Jump to content
PyroForum.nl

Flash powder brandt niet op bij een grootte hoeveelheid


kclo3

Recommended Posts

Nu ik gestopt ben met pyro , zit ik ook nog op een aantal andere forums. (vuurwerk) Nu kom ik de domste dingen tegen. Zoals klco5 , donkere magnezium knallers , kclo4 zou zorgen voor kleur in een knaller etc.. Niveau van een stoep tegel daar dus. Nu werd er gezegd , dat bij zeer grote batches (like 500/1000 gram) de flash niet helemaal opbrandt. Denk aan salutes etc.. Dit lijkt mij dus weer echt DIKKE BULLSHIT. Wat zeggen jullie hiervan?
Dit zegt die gene: "Als je te veel flash hebt duurt het zo lang voordat alles is opgebrand, dat de salute al knalt voordat alles opgebrand is, en dus gaat er flash verloren. "
Ps:
Misschien vinden jullie dit nog grappig:
"ik ben geen wiskunde leraar ofso maar denk wel dat ik het weet
in visco zit kruid (toch?)
kan zijn dat het visco uit gaat maar dat er nog een stukje van dat groene lond door blijft smeulen tot het het kruid weer heeft berijkt dan vat dat kruid weerr vlam en gaat hij weer verder"

Link to comment
Nu werd er gezegd , dat bij zeer grote batches (like 500/1000 gram) de flash niet helemaal opbrandt. Denk aan salutes etc.. Dit lijkt mij dus weer echt DIKKE BULLSHIT. Wat zeggen jullie hiervan?
Dit zegt die gene: "Als je te veel flash hebt duurt het zo lang voordat alles is opgebrand, dat de salute al knalt voordat alles opgebrand is, en dus gaat er flash verloren. "


Er zit wel een vorm van waarheid in over die salute's. Als je een grote hoeveelheid aan flash los in je behuizing zou dumpen, krijg je kans op "caking" (het wordt dan meer een "blok" flash dan een poeder), om dit te voorkomen wordt vaak zaagsel of een andere vuller toegevoegd aan het flashpoeder in volume verhoudingen 3:1 of 4:1 flash:vuller. Het verdunnen van je flash op deze manier maakt het hele proces ook nog eens goedkoper. *

* Pyrotechnica IX - Traditional Cylinder Shell Construction; Part 1; pagina 34. Edited by Duvel
Link to comment