Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Ideaal idee inderdaad en nog een andere vraagje, ik pers nu tubes maar de bp wil niet vast blijven kleven ondankt maar lieft bijna 9 procent aan dex.

Ik pers met een hand pomp dus weet ik niet hoeveel ik exact pers.

Het gaat om een coreburner 50% 23.9 mm tool.

iemand enige idee?

Ik gebruik 5 klemmen en denk zelf dat het te weinig is maar weet niet zeker anders kon ik ze veel harder persen.

Het gaat om een 5 ton max pers.

Link to comment

Je perst je rockets nat ? Ik laat die dextrine achterwege, dump mijn fuel er in en ram het lekker stevig vast, dan zit die fuel gegaradeerd oer vast.

Rockets me dextrine lijken mij zeer bizar, evenals nat maken van rocket fuel.

Gewoon kleine increments droge fuel in je tube, zo hard mogelijk vast persen, en dat herhalen tot de tube vol zit.

Natte fuel verpest ook het betoniet van je nozzle.

Link to comment

Dextrine is een water geactiveerde binder, dus zonder water is dextrine niks meer dan de suiker (zetmeel ? Biologen onder ons ?) die het is.

Pas als je er water aan toevoegt gaat het dingen binden, om nadat het water terug verdampt is een keihard geheel te vormen.

Zonder water is het dus gewoon extra fuel, bovenop je C.

Hoe blijven nozzleless raketten dan bij elkaar denk je, met straight 75/15/10 ?

Door het hard te persen/rammen blijft de fuel vast en zeker in je tube.

Link to comment

Dextrine in rocketfuel is bedoeld om de fuel te ricen. Dat wil zeggen vochtig maken en dan door de zeef persen zodat er korreltjes ontstaan Het wordt gedaan om vullen te vereenvoudigen en stuiven te voorkomen. Het mooiste is een iet wat vettige C te gebruiken. Bijvoorbeeld Cpine. Met een vettige Cpine krijg je een goed vast resultaat en nog een mooie tail toe.

Voor het laten splitsen van een Crossette is flash de beste keuze. Ik heb zelf crossettes gemaakt en getest met whistle mix als break. Had het toen toevallig staan en dat werkt.

Link to comment

Ricen is niet aan te raden met dextrine erbij. Dextrine wordt dan hard en je krijgt harde granules die je lastiger kan persen, wat resulteert in mogelijke openingen in je feul en dus CATO's.

Ricen, zonder dex, is alleen om stofvorming te voorkomen tijdens het persen. Je kan ook 1-2% water toevoegen, dan stuift het ook niet meer.

Advies is idd hard persen, niet te grote increments en een support sleeve gebruiken. Rammen kan ook t/m 16mm ID ongeveer. Heb ik ook zo vaak gedaan, en kon daar 3'' mee liften toen.

Link to comment

Rocketier hoe doe jij het kwa methode als ik vragen mag?

Als het gaat om BP fuel voor coreburners, Ik weet namelijk dat je voornamelijk wishel gebruikt maar bij BP bijvoorbeeld.

Heb heb kwa charcoal Vineyard voornamelijk en Pine.

Let even een beetje op je spelling en grammatica ;)

Mijn ervaring met rocket fuel is dat het ricen niet alleen stofvorming tegengaat, maar ook de fuel sneller maakt.

Indien je met water en alcohol (25%) riced, heb je met 65/25/10 een mooie brandstof voor nozzled motoren, zelfs zonder te millen.

Link to comment

Ik gebruik hoofdzakelijk whistle. Heb met O&N whistlemix geperst gelijk aan de lengte van de core dan bentoniet geperst met een stukje visco als passfire. Ik heb ruim 40 pijlen op deze manier geschoten zonder falen. Voordeel is dat je wel krachtig omhoog schiet zonder whistle effect. En vooral niet te hoog wat met whistle vaak wel het geval is. Met BP fuel knal ik alles gewoon zonder ricen in de tubes. Zoals Ec schrijft kleine incrementen en persen. Beetje stuiven kan mij niet deren. Stofkapje doet wonderen of een paar zwarte neusgaten. ;)

Link to comment

Ik heb even een vraag. Op het moment ben ik bezig met de voorbereidingen voor het bouwen van een ball-mill. Dit op basis van het boek 'ball milling Theory and Practice amateur pyrotechnician'

Nu is mijn oog gevallen op een wasmachine motor alleen zit ik even met een paar vraagjes. Wat me opvalt is dat bijna alle motoren een hoge rpm hebben. Wat zijn de mogelijkheden om de motor te regelen tot de juiste snelheid? Moet hier een potmeter tussen of frequentie regelaar.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij daar even mee op weg helpen ? :D

Rens

Link to comment

Ik had hetzelfde probleem, ik heb simpelweg een schijf/tandwiel gebruikt van een andere grootte dan de moter voor mijn ballmill as, en die met een riem verbonden aan de as uit de motor. Zeer simpel en nu draait mijn ball mill aan de juiste snelheid. Heb soms wel last van doorslippen en heb even moeite gehad met het vinden van de juiste riem, dus er zijn waarschijnlijk wel betere oplossingen, maar het is een mogelijkheid.

Link to comment

Hallo,

Een motor om een ballmil aan te drijven, welke dan ook verbruikt een te groot vermogen om met enkel een potmeter te regelen.

Als je een elektrische regeling wilt, moet je eerst kijken welk soort motor je hebt.

Enkele soorten,

1. DC motor (gelijkspanning)

Deze kan je regelen met een simpele PWM regelaar. Zie in de link een schema om motoren van 12 tot 24V te kunnen regelen.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html

Let bij deze schakeling goed op de maximale stroom die door de fet loopt. (Motor stroom)

2. AC motor (Wisselspanning)

Deze motoren zijn er ook weer in verschillende types, maar over het algemeen heb je een frequentie regelaar oid nodig, dit is redelijk duur.

