Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

En als het misgaat is dat IMO zijn eigen verantwoordelijkheid...tot op zekere hoogte, ik bedoel ik adviseer hem toch geen KCLO3/AL/S flash. :D
Als ikzelf niet alles goed had uitgezocht voor ik ergens aan begon had ik nu misschien mijn vingers of erger verloren daar kan ik een medeforumlid toch nooit op aankijken.


Klopt, maar ondanks dat je er technisch gezien geen schuld aan hebt zal het toch wel flink k*t zijn dat iemand verminkt is geraakt door 1 van jou suggesties :D
Maar goed, dat even terzijde.
Heb dit weekend een aantal halve grammers gemaakt van kartonnen pennenbuisjes, werkt prima, zijn snel klaar, en knallen (in tegenstelling tot wat men verwacht van een 2cm lang 0.8cm OD kartonnen buisje) flink hard.

Komt al dat pennengraaien op studiebeurzen toch nog eens van pas. Edited by VanHout
Link to comment
  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Zwart GD is niet of nauwelijks gecoat. Er zit wat grafietachtig materiaal doorheen omdat dat bij het fabricageproces ontstaat, maar verder is er niks aan coating aan toegvoegd. Het halfgrijze GD zoals de befaamde 5413 is wel gecoat, en daarom een stuk lichter van kleur en minder reactief. Voor deze soort aluminium gebruikt men ook een ander fabricageproces dan voor black aluminiums.

Link to comment

Ja dat principe ken ik nog wel van aluminium folie en kwikzouten die dan een amalgaam vormen en het laagje oxide van de folie afhalen zodat het super reactief wordt.
Maar dat er ook een laagje oxide op die 2 micron deeltjes ligt dat wist ik niet. Dat laagje moet dan idd wel HEEL erg dun zijn :D

Edited by azure
Link to comment
  • 4 weeks later...

Even een vraagje, heb veel gelezen op dit forum en praktisch elk topic wel meerdere malen bekeken.
Ik wil gaan beginnen met het maken van flash-compo's om uiteindelijk wat nieuwjaarsknallers te fabriceren. Noem me nieuwjaars-noob of whatever, maakt niks uit :(
De bedoeling is om met de KNO3 versie te beginnen, heb alleen nog niet met alu-poeders gewerkt.
Aangezien fijne aluminiumpoeders pyrofoor zijn vraag ik mezelf af in hoeverre dit van belang is. Het zal niet zo zijn dat wanneer ik een potje openmaak en overschep in iets anders. ik direct risico loop op ontsteking toch(?)
Twijfelde een beetje in welk topic ik dit moest vragen (alupoeder/flash compo's), dus mijn excuses als ik het verkeerd geplaatst heb.

Thnx in advance!

Edit:
@ Kauyon: ik snap je reactie aangezien we weer tegen het eind van het jaar aanlopen en ik net nieuw ben, vraag me alleen af hoe je erbij komt dat ik de basics niet zou weten/kennen? Ik ga mezelf nu verder niet verdedigen of uitleggen wat ik allemaal wel/niet gemaakt heb. Ga er alleen niet gelijk vanuit dat ik volledig onwetend zou zijn. Als je er ook het antwoord bij had gezet had je post nog enige waarde. Ik snap dat het van die ballmill misschien achterlijk overkomt, het gaat mij om het overscheppen zoals je uit de context kan halen. Heb gegoogled en ook de MSDS bekeken, ben alleen nog benieuwd naar de praktijkervaringen om volledig geinformeerd te zijn over waar ik mee ga werken.
Hoop dat iemand me hiermee kan helpen. Weet liever te veel en dubbel, dan 1 ding te weinig

Edit#2:
Bedankt Kauyon voor het antwoord, heb dat stukje eruit gehaald om misverstanden zoals nu te voorkomen. Toch bedankt dat je wel het beste met me voor hebt door me te waarschuwen voor het ballmillen van metalen.

Edited by repsz
Link to comment

Gooi nooit metalen in een ballmill!
En vooral flash niet, ben je wel lekker?

Trouwens dit riekt wel heel erg naar snelle knal.
Ga eerst eens de basics onder de knie krijgen!

*Report*


Edit:
Wel grappig dat je je stukje over de ballmill eruit hebt gehaald, niet?
En nee je alu vliegt niet zomaar in de fik.
Eerst zal je brandstof lucht verhouding moeten kloppen.

Edited by Kauyon
Link to comment
Aangezien fijne aluminiumpoeders pyrofoor zijn vraag ik mezelf af in hoeverre dit van belang is. Het zal niet zo zijn dat wanneer ik een potje openmaak en overschep in iets anders. ik direct risico loop op ontsteking toch(?)


De MSDS moet je meer zien als een goed te begrijpen gevarenindeling voor non chemici die met bepaalde stoffen moeten werken, zoals bij het vervoer van bulk hoeveelheden chemicaliën of onder medici. Voor individuele stofeigenschappen is het niet bruikbaar en vaak bijzonder overdreven.

Aluminiumpoeder is niet pyrofoor omdat het altijd bedekt is met een dun laagje oxide dat verdere oxidatie voorkomt. Het zal nooit zomaar ontsteken.

Ballmillen van aluminiumpoeder (zonder oxidatoren uiteraard) is mogelijk. Vaak werkt dit goed om bestaande poeders fijner te krijgen. Het is zelfs mogelijk vanuit aluminiumfolie te vertrekken, hoewel het dan wel langer duurt voor je poeder hebt. Om het aluminium steeds de kans te geven een oxidelaagje op te bouwen dat pyrofore reacties voorkomt, is het hierbij wel noodzakelijk regelmatig de trommel te openen.
Link to comment
Eerst zal je brandstof lucht verhouding moeten kloppen.

