Jump to content
PyroForum.nl

Ouders...


Recommended Posts

Mijn ouders zijn wat dat betreft best realaxt mijn moeder heeft enigzins nog sk kennis maar dacht dat je van KNO3 een HE kunt maken. :)
Mijn vader vind alles best als ik het huis maar niet in de fik zet of opblaas.
Ze zijn het wel over een ding eens: als het maar veilig gebeurt.

Ik laat ze ook regelmatig een van mijn "creaties" zien meestal vinden ze het maar wat mooi.

maae of ze blij zijn met mijn hobby.... :P

Link to comment
  • Replies 206
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • 2 weeks later...

Ik mag geen pyro meer doen tot oud en nieuw. :P
Ik had eindelijk een paar (iets te) mooie vuurpijlen de lucht in geschoten en het entousiast laten zien. (Het begon zeker iets te veel op comercieel vuurwerk te lijken. :D) (Brandtijd 3seconden, geschatte hoogte 150m, pvc huls)
Ze waren bang dat de smerisen er achter kwamen of dat mensen zouden schrikken en dat die de blouwe mannetjes zouden opbellen, dan is het trouwens nog vreemd je mag chems in huis hebben als je maar geen bewijs hebt dat je aan pyro doet, thuis sk experimenten is wel legaal.

Dat van die HE met KNO3 wist ik eerst ook niet heb haar net aan't verstand gebracht dat het niet mogelijk is, nou ja wat niet weet wat niet deerd. ik doe toch niet aan HE vind ik nog te hoog gegrepen wil eerst heel ver komen in de pyro heb pas 2 jaar ervaring.

Link to comment

Off topic, maar..

Ooit gehoord van PNNM ? PotassiumNitrateNitroMethane. Dat is een soort ANNM maar dan met Kaliumnitraat in plaats van Ammoniumnitraat, het was iets minder krachtig maar wel iets gevoeliger (out of my mind).


Van PNNM geloof ik niks. Als het gevoeliger zou zijn, waarom zouden dan nog zoveel mensen hygroscopische ammoniumnitraat gebruiken ipv het bijna net zo goedkope, relatief zuivere KNO3 gebruiken. (in KAS zit nog al die zooi etc. bij zakken KNO3 vrijwel niet)
Link to comment
Ik had eindelijk een paar (iets te) mooie vuurpijlen de lucht in geschoten en het entousiast laten zien. (Het begon zeker iets te veel op comercieel vuurwerk te lijken. ) (Brandtijd 3seconden, geschatte hoogte 150m, pvc huls)

Ik vind het raar dat ze net dan het gaan verbieden. Dit laat toch blijken dat je er serieus mee bezig bent en dus ook veilig etc. Ze zouden het net sneller moeten verbieden als je gewoon wat aan het kloten bent met de stoffen etc. Misschien moet je maar niet alles in je achtertuin afsteken maar ergens een mooie afgelegen det-plek zoeken.


Wat die PNNM discussie betreft, gelieve die hier verder te zetten.
Link to comment

Haha dat doet me aan mijn ouders denken :D.
Bij mij beginnen ze ook na elke geslaagde shell meer en meer me te proberen laten stoppen met mijn hobby :P. Dit ligt er ook aan dat ik 2 weken geleden een batch van 20g NC liet drogen in de oven en dat mijn pa de oven aan stak...
Als ik iets verder wil gaan afsteken dan denken ze direct dat dat betekent dat het gevaarlijker is!

Link to comment
Ik vind het raar dat ze net dan het gaan verbieden. Dit laat toch blijken dat je er serieus mee bezig bent en dus ook veilig etc. Ze zouden het net sneller moeten verbieden als je gewoon wat aan het kloten bent met de stoffen etc. Misschien moet je maar niet alles in je achtertuin afsteken maar ergens een mooie afgelegen det-plek zoeken.


