiner worden neemt hun oppervlak toe. In eerste instantie is er nog wel genoeg zuurstof aanwezig om al het aluminiumoppervlak te oxideren, maar naar verloop van tijd raakt de zuurstof op. Wanneer je dan na uren malen de trommel plotseling opent, reageert het overgebleven aluminium alsnog. Bij de oxidatiereactie ontstaat warmte, waardoor spontane ontbranding op de loer ligt.

De enige oplossing die je hiervoor kunt bieden is regelmatig luchten van je trommel. Daarnaast voorkomt het coaten van je aluminium met (dikke) olie corrosie gedeeltelijk.

(Mocht je me niet geloven, reken het dan eens na. Wanneer je uitgaat van een oxidatielaag van 4 micron, betekent dit dat je poeder na vermalen tot <5 micron voor meer dan 50% uit aluminiumoxide zou moeten bestaan. Reken maar eens uit hoeveel liter lucht je nodig hebt om die hoeveelheid zuurstof aan te leveren. Dit is in de orde van kuubs per kilogram aluminium) Edited by Leander
Link to comment

Een oxide laag van 4 micron? Beetje veel niet, dat zijn 4 haren op elkaar, aan beide kanten van de flake vormige Al die je hebt dan. Zo groot is m'n Al niet hoor.

Hoe kun je dan überhaupt deeltjes hebben van 5 micron als je ox laag alleen al 8 is?

Je Al coaten maakt het ook inerter, kun je t net zo goed niet millen :P.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Heb stroken Al folie opgevouwen en deze weer in stroken geknipt en dan weer ik blokjes van zo'n 1 bij 1 cm, 8 laagjes of zo.
110 gram Al folie opgeknipt.
Was wel wat werk maar zeker te doen (half uur of zo).

Totaal 72 uur gemilled.
Heb ongeveer elke 8 uur de trommel open gehad voor 15 min.
Trommel opende ik in mijn zuurkast met lexaan naar beneden met lashandschoenen aan en dik in de kleren. Geen problemen gehad.

Ik denk dat het proces te versnellen is door eerst te blenden.
Zou ook een keer willen proberen met bijvoorbeeld 5 gram C er bij, misschien versneld dat het proces ook door een schurende werking.
Mijn gevoel was dat het meeste werk zat in die 1 bij 1 cm blokjes fijn krijgen tijdens het millen, dat als je dus eerst blend 24 uur misschien al genoeg is.

Wat grappig was dat het eerst een kolere herrie maakt maar dat als het poeder ontstaat dit de boel gaat dempen.

Heb geen foto's gemaakt van het proces, misschien volgende keer maar resultaat vind ik spectaculair!

If it looks like a duck, quacks like a duck and walks like a duck, it's a duck!

Edited by pdfbq
Link to comment

Een PVC trommel. 11cm riolerings pijp 15 cm lang en ~200 1/2" Chrome steel bearing balls van ebay.

De kogels zijn nu gecoat met een relatief dik aluminium laagje dat er behoorlijk stevig op zit.
Dacht eerst even dat ze aan het verslijten waren maar met een mes krab ik het er weer vanaf.

Link to comment

Super experiment, mooi resultaat! Kan de lol begrijpen om alles zelf te maken en dat de weg ernaartoe ook al de lol van de hobby is.

Dat je chroom stalen ballen nog heel zijn geloof ik wel, maar hoe is het gesteld met de binnenkant van je trommel?

verder heb ik zelf al eens gedacht (maar nog niet zelf geprobeerd) om alu folie in fijne strookjes te krijgen door dit door een papierversnipperaar heen te halen. Mocht dit lukken, dan kun je vervolgens de strookjes met een kruidenschaar fijn knippen. Dan hou je stukjes van circa 2x2 mm over en dit vergt niet zo heel veel tijd denk ik. Het alu folie knippen met die kruidenschaar gaat iig prima.

Succes verder met experimenteren.... :)

Edited by maart
Link to comment
×
×
  • Create New...