Jump to content
PyroForum.nl

Salpeterzuur Concentreren


Recommended Posts

  • Replies 150
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest ali chemicalie

Idd ik wil wel een keertje tnt maken maar wat ik dan eigelijk wil testen is de uitvinding van Alfred Nobel.
Met kiezel gritn klei.

Link to comment

Over NG/Dynamiet kun je een topic makenin het secundaire explosieven forum-deel. Voor NG hoef je GEEN rokend salpeterzuur, dat is totaal onnodig. Hoewel het beter yields geeft heis het verhoudingsgewijs VEEL duurder.

Aangezien je nog weining HE ervaring hebt raad ik het je AF om te maken, maak eerst wat primary's. Daarna Secundary's, je hebt trouwens ook primary's nodig om secondary's te ontsteken.

Link to comment
Geconcentreerd (96%), dat lijkt me logisch, je wil niet dat er water in je HNO3 komt. Je moet wel je KHSO4 eruit filtreren voordat je je ureum erin doet en verwarmt. Bereken de PRECIEZE verhoudingen met een minstens 0.1 weegschaal, anders maak je je HNO3 veel te onzuiver,


Nitro kan je die werkwijze even iets precieser uitleggen...

Ali ik denk dat je het eerst komend jaar je maar beter wat concetreert op de eenvoudige zaken,deze zijn mits jouw weinige ervaring al helemaal niet eenvoudig.
Probeer zo gouw mogelijk aan het benodigde materiaal te komen zoals bekerglazen,erlenmeyers,maatcylinders,...

Probeer eens nitro cellulose,nitro starch,en andere eenvoudigere zaken eventueel wat pyro enzo...

En zoek je een goede ruimte waar je kan werken chemie doen in een leefruimte is zeker af te raden.

En pas zoals nitro al zei op bij zwavelzuur uitdampen ofzo want die dampen adem je liever niet in, in mijn minder ervaren tijden eens iets te lang in die dampen gestaan sindsdien voel ik dat er een %'tje minder werkt van men longen .
Link to comment

Als je geen destillatie hebt dan moet je KNO3+H2SO4 doen. Om zo min mogelijk KNO3 over te houden (wat oplost in HNO3) en H2SO4, waar KHSO4 in oplost, moet je precieze wegingen te maken. Doe alles bij elkaar en verwarm het een beetje, zodat alles goed vloeibaar wordt. Als je een perfecte afweging hebt gemaakt en alles is gereageerd kun je de HNO3 filtereren (prefereer glasfilter) van de KHSO4. Als je eenmaal je HNO3 (rood rokend) hebt doe je er wat ureum in (het liefst fijn) gepoederd en roert even. Daarna verwarm je het, en het zal enorm beginnen te schuimen en bruisen, blijf doorverwarmen onder het ontledingspunt van HNO3 totdat er niet meer CO2 ontstaat. En daar is je witte HNO3.

Dit is niet de effectiefste wijze, je HNO3 is naar schatting na afloop ongeveer 90-95%, geen 100%, maar dat is wat ik schat, om het echt te weten zou je op kopersulfaat moeten testen ofzo (als dat geen reactie geeft).

Link to comment
Guest ali chemicalie

Jullie hebben wel gelijk maar om nitro cellulose te maken heb je wel zuiver zoutzuur nodig en zuiver salpeterzuur.
Een vriend van mij heeft wel wel eens gemaakt en een beetje in de asbak van zijn vader gedaan(hahaha) ik heb nog nooit zo hard gelachen.
Ik probeer eerst nitro cellulose omdat het ook niet zo moeilijk is en het is wel leuk. Maar om dat te maken heb je wel zuiveren zuuren nodig ze zelfde als bij NG.
Ik gebruik trouwens altijd een mondkapje en vijligheidsbril en hanschoene.

Link to comment

:shock: lees nog maar even wat wat tekst over NC en NS. :shock:
Verdomme dit is echte onzin.

Deze twee staan er om bekend om met lager percentage HNO3 en lage risico bij het maken. ZUIVER (100%) HNO3 heb je bijna niet nodig, alleen bij zware HE's. En 100% HCl is een GAS, het maximaal oplosbare in in water is 37%!!!

Sorry dat ik tekeer ga, maar ik vond het even nodig!

En nu weer on topic, dit heeft niet veel met HNO3 concentreren te maken, dit hoort in de HE sectie.

Ng

[edit]
antwoord op de onderstaande post om het forum niet verder te vervuilen met off-topic msg's.

HNO3 100% is zuiver, geconcentreerd is 69%, en dat bedoel jij. Niet elke stof kun je zomaar 100% maken, iets kan ONTLEDEN tot een bepaalde waarde. Maar waar slaat dat zoutzuur op?
[/edit]

Link to comment
Guest ali chemicalie

sorry :oops:
ik bedoel met zuiver vanaf 95% dat is me ooit verteld dus zal ik dat zeggen


ik wil niet eens 100%

zoutzuur? waar?

Link to comment

ali, lees nou verdomme dit topic eens door, je hebt geluk dat nitro telkens nog zo goed is geweest om te antwoorden. Al jou vragen zijn al eens gesteld (al dan niet in dit topic) dus had je het antwoord makkelijk kunnen vinden. Wees eens niet zo lui en ZOEK. Samen met je vragen en die onzin die je er tussen gooit heb je van dit topic een mooi spamtopic gemaakt. Ik hoop dat het niet verder gaat of niet opnieuw gebeurt.

