Jump to content
PyroForum.nl
yellowcard

Houtskool

Recommended Posts

2 gram op een hoopje (het hoopje was ong. 2 cm diameter en 1 cm hoog..) en het was opgebrand in ong 20-2.5 sec

20-2.5 sec...dat lijkt me nogal vaag, ik weet wel of iets in twintig sec verbrandt of in twee en een halve seconde. twee en een halve seconde vnd ik veeeeel te lang tijd voor twee gram, twee gram is niets, dit moet binnen een halve seconde weg zijn wil je het een beetje kwaliteit Bp noemen.

Ng

ik heb vanmiddag buskruit gemaakt met Norit.. werkte erg goed

Je spreekt jezelf tegen, zon hoopje mag je zelfs niet zien verbranden, maar moet gewoon verdwijnen in een rookwolk.

het is toch greenpowder.. dat brand niet al te vlot.. maar ik dacht dat het niet met norit werkte, wel dus

hebben jullie trouwens een idee hoe je wilgenhout het best kan bewerken om hoge kwaliteit kool drvan te maken??

ik had gelezen het volgende te doen :

- Plakken zagen
- drogen
- verkolen boven een superrrheet vuurtje

ik had ooit ergens gelezen dat je buskruit kan maken met ammoniumnitaat+houtskool

wat is hiervan de verhouding?

Enige die ik ken is:

Ammonium nitrate 35-38
Potassium nitrate 40-45
Charcoal 14-22

Maar je mist zeker KNO3? Anders zou ik niet eens de moeite gaan doen om de zooi telkens weer droog te krijgen ed.

Dat mag je niet te lang bewaren want het is erg hydroscopisch/hydrofiel (welke van de twee, maakt het uit?), d.w.z. dat het waterdamp aantrekt uit de lucht, zodat je compo nat wordt.
En dan doet ie het niet meer :lol:.

Hydrofiel = waterlievend Wil dus graag bij water in de buurt zijn. (zeep is goed voorbeeld kop graag in water vuil dus bij staartjes)

Hygroscopisch = Wateraantrekkend. Haalt water uit de lucht om aan zich te binden.

Gr33tZ

Ben ik nou dom want op deze site http://www.creagan.net/fireworks/charcoal_tests.html (zie tabel onderaan)
Staat dat de goeie houtoorten langzaam ontbranden.
Want balsa, wilg en dennen hout komen behoorlijk hoog uit, en volgens hun ontbranden die snel.
Als ik de houtskool met de snelste ontbrandings sneleid wil weten moet ik dan naar de hoge of de lage uitkomsten kijken bij de "flight time".
:?

De flight time gaat volgens mij over hoe lang het duurde voor het 35 grams busje beneden kwam.
Dus hoe langer het duurt, hoe hoger hij ging, hoe beter je BP.

Balsahout is het zachtste hout dat er is, en geeft dus ook enorm lichte houtskool, en een sneller Buskruit.

Een vraagje, wij hebben heel licht berkenhout thuis, volgens mij is dit lichter dan het meeste wilgenhout, betekend dit dan dat het ook beter werkt in buskruit, of heeft berkenhout dan weer meer verontreinigingen ofzo... Ik kan niet erg veel vinden via wikipedia, nieteens het soortelijk gewicht :?

Dat is over het algemeen wel de regel die wordt aangehouden, hoe lichter het hout, hoe beter(=sneller) je buskruit. Verder zou ik zeggen, probeer het!

Dat is over het algemeen wel de regel die wordt aangehouden, hoe lichter het hout, hoe beter(=sneller) je buskruit. Verder zou ik zeggen, probeer het!

Ik heb nog een geschikt blik nodig, en daarna heb ik ook nog eens niet de stoffen voor buskruit...
Moet nog eens naar goede mest zoeken :wink:
Mja, ik zou het eens met AN kunnen testen.
Oja, nog een probleem, ik moet dan natuurlijk ook nog wilgenhout hebben...

Balsa vind ik voor pyrodoeleinden een beetje te duur, heb achter 3 wilgen staan, vind dat wel goed genoeg :) .

Heb net is gekeken bij hout handelaren hier in de buurt pffffffffff
Wat is dat duur zeg :shock: . Als ik 100 gram houtskool wil maken zal dat 10 euro ofzo gaan kosten. Ga het toch maar is met wilgen proberen :)

Zou je trouwens ook houtskool kunnen maken van riet of hooi?

