Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool Maken


Recommended Posts

Beste mensen,

Vandaag was het eindelijk zover. Eindelijk had ik de tijd en de mogelijkheden om zelf houtskool te kunnen maken ! Ik ben eerst even het weiland ingeweest om wat wilgenhout te halen, toen heb ik de zacht/jonge bast eraf gesneden, toen in goede stukjes geknipt en in het blik gedaan.

>

Toen wilde ik er ijzerdraad omheen doen, maar dat kon ik niet vinden in huis...Dus toen maar even ge-improviseert: Aluminiumfolie in elkaar geduwt en opgerolt en gedraait enzo zodat ik een soort van hitte bestendig touw kreeg.



Toen het blik op een campingbrandertje gezet. De rook kon ontsnappen door de kieren die je kreeg bij het openmaken van het blik. Ik weet dat dit beter kan, dus volgende keer ga ik ook een verfblik gebruiken.
Hier een foto'tje van de rook die er uit kwam ( best weinig, zoals verwacht )



Hier een filmpje van het verkolen:


Na een best lange tijd ben ik gestopt met koken. De rook was nog niet helemaal weg, maar wel grotendeels. Toen brandertje uitgezet en 1.5 uur af laten koelen. Toen het blik opengemaakt en :



Keurig verkoolde stukjes wilgen-hout :) ! Zag er erg mooi uit en ik was erg zeer tevreden over. Mijn 1e keer dat ik houtskool maakte en was nog goed gelukt ook :P .

Toen heb ik het er uit gehaald en in een ( achter bedacht vrij dunne ) plastic zak gedaan, die na een aantal slagen van de hamer al scheurde:

>

Toen maar even wat andere plastic zakken gehaald en de houtskool daar in gedaan. Toen vrolijk fluitend slaan met de hamer op de houtskool en dit ging erg goed. Toen met een zeef gezeeft zodat alle grove stukjes achterbleven, en die dan nog een eer fijn geslagen. Toen alle het gezeefde houtskool ( wat op een A4'tje lag ) in mijn trommel gedaan, loden kogels erbij, en het zit nu mooi te draaien in de kogelmolen :wink: .

Ik ben zelf erg benieuwt naar de resultaten met deze houtskool. Ik ga er buskruit van maken, H3, cocoa poeder ( KNO3:C=8:2 ) en nog meer. Resultaten komen ;) !

Nou dit was het wel zo'n beetje, ik hoop dat dit een nuttige post was. Tips en suggesties hoe ik het de volgende keer beter moet doen, graag :P !

Groetjes, Yellowcard :wink:

Link to comment
  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Je blik moet inderdaad niet te breed zijn als je het op een campingbrandertje zet, want dat gas komt maar op en bepaals ( klein ) oppervlak op de onderkant van je blik.
Maar stel je doet het om een goed hete BBQ of in een vuurkorf zonder vlammen, dan kan het denk ik geen kwaad als je een brede bodem hebt.
Trouwens, zorg wel dat je houtjes goed in je blik passen en dat je blik zo vol mogelijk zit, want er moet zo min mogelijk lucht tussen zitten. Dit is behoorlijk wat werk ja, om het allemaal op maat er mooi in te krijgen :wink: .

Nou ik hoop dat het jullie nu gaat lukken. Met een beetje logisch nadenken kom je ook een eind.

Link to comment
Nou ik hoop dat het jullie nu gaat lukken. Met een beetje logisch nadenken kom je ook een eind.

Dit klinkt een beetje raar om uit jou mond te horen.

Maar, wij waren er al lang achter, we wilde het gewoonweg proberen want tenslotte we hadden niks te verliezen.

Voorderest heb ik nog genoeg C staan, dus het was nieteens nodig voormij.
Link to comment
Maar stel je doet het om een goed hete BBQ of in een vuurkorf zonder vlammen,

Waarom zonder valmmen?

