Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Volgensmij kan je ook PVC lijm gebruiken als je toch opgeloste pvc nodig heb. Maar dan zou je eerst moeten kijken hoeveel oplosmiddelen erin zitten. Je zou bijv 10 gram PVC lijm kunnen gieten op een glad oppervlakte, wachten tot het hard is, en dan kijken hoeveel gram er over is. Dan weet je ongeveer hoeveel je nodig hebt in verhouding.

Link to comment

Thinner doet niks met PVC, waarschijnlijk is de fles waar het in zit er zelfs van gemaakt. Ik heb het even opgezocht in een boek op de uni over oplosmiddelen, en gekeken naar polariteit zou MEK (methyl-ethyl-keton, soort 'zware' aceton) of cyclohexanon een redelijk oplosmiddel moeten zijn. Die laatste heeft echter wel een vrij hoog kookpunt, dus verwacht niet dat je sterren de volgende dag droog zullen zijn. Het enige oplosmiddel wat zowel verkrijgbaar is als echt goed oplost is THF (tetrahydrofuraan), als zal dat voor de hobby-ist wellicht nog een redelijk moeilijk te vinden stof kunnen zijn.

Link to comment

Thinner is niet een stof.
Ik wil niet beweren dat thinner daadwerkelijk PVC gaat oplossen maar de fles waar het in zit is wel van een ander soort kunstsof gemaakt "07 other".
Dat wil niet heel veel zeggen maar ik denk wel dat de fabrikant het liefst de goedkoopst mogelijke fles zou kiezen.

Wikipedia:

* Acetone
* Mineral turpentine (turps)
* True turpentine
* Naphtha
* Toluene
* White spirit
* Xylene
* Methyl ethyl ketone (MEK)
---------------------

Juist omdat het een mengsel is van allerlei oplosmiddelen heeft het zoveel vermogen tot oplossen.
Ik wil niet zeggen dat je ongelijk hebt mich alleen dat het best zou kunnen.

Link to comment

Het vinden van een geschikt oplosmiddel voor een bepaalde stof is helemaal geen kwestie van gokwerk, maar chemisch rekenen. De eigenschappen mbt oplosbaarheid zijn volledig afhankelijk van de moleculaire krachten die er spelen in moleculen. De belangrijkste zijn de van der waals krachten, de polariteit, en de vorming van waterstofbruggen. Nadeel is wel dat het behoorlijk veel stof is waar je wel even in moet duiken. :P

Ipv 12 pagina´s lesboek te kopiëren waar het een en ander hier over in staat heb ik op internet wat gevonden. Als je er wat meer over wilt weten, klik

Volgens deze berekeningen komt THF inderdaad nog het dichtste in de buurt. Daarna volgt DCM, wat wel redelijk OTC is. Verder is er eigenlijk niets wat ook maar in de buurt komt om als geschikt oplosmiddel te fungeren.

Wat User1 al geprobeerd heeft, het mengen van diverse oplosmiddelen werkt wel degelijk. Het blijkt namelijk uit de praktijk dat wanneer men oplosmiddelen met een verschillende waarden mengt, het mengsel zich tav de op te lossen stof gedraagt als zijnde een ´nieuw´ oplosmiddel. (Check blending solvents). DCM met methanol (80-20) zou je hiervoor eens kunnen proberen.

Link to comment
Guest Gekkegerrit

Ik heb het geprobeerd met Thinner en het doet inderdaad niks , ik heb ook THF enzo op google opgezocht maar kan geen winkel vinden waar ik het kan kopen ? Iemand misschien een ander idee , want die kleur rood is wel onwijs mooi.

Grtz.

Link to comment
Guest Gekkegerrit

Dan maar ruby red , nou ik heb thinner in een bakje gegoten en daarin aardig wat pvc poeder maar het is verdampt en er is niks gebeurt ook niet na flink roeren.
Of wachten op me pers dusja dit word niks.

Link to comment

Lekkere vraag, beetje onmogelijk om te beantwoorden aangezien er zo veel variabelen zijn wat de kogelmolen betreft.

Maar waarom zou je willen weten wat het aantal mesh van je meal is?

Link to comment

Hallo,

Ik heb een vraag (logies anders post ik het niet in dit topic :lol: ),
Ik ben aan de slag gegaan om hulzen voor flashcrackers te maken,
Ik heb ze gelijmd (weastpaste, een paardagen gelden op dit forum ontdekt).
Ze zijn 1,5 X 8 cm.
Maar als ik ze nu eens 3 X 16 cm maak, gaan de knallen dan ook +- 2X zo hard?

Ik hoor het wel.
PyroPowerZ

Link to comment

Zo simple-minded werkt het niet helaas.
Te veel variabelen, en te weinig informatie.
De beleving van een knal is eveneens niet te koppelen aan een waarde.
Wat wel een logisch antwoord is is dat 2x zoveel flash bijvoorbeeld ongeveer 2x zoveel energie loslaat.
Als jij je huls op deze manier 2 keer zo groot maakt, verandert de inhoud ongeveer met een factor 8! :lol:
Als je dit zomaar klakkeloos uitvoert (rekenen met hulsgroote ipv aantal grammen flash) is er geen touw aan vast te knopen.

Edited by High Density
Link to comment
Zo simple-minded werkt het niet helaas.
Te veel variabelen, en te weinig informatie.
De beleving van een knal is eveneens niet te koppelen aan een waarde.
Wat wel een logisch antwoord is is dat 2x zoveel flash bijvoorbeeld ongeveer 2x zoveel energie loslaat.
Als jij je huls op deze manier 2 keer zo groot maakt, verandert de inhoud ongeveer met een factor 8! :lol:
Als je dit zomaar klakkeloos uitvoert (rekenen met hulsgroote ipv aantal grammen flash) is er geen touw aan vast te knopen.


Njaa, ik verwachten ook niet al te veel.
Het was gewoon een vraag.
Later zelf ook nog over na gedacht.
Het ligt volgens mij aan: De grote van de huls, de hoeveelheid flash en aan de samenstelling van het flash.

Toch bedankt!

Bye!
PyroPowerz
Link to comment

Een 2 keer zo grote hoeveelheid flash levert je 3dB meer herrie op, maar ook een verschuiving omlaag in het geluidsspectrum. De beleving van volume is verre van een lineair verband met de hoeveelheid flash, dan kun je beter andere composities proberen dan meer compositie gebruiken.

Link to comment

Ik heb net natrium benzoaat binnen gekregen maar het is erg grof, ik heb al geprobeerd om het met een koffiemolen fijn te malen maar dat werkt niet erg omdat het nogal plakkerig is, zou ik het kunnen malen met een kogelmolen of zou dat het verpesten? iemand ervaring met millen van na bezoaat?

Link to comment

Drogen op 100 graden Celcius in een oven. Daarna in een zip-lock zakje doen en daarna in een luchtdichte trommel van curver. Vervolgens je trommel en media kort in de oven, let op dat je trommel niet gaat smelten. :lol:

Daarna het spul gewoon millen.

Edited by cojonesm
Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...