Jump to content
PyroForum.nl

Instant ijs


Tyneman

Recommended Posts

Eehm, zo heel simpel gaat het niet. Een zwak zuur plus een zwakke base geeft in de meeste gevallen een evenwicht. In dit geval (in praktijk) een mengsel van acetaat, carbonaat, waterstofcarbonaat en koolzuur. (Ja, de laatste is er ook, omdat in praktijk carbonaten oplossen alle drie de mogelijkheden. CO3 2-, HCO3- en H2CO3. )
Je kan beter een oplossing van NaOH gebruiken, gezien dit een sterke base is en er bijna geen evenwicht instelt. Waarschijnlijk ook iets praktischer, gezien soda een decahydraat is en natriumhydroxide gewoon solide is.

@ Flamekeeper hieronder: Excuus, typfout. En inderdaad Miech, een zwak zuur of een zwakke base geeft op zich al een evenwicht, maar deze benadering was om te benadrukken dat men beter een sterke base kan nemen.

Link to comment
  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Een zwak zuur in oplossing geeft per definitie al een evenwicht, maar ik denk inderdaad ook dat er een base bedoeld wordt.

Anyway, ik heb geprobeerd om dit proefje met soda te doen, maar dat is best wel mislukt. Ik heb bij 80oC zoveel mogelijk soda opgelost, en daarna in de koelkast gezet. Het resultaat was een witte laag onderin, waarschijnlijk omdat m'n koelkast teveel trilt. Misschien maar eens proberen met NaAc.

Link to comment
  • 2 months later...

Ik heb net zelf natriumacetaat gemaakt uit huishoudazijn en natriumbicarbonaat. Dit heb ik ingedampt tot bijna al het vocht verdampt was. Deze heb ik dan opgelost in gedem. water tot er een verzadiging bij kooktemperatuur was. Dit heb ik in een beker gegoten en laten afkoelen. Alles heb ik zo goed als mogelijk proper gemaakt. Wat ik me afvraag is waarom dat bij een hotpack de vloeistof pas begin te kristaliseren als je het muntje breekt en als je dit zelf maakt een kleine schok al voldoende is om het te doen kristaliseren?

Link to comment

Als je je oplossing netjes en zuiver hebt gemaakt zal het NIET door een schokje omslaan.
Mijn oplossingen kon ik gewoon (zachtjes) schudden, zonder problemen. Het gaat erom dat de kristallisatie een aangrijppunt vind om te beginnen. In een nette oplossing is deze niet te vinden, ook niet met schudden. Enige vervuiling kan al leiden tot te vroege kristallisatie, ook bij schudden.
Gr33tZ

Link to comment

Bedankt voor de snelle reply. Ik heb alle gebruikte potjes netjes uitgespoeld maar waarschijnlijk is het dan misgegaan met het droogmaken van de potjes. Daarvoor heb ik een keukenhanddoek genomen die zo weinig mogelijk stof afgeeft omdat ik niets anders kon bedenken om de potjes te drogen en proper te houden. Zou het met kleine stofdeeltjes te maken kunnen hebben? Of zou het de natuurazijn kunnen zijn die vervuiling heeft achtergelaten?

Greetz

Link to comment
Guest meatyke

Het kan zijn dat de natuurazijn vervuiling heeft achtergelaten, je kan eens proberen met schoonmaak azijn.
Of je Na-acetaat met natuurazijn filtreren en zo zuiverder maken.

Link to comment

Als deze muntjes in hotpacks kleine ijzerdeeltjes afgeven na je het muntje klikt en je wilt het hotpack hergebruiken, dan zitten deze ijzerdeeltjes toch nog steeds rond te zweven en zullen bij afkoeling toch opnieuw als aangrijpingpunt dienen en de stof zal toch terug kristaliseren? Waarom gebeurt dit niet?

Link to comment
Guest Richard

Je gaat nooit maarzo chemicaliën eten, omdat het in de voedingsindustrie gebruikt wordt is dat geen reden om het te kunnen eten. Zoiets kun je opzoeken op veiligheidskaarten.

Veiligheidskaart Natriumacetaat

Water drinken we ook en toch is het dodelijk. Het gaat om de mate waarvan je een stof binnen krijgt.

Edit: Meatyke, ik heb je onderstaande post verwijderd. Deze post had exact dezelfde inhoudt als die van mij, alleen zonder dat Robbermans er wat aan heeft.

