Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool


yellowcard

Recommended Posts

Mijn vraag is: Hoeveel lucht mag er maximaal in het blikje tussen de geschilde tenen zitten? Sommige stukken zijn niet recht, dus ik kan niet optimaal gebruik van de ruimte in het blikje maken, vandaar mijn vraag.
MVG,

N22


Probeer gewoon zo veel mogelijk in je blik te krijgen. Een hamer kan ook van pas komen maar ga je niet suf werken, zo nauw komt het niet.


Draag minstens een stofkapje!!! en handschoenen als je met houtskool ( en andere chems ) werkt.

Voor het werken met brandbare stoffen gebruik je stoffen handschoenen. ( plastic smelt.. )
Voor de rest voldoen de meeste plastic ( huishoud ) handschoenen. Edited by cojonesm
Link to comment
  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Draag wel een stofkapje!!! en handschoenen als je met houtskool ( en andere chems ) werkt.

Ik heb geringe ervaring met pyro (greenpowder, KNO3-sucrose rakketten, KNO3-suiker rookbommen in gesmolten vorm)
Als ik met KNO3 of S of fijngemalen houtskool bezig ben (greenpowder maken) heb ik altijd een stofmaskertje op, gewoon voor de zekerheid. Ook draag ik keukenhandschoenen bij KNO3 en S om direct huidcontact te vermijden. ook draag ik soms een veiligheidsbril, misschien een beetje overbodig, maar je weet maar nooit...
In ieder geval bedankt voor de tips :P
MVG,

N22
Link to comment

De knotwilg is geen beschermde plantensoort, dus dat scheelt je wat gezeur als je gepakt wordt bij het clandestien omhakken van een boom. Je kunt natuurlijk ook langswippen als ze toevallig door de gemeente gesnoeid worden, gewoon zeggen dat je houtsnijden als hobby hebt.

Link to comment

Heb zoals hierboven uitegelegt staat wilgenhout verbrand, eerst de grotere brokken fijngeslagen met een hamer (jaja, er komt weer grof geweld bij kijken :P ) en als finishing touch met de vijzel bewerkt en gezeefd!

Dit gaat bij mij iig prima, ik heb er vandaag nog H3 van gemaakt (geweldig spul :P )!

Edited by lennard
Link to comment
  • 2 months later...

ik doe altijd flink wat kranten in een metalen oude pan
want er komt alleen maar heel fijn houtskool vanaf
wat perfect werkt in BP.

en ik hoef niet;
het bos in te rennen met een bijl voor hout wat altijd nat is.
ilegaal bomen te hakken.
geen speciale houtskool machine bak iets te maken.
geen speciale kogelmolen nodig om er poeder van te maken.
geen as te verwijderen.

en er is ook geen verschill tussen wilgen houtskool dat ik had gekocht ergens
het krantenhoutskool brandde even goed.

Link to comment
ik doe altijd flink wat kranten in een metalen oude pan
want er komt alleen maar heel fijn houtskool vanaf
wat perfect werkt in BP.

....



Als jij je hele dagbladhandel hebt opgefikt, heb ik nog ALTIJD meer met 1 Wilgen takje!
Gaan we eens meal vergelijken? Tsss het brand even goed.

(een nutteloze post vraag een nog nuttelozere post toch ?) Edited by danny db
Link to comment
  • 5 months later...

Wat dachten jullie van het idee om houtsnippers uit de dierenwinkel te gebruiken als basis voor de houtskool.
Het zit geperst in kleine pakken en is gemaakt van van (zacht) naaldbomenhout zoals spar en den. Voor een paar centen heb je een hele berg gedroogd en perfect klein gemaakte snippers zonders enige moeite.

Is dit veel slechter als wilgenhout als basis of maakt het niets uit?

Link to comment

Het zal vast wel werken, alleen is dat natuurlijk veel duurder dan met een zaagje even het bos in en clandestien een tak claimen. Voor de prijs van zo'n pak heb je zomaar een goedkope zaag te pakken :D . Uiteraard is de dag na kerstmis het ultieme moment om dennen en sparrenhout te oogsten, al is dat wellicht net iets te kortdag om voor oud en nieuw nog iets klaar te hebben.

