Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

  • 3 months later...

Hallo allemaal,

Na een tijdje prutsen is het inmiddels gelukt om redelijk snelle meal en pulverone te produceren.
Ik heb reeds verschillende projectjes gebouwd zoals, pijlen (ID 16mm core burner 12cm lang) met C8 stars, helicopters, stingers en buzzers.
Maar nu wil ik mijn chems gaan uitbreiden om het wat interesanter te gaan maken, zelf zat ik te denken aan Ti, MgAl en Al
Nu mijn vragen;
1) Zijn er nog meerdere chems die redelijk "standaard" zijn voor verschillende effecten?
2) Welke grofheid kan ik het beste gebruiken voor Ti, MgAl en Al?
3) Ik ram al mijn composities ivm gebrek aan een pers, kan dit met de toevoeging van de bovengenoemde metalen? ( ik gebruik een houten rammer en een messing core, en een messing starpump)

Alvast bedankt.

Link to comment
link

Hier staat genoeg leesvoer en zal zeker de meeste van jouw vragen beantwoorden.

Zolang jij BP gerelateerde compoos maakt dat valt het rammen wel mee. Als je uiteindelijk met andere oxidisers gaat werken dan KNO3 moet je niet meer rammen maar persen.

Tip voor een pers Edited by Rocketier
Link to comment
  • 3 weeks later...

Thnx Rock!

Er stond meer op de pyroguide dan wat ik in de eerste instantie had gelezen, je leest dingen een stuk nauwkeuriger als je met een projectje bezig bent :-)
Ik heb Ti aangeschaft en gisteravond een comet van 2 cm (C6 + 6% Ti) naar een metertje of 40 geschoten. Het was nog niet helemaal okay, want deze was op het hoogste punt nog niet helemaal uitgebrand en kwam weer een metertje of 10 terug. Volgende keer een grammetje pulverone meer.

Ps. Is een 1 tons pers voldoende?

Groet
Eric

Link to comment

1 ton is leuk voor kleinere dingen, maar als je toch gaat investeren is het beter gelijk een grotere pers (zoals rock aangaf ja) te kopen.
Zeg maar op de groei :) want groeien dat zul je!

Rammen is leuk maar met Ti in de mix zou ik liever persen, ik weet dat andere forumleden hier geen probleem in zien maar ik prefereer persen.

Link to comment

Bovenstaande pers vind ik niet lekker werken. (maar wat een ieder zelf wil natuurlijk.)

Wat Sjeef al zei 1 ton vind ik ook aan de magere kant.
Ik gebruik zelf een 10 tons raamwerkpers en vind het ideaal.



Bovenstaand gebruik ik zelf.
Rond de 100 euro kan je ze na even goed zoeken wel vinden.

Edited by Lontje
Link to comment

Wat Sjeef al zei 1 ton vind ik ook aan de magere kant.


LOL..ik dacht dat Rock linkte naar die hydraulische pers. Ik heb beiden, en iedere pers heeft z'n voordelen.

Als ik met een starplate werk pers ik het liefst op de 12T pers,
maar voor grotere comets (25mm bijv) of inserts pers ik ze liever op m'n 1Tons persje,
aangezien ze per stuk worden geperst werkt het vele malen sneller. Edited by sjeef1
Link to comment
  • 3 weeks later...

Ik heb vandaag een batch van 100gr 70-18-12 proberen te maken (lortone 3A met 10mm keramische media).
Na ongeveer 5uur millen heb ik 2,5%Dextrine toegevoegd, op dit moment had ik er nog een mooie poeder in liggen.
Vervolgens nog een uurtje millen om te mixen en bij openen van de trommel ligt er onderin een kei harde klomp meal?

Komt dit door de luchtvochtigheid? (vandaag 98%)
Ik heb er inmiddels wel pulver van gemaakt, maar Ik heb mijn twijfels.
Heeft iemand hier ervaring mee, en wat doe ik fout?

Eric



Link to comment

Ik denk dat het vocht is.
Zeker met de luchtvochtigheid van de afgelopen paar dagen maak je grote kans dat er toch wat verkleving optreed door je dex.
Je kan ook het beste je dex voor het toevoegen even verwarmen zodat het vocht eruit is.
Als je er pulverone van maakt is het niet zo`n probleem.

Link to comment

Lontje,

Ik denk dat je gelijk hebt, gezien het testje wat ik net heb gedaan kan het alleen maar het vocht in de dextrine geweest zijn.
Ik heb 0,7 gram pulverone getest en het gaf een hele dikke Whooop!!
Het is mijn snelste batch tot nu toe, Yihaaa!
Mijn vorige 2 batches waren 75-15-10 en deze is 70-18-12 (ik heb vineyard C)

Nu kan ik met een gerust hart me 2,5" shell verder pasten, ik heb inmiddels 7 lagen (3-strip methode) maar hij is nog te klein voor de mortier. Pffff nog 3 lagen en dan heb ik pas 3 mm speling, hoop ik.
Het gewicht van de 2,5" is momenteel 81 gram en ik kom op 10 lagen pasting.
Inhoud: 35gr 8mm C8+8%Ti, afgevuld met pulverone en MCB (Meal Coated Balsahout)
Is het aantal lagen pasting en het gewicht normaal??

