yellowcard Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Mensen, Ik heb een vraagje over houtskool, dit kun je gebruiken in vuurwerk , bv/ de rookbom met 45%kas 45% NaNO3 ( chilisalpeter ) en 10% houtskool. Mijn vraag is: Wat is het beste soort houtskool om in de pyrotechniek te gebruiken ? Je kunt de houtskool van bv. een bbq gebruiken, en wat van het houtskool wat je hebt nadat je hout-vuurtje is afgebrand , of wat van het houtskool van een verbrand lucifer stokje ? Kortom: Wat voor soort is het best te gebruiken ? Link to comment
domino Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Ik dacht dat bbq houtskool minder goed is. Link to comment
Ananas Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Zelfgemaakt houtskool van de wilg is dacht ik wel een van de betere soorten houtskool. BBQ-briketten zijn waardeloos, maar er wordt ook gewoon houtskool verkocht voor de bbq, dat is nog wel aardig. Link to comment
HellBound>LordOfDark Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 waarom is houtskool van een wilg nou persee beter? wat maakt het verschil? (ik weet dat sommige houtsoorten vooral branden met veel vlammen en snel, zoals denne hout, en dat andere soorten lang kunnen gloeien zoals eikenhout, maar wat is belangrijk voor in de pyrotechniek? Link to comment
yellowcard Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 ik zoou het niet weten, ik heb nog nooid met houtskool gewerkt. Is het houtskool wat je gebruikt om te tekenen, echt van die mooie langwerpige die je ook in de winkel kan kopen ? ( of van school lenen :wink: ). Link to comment
Ananas Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Geen idee wat de exacte oorzaak is waarom wilgen beter is, het zal wel aan de structuur van het desbetreffende hout liggen. Ik denk verder dat die tekenstiften van houtskool niet erg geschikt zullen zijn. Link to comment
yellowcard Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 Oke bedankt ananas. Dan haal ik gewoon wat uit zo'n grote zwarte doos voor de bqq. I had een idee voor een rookbom, waarschijnlijk is het niet een goed idee, maar ik wil het toch proberen. 1 - neem een stuk PVC 2 - stamp de KAS , suker, en houtskoool heel goed fijn en meng dit goed door elkaar ( droog ) 3 - doe de 4 delen KAS , 4 delen suiker en 1 deel houtskool in het PVS buisje. 4- Doe er nog wat sterretjes in en klaar. Slecht idee ? Link to comment
domino Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 denk je dat het dan echt gaat roken, ook al is het gewoon droog? Ik persoonlijk denk van niet.. misschien weet iemand anders er meer vanaf... Link to comment
Duvel Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Norit is "geactiveerd kool" mischien kan je dit gebruiken? Link to comment
Oscar Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Volgens mij heb je niet genoeg oxidator. Aangezien suiker en houtskool brandstoffen zijn. Heb meer brandstoffen dan oxidator. En aan de kalk heb je haast niks Link to comment
yellowcard Posted October 30, 2005 Author Share Posted October 30, 2005 Duvel , ik heb geen idee of je dat kunt gebruiken, gewone bbq houtskool is goed genoeg zij ananas dus. Nog even over die droge rookbom , het proberen waard, toch ? Link to comment
HellBound>LordOfDark Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 dat was niet de essentie van zijn post, hij dacht (en daar zou hij best eens gelijk in kunnen hebben) dat er meer oxidator bij moet...gooi er nog een schepje NANO3 door (dat heb je toch al staan? want dan is de keuze snel gemaakt ) Link to comment
Root Admin gamekeeper Posted October 30, 2005 Root Admin Share Posted October 30, 2005 Norit is onbruikbaar. Link to comment
Oscar Posted October 30, 2005 Share Posted October 30, 2005 Daarom heb ik er chillisalpeter bij gedaan. Ik had eerst het idee om de kas/suiker los te maken, maar dat werkte niet. toen hoorde ik dat er te weinig oxidator was, omdat ik geen andere had dan chillisalpeter had heb ik die erbij gedaan. Link to comment