PS: Uit je posts kan ik opmaken dat je totaal nog niet klaar bent voor HE! Je mist hetgene wat onmisbaar is: achterliggende kennis! Neem een stap terug van je plannetje en begin maar heel wat te lezen, dit voor je eigen veiligheid en die van anderen.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Ik heb eindelijk een nieuwe leverancier voor chems gevonden.

Deze leverancier heeft in zen aanbod staan: Salpeterzuuroplossing 100%, rood rokend, zeer zuiver ( is wel redelijk prijsig :cry: )

Nu is de vraag dat ik me stel is deze goed voor het gebruiken bij HE syntheses? (zoals RDX, TNT,....)

Ik heb al een heel groot deel chemische leveranciers afgeweest, maar deze hebben als sterkst geconcentreerste HNO3 steeds max 70% , 85% of zoals de laatste 100% rood rokend.
Nu vraag ik me af of een chemicaliën leverancier ook op recept HNO3 95-99% White fuming bereid ? heeft iemand hier info/ervaring?

Groeten,

Link to comment

100% rood rokend is zeer geschikt voor HE's. Rood rokend wil gewoon zeggen dat er NOx dampen inzitten, dit is normaal niet zo goed, maar bij deze concentratie maakt het niet zoveel uit. Je mag blij zijn met zo'n leverancier imo. :P

Link to comment
Nu is de vraag dat ik me stel is deze goed voor het gebruiken bij HE syntheses?


Nee, in de meeste gevallen niet, al helemaal niet bij RDX. Dan moet het echt zuiver zijn, hooguit zo geel als nitroglycerine. Als het namelijk meer NO2 bevat zal het bijna alles kapot oxideren.

En ja ik ken(de) een leverancier die wit rokend levert, ik zal ook even kijken bij de (groot)handel waar ik nu bij zit.


@ Prophet, ik heb toch echt andere dingen over rood rokend gelezen...
Link to comment
Nee, in de meeste gevallen niet, al helemaal niet bij RDX. Dan moet het echt zuiver zijn, hooguit zo geel als nitroglycerine. Als het namelijk meer NO2 bevat zal het bijna alles kapot oxideren.@ Prophet, ik heb toch echt andere dingen over rood rokend gelezen...


Ja, dat dacht ik ook, maar uit ervaringen en naar wat ik zelf al heb gezien viel dit nog mee en vond ik het toch redelijk geschikt voor HE's syntheses. Dit zal ook verschillen naarmate hoeveel NO2 er in zit. Misschien is het toch het beste om het eerst te testen. En wat heb je zo nogal gelezen over rood rokend nitro? Het is nooit te laat om bij te leren :P ook voor mij niet. :P
Link to comment

Graag gedaan. Er zijn trouwens wel rood rokend HNO3 syntheses, maar dat zijn niet de "primaire base explosieven", zoals RDX en TNT. ik zal wel even kijken of ik in een paar sec een synth kan geven waar je rood rokend bij kan gebruiken. Ik dacht dat het kon bij benzine nitreren, maar dat staat hier op het forum dacht ik wel ergens.

Link to comment

Ik heb die post geplaatst over rood rokende HNO3 bij de nitratie van benzine.
Is 85% dan goed doenbaar voor bepaalde synths? of is het mogelijk de 100% concetratie de NO2 eruit te verwjderen via toevoeging ureum ofzo...

Ik weet echt geen HNO3 90-99% te vinden :P .

Link to comment

Ik denk dat, wil je de beste nitraties uitvoeren en je kan alleen rood rokend vinden. Je het beste ureum kan toevoegen en verwarmen zodat de stikstofoxiden worden weg genomen, er wordt dan echter wel water gevormt, wat een voordeel en nadeel is dat weer precies tegen elkaar opweegt als je het goed doet. Aangezien H2O met NO2 reageert tot HNO3 moet je altijd minder toevoegen dan nodig, er zal zo nog wat NO2 overblijven dat reageert met het geproduceerde water. Roer wel goed als je het uivoert. Je kan dus inderdaad rustig ureum toevoegen en het "wit wassen". Aangezien ik net met spoed weg moest zal ik nu even kijken bij mijn leverancier.

[edit] Ah, kijk aan, ik heb het gevonden. Aleen wel smerig duur, reagent grade. Ik neem aan dat je er niet een ruime €125 voor kwijt wil per 500g.

Mijn leveraancier zegt:

Nitric acid, fuming
reagent grade, >90%
Molecular Formula
HNO3

Molecular Weight
63.01

CAS Number
7697-37-2




Expand/Collapse All
Price and Availability
Product
Number Your Price
EUR Available to Ship Quantity Actions
[nummer geef ik niet vrij]-500G Ongeveer 125 euro 09.05.2006
In Stock from Schnelldorf 09.05.2006
details...



Properties
grade
reagent grade

concentration
>90%

color
colorless to pale amber

density
1.501 g/mL at 25 °C

reference
RegBook 1 (3), 3247:E
Safety
Hazard Codes
O,C

Risk Statements
8-35

Safety Statements
23-26-36-45

RIDADR
UN 2031 8/PG 1

WGK Germany
1

RTECS
QU5775000


Lijkt me zeer duidelijk, maar zeer duur. Zelf maken lijkt mij de beste optie.
Link to comment

×
×
  • Create New...