Jump to content
PyroForum.nl

Instant ijs


Tyneman

Recommended Posts

@ Tyneman

Hoe heb jij het gemaakt? Op de manier van Stijntje of gewoon natriumacetaat opgelost in water?

Hoe duur zou het zijn bij de apotheek voor 100 gram?

Link to comment
  • Replies 76
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Als je natriumacetaat bij de apotheker gaat kopen verkoopt hij je waarschijnlijk weer één of ander pro analyse product wat veel te zuiver en veel te duur is voor deze proef. Na-acetaat is een voedingsadditief dus het lijkt me dat je dat toch ergens goedkoop (al dan niet OTC) moet kunnen vinden.

Link to comment
Guest meatyke

Oké, Maar dan nog eens een vraagje: Kan je in de plaats van Na-carbonaat ook Na-bicarbonaat gebruiken?
Omdat ik dit namelijk al besteld heb. :)

Link to comment

In theorie zou je met alle zouten een oververzadigde oplossing kunnen maken, ik weet alleen niet of het practisch te doen is met bicarb, hoe snel het uitkristalliseert enzo.
Voor een euro of 2 heb je een zak zuiveringssoda, maar als je het met bicarb wilt proberen, doe dat vooral. Kwaad kan het niet, want je haalt het zo weer uit de oplossing.

Vergeet niet je resultaten te posten.

Link to comment

Is mijn scheikundige kennis nou prut of maakt dat geen zak uit als je gaat oplossen? :P een hydraat is toch een vorm met water erin, die krijg je toch als je het in water gooit?

EDIT: wikipedia en mijn gezonde verstand hebben mij geholpen, kristalwater= gewicht dat geen NaCO3 is dus véél minder soda, mijn fout.

EDIT @ treelover: ik bedoelde dat een hydraat een vorm is waarin water zit, en dat als je een hydraat-zout in water op wil gaan lossen, het niet uitmaakt omdat je het toch in water gooit :).

Link to comment
Guest meatyke

Dus als ik het goed begrijp, dan moet je voor het proefje van T eerst:
Natriumacetaat hebben. (Maken door Soda + Azijn).
Of, Natrium(bi)carbonaat hebben.

Dan meng je dat met H2O en vervolgens koel je deze vloeistof af tot ongeveer 0°.
Daarna kun je het proefje van T doen.

Als ik fouten gemaakt heb, verbeter me dan a.u.b.
Want op deze moment is mijn chemische kennis nog niet zo goed. (Ik zeg ook niet slecht, maar gewoon tussenin).

Link to comment

Je enige fout is dat je echt een verzadigde en warme oplossing moet hebben. Het gaat er namelijk om dat wanneer je een stof verhit er meer in kan oplossen, hierna wordt het kouder en is er meer opgelost dan eigenlijk "hoort" door een kleine schok oid wordt het uitkristalliseren van je vaste stof geïnitieerd en word er een torentje van de betreffende stof gevormd wat ook nog warm is omdat er energie bij vrijkomt(zie link treelover).

Link to comment
Dan meng je dat met H2O en vervolgens koel je deze vloeistof af tot ongeveer 0°.

Zulke dingen wordt ik nu niet blij van. Het staat nota bene verschillende keren in dit topic uitgelegd dat je een oververzadigde oplossing moet maken en dat gewoon moet laten afkoelen (kamertemperatuur is al genoeg). Een oververzadigde oplossing ontstaat niet als je je stof gewoon 'mengt' met water.
Link to comment

Ik vraag me wel af: als het als een keer uitgekristalliseerd is en je verhit het dan weer zodat alles oplost, of het dan niet direct weer gaat uitkristalliseren omdat er een andere stof in zit die ook als aanhechting kan werken. Aan de andere kant ook wel misschien dat het alleen iets vasts kan hechten en het dus geen probleem is zolang alles opgelost is. Ik vind het wel een leuke proef en misschien kunnen m'n ouders dit wél waarderen :) . Hotpack maken is leuk idee.

Link to comment

het is erg goed recyclebaar. Let alleen wel op dat je bij het weer opwarmen water verliest, dus er een kans is dat het nooit meer oplost. Wel moet je natuurlijk opletten dat er geen vervuilingen als stof oid inkomen. Maar bij gewoon gebruik kan je het makkelijk 10 keer opnieuw gebruiken.

