Jump to content
PyroForum.nl

Houtskool Maken


Recommended Posts

ja inderdaad voordat ik mijn ballmill had kreeg ik echt geen goede resultaten.
Vanmiddag weer wat houtskool gemaakt van wilg, en handmatig "gemilld" en het is best wel netjes.
Ik heb het handmatig moeten doen omdat me motor oververhit is geraakt, en dus mijn hele constructie van knex was in brand gevlogen. :blush:



Kan beter in de fik gaan met alleen houtskool wat gemild wordt dan een complete BP samenstelling.

Waarom koop je toch niet een ballmill ?, zo duur zijn deze niet. Het is veiliger omdat er al anti statische bussen bij zitten die mooi lucht dicht zijn. Ik ben blij dat ik dat wel heb gedaan.
Link to comment
  • Replies 74
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik zou er eentje bouwen, alleen al het feit dat je er één helemaal naar eigen gewenste specificaties hebt voor bijna geen geld. Bij het gebruik van pvc trommels en rubberen rollers is de lading die zich opbouwd zeer miniem en nooit genoeg om een vonk te doen overslaan, zeker niet binnen in de trommel, PCE (PVC) is namelijk een slechte ladingdrager en zal elektronen direct afstaan aan de (vochtige) lucht. Maar dergelijke discussies passen beter in het ballmill topic.

Vandaag heb ik wat berkenhoutskool gemaakt, even wat gevijzeld het is wel heerlijk zacht :blush: helaas heb ik mijn ballmill naar de andere wereld geholpen (omdat hij niet meer aan mijn gewenste maal capaciteiten voldeed, en hij zowat uitelkaar rammelde). Dus laat ik die houtskool even voor wat hij is, eerst maar even een nieuwe mill bouwen (gelukkig zijn veel onderdelen van mijn oude nog goed te gebruiken).

Edited by pyrobass
Link to comment
Kan beter in de fik gaan met alleen houtskool wat gemild wordt dan een complete BP samenstelling.

Waarom koop je toch niet een ballmill ?, zo duur zijn deze niet. Het is veiliger omdat er al anti statische bussen bij zitten die mooi lucht dicht zijn. Ik ben blij dat ik dat wel heb gedaan.

Ja inderdaad maarja, nu kan ik weer een eeuw gaan zoeken voor een motortje :blush:.
Vandaag BP gemaakt met mijn wilgenhoutskool werkte perfect. :lol: Edited by mitchy112
Link to comment
Ja inderdaad maarja, nu kan ik weer een eeuw gaan zoeken voor een motortje :blush:.
Vandaag BP gemaakt met mijn wilgenhoutskool werkte perfect. :lol:


Wat voor motortje zoek je, (Ik ben elektrotechnisch ingenieur). Heb van alles liggen, als ik iets heb wat voor je past dan krijg je dat van me.

het slimste is om een borsteloze motor te zoeken (zoals gebruikt in een pickup). rendement is redelijk maar er is nagenoeg geen slijtage.

Mail me anders een foto van je motortje.
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Ik zag dat de hop dus familie was van hennep.
En nou groeit de hop letterlijk mijn kamer in ( klimplant) en hebben we er dus meer dan genoeg van.
Zou ik daar snelle BP van kunnen maken?

PS ik heb vandaag ook papier houtskool gemaakt dat zou ook snel moeten gaan. resultaat komt nog eerst een weekje op uitwisseling.

Gr Tim

Link to comment
  • 2 years later...

Zo vandaag mooi weer en eindelijk wat tijd over voor mijn pyro.
Dus Houtskool maken,maar dan net even anders dan anders.

Er is hier op het forum ooit een idee aangeleverd door een mede Pyro,wie weet ik niet meer
maar is wel altijd blijven hangen.
Namelijk om het houtgas wat vrij komt bij het carboniseren (verkolen van hout.) te gebruiken
als toegevoegde warmte bij dit proces.

