Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool


yellowcard

Recommended Posts

Mensen,

Ik heb een vraagje over houtskool, dit kun je gebruiken in vuurwerk , bv/ de rookbom met 45%kas 45% NaNO3 ( chilisalpeter ) en 10% houtskool.
Mijn vraag is: Wat is het beste soort houtskool om in de pyrotechniek te gebruiken ?

Je kunt de houtskool van bv. een bbq gebruiken, en wat van het houtskool wat je hebt nadat je hout-vuurtje is afgebrand , of wat van het houtskool van een verbrand lucifer stokje ?

Kortom: Wat voor soort is het best te gebruiken ?

Link to comment
  • Replies 228
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Oke bedankt ananas. Dan haal ik gewoon wat uit zo'n grote zwarte doos voor de bqq.

I had een idee voor een rookbom, waarschijnlijk is het niet een goed idee, maar ik wil het toch proberen.

1 - neem een stuk PVC
2 - stamp de KAS , suker, en houtskoool heel goed fijn en meng dit goed door elkaar ( droog )
3 - doe de 4 delen KAS , 4 delen suiker en 1 deel houtskool in het PVS buisje.
4- Doe er nog wat sterretjes in en klaar.

Slecht idee ?

Link to comment
  • 1 month later...

als je snelbrandend kruit wil kun je het beste zacht hout of nog beter wc-papier verkolen door het in een blik (verfblik, conservenblik ed) te stoppen, dat af te dichten met alufolie, gaatje in prikken, en op een campingbrandertje zetten (of op kampvuur, maar dit kan lastig worden het eruit te krijgen)
als je het aanzet zal er een mooi straaltje rook uit het gaatje in de alufolie komen, als er geen rook meer uitkomt zet je de brander uit. dan laat je het afkoelen (maak hem niet open, dan verbrand de houtskool meteen doodat er zuurstof bij kan) als het blik koud genoeg is zet je het ergens in je schuur of zo, de volgende dag is het mooi afgekoeld allemaal, en heb je heel fijn houtskool

als je mooie vonken wil, moet je (wilgen?)hout verkolen, en dit tot korrels van ± 0,5 mm breken.

(ps: ja ik heb dit van ChemiXtry forums, je hoeft me daar niet op te wijzen)

Link to comment
  • 1 month later...

Een late reactie, ik weet het. :oops:

als je snelbrandend kruit wil kun je het beste zacht hout of nog beter wc-papier verkolen


Is de wc papier methode nog beter dan als je 'Black Willow of Paulownia' gebruikt? Als je op de eerste site die Pure Chemical heeft gepost kijkt naar de filmpjes (ergens onderaan) gaat dat toch een stuk sneller dan houtskool briketten (waar het mee wordt vergeleken), wat ook wel logisch is, maar ik vond het wel aardig snel gaan voor Bp. Gaat de wc-papier methode ook zo snel?
Link to comment

Ik denk omdat het snel(ler) reageert, dit zou moeten komen omdat Wilg een zachte houtsoort is. Berkehout is ook zacht, en dat brandt ook al een tierelier, net als andere zachte houtsoorten (zijn mijn ervaringen). Wilg zou dan volgens mij ook snel moeten branden, en deze eigenschappen zullen wel weer terug te vinden zijn in de koolstof van het hout.

Link to comment
  • 3 weeks later...

×
×
  • Create New...