Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Wat je eigenlijk moet doen is een lekkere dunne slurry maken van meal en een %of 5 dextrine. De slurry moet ff dunner zijn dan yoghurt. Te dikke slurry zorgt dat de boel aan elkaar kleeft. Dit doe je in een bakje en dan fuck je de pumped stars er door heen. Lekker schudden dat de sterren geheel zijn bedekt met het vochtige goedje. Het mooiste is ze even met een keukenzeef schudden dat de overtollige drek er af is. Dan mik je ze door de meal/priming heen en dan lichtelijk uitschudden en drogen.

Ik gebruik voor priming meal met 10% silicon. Ook door de slurry. Alles gaat hier mee aan...... bij mij in ieder geval wel. ;)

Link to comment

Hier zat ik ook aan te denken ja, maar omdat ik een prime gebruik met metaal erin dacht k dat zoveel water misschien niet goed zou zijn.

Maar deze manier is wel veel gemakkelijker en ook nog eens sneller droog denk ik. Ik zal het eens proberen met een volgende batch stars in de toekomst.

Maar opzich ben ik zeer tevreden met de priming nu, ze hebben een mooi jasje gekregen van prime en daarna meal. Ben benieuwd of het goed werkt.

Van et weekend maar een testje doen van een nieuwe star compo met de prime waar ik het over had :D

Link to comment
  • 2 months later...

Hallo allemaal !

Dit is eerder een korte mededeling dan een korte vraag, maar het is zeker geen topic waard in mijn ogen.

Toch vond ik dat jullie dit eventjes moesten weten.

Voor al degene die millen met chrome media zoals ik vooral...

Tussen het millen van C en KNO3 mill ik wat betoniet, zodat mijn trommel zeker proper is.

Ik was helaas zo dom om mijn zak kattenbakkorrels open te laten staan, met als resultaat dat deze vocht uit de lucht hebben opgenomen.

Ik had dat niet door en millde alles maar een uur of 2, zeef men media er uit, was deze af en zie allemaal kleine roestspikkels...

Ik dacht dat het geen kwaad kon, het leek super weinig (dom!) en millde dus maar men KNO3..

Deze heeft nu een zeer lichte roestkleur <_<.

Nu, moest het daar blij blijven was het niet erg, maar net zoals in Rcandy is roest dus een zeer mooi katalysator, ook voor de rocket fuel (65/25/10) die ik gemaakt hem met die KNO3.

Hier bv:

Dit is een raket met mijn standaardmoter, die normaal perfect werkt, maar nu dus CATO'de.

Ik heb dan maar eens wat los verbrand en vergeleken en ja hoor, stukken sneller !

Moraal van het verhaal: zelf de kleinste roestvervuiling kan je fuel om zeep helpen !

De rest van die roestige KNO3 zal ik verwerken in meal, heb ik de snelste meal ooit :P.

Wat ik met al die rocket fuel doe weet ik nog niet... mss raketmotoren wat aanpassen ofzo, ik zie nog wel.

Voor in de toekomst, hoe krijg je roest gemakkelijk weg zonder ze alle 400 apart te moeten afkuisen met een schuursponsje ?

Jaja pyro is een mooie hobby, met vallen en opstaan :P.

Edited by Andres
Link to comment

Ik geloof helemaal niet dat dat beetje roest invloed heeft. Het zal naar alle waarschijnlijkheid een crack in je fuel zijn of een ongelijkmatigheid in je persing.

Als je 10 van die motortjes perst zonder en 10 met de roest (gebooste) fuel en 10x gaat hij wel en dan 10x een cato dan breng je mij misschien aan het twijfelen. :)

Als je namelijk een catalist toevoegd aan een brandstof dan praat je al gauw over 1% tot meer. Ik geloof nooit dat er in rato met je fuel 1 promile heeft in gezeten.

KNO3 kleurt namelijk al bij het minst geringste vervuiling.

mijn conclusie: zoek het in je methode.

Link to comment

Het ligt natuurlijk aan je trommel in combinatie met gebruikte media en hoeveelheid compo maar als je te lang milled dan wordt ook de mix die jij beschrijft sneller.