Ja ik heb ze een paar keer aan het verstand geprobeert te brengen dat ik echt wel veilig werk en dit lukte wel. het ging ze er niet om of ik veilig werk maar het feit dat pyro verboden in in NL, en dus daarmee in trouble kan komen
En dat van een afgelegen plek heb ik ook al een paar keer voorgesteld, maar dit vonden ze ook niet goed.
Ze zeiden dat als ze ontdenkten dat als ik nog een keer bezig was ze al mijn chems en tools zouden afpakken. :P

Maarjah het is snel oud en nieuw dus dat word chems bijelkaar te hamsteren, en nieuwe ideën op te doen voor mijn devices.

(p.s. idea's are welcome :D PM me)
Link to comment

Als ik het allemaal zo lees heb ik wel chille ouders. Ik mag alles in huis halen op HE na en moet het wel beperkt houden dus geen shells van 6 inch ofzo. verder moet ik alles in de garage doen en niet op mijn kamer.

p.s. pyrobass mischien is het leuk om iets van grondbloem achtige dingen te maken.

Link to comment
QUOTE(breezer @ Sep 3 2007, 21:21)
p.s. pyrobass mischien is het leuk om iets van grondbloem achtige dingen te maken.


Inderdaad, over vuurwerk dat je op de grond in je eigen tuin af steekt en dat geen geluidsoverlast veroorzaakt kunnen ze weinig te zeiken hebben.


Ja dat is wel zo, maar ik mag me dus tot oud en nieuw alleen theoretisch met pyro bezig houden. :P
anders ben ik zoal ik al eerder zei al mijn tools en chems kwijt. (En mijn ouders kennende pakken ze het echt af.)

btw. die grondbloem is wel een leuk idee, wat voor een sas(sen) kan ik het beste gebruiken gewone standaard kleursassen? Er moet immers wel enigszinds stuwkracht achter zitten, pm me.
(Ik heb wel eens een wat primitive gronbloem gemaakt, hij deed het wel, de sas bestond uit gewone meal.)
Link to comment
  • 3 weeks later...

Hallo allemaal hier op het pyroforum.

Ik ben nieuw hier zoals jullie wel kunnen zien aan mijn postcount. :wink:

Nou zit het zo:

Ik wil heel graag met pyrotechniek beginnen en niet voor de knallen en de explosies en zo. Maar meer voor de werking ervan en natuurlijk de kick van het zelf maken. Natuurlijk is de achterliggende gedachte wee een beetje richting een mooi resultaat maar waarschijnlijk zal ik beginnen met kleine proefjes en testjes.
Nou wil ik dit heel graag maar ik wil het niet gaan geheim houden voor mijn ouders. Dus hoe zou ik het op de beste manier aan hun kunnen vragen/zeggen?

Mijn vader heeft altijd verhalen over hoe hij dat vroeger ook wel niet had gedaan. En hij is denk ik een beetje bang dat ik me niet inhoudt en niet verantwoordelijk en/of veilig zal zijn. Nou wou ik eigenlijk beginnen met de KAS suiker rookbom (waarover ik al een beetje iets heb laten vallen aan mijn ouders). Waarop me moeder reageerde: Niet dit weekend ! toen ik haar een beetje had gerustgesteld dat Pa het vast wel goed zou vinden zei ze dat het dan wel in de herfstvakantie of zo kan als Pa het dan ook echt goed vindt. Nou aan jullie de vraag of jullie me dus kunnen helpen met wat ik tegen hun nu moet zeggen, zodat ik toch goed kan gaan beginnen met deze hobby en ook zonder geheimzinnig te doen de chems en spullen kan gaan verzamelen.

P.S.

Ik ga denk ik alleen maar aan deze hobby beginnen als ik zeker weet dat het mag van mijn ouders want een schuur met blusser en zo. lijkt me toch wat veiliger dan een hoek in mijn slaapkamer en als ik er niet aan bezig ben al het materiaal verstopt achter de computerkast.


MVG

Nash

Link to comment

Mijn plan van aanpak is met kleine proefjes beginnen en steeds groter gaan maken.
Zo verstop ik nooit wat maar zet ik het gewoon in de schuur op de tafel en als ze vragen wat het is leg ik het ook gewoon uit. Het antwoord is dan meestal iets van dat ik maar op moet passen.

