Jump to content
PyroForum.nl

KAS-suiker rookbom TUTORIAL


jurrrrr

Recommended Posts

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 5 months later...

Een rookbom in 1 dag kan echt wel hoor! :)
Hierbij moet je kas in kokend water oplossen, en hierin, al kokend, de doeken dopen. Daarna even uit laten druppen, en dan in de droogtrommel voor een uurtje of 2, waarbij je met tussenposen de doeken in de oven laat drogen, en daarna weer trommelt. Hiermee heb ik je zo'n 4 uur tijd een bruikbare rookbom.

Link to comment

Vriend van mij kwam er vandaag nog mee langs (met een rookbom). Het is zo wel eens leuk voor te zien maar ik vind dat het bitterweinig met chemie te maken heeft. Ik ga één van de dagen eens proberen ammoniumnitraat te halen uit KAS ofzo, dan lijkt het mij nog leuk om een ammoniumnitraat rookbom te maken. Ik zal één van de dagen proberen wat foto's te posten over de rookbom die we vandaag hebben afgestoken.

Link to comment
  • 10 months later...

Lol, je kan zeggen wat je wil maar User1 heeft wel gelijk :).

Ja het is je eerste keer, dat is heel leuk voor je.. Des te meer een reden om eens wat te gaan lezen voor je iets doet :lol:.
Gelukkig dat je met een rookbom niet al te veel schade kan aanrichten anders wilde ik het nog wel eens zien :blush:

KAS kun je gewoon overal kopen dus dat is niet al te lastig lijkt mij..

Link to comment
  • 7 months later...
Guest krotracer

ik heb pokon gehaald maar weet niet of dit ook kan, er staat op:9.5%nitraatstikstof, 2,5%ammonium stikstof, 10%foforpentoxide, 18% kaliumoxide.
het zijn wel van die bruine korreltjes, gaat dit werken? en ik heb al gegoogled en heb geen resultaten gevonden.

Link to comment
  • 5 months later...

Ik vind het wel iets om uit te proberen als N00B zijnde,
ik heb alleen 1 vraagje,
als ik kalimest koop is dat dan al gewoon volledig kaliumnitraat?
Ik dacht van niet maar omdat ik het niet zeker weet vraag ik het even.
In mijn gedachten zit het nog met wat aarde vermengt, hoe kan ik dit splitsen?

Link to comment
Ik vind het wel iets om uit te proberen als N00B zijnde,
ik heb alleen 1 vraagje,
als ik kalimest koop is dat dan al gewoon volledig kaliumnitraat?
Ik dacht van niet maar omdat ik het niet zeker weet vraag ik het even.
In mijn gedachten zit het nog met wat aarde vermengt, hoe kan ik dit splitsen?

Goede Avond mhsounds.
Laten we eens met een goede start beginnen en niet meteen iedereen afkatten zoals ik bij die andere deed. :D
Dus.... de KAS suiker rookbom, zoals je weet heb je hier kalkammonsalpeter voor nodig doe je in doeken enz enz
kalimest is volgens mij niet pure KNO3 maar natuurlijk een beetje verontreinigd, dit kun je verhelpen door te herkristalliseren.
zoek dit maar eens op zal vast en zeker hier nog ergens moeten staan. :D
Link to comment
Ik vind het wel iets om uit te proberen als N00B zijnde,
ik heb alleen 1 vraagje,
als ik kalimest koop is dat dan al gewoon volledig kaliumnitraat?
Ik dacht van niet maar omdat ik het niet zeker weet vraag ik het even.
In mijn gedachten zit het nog met wat aarde vermengt, hoe kan ik dit splitsen?


Als je kilimest koopt, koop je geen kalimest-houdende aarde of aarde-houdende kalimest. Kalimest kan wel het goede zijn, maar vanaf hier kan ik er niet over oordelen.
Hopelijk vind je hier voldoende informatie: KLIK
Meestal is het zuiver genoeg voor pyrotechnische doeleinden als je het in in die zakken koopt. Vanaf 95% ongeveer.
Succes en doe vooral geen domme dingen!
Link to comment

Lol, dit is mijn eerste post in dit topic.

Het verbaasd me wel dat in een topic van x aantal pagina's vol infomatie over iets kleins als een KAS rookbom nog steeds vragen opnieuw worden gesteld...

Dat bovenstaande even terzijde: Kalimest is meestal een mengsel van kaliumfosfaat/kaliumnitraat/ammoniumnitraat en andere zouten. Je kan de exacte samenstelling controleren door de NPK waarde te checken. De kans is groot dat je de kaliumnitraat eerst moet extraheren uit de kunstmest doormiddel van een gefractioneerde kristalisatie.

En er is al een topic over kaliumnitraat, misschien is het gepaster om daar je vragen te posten.

Link to comment
  • 8 months later...

De keukenrollen vergroten het droog oppervlakte. Ammoniumnitraat in combinatie met suiker is zo vochtaantrekkend dat het bijna onmogelijk is dit droog te krijgen. Indampen is gevaarlijk ivm vroegtijdige ontsteking, terwijl drogen op de verwarming in vergelijking met hetzelfde goedje getrokken in kranten misschien wel 10x zo lang duurt om goed te drogen. Verder fungeert de krant zelf ook als brandstof. In ammoniumnitraat gedrenkte kranten (zonder suiker) roken ook prima.

Link to comment

In het geval van een rookbom is stochiometrie niet zo heel erg belangrijk.
Men wil geen volledige verbranding slechts rook.
Teveel fuel te weinig oxidizer is dan een prima zaak.
Tevens zou je ook het papier mee moeten nemen in je vergelijking, dit zal een aardige verschuiving teweeg brengen.

Edited by User1
Link to comment

×
×
  • Create New...