Jump to content
PyroForum.nl

Kogel/star-molen


Boemsel

Recommended Posts

Jub jullie hadden gelijk. Die knex Setting was het niet helemaal. :huh:

Na het slopen van mijn vriendins ventilator en een paar uurtjes klussen is:
Hier mijn nieuwe Star/Kogel-molen :o


Deze ventilator is in de zomer gekocht bij de action voor een +/- 15 euri en heeft een 35w motor en is als extra bonus knap stil.

Mijn eerste idee was om er alleen een kogelmolen van te maken.
Maar ik kwam er achter dat waardoor de ventiloter van links naar rechts gaat er een mooie transmisse opgezit en ik heb daar direct een afwasbak van de blokker van 2 euri opgezet.

Hellaas brak hij bij de laatste gaatje dus van daar het ducktap.

Natuurlijk kan ik ze ook afzonderlijk gebruiken door het ellestiekje van de kogel molen eraf tehalen of door het pintje uit tetrekken van de links naar rechts beweging.

Wat vinden jullie ervan?
Ik sta open voor commantaar! :D

Vriendelijke Groeten,

Boemsel

ps: hellaas kan ik het filmpje niet uploaden (te groot) zal zo een nieuwe maken.

Link to comment
  • Replies 216
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ja maar ik dacht dit is het beide want er is ook een star roller topic daar had hij ook bij gekunt...

Het is een plastic asje waar ik een houten plaatje op geschroeft/lijmt.
En daar op heb ik de afwasbak van de blokker op geschroeft.
De afwas bak nog wel even geschuurd, want ik had gelezen dat ze anders niet lekker rolden.

Hier is het filmpje!(sorry voor de slechte kwaliteit.)

Video0006.3gp

Groeten

Boemsel

Link to comment
Beter dat je hem van je vriendin gepikt heb, wordt ze lekker heet van :o

heb je het balmill gedeelte al getest?, het lijkt me dat er wat meer elastiekjes opmoeten, en dat die motor snel overhit raakt?


Als de elastiekjes knappen doe ik er gewoon nieuwe op.

Het is moeilijk te zien maar ik heb met stevig aluminium folie en een beetje ducktap een soort van klein propellortje gemaakt die de motor cool houd.

Groeten,

Boemsel
Link to comment

Ziet er netjes uit hoor :o .

Ik gebruik ook nog elastiekjes voor mij nieuwe ballmill, het enige probleem is dat ze constand om het kwartier breken. (Ik moet dus spoedig opzoek naar een goede degelijke drijfriem, veel te willen doen, weinig tijd:P)

Voor de koeling zou ik alleen wel een iets betere ventilator gebruiken als je motor te heet wordt kan je brand krijgen, borstelloze motoren hebben als nadeel dat ze sneller warmte ontwikkelen, een PC fan werkt perfect als koeling. :huh:

Link to comment

Hee ik vindt het weer een prachtig apparaat. Maar de combi kogelmolen / star molen is niet nieuw natuurlijk, ik ken wel meer members die met dezelfde motor zowel een kogelmolen als en sterrenmolen aansturen. Of chinezen die met 1 motor van alles aansturen, volgens mij staat dat filmpje ook hier op het forum ergens.
Maar nog maals ik vindt het een leuk ding. Maar wat stijntje zegt, als dit de hoogste snelheid is kost het je wel een hoop uur extra per batch. Kleinigheidjes zullen we maar zeggen.

Tip voor aandrijf riem... deze kun je ook zelf maken van bv binnenband van auto of fiets , je knipt een reep af en dan 5 cm te lang bv , vervolgens schuur je aan beide uiteinden 5 cm tot de helft van de dikte weg ( ene kant boven andere kant onderzijde) en lijm je die stukken aan elkaar. Als het goed is heb je dan een stevige riem zonder verdikking. Maar wat tand wieletjes en een ketting is beter en kun je met de overbrenging ook elke gewenste snelheid verkrijgen.

Tot slot , ik dacht dat die ventilator motortjes juist helemaal geen kracht konden leveren , alleen snelheid.

Nou hobby ze met zin , zou ik zegen.
Jason

Link to comment
binnenband van auto

Volgens mij bestaat dit al heel lang niet meer. ;)

O en hoe was jij van plan rubber te lijmen? Er komt aardig wat kracht op te staan namelijk.
Tot slot , ik dacht dat die ventilator motortjes juist helemaal geen kracht konden leveren , alleen snelheid.

