Jump to content
PyroForum.nl

Salpeter-Paraffine rookbom


Pyromaarten

Recommended Posts

Ik weet al dat het werkt, hebben er al één getest, met het ontsteken hebben we nooit echt problemen eigenlijk, maar met die core en KNO3/Suiker mix of Buskruit werkt nog beter.

We hebben de opening nu nog iets groter gemaakt dan die van de test"bom", er ontstond ontzettend veel druk, hij blies rook een meter of 5 tegen de windrichting in.
Niks geen vlammen alleen maar dikke rook.

Link to comment
  • Replies 213
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja dat klopt ze bouwen enorm druk op, zie je ook op gamekeepers site bij movies van Mad Scientist (ik) je hoorde het blik fluiten :P. En gelukkig zie je geen vuur ja. 1 Probleem is dat paraffine dampen redelijk schadelijk zijn voor je longen :shock: dus niet inademen.

Op de msds staat niet als het zeer fijne deeltjes zijn of het schadelijk is dus rook. http://physchem.ox.ac.uk/MSDS/PA/paraffin.html

Link to comment
Nogmaals, goed verpakken en een goede ontsteekmix gebruiken 50:50 kno3/suiker ( als je goed had gelezen had je het gevonden )


Ik antwoorde op vuurtje op zijn mix. Hij zij dat hij het in een open blikje had aangestoken. Ik weet heus wel hoe ik hem moet maken.
Link to comment

Ik heb net 125 gram afgestoken (60/40+25%). Ik deed het mengsel in en leeg 150 ml blikje. Ik vulde hem via de drinkopenig. Ik heb er geen andere gaten in gemaakt.

Tijdens het roken kwamen er kleine steek vlammen uit. Er kwam grijs/zwarte rook uit. Zo meteen de mix van vuurtje? uitproberen.

Link to comment
Ik heb net 125 gram afgestoken (60/40+25%). Ik deed het mengsel in en leeg 150 ml blikje. Ik vulde hem via de drinkopenig. Ik heb er geen andere gaten in gemaakt.

Tijdens het roken kwamen er kleine steek vlammen uit. Er kwam grijs/zwarte rook uit. Zo meteen de mix van vuurtje? uitproberen.

Wat is er mis met 50/50/30?
Link to comment

al eens een poging geprobeert @ google?
heb je direct antwoord op beiden vragen binnen 2 minuten...

het spijt me als ik verkeer of dubbel post maar waar kan ik parafine kopen en wat is parafine precies?


En heb je de regels btw gelezen, je mag hier niet vragen om verkoop bronnen..
Link to comment

"waar kan ik parafine kopen"
:P

Maare, nu we het hier over hebben: Wat is lampenolie precies?
"Paraffine is onoplosbaar in water, maar is wel oplosbaar in ether, benzeen en bepaalde esters."
Is lampenolie dan gewoon paraffine opgelost in één van de bovenstaande stoffen?
(Sorry als dit weer een stomme vraag van mij is)

Link to comment
"waar kan ik parafine kopen"
:P  

Maare, nu we het hier over hebben: Wat is lampenolie precies?
"Paraffine is onoplosbaar in water, maar is wel oplosbaar in ether, benzeen en bepaalde esters."
Is lampenolie dan gewoon paraffine opgelost in één van de bovenstaande stoffen?
(Sorry als dit weer een stomme vraag van mij is)


Lampolie IS vaak pure parafine, met wat onzuiverheden uiteraard.
Link to comment
Ik heb net 125 gram afgestoken (60/40+25%). Ik deed het mengsel in en leeg 150 ml blikje. Ik vulde hem via de drinkopenig. Ik heb er geen andere gaten in gemaakt.

Tijdens het roken kwamen er kleine steek vlammen uit. Er kwam grijs/zwarte rook uit. Zo meteen de mix van vuurtje? uitprobe
ren.


Heb je mijn mix nog geprobeert?

Ik had voor op zaterdag 5 verschillende gemaakt in dezelfde verhouding,2 zonder deksel en 3 met.

Maar diegene met deksel werkte gewoon goed. en die zonder deksel waren er wel vlammen.

