Jump to content
PyroForum.nl

Weegschalen


yellowcard

Recommended Posts

Probleem gevonden :D Weegschaal moet volgens het boekje eerst 20 seconden "opwarmen", na het opwarmen heeft hij slechts een afwijking van 0,03 gram of minder. Toch raar dat de ene munt wel 100% accuraat wordt afgewogen en de ander een afwijking heeft van tussen de 0,03 en 0,01 gram :P

Problem Solved :D

p.s. wat heerlijk toch dat er nog steeds coffeeshops zijn die daadwerkelijk hun beloftes waarmaken en daadwerkelijk 1,0 gram geven :D

Link to comment
  • Replies 137
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ik kom er zojuist achter dat het gewicht van de muntjes per landsmunt verschilt. Dus die muntjestest schiet ook niet echt op.
Ik denk dat ik maar een microbalans ga kopen :P, 0,0001g nauwkeurig :D. Even een milligram buskruit maken. :D

Edited by sueno
Link to comment
Die dingen zijn mega duur en zeer onhandig voor het gebruik binnen pyro, tenzij je apothekertje wilt spelen :P
Ze zijn super gevoelig, als er ergens maar een zuchtje tocht is ofzo, dan kun je die milligrammen als snel vergeten...

Gr33tzz



Dacht je nou echt dat ik zoiets zou gaan kopen? XD
Link to comment

Jongens de muntjes test werkt natuurlijk het beste rond de helft van de schaaldeling .. dat was het eerste wat ik geleerd heb op school...gaat de weegschaal tot 100 gram dan is het rond de 50 gram het nauwkeurigst meten,. Dan het tweede wat wij leerden is dat dat alleen met nieuwe munten gaat.
Ten derde dat dit wegen op een horizontale en trillingsvrije oppervlakte moet gebeuren,daarom zijn de duurdere modellen ook voorzien van een waterpas oog.
Opwarmen ??? waarschijnlijk op kamertemperatuur komen denk, voor een ieder die verstand heeft van mechanica is dit logica

Tot slot er zit aan munten heel vaak een afwijking danwel verlies aan metaal door slijtage danwel toename gewicht door vervuiling. Buiten de afleesfout van verschillende mensen(bij gebruik weeg balans). Ook in de klas kreeg men bij de zelfde munt een andere waarde hierdoor ( ik denk dat ik enkele jaren lang les heb gehad in nauwkeurig wegen op het medisch laboratorium onderwijs.)
Maar we weten allemaal dat je het preciese gewicht noteerd met de afwijking van je weegschaal , en dan valt weer alles binnen de marge .. Dus als jij iets weegt op 0.1 gram dan noteer je dit dus bv als 5.7 g +/_ 0.05g( mits anders aangegeven) Dan van oudere munten was het opgegeven gewicht de minimale garantie dus bv 9.75 gram was dan minimaal 9.75 gram of meer . en zeker niet dat elke munt 9.75g ook daadwerkelijk woog . ( de euromunten vertegenwoordigen zelf geen waarde meer dus hoe het met euromunten nu zit weet ik niet , de verwachting is dat ze ook allemaal binnen een bepaalde marge moeten zitten voor toepassingen als het gebruik in automaten, maar dus ook zeker niet allemaal hetzelfde exacte gewicht hebben.

En voor pyrotechniek i.d.d is een weegschaal met een een zuiverheid van b.v. 2 g afdoende .aangezien je toch altijd nog als laatste stap moet fijnstellen, ook ijken is flauwekul voor pyro,omdat je dan spreekt van een konstante weegafwijking wat dus niets afdoet aan de juiste verhoudingen ,alleen beinvloed het de uiteindelijke kwantiteit. Zoals kees al vertelde.

sorrie voor het lange verhaal.

Link to comment
  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Heb net mooi weegschaaltje gekocht. De Proscale XC 2000, 2Kg/0.1g. Lijkt mij genoeg voor pyro doeleinden. Zelfs als ik een nieuw stofje wil uitproberen kan dat nog makkelijk en accuraat genoeg.Als ik een nieuwe compo maak wil ik meestal toch rond de 10 gram, kan ik er tenminste een aantal goede testjes mee doen. Als je aan't prutsen bent met testjes van 1.2g of iets dergelijks kun je het toch nauwelijks zien (omdat het in pyro in 9/10 gevallen om visuele effecten gaat).

Hier trouwens de product specs: http://www.weegschaalboer.nl/proscale-2000-2kg01g-p-142.html

Link to comment
Heb net mooi weegschaaltje gekocht. De Proscale XC 2000, 2Kg/0.1g. Lijkt mij genoeg voor pyro doeleinden. Zelfs als ik een nieuw stofje wil uitproberen kan dat nog makkelijk en accuraat genoeg.Als ik een nieuwe compo maak wil ik meestal toch rond de 10 gram, kan ik er tenminste een aantal goede testjes mee doen. Als je aan't prutsen bent met testjes van 1.2g of iets dergelijks kun je het toch nauwelijks zien (omdat het in pyro in 9/10 gevallen om visuele effecten gaat).

