Jump to content
PyroForum.nl

PE Flash Powder


azure

Recommended Posts

  • 11 months later...



Ja een goede opsluiting is een vereiste.
Het soort container is van minder belang zolang de flash maar goed opelkaar gepakt zit en er geen vrije ruimte in de container meer over is.


Dit is voor mij nieuw... Was de wens bij standaard flash niet gemiddeld 1/3 vrije ruimte in de container ten einde de vlamoverslag te bevorderen?
Link to comment

Dit is voor mij nieuw... Was de wens bij standaard flash niet gemiddeld 1/3 vrije ruimte in de container ten einde de vlamoverslag te bevorderen?

Getest, geen verschil opgemerkt.
Daarnaast sloeg de opmerking op PE flash, wat compleet andere eigenschappen heeft.
Link to comment
  • 6 months later...

Duss.. Ik ben begonnen aan PE/KNO3 flash. Gewoonweg omdat ik een vermoeden heb dat het kan werken, en omdat ik geen documentatie heb kunnen vinden op het internet. De eerste verhoudingen gebaseerd op de ratio PE/AL branden inderdaad aanzienlijk vertraagd en ik heb kleine nuances meegemaakt die verschillende temperaturen teweeg brengen. Van een paarse PE gas vlam, tot een hetere in witte clusters brandende mix. Wat me opvalt is dat het goed aangaat, en zichzelf goed in stand houdt. En moeilijk aangaat bij slag. Nou heb ik nog geen succesvolle detonatie gehad. Eerder een PE fontijntje. En ik heb een aantal punten waar ik nog mee zit. Met de vraag of wat meer ervaren forum leden hier hun licht op kunnen schijnen?

Ten eerste de stoichiometrie: Ik heb zelf een ratio gebruikt van.
52-KNO3
30-S
13-PE (C5H12O4)
7-AL
Wat niet uitkomt op 100% maar ik heb de oxidator een beetje opgeschroefd :P Wat me dwars zit is de zwavel en de vraag heb ik wel zoveel zwavel nodig in deze mix. Of juist meer? Aangezien er ook een stuk minder aluminium in zit?

Edited by pyrohiero
Link to comment

Okee, weer een paar gram verspild.

Deze keer positief dat de casing het gehouden heeft en dat de mix goed strak aangedrukt zat.

Maar een aanhoudend wit fontijntje als resultaat. speculerend zou je zeggen dat de hitte er geweest moet zijn.

En dat er toch echt sprake moet zijn geweest van PE gas, maar no go.

Volgende soort van diy reactievergelijking..(~10K=+30o - 3S=+1o - 2P=-24o -1A=-8o)

Met de achterliggende gedachte dat er meer oxidator in de mix aanwezig is op het moment dat de flash zn werk heeft gedaan. Al komt deze mix nog 1/32 zuurstof tekort (naar mijn mening) vandaar het ~zwiebertje.

As usual input is zeer welkom. Sinds ik toch wel hoop dat het te doen is :)

Wat btw ook de KClO4 variant tot een 8-2-1 brengt tenopzichte van een 2-1 standaard variant.

Doh..

Edited by pyrohiero
Link to comment
Okee, weer een paar gram verspild.
Deze keer positief dat de casing het gehouden heeft en dat de mix goed strak aangedrukt zat.
Maar een aanhoudend wit fontijntje als resultaat. speculerend zou je zeggen dat de hitte er geweest moet zijn.
En dat er toch echt sprake moet zijn geweest van PE gas, maar no go.
Volgende soort van diy reactievergelijking..(~10K=+30o - 3S=+1o - 2P=-24o -1A=-8o)
Met de achterliggende gedachte dat er meer oxidator in de mix aanwezig is op het moment dat de flash zn werk heeft gedaan. Al komt deze mix nog 1/32 zuurstof tekort (naar mijn mening) vandaar het ~zwiebertje.
As usual input is zeer welkom. Sinds ik toch wel hoop dat het te doen is :)

Wat btw ook de KClO4 variant tot een 8-2-1 brengt tenopzichte van een 2-1 standaard variant.
Doh..

Gewone flash powder met KNO3 werkt een stuk minder goed als de KClO4 varianten.
In dit geval zal dat ook zo zijn verwacht ik. Er komt te weinig energie vrij bij de ontleding van KNO3, ook in het geval dat alle verhoudingen ideaal zouden zijn.
Link to comment

Het ziet er naar uit dat het een factor 1.5 verschil maakt. Op speculatie zou ik zeggen dat het makkelijk de 300 graden aantikt. Of ik snap iets niet. Moet om het zeker te weten aleen met natriumsilicaat aan de gang. Het koste in deze verhouding nog geen seconde om een kokertje voor de helft te verbranden, gevolgd door een fontein van meer dan een meter hoog. Ook mooi :P
Eerlijk gezegd als dat niet werkt dan..

Edited by pyrohiero
Link to comment
  • 2 weeks later...

Moet vooralsnog ook concluderen dat het moeilijk haalbaar is,

sinds het toevoegen van meer of een vierde katalysator te ver af wijkt van het beoogde resultaat.

Om nog een beetje FP over te houden. Aangezien het grootste gedeelte van de calorische inhoud

verdampt, heeft het ook weinig nut op een ander vlak van pyro (rocket fuels e.d.).

Wel denk ik dat het te katalyseren is.. Maar goed.. Kan e.v.t. nog wel wat burn tests opnemen.

Edited by pyrohiero
Link to comment

De basis flash haalt het wel om de PE te vergassen. (aangezien dit hetere flash is) Maar het zet gewoon niet door. Ik heb zelf het vermoeden dat de KNO3 niet verder ontleed als de zwavel op is, en samen met het gas afkoelt. Verder kan ik het wel een keer proberen om de zwavel letterlijk te verdubbelen. (Of een andere katalysator te nemen) Maar ik vind zelf dat het afdoet aan de schoonheid van de comp.

Edited by pyrohiero
Link to comment

Het bovenstaande geprobeerd, 50-30-10-5 zit weer dicht bij het begin punt. Overigens is de hitte die het prduceert een probleem,

tenopzichte van het punt waarop die autokatalytisch zou moeten worden. Burn tests zagen er hetzelfde uit in beide gevallen geen indicatie van kalium. (ammended :P)

Moet hier uit concluderen dat het niet werkt.

Edited by pyrohiero
Link to comment
Ik kom hier nooit om pyrotechnische info op te doen of wat te delen,maar louter om mezelf te vermaken Onder de enigzins serieuze members is dit forum berucht wegens het lage niveau en het vaak oeverloze gezwam over onzin.

#pyro hiero: thx!!lachen!!

Interessant man!

Link to comment
  • 10 months later...

Kan niet anders zeggen dat desondanks het weigert te knallen als je het opsluit, ik het toch best een interessante mix vind.

Ga wat witte sterretjes proberen te maken, denk dat wat toegevoegde ethanol best wel eens zou kunnen werken als binder bij pentaerythritol zn goedkopere broertje.

Link to comment
  • 1 month later...

Ait,

tijd voor een kleine synopsis.

Na wat reken werk tot de conclusie gekomen dat dit thermoreactief te verantwoorden valt.

Met andere woorden. De functionele ratio ligt tussen de 10/3/2/1 en de 7.5/3/2/0.5.

Waarbij 10/3/2/1 waarschijnlijk alleen lukt in je dromen, "dus daar onder".. Vanaf 7.5/3/2/0.5 en omhoog.

Alle uitspraken over "safe" daargelaten.

Edited by pyrohiero
Link to comment

×
×
  • Create New...