Jump to content
PyroForum.nl

Ball mill


richard3332

Recommended Posts

Even een korte vraag...
Op pyroguide.com daar staat een formule voor de kritieke snelheid voor je ballmill en je moet op 65% daarvan zitten...
Nu is er een tabel maar de waardes die daar in staan zijn de helft van de kritieke snelheid die ik uitreken, en dan nemen ze daar nog eens 65% van....

http://www.pyroguide.com/index.php?title=Ball_Mill

CS[rpm] = 2676 / SQR( JarID[mm]-BallOD[mm] )


Dus bij de mill van 100mm x 100mm, met media van 12,5mm krijgen ze uit een kritieke snelheid van 143 terwijl ik het dubbele uit krijg...
Link to comment
  • Replies 160
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

ID staat voor inner diameter, oftewel binnendiameter. Wat je fout doet is dat jij voor deze parameter 100*100 invult (m2) terwijl er meters worden gevraagd. Als je gewoon 100mm invult krijg je wel het goede antwoord.

De formule die je gebruikt is een afgeleide formule. Ik heb even geprobeerd vanuit boerenverstand en wat basisnatuurkunde de formule te achterhalen en hij komt perfect uit. :(

De centrigugaalkracht is een functie van de de hoeksnelheid van de trommel (2pi*n) en de trommeldiameter (m)
Acentri = W2 * r

Hierbij zijn W2 en r respectievelijk de hoeksnelheid van je trommel (2pi*n)2 en de straal van je trommel.

De centrifugaalkracht wil je kogel naar buiten duwen, maar de kogel word tegelijk naar beneden getrokken door de zwaartekracht. Wanneer de zwaartekracht op de kogel gelijk is aan de centrifugaalkracht blijft deze nog juist op zijn plek;

Critical speed ---> Acentri = Fz

Hierbij is Fz de zwaartekracht op het voorwerp, namelijk m*g, met g = 9,81m/s.

Critical speed ---> (2pi*n)2*r = 9,81

r is hierbij de straal van de trommel min de straal van je kogel omdat het aangrijpingspunt van de krachten niet op de wand word uitgeoefend maar op het midden van je kogel.



Invullen:

Vkrit --> (2*3,142*n)2*(0,05-0,0063)=9,81 ---> n= 2,38s-1

n= 2,38s-1 ~142,8RPM.


Dus: Hoe kleiner de trommel en hoe groter de kogels, deste harder kan je kogelmolen draaien. Dit is verder niet afhankelijk van de dichtheid van je medium. Je kunt dus voor hetzelfde volume beter een lange trommel dan een hele brede nemen.
Link to comment

Hey Leander,

Bedankt voor je snelle reactie, in jouw vergelijking komt hij inderdaad wel uit, maar als ik die vergelijking oplos kom ik uit op 7.54 en mijn grafische rekenmachine ook...

Maar jij neemt dan ook de straal van de buis en de straal van de kogels.

Terwijl er in de formule die ik gepost heb duidelijk de diameter ingevuld moet worden in milimeters.
Vandaar dat ik het verwarrend vond, en nog steeds wat betreft de door mij geposte formule.

Edited by dna
Link to comment

Ik kom bij de pyroguide formule ook een factor 2 te hoog uit. Ik ben zelf te lui om die 2676 te herleiden, maar als je zin hebt mag je van mij helemaal zelf uit zoeken waar de fout zit. :(

Alles herschreven;

n = (wortel(g/r))/2phi

Omdat toerental in RPM staat --> vermenigvuldigingsfactor 60

[n]*60 = [(wortel(g/r))/2phi]* 60

Etc etc :(

Link to comment

Die 2676 is er ook een factor 2 naast. Daarom zit je er een factor 2 naast als je die formule gebruikt.

n = sqrt(g/2.pi2.(ID-OD)).60

n = sqrt(g).60/sqrt(2).pi.sqrt(ID-OD)

n = 42,4298 / sqrt(ID-OD) als je ID (van je trommel) en OD (van je media) in meter.

n = 1337,58 / sqrt(ID-OD) als je ID en OD in mm invult.