• Similar Content

• By Andres
      Heeft iemand van jullie nog het probleem dat TT stars zeer moeilijk te pumpen zijn ?
      Al mijn kleur en glitter comps pumpen super vlot, maar bij TT eindig ik altijd met iets dat op een niet newtoniaanse vloeistof lijkt. Je pumpt ze, houden hun vorm, maar een tiental seconden uit de starpump beginnen ze al terug hun vorm te verliezen.
      Ik maak TT nochtans niet natter dan andere comps bij het pumpen, en zelf relatief droog (nog net een klei ongeveer) blijft dit zich voordoen.
      Ik heb niet vergeleken met andere compos met een hoog houtskool gehalte zoals C6, dus daar aan kan het liggen.
      Nu, moeten compos met zo een hoog houtskool gehalte gewoon echt veel droger gepumped worden of zie ik iets over het hoofd ?

• By pdfbq
      Een nieuw topic dit omdat ik vaak lees over lift charges waarvan wordt gezegd dat de black powder gebruikt misschien wel niet snel genoeg is.
      Als voorbeeld twee filmpjes waarbij ik denk dat de BP in filmpje 'b' snel zat is.

BP verhouding KNO3/C/S 75/15/10
      Het papiertje is zo'n a6 je, één gram BP over 11cm

Filmpje a:
      Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled. Een uur in de ball mill droog.
      Filmpje b:
      Houtskool van paardekastanje, KNO3 is pre-milled.
      C en S zijn samen pre-milled 3 uur.
      Alles samen 2 uur in de ball mill vochtig (per 100g 6cc 25/75 spiritus water)

a: kastanje.mp4 b: kastanje_eerst_apart.mp4
    • By yellowcard
      Beste mensen,

Vandaag was het eindelijk zover. Eindelijk had ik de tijd en de mogelijkheden om zelf houtskool te kunnen maken ! Ik ben eerst even het weiland ingeweest om wat wilgenhout te halen, toen heb ik de zacht/jonge bast eraf gesneden, toen in goede stukjes geknipt en in het blik gedaan.

>

Toen wilde ik er ijzerdraad omheen doen, maar dat kon ik niet vinden in huis...Dus toen maar even ge-improviseert: Aluminiumfolie in elkaar geduwt en opgerolt en gedraait enzo zodat ik een soort van hitte bestendig touw kreeg.

Toen het blik op een campingbrandertje gezet. De rook kon ontsnappen door de kieren die je kreeg bij het openmaken van het blik. Ik weet dat dit beter kan, dus volgende keer ga ik ook een verfblik gebruiken.
      Hier een foto'tje van de rook die er uit kwam ( best weinig, zoals verwacht )

Hier een filmpje van het verkolen:

Na een best lange tijd ben ik gestopt met koken. De rook was nog niet helemaal weg, maar wel grotendeels. Toen brandertje uitgezet en 1.5 uur af laten koelen. Toen het blik opengemaakt en :

Keurig verkoolde stukjes wilgen-hout ! Zag er erg mooi uit en ik was erg zeer tevreden over. Mijn 1e keer dat ik houtskool maakte en was nog goed gelukt ook .

Toen heb ik het er uit gehaald en in een ( achter bedacht vrij dunne ) plastic zak gedaan, die na een aantal slagen van de hamer al scheurde:

>

Toen maar even wat andere plastic zakken gehaald en de houtskool daar in gedaan. Toen vrolijk fluitend slaan met de hamer op de houtskool en dit ging erg goed. Toen met een zeef gezeeft zodat alle grove stukjes achterbleven, en die dan nog een eer fijn geslagen. Toen alle het gezeefde houtskool ( wat op een A4'tje lag ) in mijn trommel gedaan, loden kogels erbij, en het zit nu mooi te draaien in de kogelmolen :wink: .

Ik ben zelf erg benieuwt naar de resultaten met deze houtskool. Ik ga er buskruit van maken, H3, cocoa poeder ( KNO3:C=8:2 ) en nog meer. Resultaten komen !

Nou dit was het wel zo'n beetje, ik hoop dat dit een nuttige post was. Tips en suggesties hoe ik het de volgende keer beter moet doen, graag !

Groetjes, Yellowcard :wink:
  • Popular Now

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.