Jump to content
PyroForum.nl

KClO4/Mg flash


Atmosphere1

Recommended Posts

Plaats onder in de payload een dun laagje meal met daarboven op je flash lading.

Oxideert Mg niet direct weer aan de lucht? Bovendien reageert H2O ook met magnesiumpoeder onder vorming van magnesiumhydroxide en waterstofgas. Een dun oxidelaagje is volgens mij onvermijdelijk daar is het metaal te onedel voor.

Als er een zout ontstaat uit het ethaanzuur is dit inderdaat hoogst waarschijnlijk magnesiumethanoaat.

Link to comment
  • Replies 58
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja, maar die coating lost echt niet zomaar op in een zuur. Je magnesium is eerder weggevreten dan dat je coating ook maar iets ervan merkt. Hetzelfde voor basen en gewoon water in het algemeen. Die coating is over het algemeen een soort wasachtige stof, dus thinner of aceton lijkt mij ook een heel logische keuze.

Heeft iemadn een idee om KClO4:Mg 7:3 te ontsteken in een knallading van een pijl? Het ontsteekt namelijk slecht, als het eenmaal brand gaat het wel door.
Het in de goede verhouding mengen gaat werken. Je hoort het 50:50 te mengen voor een zuurstofgebalanceerd mengsel, maar ik doe meestal 60 delen magnesium op 40 delen kaliumperchloraat. Wat magnesium bijvoegen (5 delen per 10 delen flash) zou moeten werken.
Link to comment

Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat iemand de krullen van het draaien of fresen schoon spoelde met aceton. Dit zou het beste werken om het koelmiddel van het metaal af te krijgen. Maar of dat opgaat voor jouw Mg weet ik niet. Je spreekt over een coating, heb je enig idee wat voor coating, of is het wellicht vervuiling van koel/smeer middel?

Link to comment

Beetje zonde van je Mg om het te "wassen" met zuuroplossing. Aceton oid was veel beter geweest om te proberen of de coating eraf zou willen of niet. Dit kan tenminste geen kwaad.
Als je flash moeilijk aangaat, lijkt me dat een teken van onzuiverheden. Je zou misschien een soort van booster kunnen proberen. Normale 70/30 gebruiken (halve gram of zo) en dat aan het eind van je lontje maken.

Link to comment
Ik heb hier op het forum wel eens gelezen dat iemand de krullen van het draaien of fresen schoon spoelde met aceton. Dit zou het beste werken om het koelmiddel van het metaal af te krijgen. Maar of dat opgaat voor jouw Mg weet ik niet. Je spreekt over een coating, heb je enig idee wat voor coating, of is het wellicht vervuiling van koel/smeer middel?


Het is labgrade magnesium wat ik van school heb gekregen. Het is gewoon magnesiumpoeder en het ziet er zwart uit, en aangezien ze het toch nooit gebruiken kreeg ik een zooitje mee.


Beetje zonde van je Mg om het te "wassen" met zuuroplossing. Aceton oid was veel beter geweest om te proberen of de coating eraf zou willen of niet. Dit kan tenminste geen kwaad.


Ik heb maar een heel klein beetje geprobeerd hoor.

Btw, de coating is zwart, MgO is wit, dus dat kan het eigenlijk niet zijn.
Link to comment

Zelf gebruik ik ook altijd wat grovere Mg maar het mengt bij mij prima hoor. Vreemd ik heb het zo'n beetje zonder al te veel problemen met elke denkbare oxidator gemengt, behalve KClO4. KClO3 mengt ook prima, de twee stoffen zijn chemisch en fysisch aan elkaar verwant dus aan de stof kaliumperchloraat opzich kan het niet aan liggen..

Edited by pyrobass
Link to comment

Nee juist niet. Magnesium hoort niet thuis in de kogelmolen, omdat je dan nog wel eens de kans loopt dat je eens zo mooie kogelmolen eindigt in een hels 3000 graden heet inferno.

Thinner of aceton lijkt me echt de beste manier om de coating te verwijderen. Vrijwel elke soort plastic behalve PTFE/Teflon lost daar in op.

Link to comment
  • 2 weeks later...

In een stochiometrische verhouding heb je juist bijna geen enkele naverbranding. Voor flash is alle magnesium fijner dan grofweg 60 mesh te gebruiken, al gaan de fijnere gradaties uiteraard veel en veel sneller dan de grovere. De magnesium die ik heb is grofweg 250 mesh, en dat maakt belachelijk snelle flash.

Link to comment
113 Micron is ongeveer 130# dacht ik zo, lijkt mij niet genoeg voor in Flash Poeders!

ja is 130 mesh ja heb even de mesh to micron kaart erbij gepakt.
Maar ik zal wel eens deze flash maken als ik nog wat tijd heb... Pw week heb ik nu... Dus ja.
Maar miech kun je deze flash ook goed bewaren want ik heb even op google gezocht en ze zeiden dat het best wel instabiel was, of kun je het goed bewaren in een knaller?
Alvast bedankt. ;)
Link to comment

Kaliumperchloraat tast magnesium heel langzaam aan, dus bewaren voor excessief lange perioden is geen al te best plan. Een jaartje of twee is echter geen probleem, op voorwaarde dat je het droog houdt. De kokertjes waar fotorolletjes in zitten zijn hier uitermate geschikt voor, die zijn volledig luchtdicht. Je zou je magnesium ook kunnen coaten met lijnzaadolie of passificeren met kaliumdichromaat. Dat maakt je composities met magnesium meteen een heel stuk stabieler.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Er staat ergens op het forum een nette tut over hoe Mg te coaten met lijnzaadolie.
In het kort gezegd werkt het ongeveer zo:
Mg in een oude wokpan doen. De juiste hoeveelheid (= erg weinig) olie erbij. En dan eventjes opbakken en af laten koelen. Bakken onder veel en goed schudden.

Link to comment

×
×
  • Create New...