Jump to content
PyroForum.nl

Flash Compositie


Guest Goner

Recommended Posts

  • Replies 390
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik gebruik de 70/30 KClO4/ Al (German dark)

Weet niet of het verstandig is om zwavel bij je flash te gooien, heb daar geen ervaring mee.
Ik heb eens gelezen dat chloraten niet samen gaan met zwavel, weet iemand hier meer over?



Toevallig net een artikel over gelezen, wat in dit topic gepost is.
https://pyroforum.nl/index.php?act=Attach&a...=post&id=29
Pagina 20.
Het is dus redelijk gevoelig in combinatie met KClO3, en in mindere mate met KClO4.

Edit: Vandaar dus ook mijn vraag, of het veilig is te gebruiken, ervan uitgaande dat je verstandig omgaat met de chemicalien en
geen 10kg per batch aanmaakt. Edited by VanHout
Link to comment

Hee Timberbeats PVC voor knallers adviseren ga toch eens wat lezen... :D
En dan pas verder gaan.

@VanHout:
KCLO4 met zwavel is geen enkel probleem, KCLO3 is echter erg onstabiel icm. zwavel voor wrijving, schok, en dergelijke.
Verder raad ik deze composities aan:

<10 gram..................KCLO4/germandark 7/3 of KCLO4/german dark/zwavel 64/23/13
10 tot 40 gram...........KCLO4/german dark 2/1
>40 gram..................Goedkope/langzame flash (KNO3)

Link to comment
@VanHout:
KCLO4 met zwavel is geen enkel probleem, KCLO3 is echter erg onstabiel icm. zwavel voor wrijving, schok, en dergelijke.
Verder raad ik deze composities aan:

<10 gram..................KCLO4/germandark 7/3 of KCLO4/german dark/zwavel 64/23/13
10 tot 40 gram...........KCLO4/german dark 2/1
>40 gram..................Goedkope/langzame flash (KNO3)


Is dit puur i.v.m de kosten per batch?
Link to comment

Hoe het precies werkt weet ik niet, maar het is wel een goede richtlijn! Bij kleine hoeveelheden flash helpt zwavel de brandsnelheid en ontbrandingstemperatuur een beetje omdat er dan lang niet zoveel druk word opgebouwt in het hulsje. Vanaf een gram of 30 worden dreunen zo hard dat je tussen bijvoorbeeld 30 en 50 gram lang niet zoveel verschil meer merkt als wanneer je bijvoorbeeld 30 en 10 grams knallers vergelijkt. De dreun word alleen nog zwaarder (lager) wanneer je meer neemt. Het is daarom niet zo belangrijk meer om hele snelle flash te nemen in zulke grote hoeveelheden.

Link to comment

En bovendien - wat Leander net al zei - hoor je het verschil tussen bv 50 en 80g veel minder goed dan tussen 5 en 10g. Dus waarom zou je een 50g+ knaller maken als de knal toch niet veel harder is dan die van bv een 40 grammer. Kost je alleen maar tijd en geld en 40g klinkt een stuk veiliger en minder lomp dan 80g, vind ik tenminste.

Link to comment

Het lijkt mij niet dat hoeveelheid flash die je in knaller doet de mate van je wijsheid verstandigheid of intelligentie bepaald.

Dat terzijde, vergeet niet dat flash een hoge potentie heeft om bedoeld of onbedoeld grote schade aan te brengen aan eender wat. Ook 5 gram kan je hand eraf blazen als je pech hebt.
Mij advies met betrekking tot de compositie: als je een black/dark aluminium hebt, gebruik die dan in combinatie met KClO4 in de verhoudingen naar jou voorkeur. Voeg geen zwavel toe, dat is niet nodig maar verhoogd wel het risiko.
Als je een veel grovere aluminium hebt, gebruik dan een formule met zwavel en KClO4 erin en besteed extra aandacht aan je opsluiting (gebruik alleen karton en lijm).

Link to comment
En bovendien - wat Leander net al zei - hoor je het verschil tussen bv 50 en 80g veel minder goed dan tussen 5 en 10g. Dus waarom zou je een 50g+ knaller maken als de knal toch niet veel harder is dan die van bv een 40 grammer. Kost je alleen maar tijd en geld en 40g klinkt een stuk veiliger en minder lomp dan 80g, vind ik tenminste.