Jaja :(.
Nee dat is onzin, het gaat hier niet over stofexplosies maar over de pyrofore eigenschap van aluminium. Gekochte aluminium is niet pyrofoor en kan je dus zonder direct brandgevaar openen. Als je het zelf maakt moet het oxidelaagje op de aluminium nog vormen en is het dus aanvankelijk wel pyrofoor zoals leander hierboven uitlegt.
Link to comment

Ik ga eens eventjes door het stof.
Ik was behoorlijk chagrijnig vanochtend en heb daardoor gewoon een kut antwoord gegeven.
En inderdaad explomaan het klopte niet wat ik zei.
Komt omdat ik door de haast en emotionele toestand :( twee dingetjes door elkaar haalde.
Daarom sorry repsz!
Wil helemaal niet zo overkomen!

Dan nog een update over mijn flash avonturen.
Mijn device a la Thunderking is klaar.
Ik gebruik Veline blue als delay.
Kijken of alles op zijn plek valt vanavond/morgen!

Link to comment

Vind het tof dat je je excuus aanbiedt Kauyon, serieus! Heb je posts eens bekeken en zie dat je aardig wat ervaring hebt met het maken van verschillende devices e.d.
Weet zeker dat ik veel van je kan leren.. Enne, iedereen heeft wel eens zijn dag niet :(

On topic:

thanks voor de duidelijke uitleg Leander/Explomaan! Kan ik weer verder met m'n ontdekkingsreis door "pyroworld" hehe.

Link to comment
  • 1 month later...

Hallo forumleden, als ik iets meer tijd heb zal ik mijzelf nog even voorstellen in het ik ben forum.
Maar voor als nog.. Mss een klein beetje oftopic.?.
Na het lezen van dit topic valt me op dat er mensen zijn die een tragere comp willen (voor de diepere knal).
Naast de tragere 66.6/33.3 het grotere reactie vat en/of de toevoeging van brandstoffen met een hogere activerings energie.. enz enz
Zie ik haast geen composities voor whistle (waar dan ook op dit forum), wat geen flash is maar in mijn ogen exact wat je zoekt als je een tragere comp wil.
Bespaart een hoop PB- of BIS 3 oxide. :(

Edited by pyrohiero
Link to comment
Posten over whistle in een flash topic is offtopic. Aub een reeds bestaand topic over dit onderwerp aanboren voor verdere discussie.


Ja.. Sorry. Die (e) nummers leken me alleen een erg goed alternatief.
Ik dacht dat ik misschien iemand een stoflong,, of erger (een debet) kon besparen.
T zal niet meer gebeuren, :(

Groeten Pyrohiero.

Let a.u.b. op je spelling! (Prophet)
Link to comment

Ik lees hier dat KCLO4/GD flash gevoeliger is voor slag en stoot dan eenzelfde mix met KCLO3. Naar mijn mening was KCLO4/GD zowel minder gevoelig voor stat. elektrischiteit als voor slag en stoot. Iemand verdere uitleg hierover?

Edited by Makaveli
Link to comment
Ja, je bron is fout. KClO3 composities zijn (vrijwel) altijd gevoeliger dan KClO4 composities.

Oke dus dat betekent naast gevoeliger voor stat. elektriciteit ook gevoeliger voor slag en stoot?
Ik maak overigens alleen flitspoeders met KCLO4, en dan batches van niet meer dan 10 gr. Edited by Makaveli
Link to comment

Lol, leuk dat jullie beiden even de post van Warez negeren waarin een link staat naar een document (of een topic met een document) waarin de schok en wrijvinggevoeligheid van beide compo's te vinden is.
Als je dat even bekijkt zie je dat KClO3/Al minder schokgevoelig is dan KClO4/Al en dat ze beide even gevoelig zijn voor wrijving. En even for the record. Dat is een uittreksel uit shimizu, dus heeft het wel wat credit imo.

"Ik dacht", "Ik denk", "Volgens mij", "Naar mijn mening", etc. zijn niet echt de woorden waarmee een zin zou moeten beginnen als er daarna iets geprobeerd bewezen te worden a.d.h. van argumenten. Spijtig genoeg gebeurt dat hier maar al te vaak.

Link to comment

Een atoom begint altijd met een hoofdletter. Wanneer deze uit meerdere letters bestaan word de rest in kleine letters geschreven. De noodzaak hiertoe is om verwarring te voorkomen. C+S zou een mengsel van de afzonderlijke elementen koolstof en zwavel zijn, waar Cs juist voor het element cesium staat. CL zou een samentrekking van koolstof en 'L' suggereren, terwijl het element 'L' niet bestaat. Cl word daarintegen door elke chemicus op deze aardkloot direct herkent als chloor.

Daarnaast wil ik nog even aanstippen dat de gevoeligheid van (per)chloraat/zwavel/aluminium mengsels sterk afhankelijk is van vervuiling. Vele historische ongelukken zijn veroorzaakt door onzuiverheden in pyrotechnische mengsels. Denk daarbij aan gesublimeerde (zure!) zwavel, of oxidatoren met andere ionen zoals chloride- of calciumionen. Vandaar dat spreken over een absolute gevoeligheid van composities altijd relatief en gevaarlijk is.

Link to comment

×
×
  • Create New...