Zoals je ziet is 2*1337,5 = 2675.
Misschien zijn ze bij het berekenen van die factor vergeten de 2 te kwadrateren bij de overdracht en dan valt die weg met de 2 die afkomstig is van het omzetten van stralen naar diameters en dan kom je inderdaad een factor 2 teveel uit.

PS Leander: die constante die je bedoelt heet 'pi', 'phi' is nog een andere letter uit het Grieks alfabet.

EDIT: Wat ik zeg klopt niet, als je die 2 wegschrapt komt je natuurlijk een factor sqrt(2) te hoog uit. Misschien heeft die persoon die dit heeft berekend gewoon de 2 afkomstig van de omzetting straal -> diameter buiten de wortel gebracht, wat wel leidt tot een factor 2 te hoog.
Link to comment

Optimum speed is een nogal theoretisch verhaal en dat blijkt nu wel weer. De praktijk is vaak anders.

Met een 20cm dia trommel met een rpm van 20 mill je net zo goed als een 40rpm ballmill, daar zit echt weinig verschil in.
64 rpm vind ik veel te snel en kan nog gevaar opleveren ook.

Hoe groter de diameter van de trommel hoe meer rendement je eruit haalt, omdat er meer gewicht uiteindelijk op het sas komt te staan.

Link to comment
  • 4 weeks later...

Na eerst een post of tien naar het juiste topic verplaatst te hebben, heb ik nieuwe bagger maar verwijderd.
Kijkt u allen eens naar de titel van dit topic. Plakkerige troep in je zelfgemaakt ballmill heeft daar NIETS mee te maken.
Volgende heerlijke offtopic discussie gaat beloont worden met een warning inde O&N sfeer.

Juist in deze tijd verwachten we van ALLE members dat ze zich aan de regels houden.

Link to comment

Ik zoek voor mijn sterren molen een nieuwe geschikte motor.
Nu heb ik er een gezien die 55 rpm draait. Ik vroeg me af of dit te snel is voor een sterrenroller.

EDIT:
Ik heb net een uurtje mijn lortrone laten draaien en even de meal getest maar dat gaat nog heel langzaam.
Langzamer dan met mijn oude ball mill. Kan dit er mee te maken hebben dat de trommel van een lortrone van rubber en dus zacht is?

Edited by midge
Link to comment
Ik zoek voor mijn sterren molen een nieuwe geschikte motor.
Nu heb ik er een gezien die 55 rpm draait. Ik vroeg me af of dit te snel is voor een sterrenroller.

EDIT:
Ik heb net een uurtje mijn lortrone laten draaien en even de meal getest maar dat gaat nog heel langzaam.
Langzamer dan met mijn oude ball mill. Kan dit er mee te maken hebben dat de trommel van een lortrone van rubber en dus zacht is?



Nee, het ligt aan de lortone an sich. Ik heb er ook een gehad met 2 trommeltjes. De standaard snelheid van de kogelmolen is te langzaam. Je zou met tape de assen wat kunnen verdikken, en vervolgens met een markering op je trommeltje de rpm kunnen meten. Kijk eens op pyroguide voor de juiste rpm gerelateerd aan de trommelmaat.

Er is in principe prima ( maar weinig) meal met een lortone te maken. Je moet hem gewoon echt lang aan laten staan, denk aan 12 a 18 uur met maximaal 100 gram a 120 gram per trommeltje. Sinds ik de pyro stuff kogelmolen heb aangeschaft schiet het tenminste eindelijk een beetje op met meal maken.
Link to comment
Ik gebruik ook een lortone met twee trommels.
Deze trommel draait 45 omwentelingen per minuut.
Ik heb er loden ballen in, en maak 50 gram meal
in 3 uur.
En jij moet 18 uur draaien ?


