Jump to content
PyroForum.nl

Flash powder brandt niet op bij een grootte hoeveelheid


kclo3

Recommended Posts

Nu ik gestopt ben met pyro , zit ik ook nog op een aantal andere forums. (vuurwerk) Nu kom ik de domste dingen tegen. Zoals klco5 , donkere magnezium knallers , kclo4 zou zorgen voor kleur in een knaller etc.. Niveau van een stoep tegel daar dus. Nu werd er gezegd , dat bij zeer grote batches (like 500/1000 gram) de flash niet helemaal opbrandt. Denk aan salutes etc.. Dit lijkt mij dus weer echt DIKKE BULLSHIT. Wat zeggen jullie hiervan?
Dit zegt die gene: "Als je te veel flash hebt duurt het zo lang voordat alles is opgebrand, dat de salute al knalt voordat alles opgebrand is, en dus gaat er flash verloren. "
Ps:
Misschien vinden jullie dit nog grappig:
"ik ben geen wiskunde leraar ofso maar denk wel dat ik het weet
in visco zit kruid (toch?)
kan zijn dat het visco uit gaat maar dat er nog een stukje van dat groene lond door blijft smeulen tot het het kruid weer heeft berijkt dan vat dat kruid weerr vlam en gaat hij weer verder"

Link to comment
Nu werd er gezegd , dat bij zeer grote batches (like 500/1000 gram) de flash niet helemaal opbrandt. Denk aan salutes etc.. Dit lijkt mij dus weer echt DIKKE BULLSHIT. Wat zeggen jullie hiervan?
Dit zegt die gene: "Als je te veel flash hebt duurt het zo lang voordat alles is opgebrand, dat de salute al knalt voordat alles opgebrand is, en dus gaat er flash verloren. "


Er zit wel een vorm van waarheid in over die salute's. Als je een grote hoeveelheid aan flash los in je behuizing zou dumpen, krijg je kans op "caking" (het wordt dan meer een "blok" flash dan een poeder), om dit te voorkomen wordt vaak zaagsel of een andere vuller toegevoegd aan het flashpoeder in volume verhoudingen 3:1 of 4:1 flash:vuller. Het verdunnen van je flash op deze manier maakt het hele proces ook nog eens goedkoper. *

* Pyrotechnica IX - Traditional Cylinder Shell Construction; Part 1; pagina 34. Edited by Duvel
Link to comment
  • 1 month later...

Ik heb in het verleden weleens grote crackers met veel zwart kruit gemaakt en had hier wel het idee dat er iets verloren ging, immers zwart kruit brand langzamer dan flash en als de behuizing zijn maximale druk heeft bereikt, open scheurt en zich ontlaad zal eventueel niet ontbrand kruit niks meer uithalen omdat je geen druk meer kan opbouwen wat het geluid en de explosie veroorzaakt bij een zwart kruit cracker.

Flash brand met zo'n 2500m/s, hierdoor verpulverd het een eventuele behuizing omdat de behuizing simpelweg geen kans krijgt om snel genoeg uit de weg te gaan, de explosie is zo heftig en verplaatst zich zo snel waardoor het de behuizing als het ware inhaalt. Stel nou dat voor die behuizing onverbrand flash zit dan ontbrand dat ook gewoon wat de kracht van de explosie alleen maar groter maakt. De klap van een salute komt niet zozeer van een ontzettend sterke behuizing maar meer omdat het zo snel brand en daardoor een drukgolf creëert.

High Explosives met een reactie van bijv. 5000m/s hebben helemaal geen behuizing meer nodig, kijk naar C4 dat plak je gewoon ergens op zonder behuizing en geeft een ontzettende drukgolf en vernietigende kracht, puur omdat de reactie zo snel is.
Flash in grote hoeveelheden heeft ook geen casing nodig om een gigantische klap te veroorzaken.
Ik ben van plan dit eens te testen om te kijken waar de grens ligt, beginnen met 15 gram en dan elke keer 5 of 10 gram erbij en zonder behuizing laten ontbranden.

Edited by lucide
Link to comment
Ik ben van plan dit eens te testen om te kijken waar de grens ligt, beginnen met 15 gram en dan elke keer 5 of 10 gram erbij en zonder behuizing laten ontbranden.


Over welke grens heb je het dan.?

De klap van een salute komt niet zozeer van een ontzettend sterke behuizing maar meer omdat het zo snel brand en daardoor een drukgolf creëert.


Ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb hoor. ^_^
Maar was het niet zo dat door de snelle verbranding van bijvb. Flash de lucht zo snel uitzet dat er een vacuüm gecreëerd word
en door de normalisatie van de omringende lucht dit als knal word gehoord. (dus eigenlijk een implosie.?)

en zonder behuizing laten ontbranden.


Sorry maar ik snap er geen hol van. :lol:
Link to comment

Over welke grens heb je het dan.?