Heb hiervoor een rvs vaatje gemaakt met aan de onderkant twee pijpjes met daarin geboorde gaatjes van 1 mm,
die in de richting van het midden van het vaatje geboord zijn.
Bovenkant met een deksel afgesloten die niet druk bestendig is voor eventuele calamiteiten onder het verkolen.

Gevuld met dennen hout,en in mijn stook kachel geplaatst.
Duurde even,ik denk een minuut of tien,dat er zich houtgas begon te ontwikkelen.
Hierna ging het dus echt als een speer.
Met het lawaai van een straaljager (Beetje overdreven maar maakt het verhaaltje leuker.)begon de boel te branden.

houtskool

Dus conclusie van dit idee,is dat het wel degelijk werkt.
In ongeveer 45 minuten bijna 1,5 kilo hout verkoold.
Nu gaat het de mill in, en kan ik er weer even mee voor uit.

Nog even foto`tje.
Hieronder de laatste restjes gas.

Edited by Lontje
Link to comment
Gaat er btw geen hars in die pijpjes zitten?

@Leander voor zover ik gezien heb niet,kan ook bijna niet want de pijpjes in de cilinder steken namelijk zo`n 3 cm door de bodem heen. (Al met voorbedachte rade gedaan. :P )
Nu moet ik ook erbij vertellen dat ik zo heet stook dat het mij bijna niet mogelijk lijkt dat er zich hars kan verzamelen.
Deze verbrand gewoon mee.

Met hoeveel hout ben je begonnen? +- 8 killo hout?

Wel even goed lezen Danny. ;)
Ik heb ongeveer 1 1/2 Kilo verkoold. Dennen hout weegt ook bijna niks en was kurk-droog.

Eerstvolgende keer ga ik even voor je wegen,en weeg ik het rest-gewicht ook even.
Persoonlijk vind ik dit wel een succesje.

Maar het blijft een vies werkje.
Link to comment
  • 1 month later...

Leuk topic, heb jaren geleden gezien hoe ze dit in de usa doen, groot vuur, berg hout erop, afdekken met zand en dan hier en daar een paar lucht gaten maken zodat het toch blijft smeulen. Heb dat zelf in het klein geprobeerd maar het resulteerde in 70% verbrand hout, ben toen kleinschalig met "koken" begonnen. Leuk werkje en je kunt zo mooi experimenteren met verschillende houtsoorten.

Bijgevoegd enkele foto's van mijn "kook proces".




Droge & schilloze Krul wilg



Samengepakt in een groot "lolly merk" blik, gaten aan de zij kant later toegevoegd om de rook direct te verbranden. Blik is inmiddels vervangen door een dikwandig exemplaar met alleen gaten aan de zijkanten. Zit nog behoorlijk veel energie in de rook.



Lekker stoken tot het "blazen" (de rook maakt flink herrie ) bijna opgehouden is dan meteen in een groter blik (dicht) om te voorkomen dat het binnen in het blik een bbq wordt.



Het resultaat na afkoelen.



Dan met de gehakt molen even fijn malen.



Het resultaat na het malen, voor het zeven. De grovere mesh houd ik apart, de rest gaat de molen in.

Edited by patrick1966
Link to comment

De manier hoe jij het doet is goed,
alleen zou ik je blik in een ander blik doen.
Zodanig dat het binnenste blik het buitenste blik niet raakt.
En dan maar 1 gaatje in het deksel van het buitenste blik.
Zo kan je beter voorkomen dat je hout verbrand.
Ook hou ik af en toe een vlam bij het gaatje als er rook uit komt.
Zodra de gassen niet meer branden weet je zeker dat alle olien en vuiligheid uit je houtskool is.
Ik hou pikzwarte houdskool over. Als ik de foto zie, lijkt het of jouw houdskool grijs is.
Als het "blazen" minder word of stopt. laat ik het nog een kwartiertje "doorkoken".
Daarna, als het afgekoeld is, kan ik het met mijn vingers fijnknijpen.