Ik moest lang draaien inderdaad. Ik gebruikte ook keramische media in plaats van lood trouwens, mischien dat dat ook wat uitmaakt. Zoals je zelf al aangeeft, vul je de trommeltjes met 50 gram, dan gaat het inderdaad een stukje sneller. 100 a 120 gram duurt aanzienlijk langer, probeer eens 150 gram per trommel erin te doen, duurt lang hoor. Aangezien je met die lortones lang aan het malen en mengen bent voor 1 leuke groot kaliber shell vond ik het niet echt opschieten. Voor een enkel pyro projectje zijn ze prima hoor, en ze zijn ook best duurzaam. Ik was de mijne na 6 maanden echter meer dan zat.

Volgens pyro guide is met die kleine trommeltjes 93 rpm aanbevolen. Ik had de mijne wat opgevoerd, en hij maalde ook een stukkie sneller.

Met die ballmill van pyrostuff maak je 600 gram zeer snelle meal in 3 uurtjes, en 1 kilo stars in 1 uur tijd. Het is de beste investering van dit jaar geweest.
Link to comment
Ik heb net de lortrone met 2 1kg trommels aageschaft. Deze draait idd wat langzaam.
Ik hoop niet dat hij niet te gebruiken is want ik ben nu al helemaal blut.
Ik heb nu in 1 trommel 200 gram meal zitten en een combinatie van loden en kiramieken media.



Deze heb ik ook. 0,8 liter trommels.
In 3 uur heb ik heel snelle meal.
Dus aan de lortone ligt het niet.

En ik zou het kapje eraf schroeven.
Hij word anders erg heet. Edited by BMW.M3
Link to comment
Dus gewoon niet teveel meal tegelijk maken en lang later draaien?
Dan is het gelukkig toch niet zo'n miskoop.
Ik weet wel dat de ball mill van pyrostuff nu de investering van volgend jaar wordt.



Nee joh, het is helemaal geen miskoop. Hij doet het prima,je moet gewoon wat meer geduld hebben. En kijk maar eens bij deze link,
hier kun je precies zien wat de optimale speed is in relatie tot je trommelgrootte.

http://www.pyroguide.com/index.php?title=B...all_Mill_Method

Lortone is prima om mee te beginnen en een beetje feel te krijgen voor het meal gebeuren. Sparen voor die pyro stuff uber machine is een goed idee, als je hier vragen over hebt kan ik ze beantwoorden, ik ben er meer dan tevreden mee.

Veel plezier met je lortone.....
Link to comment

Ik zag deze te koop staan voor 229.






Die Kugelmühle kann in zwei Methoden mahlen:
1. Die Trommel dreht sich konstant in eine Richtung.
2. Die Trommel wechselt alle 30Sek. die Drehrichtung.
Es stehen 5 Geschwindigkeitsstufen zu Verfügung.

Die Kugelmühle wird über ein Timer (Max. 60Min.) gesteuert
220v
60W

100 Mahlkugeln Ø 14mm aus poliertem Stahl sind enthalten.



469 euro vind ik wel erg veel geld voor die van Pyrostuff.
Denk dat ik deze neem volgend jaar.
Met een kleine aanpassing kan je hem langer laten draaien.
Dan hoef je niet elk uur het apparaat opnieuw aan te zetten.

Edited by BMW.M3
Link to comment
Ik zag deze te koop staan voor 229.
Ik zou dan echt een pyrostuff mill kopen voor die paar 100 euro meer.
Vergeet niet dat er dan ook een geluidsarme behuizing omheen zit, en de trommel eenvoudig is te verkrijgen/vervangen.
Is dat ding dan beter dan een lortone? weet je ook hoeveel je ermee kan malen en hoelang dat duurt?
Ik heb er zelf eentje gemaakt van een wasmachine motor met dezelfde trommel als die van pyrostuff, en als ik kijk wat dat ding al heeft staan draaien ^_^
In 4 uur 500 gram snel meal, maar je heb een hoop nodig van dat spul. Edited by High Density
Link to comment

Natuurlijk kun je altijd zelf wat bouwen of modificeren. Punt is, dat die kogelmolentjes niet gemaakt zijn om meal mee te malen. De vertraging is niet optimaal. Het werkt wel, maar langzamer. Ook laat de capaciteit qua meal te wensen over, hoewel de grote lortones dan nog wel wat kunnen maken.