Zo heb ik het opgebouwd en nu doen ze nergens meer moeilijk over, ik heb ook nooit een ongeluk gehad, steek nooit wat thuis af en ben nog nooit met bijv. politie in aanraking gekomen.

Als ik nu wat af ga steken zeggen ze dat ik op moet passen en soms gaan mijn ouders zelfs mee... :D
Mijn vader heeft echter een litteken op zijn gezicht (onder zijn snor :P) omdat hij vroeger carbid in bier flesjes ging stoppen en het dan afsluiten zodat het knalt, en daardoor is hij nog wel eens bang dat ik niet oppas.

Veel succes ermee, ik weet dat dit heel irritant kan zijn, -B.

Link to comment

Nou ik heb niet echt het idee dat mijn ouders zo zullen reageren. Ze moeten het denk ik eerst accepteren als hobby voor dat ik ga beginnen of zo. Ook omdat ik mijn broer de schuur moet laten vrijmaken.
Ik gebruikte het namelijk voorheen als soldeer plekje en het is eigenlijk gewoon een klein stuk bureau ruimte en een paar planken.
Ik kan het wel zo in gaan richten dat ik me eigen afdeling heb op de planken zeg maar. maar op moment staat alles vol met brommer spul van me broer. Me ouders komen nooit in de schuur behalve als ze een fiets moeten hebben dus... niet echt een optie.

iig bedankt voor het antwoord

mvg

Nash

Link to comment

Toen ik net begonnen was had ik ook alles op mijn kamer staan, dus toen kwam ik een keer thuis van school en alles was weg. Gelukkig had ik niet meer dan KNO3 en wat zwavel maar ook heel wat stars zijn verdwenen. Toen ik vroeg waarom ze dat hadden gedaan was het antwoord dat het niet goed was voor mijn gezondheid al die poeders (wat ook zeker waar is).

Toen heb ik alles naar de schuur verplaatst en dat is prima. :P

Btw Nash123, stel je even voor in het ik ben topic als je wilt.

-B.

Link to comment

Hoe ik begonnen ben? nou ik heb als eerste kno3 in huis gehaald (stiekem) ook was ik al jaren druk bezig met vuurwerk gewoon met oud en nieuw dus. Daarna heb ik kleine proefjes gedaan met kno3/C dit bleek na een korte tijd al helemaal niks te zijn je kon er niks mee. Ondertussen hadden me ouders me al wel door dat ik kleine dingen in de brand stak enzo, ze hadden er echter geen problemen mee.
Later heb ik meer dingen in huis gehaald zoals zwavel en magnesium vooral met het laatste was me vader erg onder de indruk van de enorme flits die kno3/Mg maakte en zo ben ik verder gegroeit in de pyro wereld.
En nu mag ik bijna alles zolang ik maar in de schuur werk en tot een bepaald iets houw dus geen 5 inch shells ofzo.

Link to comment

Nou heb ik nog geen KNO3 (of andere chem) in huis gehaald omdat het ten eerste heel duur is bij mijn apotheek en geen andere bron kan bedenken (behalve dan kunstmest).

En ik zit er nu aan te denken om gewoon tegen mijn ouders te zeggen ( volgende week of zo als me ma vergeten is dat ik rookbom wou maken :P ) dat ik scheikunde heel leuk vindt en dat ik wel eens proefjes zelf wil gaan doen in de schuur of zo. Waarschijnlijk zullen ze dan zeggen koop dan eerst eens een scheikunde doos, wat geen probleem is aangezien ik dan ook gelijk al wat glaswerk enzo heb.

En misschien is mijn scheikunde leraar ook nog wel een bron voor wat chems alhoewel ik meer kans had gehad bij de vorige van vorig jaar.

Link to comment

Inderdaad rustig opbouwen...
Paar jaartjes geleden ooit eens wat crêpe-nitraten van iemand gekocht, jaar daarna een heel pakje, daarna 2 pakjes Thumping Thunder + strijkers + lawinepijl + rookbom + carbid schieten in de woonwijk.
(ok; die laatste stap was misschien iets te groot :D )

En je ouders echt nooit tegenspreken of ergens over doorzeuren!
Je kan ook altijd dingen noemen die "gevaarlijker zijn dan hetgene wat jij op dat moment aan het produceren bent". En vergeet vooral niet te vermelden dat 't veilig is, als je er maar goed mee om gaat.
(wat jijzelf natuurlijk doet).