Vul je blik met hout, goed afsluiten met ijzerdraad en een paar heel jeine gaatjes zodat je afgassen eruit kunnen.
Dan kan je het ook gewoon in een vuurkorf of kampvuurtje gooien.
Zolang er geen zuurstof IN je blik kan komen zal je hout nl toch niet verbranden.
Hoe meer vlammen er omheen zitten, des te sneller zal je hout verkolen.

Ziet er netjes uit Yellow! Net houtskool, nu hopen dat het werkt. :)

Gr33t
Link to comment

Ben je nieuwe Hier Svenn ? Een theelichtje, je moet er maar op komen :) ! Idd niet echt handig voor grote hoeveelheden.

Je kon het nog niet met je handen verpulveren, sommige stukjes wel, maar sommige ook niet. Misschien had het iets langer gemoeten, maar dat weet ik niet zeker. Het is in iedergeval goed zo als het nu is volgens mij, er zitten in ieder geval geen stukken hout ofzo tussen.

Het houtskool heeft nu een aantal uren gedraait in de kogelmolen, dus het is nu super fijn en echt heel heel licht ! Echt heel licht ;) . Binnekort maar eens gebruiken in wat H3, kijken hoeveel keer sneller het brand dan met BBQ houtskool. Misschien ook wat MP en maybe BP maken, zie wel.

Svenn is de nieuwe account van Flashman svenn die hier al wel wat langer bekend is. Hij heeft een nieuwe account omdat ie de info van de vorige vergeten was en zijn wachtwoord niet kon terug krijgen van GK of het forum. :/ ...Om maar even alle spam te voorkomen. :roll: (Prophet)

Link to comment

Wel leuk wat jullie allemaal doen, maar waarom verbrand je het niet gewoon? ik vind het zonde van je camping pitje. Dat kan je ook voor anderen dingen gebruiken.
Maar ik denk wel dat je op jullie manier het meeste houtskool overhouden.


Gr33tz Carfield

Link to comment
  • 4 months later...

Ik heb pas geleden de site over buskruit maken in de Lage Landen (in de middeleeuwen) eens doorgelezen (staat ergens hier wel een linkje naartoe), en daat stond dat men het hout eerst kookte of liet weken, zodat de oplosbare zouten en houtsappen uit het hout zijn. Ik denk dat dit een betere kwaliteit koolstof opgeleverd zal hebben, dus ik zal het eens uitproberen als mijn ouders er niet zijn.

Heeft iemand hier verder nog ervaring mee? Het lijkt me wel interessant om het verschil een keer te testen.

Link to comment

Op een post van de vorige pagina worden waxinelichtjeshouders als blikje genoemt, ik heb dit met een 2-minuten-plan met eigen aanpassingen geprobeerd bij gebrek aan iets te doen.
En, nu komt de grap: Het werkte nog ook! Met een geimproviseerd bakje boven een kaars aan een aluminiumfolie draadje nota bene, ik heb het vermixt met wat KNO3 en S en ik kreeg een positief resultaat. Handig als je geen gasbrander oid hebt.
Dit lijkt me dus een mooi moment voor het oude spreekwoord "klein maar fijn!"
Mvg, Pjee

Link to comment
  • 1 year later...

Hey interessant dat het ook met een theelichtje gaat. Helaas krijg ik het niet lekker aan de praat...! Kan iemand misschien de opstelling precies beschrijven? Momenteel test ik met een reageerbuisje, afgesloten boeven een waxinelichtje, maar helaas krijg ik geen houtskool...!

Link to comment
  • 2 weeks later...
Momenteel test ik met een reageerbuisje, afgesloten boeven een waxinelichtje, maar helaas krijg ik geen houtskool...!


Dit zou toch moeten lukken. Maar misschien moet je het een beetje langen in een vuurtje houden en heb je bovenaan een gaatje voor de gassen?
Link to comment

×
×
  • Create New...