Wat mij bevalt aan die pyrostuff mill is dat hij de juiste vertraging op de motor heeft gerelateerd aan de trommelmaat. Hij is dus gebouwd specifiek om meal mee te malen, en niet om stenen te polijsten. De trommel zit ingeklemd tussen 3 dragers. Dit betekend dat hij niet rolt maar in zn geheel draait. Ook hangen de dragers in kogellagers, wat zeer stil en trillingvrij loopt. Hij is goed geisoleerd en loopt betrekkelijk stil

Met die lortones had ik met name na het opvoeren om de juiste rpm te behalen vaak een grote meal ball/klont in mn rubberen trommeltje zitten. Met die pyrostuff ballmill is dit dus verleden tijd. Het is een aanschaf, dat geeft ik meteen toe. Maar ik geloof in goede basispullen als je echt serieus wat wilt maken,in plaats van af en toe een 3 of 4 inch shelletje te brouwen. Begrijp me niet verkeerd, hier is niets mis mee, ik heb het vroeger zelf ook zo gedaan, maar wil je echt met oud en nieuw flink wat 5 en 6 inchers schieten, dan gaat dat eeuwen duren als het met 50 gram per keer moet maken.

Tis maar net wat je wilt en wat je er voor over hebt.

Succes met jullie ballmills mede pyro fanaten, ik ga weer verder met plakken en dichtklappen..^_^

Edited by fred happy
Link to comment
Natuurlijk kun je altijd zelf wat bouwen of modificeren. Punt is, dat die kogelmolentjes niet gemaakt zijn om meal mee te malen. De vertraging is niet optimaal.
Laatste wat ik er over ga zeggen: Als je zelf bouwt kun je de vertraging zo optimaal maken als je zelf wil.

Die ballmill van 460 euro is super mooi (400 euro zonder keramische media) maar zelf maken is toch ook leuk!
Materiaal maximaal 50 euro uit en thuis inclusief een geluidsdichte doos.
10 euro 2e hands ventilator motor (55W!)
15 euro trommel
4 euro 4 skeeler lagers (of uit een oude skeeler slopen)
3 euro een 8mm stalen as (GAMMA)
Heb je nog 21 euro over voor een stukje underlayment, wat schroeven en wat triplex voor je poelies en een leren veter als snaar.
Link to comment

@Met die lortones had ik met name na het opvoeren om de juiste rpm te behalen vaak een grote meal ball/klont in mn rubberen trommeltje zitten.


Kun je dit nader verklaren? Ik heb hier ook wel eens last van maar ben er tot op heden nog niet achter hoe dit komt. Mijn kogelmolen draait ook met verschillende snelheden. ( frequentieregelaar )

Link to comment
@Met die lortones had ik met name na het opvoeren om de juiste rpm te behalen vaak een grote meal ball/klont in mn rubberen trommeltje zitten.


Kun je dit nader verklaren? Ik heb hier ook wel eens last van maar ben er tot op heden nog niet achter hoe dit komt. Mijn kogelmolen draait ook met verschillende snelheden. ( frequentieregelaar )


Mijn hypothese is dat het komt door het hobbelen van de trommeltjes op de roterende assen. Omdat ze op die asjes liggen, liggen ze niet netjes stil, en hebben ze de neiging tot hobbelen . Bij het versnellen vergroot je eventuele afwijkingen zoals dit hobbelen. Dit zorgde bij mij in ieder geval soms voor een dikke meal bal . Het hangt er ook vanaf hoe veel je precies in die trommeltjes doet. Bij overvullen klonterde hij meer in mijn beleving. Ik had mijn lortone opgevoerd door simpelweg de assen te verdikken met strak eromeen gerold tape. Dit werkte wel versnellend op de rpm, en dientengevolge ging ook de snelheid omhoog van het maalproces, maar zorgde ook voor klonters.

Je moet met die kleine trommeltjes gewoon geduld hebben, wellicht werkt het met het maken van 50 gram batches beter. Ik deed er rond de ons a 120 gram in, en dat was toch al snel teveel had ik het idee.
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...