Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

200 gr suiker, 200 gram Kno3, 100 gr Parafine (lampenolie 99%) en 30 gr Soda.


lampenolie is geen parafine maar komt uit de kerosinefractie. Ik gebruik meestal gewoon dat spul van wagcinelichtjes, dat is zuivere parafine, het smelt vrij gemakkelijk. Parefine komt uit de vaste fractie, grotere molecuulen, andere zuurstof verhouding dus..

Gebruik iets meer parafine of iets meer suiker dat verschuift de zuurstofbalans waardoor de dampen door de lagere temperatuur niet meer vlam zullen vatten.
Link to comment
  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Lampenolie is wel paraffine, want de definitie van paraffine is gewoon zo breed dat er verschrikkelijk veel stoffen onder vallen. Eigenlijk is het trouwens n-paraffine, omdat het geen vertakte verbindingen bevat. Lampenolie is in ieder geval niet geschikt voor rookbommen.

Wat betreft waxinelichtjes, je hebt er 2 soorten van. De goedkoopste zijn meestal van stearine(zuur) gemaakt, de duurdere van paraffine. Waxinelichtjes van stearine zijn meestal te herkennen aan dat ze gemaakt zijn van een heleboel geperste balletjes. Die van paraffine zijn meestal gegoten uit een stuk en zijn wat duurder. Geurkaarsen zijn meestal ook van paraffine, maar of je rookbom daar nou van gaat ruiken zou ik niet weten :o .

Link to comment

Dank je wel voor de uitleg.

Staat idd 99% n-parafine op de fles lampenolie.
Zal dit vervangen door waxine lichtjes.

Ik denk dat de KNO3 die ik heb 100% zuiver is.
Ga zo 3 verschillende maken. Alle drie gesmolten versie.
Tot nu toe branden ze veel te snel. vuur spuwt eruit.

1 x 100gr KNO3, 120gr Suiker, 15gr Parafine.
1 x 100gr KNO3, 140gr Suiker, 15gr Parafine.
1 x 100gr KNO3, 160gr Suiker, 15gr Parafine.

Laat de Soda er eerst nog maar uit. Deze word volgens mij
gebruikt voor als je een gekleurde rookbom wilt.(temp omlaag brengen)
Dat komt later.

Gatverdamme seg, het element 'Kno' bestaat niet en is dus zeker ook niet driewaardig! Hoe moeilijk is het om met caps te typen!! Kijk in de regels of pm me als je niet snapt wat ik bedoel, maar typ aub elementen zoals het moet! Sub- en supscript moet niet in simpele formules, maar elementen horen wel geschreven worden volgens de normen. - Prophet
Laat het weten welke het beste rookt.

Vond nog een potje met kleurpoeder voor lokvoer(vissen).Rood en Oranje.
is kijken wat ik daar mee kan.

Edited by Prophet
Link to comment

Lees dit topic eens door, waarin behoorlijk veel nuttige informatie staat over parrafinerookbommen. Ik heb namelijk het idee dat jou rookproductie verre van maximaal zal zijn met de gebruikte composities. Het zou jammer zijn als je daar veel tijd in steekt, terwijl een simpele verandering van je verhoudingen je rookproductie gelijk al heel wat oppompt. Succes! :o

Link to comment

Ik heb de hierboven aangegeven mixen niet allemaal gemaakt.

De 1e brande te snel. Er kwamen weer vonken uit en brande te snel op. Er was wel rook,
maar leek nog te veel op mist. Had hem in een kartonnen kokertje gegoten. 5 x 11 cm.


De 2e ging naar mijn idee goed. Deze kwam langzaam op gang, en rookte zo'n 3 minuten.
Had hem in een kartonnen kokertje gegoten. 5 x 13 cm.
Allu-folie eromheen gedaan plus wat tape. Alleen het laatste restje vatte vlam.

De 3e maar niet gemaakt.

Maakt het nog uit of je het mengsel in karton of metaal giet ivm de warmte die word
geproduceerd ?
Ik bedoel, word de verbrandingstemperatuur heter in een blik of in een kartonnen koker ?
Anders moet ik de mix misschien iets aanpassen.

Heb het topic gelezen Leander, bedankt
Zal het recept vanavond proberen in een tennisbalblik.

Link to comment
  • 2 weeks later...

Misschien een stomme vraag, maar ik lees op diverse site's dat ammoniumchloride (salmiak) wordt gebruikt als extra rookontwikkelaar in diverse mengsels. In hoeverre kan het kwaad (in het kader van spontane verbranding of erger) als ik aan de salpeter/suiker/parafine rookbom een x hoeveelheid aan ammoniumchloride toe zou voegen.
En, zou er hierdoor aanmerkelijk meer rookontwikkeling ontstaan?

Link to comment

Nee, want die rookbom wordt niet heet genoeg. Ammoniumchloride wordt voornamelijk gebruikt in combinatie met kaliumchloraat en bepaalde suikers of sucralose. Deze composities moeten echter absoluut droog bewaard en gemaakt worden, anders kan er ammoniumchloraat ontstaan en dat kan een spontane ontbranding geven.

Link to comment

Dejavu :o Exact dezelfde post in een ander topic, en nog in de verkeerde ook..

ga dan maar eens op zoek naar iets waaar ik mijn voorraad ammoniumchloride mee kan mengen.


AN/S/C/NH4Cl werkt ook prachtig, je krijgt er hele mooie witte dichte rook van.:huh: Inplaats van pure AN kan je ook gewoon KAS gebruiken, de mix zal iets langzamer branden maar rookt net zo hard.. Edited by pyrobass
Link to comment

@Mistyworld: Ik heb een hele goede bron van info voor je die jouw vraag helemaal overbodig maakt in principe. klik
Begin maar eens bij het begin en voor dat je het weet heb je een goede handleiding die jouw vragen overbodig maakt.
Als je ook nog van plan was paraffine toe te voegen was je ook nog on-topic :D:P , alleen ergeren mensen zich aan al die vragen vlak voor oud en nieuw die eigenlijk kenmerk zijn voor een bepaald stereotype ;) .
Het mooiste is om informatie in de schoot geworpen te krijgen, voorgekauwd en al, maar hier moet je zelf kauwen, doe je dat niet komt het vanzelf een keer door een rietje :P .

Link to comment
  • 2 weeks later...

Hallo, ik ga een rookbom maken, maar ik weet nog niet hoe groot mijn huls (ongeveer) moet zijn, kan iemand mij vertellen hoeveel liter een rookbom van in totaal ongeveer 1,8 kilo suiker en kno3 inneemt? (ik ga het mengsel smelten, dan zal het ook wel weer wat minder ruimte innemen), Of hoe je het kan berekenen? (bespaart jullie het rekenwerk) Ik dacht zelf ongeveer 1,5 liter, maar dit is gebazeerd op schattingen (circa 1,8 liter in poedervorm, 1,5 in gesmolten toestand), en niet op berekeningen, want ik weet niet hoe ik het moet uitrekenen.
Alvast bedankt

Edited by kpotmake
Link to comment

×
×
  • Create New...