Link to comment
Wat dachten jullie van het idee om houtsnippers uit de dierenwinkel te gebruiken als basis voor de houtskool.
Is dit veel slechter als wilgenhout als basis of maakt het niets uit?


Naaldbomenhout is in feite veel harder dan wilgenhout of populierenhout(worden lucifers van gemaakt dus slecht kan het niet zijn :D )
Ik gebruik populierenhout en dit heeft heel veel gemeen met wilgenhout (omdat het familie is)
Sparrenhout bevat veel hars ,dat knettert dus dat kan wel wat leuks opleveren maar ik denk dat het van mindere kwaliteit zal zijn :D
Link to comment

Hm het verschil tussen wilgen C en vurenhoutskool C is moeilijk te zijn als het 2 hoopjes naast elkaar zijn hoor. Dus mischien nu je techniek nog niet helemaal verfijnt is van meal maken ga je niet veel verschil zien. Want als je meal maakt zie je normaal geen vonkjes.

Link to comment

Als je er pucks van perst en die zeeft op grootte, dan zie je wel wat verschil als je twee lijntjes maakt en vergelijkt. Voor alle normale toepassingen is vurenhout echter even goed als wilgen, met als extraatje voor het vuren dat het ook geschikt os voor streamers.

Nou moet ik zeggen dat ik ze niet tot 1,7 g/cc heb geperst maar geramd, wat mijn waarneming enigszins subjectief maakt of kan maken.

Link to comment
  • 3 months later...

Wat mij na een aantal keer het topic doorlezen nogsteeds niet volledig helder is, is welke soort wilg ik nu het beste kan gaan zoeken in mijn omgeving.
Ik weet bijv nogwel een treurwilg te staan hier niet gek ver vandaan.
Maakt het nog iets uit welke wilg men nu gebruikt, en wat gebruiken jullie?
Het valt tevens niet mee om ze te onderscheiden, er zijn ook nogal wat soorten.

Link to comment

Ik heb al een treurwilg en een knotwilg gebruikt allebei met succes. Voor de moment gebruik ik nog altijd treurwilg. Als je er wat meebezig bent kan je ze zo onderscheiden.

Er zal wel verschil bestaan tussen verschillende soorten wilg maar das zo miniem dat ik het nog niet heb waargenomen. Kort gezegt als je een wilg hebt ben je al een heel eind op weg :P .

Krijg je pyro kriebels user1?

Edited by danny db
Link to comment

Jup pyro kriebels, wie had dat gedacht :P

Dan ga ik dus voor de treurwilg (arme boom).
Btw kan ik restanten blad en schors enzo gewoon mee bakken of is het beter om puur de stam te nemen en de rest er af te halen?
Ook heb ik begrepen dat te lang verkolen ook niet ten goede komt, in principe gewoon totdat er geen rook meer vanaf komt?

Edited by User1
Link to comment

Gewoon doorgaan tot er net geen gassen meer vrijkomen, kan natuurlijk getest worden door de gasstroom aan te steken. Té lang stoken heeft niet altijd een negatief effect, alleen als er zuurstof in de pot kan komen heeft dit een negatief effect omdat de houtskool dan simpelweg begint te verbranden. Over het algemeen stook ik altijd best lang door, ik zie nooit verschil in kwaliteit.

Link to comment

Het gaat puur om de stam, ik doe nu de schors ook wel mee omdat ik grote hoeveelheden stook, erna kan dat er makkelijker worden afgehaald. Nog enkele tips, niet té warm stoken lijkt beter te werken en als er geen gas meer uit komt de houtskool in een zuurstof arme omgevingen laten doven. Ik gebruik een ijzere bakje met afsluiting dat trekt zich dan helemaal vacuum zo gaat er niets verloren.

Héhé wat ga je maken =d volgens mij ben je een rocket dude.

Edited by danny db
Link to comment

Ik heb hier nog een goeie 4 stère knotwilg liggen in de achtertuin netjes gezaagd en gedroogd.
Dus hout is geen enkel probleem maar ik wil wel eerst eens weten hoeveel gram houtskool jullie uit een 1-2L verfblik halen want voor enkele eurotjes kan je al snel 500gram airfloat wilgenhoutskool kopen.

Link to comment

×
×
  • Create New...