Hier trouwens de product specs: http://www.weegschaalboer.nl/proscale-2000-2kg01g-p-142.html



Ik heb precies dezelfde weegschaal! En ben er erg tevreden mee, erg nauwkeurig en kan er ook nog redelijk veel mee wegen (tot 2 kilo)
Goede koop voor weinig geld!
Link to comment
Ik heb precies dezelfde weegschaal! En ben er erg tevreden mee, erg nauwkeurig en kan er ook nog redelijk veel mee wegen (tot 2 kilo)
Goede koop voor weinig geld!


Ik vond het ook een mooie koop, maar ik heb hem 2 keer laten vallen en toen ging dat weegplatformpje loszitten en hij doet het niet meer goed.
Link to comment

Zo'n soort weegschaal heb ik ook. De CR2031 batterijen die hij vreet kosten grofweg 3,50 per stuk, en dan moeten er twee in. Maar goed, als je een beetje kunt solderen is dat wel op te lossen met een klein adaptertje en een condensator.

Link to comment
  • 3 weeks later...

Mijn 'Proscale 2000' 2kg/0.1g was uit de handel genomen bij de winkel waar ik hem had besteld. Er waren blijkbaar veel klachten over dus hij had ze niet meer besteld. Nu heb ik deze. Ben tot zo ver vrij tevreden. Paar kleine minpuntjes is dat hij na 30 sec al automatisch uitgaat (had best iets langer mogen wezen) en dat hij vrij traag weegt. Hij heeft tocg bijna altijd de 5 seconden nodig die in de handleiding staan om tot zijn eindresultaat te komen. Verder is het een goed weegschaaltje.

Link to comment

Hmm ook maar eens betere scales kopen...

De mijne is digitaal, en geeft op de gram nauwkeurig aan. Wat naar mijn mening niet gelijk betekent dat hij op de gram nauwkeurig is... Hij is niet voor niets van de blokker.

Enigste manier om nog poeders in halve grammen te verdelen is om 2 gram te pakken, dat in vier hoopjes op te delen en maar aan te nemen dat het 0,5 gram is.

Link to comment
  • 3 months later...

Ik heb zelf deze (KLIK HIER). Deze werkt prima, plaat is precies groot genoeg voor een saladebakje en mocht ik meer nodig hebben weeg ik gewoon tot de max af en vervolgens weeg ik de rest af. Ben er tot nu toe zeer tevreden over.

Batterijen zijn te koop bij de blokker, zeer goedkoop en precies dezelfde als die erbij geleverd worden. (Dit wordt trouwens toch niet als bron gezien he?)

Link to comment

Ik geloof dat ik dezelfde heb, is echt een super dingetje idd.

Het plateau'tje is wat klein, maar ach het gaat hier meer om de nauwkeurigheid denk ik.
Voor grotere hoeveelheden gebruik ik weer een simpele keuken weegschaal.

Voor de prijs hoef je het niet te laten iig ze zijn geloof ik zo ongeveer de goedkoopste, je kan ze bijna op vooraad nemen. :o

Link to comment
Ik heb zelf deze (KLIK HIER). Deze werkt prima, plaat is precies groot genoeg voor een saladebakje en mocht ik meer nodig hebben weeg ik gewoon tot de max af en vervolgens weeg ik de rest af. Ben er tot nu toe zeer tevreden over.

Batterijen zijn te koop bij de blokker, zeer goedkoop en precies dezelfde als die erbij geleverd worden. (Dit wordt trouwens toch niet als bron gezien he?)



Nou, 2 van die batterijen die je nodig hebt om zo'n ding te vullen zijn al snel 8 euro (ja, bij de Blokker..)

Dan kun je onderhand beter een nieuwe weegschaal kopen :/. Hij flipte bij mij ook continu omdat hij op 'low energy was' dus ik heb er nu maar een adapter aan gesoldeerd. Het kan zijn dat het door de kou kwam dat hij telkens flipte maar de laatste tijd had ik hem enkel binnen gebruikt :o.
Link to comment
Dan kun je onderhand beter een nieuwe weegschaal kopen :/. Hij flipte bij mij ook continu omdat hij op 'low energy was' dus ik heb er nu maar een adapter aan gesoldeerd. Het kan zijn dat het door de kou kwam dat hij telkens flipte maar de laatste tijd had ik hem enkel binnen gebruikt .


Lumineus idee, kun je vertellen wat voor adapter? :o
Link to comment

Het was een regelbare netvoeding van hapé, er zitten 2x 3V batterijen in de weegschaal dus de adapter moet 6V geven. Die van mij is daar dus nu ook op ingesteld en hij werkt erg goed moet ik zeggen :o.

De batterijen gaven een I van 211 mA dacht ik, en m'n adapter kon maximaal 300 mA aan dus dat zit wel snor.

Een draadje vast solderen in het midden (op het drukpunt waar normaal de batterij zit) en de andere ergens onderin waar ook wat metaal verstopt zit. Wel even kijken of je de + en de - goed hebt aangesloten anders doet 'ie het niet :huh:.

Edited by ExplosiveCoek
Link to comment

×
×
  • Create New...