Jump to content
PyroForum.nl

Korte Vragen Topic


User1

Recommended Posts

Het spijt me zeer, maar ik zie weinig verband tussen een opleiding Chemie of CT en pyrotechniek. Pyrotechniek is veel meer gericht op handwerk en het ontwikkelen van technieken. De meeste reacties die hierin voorkomen kun je prima begrijpen met een stuk basiskennis, zoals HAVO/VWO niveau natuurkunde en scheikunde. 'Verder leren' tot pyrotechnicus is er volgens mij niet bij.

Verder is het meeste al gezegt. Ga gewoon doen wat je leuk vind.

Link to comment

Er bestaan wel studie richtingen en banen in nederland met pyrotechniek ingekadert, denk aan het jaarlijks onderzoek van TNO naar consumenten en evenementen vuurwerk. Denk ook aan de industriele toepassingen van expolsieven voor bv snijtechniek. ( weet je mischien wel met platte explosieven en een kopere tussenplaat) Dan hebben we in nedeland ook nog steeds een explosieven opruimingsdienst en research naar- en toepassing van energetische materialen in bv Delft. Maar dit is allemaal universitair niveau en zeker niet als studie richting, maar dus als onderdeel van je studie. Bij defensie kun je ook terrecht als explosieven deskundige en ontwikkeling (breda) enz enz.
Wat je wel moet weten is dat je dan echt niet met reageerbuisjes en met mengen en roeren bezig bent : 90% van je werk doe je op de PC.

Maar als je denkt dat je hier ergens kunt leren om vuurwerk te maken op school, dan heeft de rest gelijk en bestaat dat niet als studie richting.

Tot slot je moet dus zeker niet naar Leiden, maar juist naar TU Delft, of werken en studeren in Rijswijk Klundert Breda enz enz

M.V.G. Jason
http://www.delftintegraal.tudelft.nl/info/...&ArtID=4973
http://www.tno.nl/content.cfm?context=mark...mp;item_id=1233
http://www.global-defence.com/2003/TnoPrins_profile.htm

Edited by Jason
Link to comment

er is enige tijd geleden hetzelfde gevraagd op freakpyromaniaks.
de opleiding is erg veel gedoe en met de (nederlandse) regelgeving ook nog eens erg lastig om van te leven.

veel mensen doen het als een soort van "hobby" naast hun werk.

hier is een linkje van een mooi uitgelegd verhaal mocht je je er toch in interesseren.

http://www.freakpyromaniacs.com/forum/wetg...otechnicus.html

en wat ricardo betrefd, aardige man hoor. kreeg nog een mooi shirt van hem in Spanje tijdens fallas de Valencia.

ik wens je veel succes als je voor de opleiding/cursus gaat.

Edited by chemical cook
Link to comment

Beste mensen,

Ik heb 2 korte vragen betreft een kno3/C rookbom maken.
Zal het verwarmen erg ruiken(ik heb geen problemen met de geur van C :))?

Ik ben bewust dat er altijd brandgevaar is bij dit proces.
Is het wel snugger om dit dus in een gewone keuken te doen ?

Ik woon bij mijn ouders en ik heb nog geen camping gasbrander dus vandaar dat ik het niet zelf kan uit proberen. :)
MVG Dutch Machine.

Link to comment

Hoe kom je er trouwens bij dat dit een rookcompositie is?
Het is dus gewoon zwavelloze BP, lees voortaan verder voordat je zoiets gaat verwarmen...

Ik ben nog verbaasd dat dit goed is af gelopen maar goed!

Link to comment
Hoe kom je er trouwens bij dat dit een rookcompositie is?
Het is dus gewoon zwavelloze BP, lees voortaan verder voordat je zoiets gaat verwarmen...

Ik ben nog verbaasd dat dit goed is af gelopen maar goed!



ik vroeg mij ook al af of hij nou echt C bedoelde. maar ik denk dat hij gewoon suiker bedoelt.

en ja. KNO3/C is niet echt een rook compo.
neem KNO3 en suiker.

en inderdaad buiten fabriceren. draag natuurlijk altijd gezichtsbescherming en handschoenen.
Link to comment

Excuses voor het misverstand.
Ik heb in een vorig topic blijkbaar wat verkeert begrepen en nam aan dat C het symbool voor Suiker was.

sorry sorry

Ik heb net stiekem (ik woon in een woonwijk en me buurvrouw zuurt overal om :)) wat meer gebruikt.
Ik zette er een vernauwing voor een grote buis naar een net was kleinere (goed gespeld?) en het geheel stond op een steen met groeven er in die als zuurstof toevoer functioneerde.
Dit schoot de rook direct de lucht in en er was een mooie paarse vlam van ongeveer 40 cm hoog.
Buurvrouw geen last van de rook en ik gelukkig. :)

Edit: spelling maar ook dit nog:
Ik weet dat een vlam geen goed ding is voor een rookbom en dit zal ik verhelpen met waxinelichtjes bij de gebonden versie.

Edited by Dutch machine
Link to comment

Wat veiliger en beter is dan die troep smelten is 40 suiker 60 Kno3 en 33 parrafine (waxinelichtjes). Eerst maal je de suiker en Kno3 fijn, hoeft opzich niet, maar dan verloopt de reactie net wat sneller, en heb je meer rook.
Je neemt een pannetje (niet moeders beste) en smelt de parrafine erin, dan zet je het vuur af, en gooi je de Kno3 Suikermix erbij, dan goed roeren, en gauw in je casing gieten, dan zet je het ff en de vriezer ofzo tot het hard is, dan boor je een gat door je mix helemaal tot onder in je casing, daar doe je los gemengde Kno3 Suiker in en stampt het een beetje aan, lontje erin, en TADAA, perfecte vuurvrije, hard rokende rookpot.

Link to comment

hey allemaal ik heb ook een korte vraag,
ik was vanavond een pijl aan het afsteken met een 2'' tigertail shell erop.
ging opzich redelijk goed, alleen de vonkenregen van mijn TT bleven zo lang branden dat ze met de wind meewaaiden en ergens weer op de grond terug waaiden.
niet erg gunstig dus.
mijn houtskool was voor het grootste deel airfloat. ook was alles goed gemixt
(het was wel BBQ houtskool)
wat kan ik doen om dit te voorkomen?

Link to comment

Je compo screenen is sowieso wel een goed plan! Zorg er ook voor dat je in ieder geval geen koolstof van minder dan 40 mesh in je compo hebt, vroeger had ik het zelfde probleem zo opgelost!

Link to comment
Guest
This topic is now closed to further replies.
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...