Gr33tZ

Link to comment

Nou ik heb dus geprobeerd dit proefje zelf uit te voeren.
Gister heb ik geprobeerd natriumacetaat te maken door soda en azijn bij elkaar te doen totdat het stopte met bruizen. Dit heb ik toen een tijdje laten staan omdat ik weg moest...
Vanochtend heb ik het gefilterd en geprobeerd te verwarmen. Ik wist dat als de stof neer zou slaan dat ik moest stoppen met verwarmen. Maar na een tijdje verwarmt te hebben werd de vloeistof geel met een raar soort laagje.
Proefje mislukt dus :)

Weet iemand wat ik fout heb gedaan?

Groeten Big Bang

Link to comment

Als je het al moest filtreren voor het verwarmen had je dus al een oververzadigde oplossing van Na-acetaat. Als je de oplossing dan verwarmt gaat er logischerwijs niks neerslaan aangezien de oplosbaarheid verhoogt. Verwarm je de oplossing echt goed (bijna tegen koken aan) dan zal er zoveel water ontsnappen dat er na een tijd wel iets moet neerslaan. Heb je dus wel lang genoeg en goed genoeg verwarmt?

En wat bedoel je juist met raar soort laagje?

Het kan natuurlijk ook je oplossing gewoon langs alle kanten vervuild is door alle onzuiverheden in beide de soda en de azijn en er één of andere stof begon te reageren o.i.d. Het simpelste is gewoon Na-acetaat kopen, kan niet veel kosten en dan ben je tenminste zeker. :)

Link to comment

@ Prophet met een raar soort laagje bedoelde ik een dun ''vliesje'' op de vloeistof. Een soort film-laagje.

Het was geen verzadigde oplossing omdat het een heldere vloeistof was, ik heb het alleen gefiltreerd omdat er wat niet-oplosbare stoffen indreven (waarschijnlijk vervuiling uit de soda).
De oplossing heb ik in een blik gedaan (die wel eerst goed schoongemaakt) omdat ik geen (stalen) pan ter beschikking had. Dit op het fornuis gezet, dat moet volgens mij toch aardig warm worden want het begon idd te koken.

Natriumacetaat kopen vind ik wat te gemakkelijk. Ik vind het juist leuk om zelf van 2 stoffen een nieuwe te maken. Zodra ik erachter ben wat ik fout heb gedaan ga ik ook zeker opnieuw proberen om NaAc te maken.

Groeten Big Bang

Link to comment

Als je had gekeken hoeveel soda je had gebruikt had je ongeveer kunnen zien hoeveel NaAc je had gemaakt. Dan kon je dus ook kijken tot hoever je had moeten inkoken voor je verzadigde oplossing kreeg. Het lastige is wel dat je alles hydraten hebt van de soda en je niet precies weet hoe erg het gehydrateerd is. Het vliesje dat je had, was dat heel dun zodat jet het niet eens eruit kan trekken, of wel iets wat je beetje kunt pakken?

Link to comment

Ik heb inderdaad natuurazijn gebruikt wat dus alles verklaard. Ik ga nu schoonmaakazijn kopen en de proef opnieuw doen.

Je kunt gehydrateerde soda ook gewoon verhitten om het water eruit te verdampen, dat heb ik namelijk ook gedaan.

Groeten Big Bang

Link to comment

Klopt :). Maar het watervrij maken heeft wel degelijk nut, zo weet je iig wat je oplost, anders moet je er rekening mee houden door met minder water te beginnen(in 100 ml water lost heel veel soda deca hydraat op, maar dan eindig je met meer water dan waarmee je begon).

Dus als je niet twee keer zoveel oplossing als gepland wilt hebben, regel natriumacetaat of maak je soda watervrij :P.

Link to comment

Je noemt het zelf al, Decahydraat. Voor elk molecuul is dus al 10 H2O aanwezig.
Na2CO3 + 10 H2O
106.0 + 180.2 (=286.2)
106 / 286.2 * 100 = 37% Na2CO3 in soda. :P

Dus stel je wilt 100g Na2CO3, dan moet je 100/0.37 = 270 g soda gebruiken. :P

En dat vind ik dus makkelijker dan het zout te moeten gaan verhitten. :)
Ik denk dat ik vrij goed gescoord heb op mijn scheikundetoets over rekenen aan reacties. =]

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...