Link to comment
Als deze muntjes in hotpacks kleine ijzerdeeltjes afgeven na je het muntje klikt en je wilt het hotpack hergebruiken, dan zitten deze ijzerdeeltjes toch nog steeds rond te zweven en zullen bij afkoeling toch opnieuw als aangrijpingpunt dienen en de stof zal toch terug kristaliseren? Waarom gebeurt dit niet?
Blijkbaar komen er dus geen deeltjes vrij als het muntje klikt. Ik denk (met nadruk) dat het muntje danwel een zodanige trilling veroorzaakt dat de opgeloste stof zelf een kristallisatiekern vormt, of dat het muntje een ruw oppervlak vormt waar de kristallisatie op kan beginnen.
Link to comment

Om eventjes duidelijkheid te scheppen. Het is een oververzadigde oplossing, dat wil zeggen dat het eigenlijk in zichzelf oplost. Gewoon keukenzout zou gewoon neerslaan op de bodem en daar -onzichtbaar - steeds in en uit de oplossing gaan. Bij oververzadiging wordt een dikke vloeistof, zoals stroop (dat overigens ook een oververzadigede oplossing is) gevormd.
In het geval met het NaAc vormt zich een evenwicht tussen Natriumacetaattrihidraat en natriumacetaat, in de regel is het oplosbaar in zijn eigen kristalwater. En inderdaad door schok kan dit hydraat afgesplitst worden in een vast kristal NaAc, waar de andere nog opgeloste deeltjes weer op kunnen hechten totdat de hele oplossing vast is.
Het is dus niet zo dat er een totaal nieuwe stof wordt gemaakt of dat het metaal ineens een scherp randje krijgt omdat het "geklikt" moet worden.

Link to comment
  • 1 month later...

Hallo mensen,

Ik heb dit proefje vandaag ook uitgeprobeert alleen ik dacht al dat het niet ging werken maja.
Ik heb dus azijn in een pan gededaan met ongeveer 80 graden. Daarna heb ik er soda bij gedaan.
Maar volgensmij heb ik er te weinig bij gedaan want het is niet echt een stroperige massa.

Ik zal er eens wat meer in doen..

Link to comment
  • 1 month later...

Vandaag nog een keer geprobeert. Ik had het natriumcarbonaat laten reageren met het azijn. Bina drooggekookt. Ingevroren en zodra het onder nul was(-8ofzo) had ik het eruit gehaald. Ik stak me vinger erin. er geberde weinig, althans dat dacht ik. Na een paar seconden begonnen zich kristalletjes te vormen die langzaam steeds groter werden. Zag er wel grappig ui. Toen ik met het bekerglas beetje heen en weeer begon te schudden ging het sneller en al gauw was de hele zooi "bevroren". Niet warm geworden.
Toen had ik het even op de bunsen gezet en het loste vrij snel op. Toen nog wat meer water eruit gedampt, weer ingevroren en gewacht. Zojuist het bekerglas uit de vriezer gehaald. Ik zag niks en ineens lag er een wit bolletje in, hé!! Langzaam werd het bolletje groter. Echt zo geweldig ziet dat eruit.

Het was wel een stuk langzamer dan in het filmpje en het was ook niet echt warm. Wel ge ook dat het al uit zichzelf begon te groeien maar dat zal wel komen doordat er een vervuiling in het glas ofzo zat. In ieder geval: bij mij is het gelukt!! :huh:

Link to comment

Wij hebben zo een zakje gekregen als reclame voor iets, weet niet meer wat... werkt volledig het zelfde. Dat het zo traag gaat, is misschien dat het geen volledig verzadigde oplossing is...
Ik vind het makkelijk om het op te lossen in warm water, te filtreren en te laten afkoelen naar kamertemperatuur. Dan is het tenminste niet zo koud, en dan word het best warm. Wel handig bij dit weer als je even koude handen hebt :huh:

Gr33tzz

Link to comment
  • 2 months later...

Je kunt beter natronloog (gootsteenontstopper?) gebruiken zei mijn scheikunde docent. Ik had niet de tijd om te vragen of azijnzuur oplost in water of niet. Volgens mij wel want wikipedia noemt acetaat het anion van azijnzuur. Dus dan zou de reactie er als volgt uitzien.

Na+(aq) + OH-(aq) +CH3COO- (aq) + H+ (aq) -> Na+(aq) + H2O (l) +CH3COO-(aq)

Als het natronloog en ethaanzuur (azijnzuur) zuiver waren dan kun je dit direct indampen om het verzadigd te maken. Ik ga binnenkort deze proef doen lijkt me best leuk.

Edited by Willy
Link to comment

Ik wordt er helemaal gek van...
Dit proefje wil hier maar niet lukken!

Ik heb Soda (albert heyn) bij azijn (ook albert heyn) gedaan totdat dit niet meer bruisde, en dat zaakje heb ik laten indampen.
Na een hele tijd zaten er aan de zijkant van de pan witte kristallen, een soort witte aanslag.
Onderin de pan zat een vochtige laag witte kristallen.
Ik heb het witte spul van de zijkant van de pan gehaald en in een bakje gedaan.
Toen heb ik de vochtige laag uit de pan gehaald, en ook die heb ik in een ander bakje gedaan.

Ik heb de vochtige massa laten drogen, en toen heb ik er met een stamper en mortier (die 100% schoon waren) een poederachtige substantie van gemaakt.
Dit heb ik aan het water toegevoegd (net niet kokend water) totdat het niet meer wilde oplossen.
Ik heb toen een schoon glas gepakt, en de vloeistof (zonder de in de maatbeker achtergebleven chems.) in een glas gegoten.
Toen heb ik dit in de vriezer gezet.

Toen ik net na 2 uur ging kijken was het mengsel gewoon bevroren ;)
Wat is er mis gegaan?

Alvast bedankt!

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...