Link to comment

Ik heb hier ook nog (veel, min 40 kilo) hout liggen, moet nog ff op zoek naar wat het precies is.
Ik heb wel berkenhout, maar redelijk nat, of verdampt dat gewoon?
Ook catalpa(staat een enorm exemplaar hier in de tuin) , kan ik hier nog iets mee?(vond niks via google).

Greets Thomas

Link to comment

Heb je hier misschien wat aan Thomas? ?

Catalpa wood is very soft, weak and brittle, with a very good decap resistance and dimensional stability. It is excellent for working with hand tools and is almost on par with white pine. The wood is mainly used for fenceposts, rails, beams, and crating. Other uses of the wood include millwork, framing, forms, furniture, drawer sides, and general purpose construction.

Link to comment

Ik vind Patrick zijn manier goed en duidelijk uitgelegd.
Grijsheid op foto zegt niet zoveel, kan namelijk door de flits komen dat de houtskool er grijzer uit komt te zien dan dat het in werkelijkheid is. Maar dat kan alleen Patrick over oordelen.

Blik in een blik vind ik niet echt een handig idee. Lucht tussen in zal te veel isoleren, denk ik.
Daarnaast geeft de brandbaarheid van de gassen geen indicatie van viezigheid en vervuiling.

Groet

Link to comment


Blik in een blik vind ik niet echt een handig idee. Lucht tussen in zal te veel isoleren, denk ik.
Daarnaast geeft de brandbaarheid van de gassen geen indicatie van viezigheid en vervuiling.


Ik doe het altijd op deze manier, en dat gaat perfect.
Als de gassen niet meer brandbaar zijn weet ik dat de olien verbrand zijn.
Zolang er rook uit het blik komt is je houtskool nog niet goed "schoongebrand", of je moet
weinig geduld hebben.
Ik merk wel degelijk verschil als ik de houtskool te kort op het vuur laat staan.
En de lucht tussen de blikken isoleerd helemaal niet. Alleen als deze facuum gezogen is, net als een thermofles.
Link to comment

Ieder zijn eigen manier, maar ik vind jou manier teveel moeite kosten (geen aanval hoor).

Hoe kunnen jou olien eigenlijk verbranden als het in een zuurstof-arme omgeving zit. De olie die erin zit zal eerder verdampen en uit je blik ontsnappen en dan verbranden (zuurstof-rijke omgeving).
Daarnaast zijn de gassen die uit je blik komen vooral koolwaterstoffen, vandaar dat ze branden. Die ontstaan bij het kraken van je hout. Verder zit er ook nog waterdamp, azijnzuur en nog wat rommel in je gassen. Het verkolen van hout noem je trouwens pyrolyse, zoek er maar eens wat info over en leer de theorie!

Die lucht isoleert wel, kijk maar eens naar je dubbelglas ramen. Het zal niet helemaal isoleren en dus na een tijdje zal de warmte je hout bereiken. Dus daardoor zal het wel langer duren om je hout te verkolen.

Groet

Edited by Moreno666
Link to comment

Het is 's avonds nog lekker cool dus tijd om de gesloten "open"haard op te stoken.
En dan als er een lekkere hoop gloeiende shit in de haard zit er een oude juspan met deksel op zetten met je houtblokjes er in.
Wilgenhout en dennenhout heb ik al veelvuldig op deze manier gemaakt. Niks geen gezeik van de buren van wat ben je aan het doen het stinkt hier.
Enfin je kan het ook gewoon bij Ener kopen. Ook die houtskool heb ik hier liggen. Werkt ook prima!

Link to comment
  • 2 weeks later...
Ieder zijn eigen manier, maar ik vind jou manier teveel moeite kosten (geen aanval hoor).

zoek er maar eens wat info over en leer de theorie!


hoe noem je dit (schuingedrukt) dan?

Carbonisatie of carbonificatie (ook: inkoling) is de omzetting van organisch materiaal naar pure koolstof, meestal in de vorm van het mineraal grafiet of een residu dat koolstof bevat. Carbonisatie is een voorbeeld van pyrolyse
Link to comment

×
×
  • Create New...