Ik heb die mix ook gebruikt en heb zeker nooit langer dan 2 uur de boel laten draaien. Tevens gebruikte ik ook 1% minerale olie extra door de mix om de boel goed persbaar te maken en een beetje te temperen.

wat HD schrijft gebruik loden en of keramische media. Ik maak mijn media schoon door de trommel te voorzien van water in combinatie met wat scherp zand.

Link to comment

Alles was perfect even lang gemilled als vorige keer.
Dankje voor de tips over het trommel schoonmaken, nu is dat zo heel gedoe...
Het enige verschil met de vorige batch was dat de brandstof nu gegranuleerd (zonder dextrine natuurlijk) was tegen het stof, zou het dat kunnen zijn ? Ook al doet de vorm er niet meer toe eenmaal geperst, het KNO3 is wel in de houtskool kunnen trekken.

Link to comment
  • 5 months later...

Die KNO3 is handmatig gevijzeld. Absoluut niet airfloat. Echter als ik bij die 60-30-10 compo wat extra KNO3 doe, even goed meng, dan brandt het dus wel als degelijke greenpowder. Lijkt alsof die 60-30-10 een tekort heeft aan zuurstof. Wat het misschien is, is dat die 60-30-10 compo gevoeliger is voor grove KNO3 dan de 75-10-15..

Link to comment

Heb nog is gekeken naar dat residu en het lijkt inderdaad op roet. Wel een flink bergje, maar als ik het tussen mn vingers smeer dan blijft er bijna niets over. Vond het nogal frappant, want ik heb zo'n coreburner tool waarbij 'gescreende' 60-30-10 al een degelijke raket geeft. Misschien gaan die 'screeners' er van uit dat het om airfloat KNO3 gaat. Zal het van de week dan is in de kogelmolen gooien.

Link to comment

Ik heb geen koffiemolen, dus ik mil het 20 minutjes om het goed te mengen...

Misschien dat ik gescreende en dan gegranuleerde 60/30/10 ook nog es probeer, is dan weer een variabele minder. Ben al die raketjes een beetje beu aan het geraken, ik heb al zoveel geprobeerd en nog wilt het niet elke keer lukken, zeer demotiverend :P.

Maar ja, blijven gaan, het is nu eenmaal rocketry.

Link to comment

Het mysterie, voor als het dat al was is de wereld uit. Ik heb 60-30-10 met koffiemolen fijne KNO3 en air float houtskool in een plastic bakje geschud. Ditmaal brandt het als een beetje gare greenpowder. Maarr dat is precies wat ik nodig had.

Ik gebruik de core burner tool voor 15 mm rockets en die nozzle is behoorlijk smal. Tevens een volledige core.. ICM met gezeefde 70-15-10 gaf mij dit direct CATO's. En dat waren CATO's waarbij er niets van de huls overbleef, niet alleen een scheur ofzo. Dus ik zocht wat subtielers, vandaar deze mix.

'To use this set you don't need any fancy fuels or presses, just a straight forward black powder based rocket fuel and a soft mallet. Some users report great results with 60% KNO3, 30% charcoal and 10% sulphur. Simply reduce the KNO3 to the finest powder you can either by using a coffee grinder or pestle and mortar, then using a standard kitchen sieve add the charcoal and sulphur and keep sieving for a few minutes, thats it! Of course other ratio's will work so have a play.
Once you have mounted the tube on the tooling, set a 2 gram bentonite plug, this works well to form a nozzle and when finished compacting the fuel to the top of the tube you are finished, do not use a top clay plug'


Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb ook nog een klein vraagje.

Ik heb me onlangs een crossette pump (20mm) aangeschaft. Het pumpen gaat me al vrij goed af vind ik, ik krijg mooie stevige crossettes. Ik heb maar 1 probleem, ze breaken niet.

Ik gebruik 5/5 MgAl flash, 7/3 verhouding ook al es geprobeerd, maar deze willen maar niet breaken.
Ik vul de crossettes volledig met flash, dan kartonnen schijfje er op, kraft er rond, onderkant primen. Wat doe ik fout ? Ik heb volgens mij al es gelezen dat een stukje BM in het pinnetje de ontsteking bevordert, maar ik kan niet meer vinden waar. Ik ga dit volgende keer wel proberen.

Ze lijken ook niet te jetten vind ik, dat zou je duidelijk moeten merken/horen. Het zijn nu in feite comets...