EDIT:
bovenstaande tekst typte ik toen bovenstaand bericht nog niet was gepost :P

Link to comment

Als ik er met mijn ouders over heb gehad denk ik, dat ik ga beginnen met elke proef die in die scheikunde doos staat te doen. Daarna ga ik dan zelf proefjes verzinnen en geleidelijk meer naar de green powder, meal powder en flash en wat ik nog tegenkom op de weg er naartoe :P.

Maar die kas suiker rookbom wordt een must dit jaar op oud en nieuw daarvan weerhoudt niemand me dit jaar. :grin:

Ik vindt die kas suiker rookbom trouwens ook meer een beetje K3wl dan echt scheikundig. Bijv. flash maak je dan helemaal zelf weet je en ga je testen en proberen naar de compositie die jij het best vindt. Bij die rookbom gaat het meer om de rookbom dan om het proces. Maar dit is mijn mening :D

mvg

Nash

Link to comment

KAS-Suikers zou je inderdaad een beetje K3wl kunnen noemen, maar voor veel leden is het een soort opstapje naar het echte werk, omdat je toch je af gaat vragen hoe het precies komt dat een zo'n rookbom werkt bijvoorbeeld. Overigens vind ik flash minstens net zo K3wl: Het blijft een kwestie van pakken en kwakken, maar dan met grote voorzichtigheid.
Wat lichtkogels maken met iets als D1 is ook betrekkelijk eenvoudig en met bereikbare stofen, maar toch geeft dat het "Ik heb iets bereikt" gevoel veel meer als eerste project is dan wat flash, bovendien is D1 één van de weinige dingen die de gemiddelde ouder nog kan waarderen. :P

Link to comment

Nou zit ik hier te zoeken naar topic of video van D1 alleen de zoek pakt het niet dus, staat dit nog ergens voor of zo ? Zodat ik daarop kan zoeken ?

Nash


EDIT://

Nou heb ik wat filmpjes gevonden, en ik weet zeker dat als ik me zoiets op de proppen kwam mijn ouders het prachtig zouden vinden, en knap dat ik het zelf heb gemaakt. Nu kan ik echt niet meer wachten om aan hun te vragen of deze hobby goed is...

Link to comment

Gewoon naar je ouders gaan op een tijdstip bijvooreeld laat in de avond gezellig achter de tv, en dan een beetje praten en dan na een kwartier ofzo beginnen over vuurwerk(maken). Ook inderdaad nooit je ouders tegenspreken op een brutale toon. Wat je wel kan doen als het het niet mag echt laten blijken dat je het heel erg vind. Waarschijnlijk zal je moeder dit zeggen: Ik zal het nog eens met je vader daarover hebben.

Link to comment

Ja aan zoiets zat ik ook te denken. En anders gewoon weer even oude verhalen ophalen van mijn vader, zodat hij een tijd leuke verhalen verteld over wat hij vroeger pyrotechnisch heeft gedaan. En dan zeggen dat ik dat ik ook wel eens wil gaan doen. Maar dan wel heel veilig en zo en dat ik daarvoor wel de schuur voor zou willen gebruiken;)

Nash

Link to comment

Ik zou voordat je dit alles gaat vertellen en vragen eerst zorgen dat je er echt al iets vanaf weet. Dus beginnen met een hoop lezen en leren op het forum of elders. Als je dan aan de slag gaat en je ouders zien je bezig, dan zullen ze zien dat je je best doet om verantwoord bezig te zijn. Ik weet hoe ik lang geleden, toen ik net begonnen was, bezig was en das gewoon niet om aan te zien voor je ouders :D Als je verstandig over komt, heb je zoizo meer kans :P
Suc6 ermee!

Link to comment

×
×
  • Create New...