PureChemical Posted December 14, 2005 Share Posted December 14, 2005 Hier een paar links over houtskool :http://www.creagan.net/fireworks/charcoal_tests.htmlhttp://www.wpag.us/charcoal.htmhttp://www.infernolabs.co.uk/basics/charcoal/index.htmhttp://www.thegreenman.me.uk/pro/char.htmlhttp://www.wecreate4u.net/dwilliams/charco...l/charcoal.htmlhttp://www.a0tu.com/Yuki/Charcoal.htmlhttp://www.gambler.pwp.blueyonder.co.uk/pyro/Charcoal/http://petelin.gozdis.si/~jakal/cooking_charcoal.htm Link to comment
mr.stijntje Posted December 15, 2005 Share Posted December 15, 2005 als je snelbrandend kruit wil kun je het beste zacht hout of nog beter wc-papier verkolen door het in een blik (verfblik, conservenblik ed) te stoppen, dat af te dichten met alufolie, gaatje in prikken, en op een campingbrandertje zetten (of op kampvuur, maar dit kan lastig worden het eruit te krijgen) als je het aanzet zal er een mooi straaltje rook uit het gaatje in de alufolie komen, als er geen rook meer uitkomt zet je de brander uit. dan laat je het afkoelen (maak hem niet open, dan verbrand de houtskool meteen doodat er zuurstof bij kan) als het blik koud genoeg is zet je het ergens in je schuur of zo, de volgende dag is het mooi afgekoeld allemaal, en heb je heel fijn houtskool als je mooie vonken wil, moet je (wilgen?)hout verkolen, en dit tot korrels van ± 0,5 mm breken. (ps: ja ik heb dit van ChemiXtry forums, je hoeft me daar niet op te wijzen) Link to comment
Nitroglycerin Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Een late reactie, ik weet het. :oops: als je snelbrandend kruit wil kun je het beste zacht hout of nog beter wc-papier verkolen Is de wc papier methode nog beter dan als je 'Black Willow of Paulownia' gebruikt? Als je op de eerste site die Pure Chemical heeft gepost kijkt naar de filmpjes (ergens onderaan) gaat dat toch een stuk sneller dan houtskool briketten (waar het mee wordt vergeleken), wat ook wel logisch is, maar ik vond het wel aardig snel gaan voor Bp. Gaat de wc-papier methode ook zo snel? Link to comment
chriz Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Is bbg houtskool niet geschikt voor snelkruit? Ik hiermee een keer H3 gemaakt, en ging wel redelijk. Link to comment
Nitroglycerin Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 sorry, dat waren briketten, ik zal het even veranderen, maar mijn vraag was eigenijk of wc-papier koolstof voor de snelste ontbranding zorgt, want ik heb er nog nooit zoveel van gehoord, ik heb het meest gehoord van wilg. Link to comment
chriz Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Ik werk alleen met bbq houtskool, dus ik kan je verder niet helpen met je vraag. Ik hoor ook veel over houtskool van wilgenhout, maar waarom is dit zo goed? Link to comment
Nitroglycerin Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Ik denk omdat het snel(ler) reageert, dit zou moeten komen omdat Wilg een zachte houtsoort is. Berkehout is ook zacht, en dat brandt ook al een tierelier, net als andere zachte houtsoorten (zijn mijn ervaringen). Wilg zou dan volgens mij ook snel moeten branden, en deze eigenschappen zullen wel weer terug te vinden zijn in de koolstof van het hout. Link to comment
ener Posted February 9, 2006 Share Posted February 9, 2006 Idd nitroglycerin, dat zou dus ook verklaren dat het verkoolde wc papier snel zou moeten reageren. Link to comment
AeGis Posted March 2, 2006 Share Posted March 2, 2006 ik heb vanmiddag buskruit gemaakt met Norit.. werkte erg goed.. bijna geen residu, zelfs zonder een kogelmolen te gebruiken (wel een handvijzel..) Link to comment
mr.stijntje Posted March 2, 2006 Share Posted March 2, 2006 dan heb je dus geen buskruit maar green powder gemaakt :wink: op andere fora zeiden ze dat norit slechter werkte... filmpje van verbranding? Link to comment
AeGis Posted March 2, 2006 Share Posted March 2, 2006 Ja.. green powder.. weet ik.. maar ik heb geen filmpje.. ik maak volgende keer wel ff een filmpje. Link to comment
Recommended Posts