Dus het resultaat van mijn eerste rookbom(zonder deksel en geen vlammen en lange rook) heb ik niet meer na kunnen maken.

Deze had ik wel gelijk na het maken(half uurtje) al afgestoken, misschien dat dit er iets mee te maken kan hebben
Link to comment
  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...

oke, dit lijkt me wel leuk om te doen :)

ik wil het dus ook maken.

hoe ga ik te werk:
ik smelt kaars vet op een gasding
dan doe ik in 1x kno3+suiker er in
goed tot nu toe tog :)
maar is dat nu schadelijk voor je of niet ? dat kaarsvet inademen

dan doe ik het in een blikje vul het (het lijkt me dat het dan nog vloeibaar moet zijn)
doe er alfolie omheen
nu mijn vraag:
is een lont genoeg om hem aan tekrijgen, of kan ik ook een sterretje gebruike

oh ja dit doeik allemaal buite voor mijn ouders en veiligheid :D

Link to comment

Je moet eerst suiker en kno3 in poedervorm mengen. Dit doe je in een blikje o.i.d. . In een ander blikje doe je dan het kaarsvet dit laat je smelten. Hierna het kaarsvet in het blikje bij het poedermengsel doen. Goed roeren en het blikje goed afsluiten.

Met een lontje aansteken gaat niet lukken je hebt echt een langere warmere vlam nodig bv een sterretje ja.

Of er gevaarlijke dampen bij vrijkomen?
Als je het buiten doet zal je er zowiso niet al te veel last van hebben.
Ik denk niet dat er bij het smelten van kaarsen gevaarlijke dampen vrijkomen.

Link to comment
Je moet eerst suiker en kno3 in poedervorm mengen. Dit doe je in een blikje o.i.d. . In een ander blikje doe je dan het kaarsvet dit laat je smelten. Hierna het kaarsvet in het blikje bij het poedermengsel doen. Goed roeren en het blikje goed afsluiten.

Met een lontje aansteken gaat niet lukken je hebt echt een langere warmere vlam nodig bv een sterretje ja.

Of er gevaarlijke dampen bij vrijkomen?  
Als je het buiten doet zal je er zowiso niet al te veel last van hebben.  
Ik denk niet dat er bij het smelten van kaarsen gevaarlijke dampen vrijkomen.


oke tnx :)
nu nog wachten p me 6kg kno3 :)
Link to comment

Ik hem gister een 300 gram (50/50/30) zware gemaakt. met een soort core in het midden. Ik heb er 30 gram kno3/suiker (1:1) in gedaan. en 1 sterretje als ontsteking.

Het zit in leeg blik. Als afsluiting heb ik een vierkant uit een ander blik geknipt. En om de boven kan heen gevouwen. Ik heb er een beetje duck tape voor extra stevigheid omheen gedaan.

Link to comment

Ik weet het niet zeker, maar zou het misschien handig zijn als iemand een filmpje maakt, met daarin hoe je een kaliumnitraat-suiker-paraffine rookbom moet maken. Dat had ik bij een KAS-suiker rookbom gedaan en veel mensen snapten toen beter hoe je het moet maken en het scheelt vragen op het forum.

Link to comment
Ik weet het niet zeker, maar zou het misschien handig zijn als iemand een filmpje maakt, met daarin hoe je een kaliumnitraat-suiker-paraffine rookbom moet maken. Dat had ik bij een KAS-suiker rookbom gedaan en veel mensen snapten toen beter hoe je het moet maken en het scheelt vragen op het forum.


ja dat is inderdaad een goed idee :)
maar ik snap het nu een klein beetje
Link to comment

Ik maak ze best vaak.

Ben nu even aan het wachten tot mijn zakken kaliumnitraat weer binnenkomen dan maak ik wel een fotoreportage met uitleg enzo.

Ik krijg deze mengsels wel vaak moeilijk aan maar wat oscar schrijft een core met daarin een los kno3/suiker mengsel met een sterretje derin moet wel werken. Zal ik wel eens proberen

Link to comment

×
×
  • Create New...