Ook hiervoor zijn schema's te vinden wat het weer goedkoper maakt, alleen zit je met een spanning van 230V die levens gevaarlijk is.

Niet echt aan te raden om hier zelf iets voor te maken.

Link to comment

Hallo,

Een motor om een ballmil aan te drijven, welke dan ook verbruikt een te groot vermogen om met enkel een potmeter te regelen.

Als je een elektrische regeling wilt, moet je eerst kijken welk soort motor je hebt.

Enkele soorten,

1. DC motor (gelijkspanning)

Deze kan je regelen met een simpele PWM regelaar. Zie in de link een schema om motoren van 12 tot 24V te kunnen regelen.

http://www.circuitsonline.net/schakelingen/17/modelbouw/motorregeling.html

Let bij deze schakeling goed op de maximale stroom die door de fet loopt. (Motor stroom)

2. AC motor (Wisselspanning)

Deze motoren zijn er ook weer in verschillende types, maar over het algemeen heb je een frequentie regelaar oid nodig, dit is redelijk duur.

Ook hiervoor zijn schema's te vinden wat het weer goedkoper maakt, alleen zit je met een spanning van 230V die levens gevaarlijk is.

Niet echt aan te raden om hier zelf iets voor te maken.

Beste hardbassbv,

Bedankt voor je reactie! Als ik het dus goed begrijp blijft het redelijk moeilijk om de motor te gaan regelen. Wat ik zeker weet is dat het gaat om een AC motor 220V, 360W, 1,6 A.

Ik zat heel even na te denken en ik weet dat ik ergens in mijn schuur nog een transformator heb liggen van 100V. Dit zou eventueel nog een optie zijn. Verder had ik nog even een rekensommetje gemaakt voor de snaaroverbrenging.

Stel de motor draait aan de uitgaande as 1200 rpm. De poelie aan de uitgaande as is 30 mm in diameter. En de poelie van de as van de media heeft een diameter van 100 mm

Formule hiervoor is d1 x n1= d2 x n2

30mmx1200 rpm= 100mm x n2 n2 word dus 360 rpm. Dat is dus nog steeds te snel, maar dit als voorbeeld. Met een motor die dus tussen de 1000 en 2000 rpm levert aan de uitgaande as. Is het dus goed mogelijk om de snelheid te vertragen door middel van poelie's.

Alvast bedankt!

Rens

Edited by Rens
Link to comment
http://m.ebay.com/itm/141351155952?nav=SEARCH

Dig is een goedkope oplossing. Komt neer op een pot meter maar dan gebouwd tot 2000W.

Helaas is dit ook geen professionele frequentieregelaar, dus er zal altijd vermogensverlies optreden. Hoe lager het toerental hoe minder de kracht.
Dit hoeft uiteraard de pret niet te drukken als je de snelheid maar hoeft te halveren zoals in jouw berekening. Dan houd je nog voldoende kracht over met een wasmachine motor.
Succes en laat ons in ieder geval jouw ballmill zien als deze klaar is!
Link to comment

Een vraagje voor de meer chemisch aangelegden onder ons, in verband met mijn eindwerk:

Heeft iemand enig idee hoe ik zou kunnen berekenen, of te weten komen in welke manier ook, hoeveel mol zuurstof er nodig is voor optimale verbranding van 1 mol red gum ?

Het stoichiometrisch berekenen is hier namelijk zo goed als niet te doen, aangezien red gum uit verschillende organische stoffen bestaat.

Link to comment

http://m.ebay.com/itm/141351155952?nav=SEARCH

Dig is een goedkope oplossing. Komt neer op een pot meter maar dan gebouwd tot 2000W.

Helaas is dit ook geen professionele frequentieregelaar, dus er zal altijd vermogensverlies optreden. Hoe lager het toerental hoe minder de kracht.
Dit hoeft uiteraard de pret niet te drukken als je de snelheid maar hoeft te halveren zoals in jouw berekening. Dan houd je nog voldoende kracht over met een wasmachine motor.
Succes en laat ons in ieder geval jouw ballmill zien als deze klaar is!

Dankjewel, ziet er goed uit! :D Zeker een optie. Foto's zullen zeker geplaatst worden als de ball mill af is.

Link to comment

http://m.ebay.com/it...5952?nav=SEARCH

Dankjewel, ziet er goed uit! :D Zeker een optie. Foto's zullen zeker geplaatst worden als de ball mill af is.

Hallo,

Let wel eventjes op dat de spanning van dat ding 10 - 110V is.

Eerlijk gezegd krijg ik een beetje de kriebels van dat ding, Als je de beschrijving leest hebben ze het over zowel AC als DC?

Ik vraag me ook af hoe hij werkt, en wat er gedaan word om alle harmonische eruit te filteren.

Ik zou zoiets nooit kopen.

Zelf kreeg ik een advies om een ruitenwisser motor te gebruiken, Deze zijn 12V DC en dus makkelijk te regelen.

Link to comment

Probeer eens te zoeken op hydraulische drukcel of hydraulische krachtmeter.

Bedankt Eric01, weet nu in welk benaming gebied ik moet googlen.

Alleen zie ik prijzen van 500/700 euro voorbij komen voor een simpel drukmeter...

Ik heb namelijk een tafel pers gehaald met brede vlakken erop maar zonder een druk meter.

Erg onhandig dus.

Zou graag willen weten hoeveel hij pers.

Dit is em.

Edited by zakelijk1986
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...