Eric

Edited by ETR
Link to comment

7 lagen 3 strip? dus eigenlijk 14 lagen?
Als je bang bent dat je shell te laag gaat, is het makkelijker om er een beetje extra lift onder te gooien.
Als je een standaard glasvezelbuis hebt, goede lift en standaard hemi's maakt de speling niet veel meer uit.

Hoe dat met die lagen zit en je breakcharge weet ik niet, maar met een goede booster zou ik hoogstens 3 x rond gaan met 3strip

Link to comment

Eric je kan het beste altijd spreken over de daadwerkelijk aantal lagen pasting. 7 lagen 3-strip is wat verwarrend. 3-strip is slechts een methode en geen dikte. 7 rondjes 3 strip zou uitkomen op 14 lagen. Ook is speling tussen mortier en shell wat High Density al zegt niet bepalend voor het aantal lagen dat je moet pasten.

Link to comment

Vandaag heb ik mijn coreburner ( 19,7 mm ) met 7-3-1 mix en een ( triple ? 3 x 2 "shells. ) peanut shell afgestoken. De motor tilde de 156 gram wegende peanut shell wel. Alleen de 2de en 3de shell zijn niet ontstoken.
Ik heb de timefuse van de 2de en 3de gecoat met een meal/nc lak slurry , 3 % Atomized al en 1 % German Dark al . Daarover wat Pulverone met 3 % German Dark al .
Moet ik misschien tussen de shells wat pulverone doen ? Zodat er meer vlam is als de eerste shell knalt en de tweede hoort te onsteken. Of zal ik de timefuse nog met blackmatch crossmatchen ? Hierdoor moet ik de gaten wel vergroten in de shells. Nu waren de gaten 7 mm. Ik was bang dat de breaks slechter zouden worden als ik het gat nog groter zou maken.

De eerste shell is wel onstoken , en ik had ongeveer 1 gram pulverone aan de bovenkant bij het lege gedeelte van de motor gedaan.

Ook heb ik gezocht op google en andere sites maar ik kan weinig vinden over peanut shells. Misschien toch maar eens tijd om me op passfire aan te melden dan ?

Ik kan ook de brandtijd van me motor testen en dan een quickmatch naar beide shells doen zodra de motor de lucht in gaat. Als dan bijv de motor 4 seconden brand moet ik de 1ste op 4,5-5 sec timen de 2de op 5-5,5 en de 3de op 5,5-6 sec.

Edited by Geertwilniks
Link to comment

HD en Ener,
Thanks voor de info, ik heb inmiddels een vermoeden wat ik fout heb gedaan.
Ik heb mij kraftpapier even gewogen en ik kom op 40gr per meter uit, waarschijnlijk veel te dun om te pasten.
Als je normaal 3-4 rondjes 3 strip toepast met 80 grams kraft, kan het dus niet anders dat je met 40 grams kraft een paar rondjes extra moet doen om de juiste dikte te halen.
Ik heb nu 3,8mm speling tussen mortier en shell, zit hier een maximum aan verbonden?
(Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit max 4mm mocht zijn)
De shell is inmiddels wel lekker hard geworden:-) Dat wordt een helm op tijdens het schieten.

Link to comment

Als je gewoon een normale maat hemi's en een normale mortier gebruikt boeit het aantal lagen pasting niet. Pasting is voor de opsluiting van je break, en het 'fireproofen' van je shell zodat deze veilig in de lucht komt.

Je hoort vaak dat de speling uitmaakt, wat totaal niet correct is, de kwaliteit van je lift is veel belangrijker. Ik heb nog nooit een lowbreak gehad, en ik paste 2 lagen bij 3''. 7% lift ongeveer met goede willow pulverone.

Link to comment

ik had even een tussen vraag, weet iemand de verhouding van bp en dextrine? Ik heb namelijk het probleem dat m`n bp niet vast blijft na hard rammen in de koker. Dus de oplossing is dextrine alleen kon ik even nergens vinden via google wat de exacte verhouding is. Iemand een idee?

Link to comment

Idem ik heb ook beide. Voor kleinere raketten van een 16mm is de 500Kg variant al goed.
Ik heb de 10 tons pers ook voorzien van een hydrolic pomp gevoed door accu's.
Scheelt een zee van tijd. Ik pers tot max 5 ton.


Ik heb een vraagje over die hand pers. Als ik het goed zie heb jij die aangepast zodat je meer ruimte tussen de ondergrond / onderplaat en de rammer/ pers hebt. Maar ik kan dus gewoon die van 30 euro bestellen en na een paar kleine aanpassingen doet hij het gewoon? Of moet er ook gelast worden? http://www.buitelaar...LLES%202081.jpg


" Ik heb al gezien hoe je dat hebt gedaan. Je hebt een stuk onder gehele pers opgehoogd en de rammer/pers ook verlengd. Maar hoe heb je dat vast gezet? Gewoon gelast? Edited by Rocketier
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...