OPM: als er veel crossette fans zijn kan het oude topic mss worden heropend of een nieuw aangemaakt worden ? Ik hoor het graag.

Link to comment

Jo,

Ik heb ook nog even een paar vraagjes...

Ik heb helaas geen antwoord op de vraag van Andres, maar misschien iemand anders?

In ieder geval, ik heb dus vanmiddag het een en ander aan (extra) chemicaliën besteld, waaronder ook aluminium powder,

welke ik natuurlijk wil gebruiken voor Flash Powder.

Nu vroeg ik me af wat de verhouding qua Aluminium/Koolstof zijn voor German Dark en is het eigenlijk wel noodzakelijk om er German dark van te maken i.p.v. gewone aluminium, ik namelijk begrepen uit het lezen van forums, dat dit alleen is ter voorkoming van oxidatie, of heeft het toevoegen van koolstof ook nog enige positieve effecten op het eindresultaat van de eventuele knal o.i.d.?

Veder vroeg ik me nog af of ooit hier iemand op het forum 'Niagara Falls' heeft gemaakt.

Ik vond een compositie hiervan op 'de grote compositie database' en ik ga er vannuit dat dit van die soort en met watervallen zijn met alu/ti/fe vonken?

Des betreffende comps: http://www.pyrodb.org/compositionCompare.php5?ids[]=352&ids[]=162&ids[]=163&ids[]=164&action=compare

Ik ben deze wel van plan te maken, ooit een keer, dan plaats ik het wel op het forum.

Sorry dat dit bericht zo lang duurt, maar zo heb ik mijn vraag wel duidelijk beschreven, vind ik.

En uiteindelijk zijn het toch maar 2 'korte' vraagjes... :P

Link to comment

Nu vroeg ik me af wat de verhouding qua Aluminium/Koolstof zijn voor German Dark en is het eigenlijk wel noodzakelijk om er German dark van te maken i.p.v. gewone aluminium


German dark maken is niet iets wat we hier net zo vaak doen als buskruit maken, hoe wil je dat gaan doen dan? een beetje atomized Al en C bij elkaar screenen?

Begrijp me niet verkeerd, als je het compleet anders bedoeld zoals het op mij overkomt, moet je het maar zeggen.

Over die crosette's

Ik heb zelf geen tool, maar als je die al niet hoort breaken dan denk ik dat je break te traag is of je opsluiting niet OK, volgens mij zit er in zo'n crosette een smalle doorvoer waar ze soms fijne pulverone in aanduwen (dat pinnetje), daardoor sluit je het ook al wat beter op,

Een kleine research levert al snel 7/3 als burst op (met dark 000 Al / eckart of equivalent uiteraard), wat mij ok wel het meest aannemelijk lijkt aangezien dit al met weinig opsluiting knalt.

Edited by High Density
Link to comment

GD zelf maken vanuit gewoon Al & C is zogoed als onmogelijk. Je koopt GD het best.
Flash wordt evenwel sterk afgeraden voor beginners, aangezien dit een zeer gevoelige en gevaarlijke compositie is.
Volgens mij wacht je daar beter nog wat mee...
Maak eerst es een snelle meal.

Die nigeria falls zijn inderdaad een soort watervallen, dit effect wordt bereikt door Al van verschillende mesh groottes, zo krijg je maximale lengte van je waterval. Geen idee of die hier ooit gemaakt is.

@HD, opsluiting is echt wel stevig... Het zal eerder aan de flash liggen. Mijn GD heeft echter wat vertraging opgelopen...
Er staat er 1 klaar met BM in het pinnetje, misschien kan ik hem vanavond testen.

Link to comment

Om sterren te rollen heb je een trommel nodig met een grote(re) diameter.

Ik weet niet hoe groot zo'n lortone trommel is, maar ik denk dat dat te klein is om de sterren die je wilt rollen voldoende gang te geven om ze mooi rond te rollen.

Je kan het proberen maar er zijn genoeg voorbeelden voor handen die je beter op weg helpen.

Ikzelf begon met een afwasteiltje en nu rol ik ze in een half grote speciekuip.

Die kuip monteer ik op de v-snaar wiel van mijn kolomboor En de kolomboor zette ik schuin klem in mijn bankschroef.

Om de snelheid te regelen plaatste ik een dimmer tussen de 220 voeding.

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...