Gewoon even lezen :) Ik schreef:
"Flash in grote hoeveelheden heeft ook geen casing nodig om een gigantische klap te veroorzaken.
Ik ben van plan dit eens te testen om te kijken waar de grens ligt, beginnen met 15 gram en dan elke keer 5 of 10 gram erbij en zonder behuizing laten ontbranden." Ik heb het dus over vanaf welke hoeveelheid er geen casing meer nodig is om een gigantische klap te veroorzaken.


Ik weet niet of ik het bij het rechte eind heb hoor. ^_^
Maar was het niet zo dat door de snelle verbranding van bijvb. Flash de lucht zo snel uitzet dat er een vacuüm gecreëerd word
en door de normalisatie van de omringende lucht dit als knal word gehoord. (dus eigenlijk een implosie.?)

Klopt aardig volgens mij, vandaar dat ik aangeef dat je amper een behuizing nodig hebt omdat de snelle ontbranding de knal al veroorzaakt.


Sorry maar ik snap er geen hol van. :lol:

Zie antwoord van mijn eerste quote Edited by lucide
Link to comment
beginnen met 15 gram en dan elke keer 5 of 10 gram erbij en zonder behuizing laten ontbranden.


Heb ik gelezen maar als ik 15 Gram ga afsteken ( zonder behuizing) hier dan denk ik dat ik een groot probleem ga krijgen.


@High-D.

Bij mij knalt 2 gram flash gewoon al op een hoopje namelijk. :huh:

Dat er nog flash achterblijft na detonatie klinkt mij ook niet echt aannemelijk in de oren. ^_^
Je hebt zoveel variabelen in deze. (Hoe droog welke mesh-waarde kwaliteit enz...) Edited by Lontje
Link to comment

Nu ja, ik heb nog nooit een los hoopje flash boven de 50 miligram aangestoken. ik geloof het best.
Het is toch waardevol om af en toe eens weer iets van een referentie te hebben omtrend flash.
Heb pas weer een 4 grammer gehoord van dichtbij en was toch weer verbaasd over de drukverplaatsing en de piep in m'n oren.
Een 15 grammer gaat in een woonwijk al gauw bellers opleveren.

Edited by High Density
Link to comment

Dan nog zal de kritieke massa afhangen van de kwaliteit (lees: deeltjesgrootte) van je componenten. Dat in dit filmpje KMnO4 wordt gebruikt (@pdfbq kun je dat aan de donkerpaarsachtige kleur zien ofzo?) heeft daar eigenlijk weinig mee te maken. Kan het niet zo zijn dat in dit filmpje ook magnesium is verwerkt in de flash? Dat verhoogt de verbrandingssnelheid aanzienlijk maar zorgt ook voor een veel grotere gevoeligheid.

Link to comment

@ Justus.

Dat kan hij zien door de omschrijving welke word gebruikt bij het geplaatste filmpje.

The most powerful flash EVER! This is what 0.7g of flash powder will do to a drinks can. This is why you shouldnt muck about with this stuff.
This is KMnO4+Al powder (1micron, atomised), mixed to a ratio of 7:3


Die Gast is naar mijn mening niet echt verantwoordelijk bezig. <_<
Link to comment

Ik heb ooit een testje gedaan met 2 1 grams flashknallertjes. Hier heb ik de flash in 1 van de 2 kokertjes licht gecompacteerd met een rammertje, en de andere 'fluffy' gehouden. In mijn geval geen merkbaar verschil.


Die Gast is naar mijn mening niet echt verantwoordelijk bezig. <_<

Hoezo niet? Ik denk dat ik niet alleen voor mijzelf spreek als ik zeg dat ik ook wel eens
KMnO4 flash heb gemaakt, en net als de eigenaar van de video heb ik het ruim onder een gram gehouden.

Als je zijn andere videos bekijkt zie je dat er gewoon KClO4 flash gebruikt word, en dat dit filmpje dus puur een testje was.
Oordeel dus niet te snel, je bent immers ook niet aan het vitten op de medeforumgebruikers die vele malen gevoeliger azides maken toch? :P
Link to comment
Oordeel dus niet te snel, je bent immers ook niet aan het vitten op de medeforumgebruikers die vele malen gevoeliger azides maken toch?


Ohw zeker niet,het kan mij echt niet schelen wat een ander doet hoor.
Vond alleen dat stukje met dat lont en aansteker niet erg slim.

Ieder doet maar lekker zijn eigen ding,en als testje geen probleem. (Heb zoals al eens eerder vermeld,een nare ervaring met deze mix in mijn kennissen kring gehad.)

En wat dat vitten betreft,heb ik hier al afgeleerd. :D
Omdat mensen gewoon moeten doen wat ze zelf willen doen.

*** Wie het doet moet het weten *** ;)
Link to comment
×
×
  • Create New...