Begrijp ik, maar de vraag was of er een significant verschil in de dreun zelf zit.
Als je bijv 50 en 100 gram vergelijkt.

En het verschil tussen zeg 50 gram GD + KClO4 en 50 gram GD + KNO3.
Het lijkt mij niet dat hoeveelheid flash die je in knaller doet de mate van je wijsheid verstandigheid of intelligentie bepaald.

Dat terzijde, vergeet niet dat flash een hoge potentie heeft om bedoeld of onbedoeld grote schade aan te brengen aan eender wat. Ook 5 gram kan je hand eraf blazen als je pech hebt.
Mij advies met betrekking tot de compositie: als je een black/dark aluminium hebt, gebruik die dan in combinatie met KClO4 in de verhoudingen naar jou voorkeur. Voeg geen zwavel toe, dat is niet nodig maar verhoogd wel het risiko.
Als je een veel grovere aluminium hebt, gebruik dan een formule met zwavel en KClO4 erin en besteed extra aandacht aan je opsluiting (gebruik alleen karton en lijm).

Wat zou zwavel dan toevoegen, in het geval van GD-KClO4?
Ik heb uit dit topic begrepen dat zwavel vooral word toegevoegd als extra duwtje voor de iets kleinere en groffere ladingen.
Bij een hoog mesh aluminium zou zwavel dus theoretisch overbodig zijn? Edited by VanHout
Link to comment

Ja als je meer gebruikt wordt het harder, daar hoef je niet voor te hebben gestudeerd. Maar let op, het wordt er niet perse leuker op. Mijn advies is om het klein te houden.
Ja KNO3 flash is een stuk zwakker dan de krachtige KClO4 flash.
Zwavel toevoegen maakt de mix goedkoper en gevaarlijker en verlaagd het ontbrandingstemperatuur.
Ja dan heb je geen zwavel nodig, en dat bedoel ik ook in mijn vorige post.

Link to comment

KNO3 flash doet het echt niet zo goed. KCLO4/GD of MgAl is zn beetje het hardst. Maar wat hier boven al staat, zou ik niet hoger gaan als 5 gram.
Voor de mensen die mij kennen.... ik weet hoe je hand er uit ziet als het fout gaat. En met 40 gram heb je echt zwaar letsel, of de dood.
Plastic hulsjes is echt een No-Go!!! of je moet van je ogen af willen!

Link to comment

Weet iemand wat af van de deze comp :

Flash #6
Source: rec.pyrotechnics. Post by Patrick Arnold
Comments: Can be ignited by a fairly low temperature flame, and produces a greenish flash when magnesium is used. Burns very fast, and produces a loud report even in an open container.
Preparation:

Magnesium or Aluminum.............................1
Barium sulfate....................................1

aangezien ik helaas niet maar aan kclo4 kan komen probeer ik deze een keer.

groete

Link to comment

Die formule werkt slecht, de flash heeft een erg hoge ontbrandingstemperatuur en valt tegen. Misschien dat het met een hele fijne magnesium wel werkt maar stop met dromen over een grove aluminium met bariumsulfaat, dat werkt niet. Als je aan een fijn genoeg metaal kan komen, kan je ook aan KClO4 komen.

Link to comment
Die formule werkt slecht, de flash heeft een erg hoge ontbrandingstemperatuur en valt tegen. Misschien dat het met een hele fijne magnesium wel werkt maar stop met dromen over een grove aluminium met bariumsulfaat, dat werkt niet. Als je aan een fijn genoeg metaal kan komen, kan je ook aan KClO4 komen.



Ik heb wel GD in mijn beschikking,moet het hiermee lukken?.
Link to comment
Ik heb wel GD in mijn beschikking,moet het hiermee lukken?.


Sulfaat composities met aluminium branden doorgaans erg traag en hebben een zeer hoge warmte en lichtopbrengst, welke te vergelijken valt met die van thermietreacties. Fijne magnesium met droge calciumsulfaat brandt erg snel (bariumsulfaat zal zich, verwacht ik, hetzelfde gedragen) maar lang niet zo snel als GD-chloraat flasch.
Link to comment

×
×
  • Create New...