Ja, motortjes maar motoren uit grotere ventilatoren wel, overigens kan je snelheid omzetten in kracht via enkele omschakelingen.
Je gaat immers nooit de as van je motor direct in je trommel steken, of wel? Edited by Hardcore Bob
Link to comment

Nu er weer een beetje leven in dit topic zit, wil ik even zeggen dat rotzooien met elastiekjes en binnenbanden echt waardeloos is. Zoek even goed rond en je hebt zo een goede aandrijfriem gevonden. I.c.m. een pulley ben je helemaal zeker van een goede overbrenging. Wij kunnen onze ballmills rustig uren laten draaien hoor, zonder enige problemen.

Link to comment
Nu er weer een beetje leven in dit topic zit, wil ik even zeggen dat rotzooien met elastiekjes en binnenbanden echt waardeloos is. Zoek even goed rond en je hebt zo een goede aandrijfriem gevonden. I.c.m. een pulley ben je helemaal zeker van een goede overbrenging. Wij kunnen onze ballmills rustig uren laten draaien hoor, zonder enige problemen.


Ik heb een doosje van 30 elestiekjes gekocht en doe er 1 keer in de 24 uur draaien 2 ellestiekjes op.
Alleen van de motor naar de eerste aandrijfstang die van de aandrijfstang naar de aandrijfstang is nog nooit vervangen.

En ik heb er nu toch al zon 100 uur laten draaien.

Groeten

Boemsel
Link to comment
Het is me nog nooit gelukt om een volle trommel met een huis tuin keuken elastiekje rond te draaien.. ;) Hoeveel weegt je volle trommel? Hier een kilo of 3 inc lood en 200g sas.

Onze eerste ballmill kon genoeg hebben, maar ook met elastiekjes geprobeerd. Deze gingen ongeveer 10 minuten mee, toen onze 10kg(all inclusive) wegende trommel erop draaide :P . Toch maar even aangepast en nu op pulley's met v-snaar werkt het 100%. Edited by xxxjanusxxx
Link to comment
  • 1 month later...

Eerder in dit topic werd er gezegd dat er al een kogelmolen topic was. Dit was er een maand geleden inderdaad nog wel. Deze is verdwenen tijdens een opruimactie ofzo?

In elk geval. Ik heb zomaar een idee, ik ben benieuwd naar mensen die ervaringen hebben. Wij hebben een koffiemolen staan. Dit is een soort kleine blender waarin hele koffiebonen kunnen worden vermalen tot snelfiltermaling. Echter, wij maken hier ook poedersuiker van. Nu is suiker ook niet erg 'hard', maar de poedersuiker die je ermee kan maken is zeker airfloat. Zou dit een interessant geval zijn om bijvoorbeeld houtskool mee fijn te krijgen? Ik geef toe dat het erg kleine batches zijn die je hier per keer mee kan maken, maar daar staat tegenover dat het volgens mijn inschattingen ook redelijk snel te verwerven is.

Goed, ik ben nog bezig met een belachelijk lompe kogelmolen, dus wat dat betreft zal ik de koffiemolen niet nodig hebben, maar gewoon voor het idee?

Link to comment

Het is al langer bekend dat je een koffiemolen kan gebruiken om je houtskool fijn te krijgen. Dit is normaal niet zo fijn als met een kogelmolen, maar het kan handig zijn voor mensen zonder kogelmolen, of gewoon als snelle oplossing.
Je mag in geen geval composities hiermee malen. Door de metalen onderdelen kunnen vonken voorkomen.

Link to comment

Ja, dat had ik natuurlijk ook in m'n achterhoofd. Alhoewel, die mesjes komen geenszins tegen elkaar aan, dus de wrijving zal puur moeten optreden door de chems die langs de mesjes wrijven. Je kunt je afvragen of daardoor een spanningsverschil zal ontstaan. En dan heb je nog de vraag of zo'n apparaat wellicht voldoende geaard is om zo'n vonk überhaupt te laten overslaan. Maar inderdaad, losse chems is altijd wel te doen. Geinig!

Link to comment
  • 1 month later...

Ik ben nu bezig een kogelmolen te maken en vroeg mij af wat zo ongeveer de beste snelheid is voor zo'n ding.
- Als cilinder heb ik een 1 liter verfblik.
- Mijn media heb ik nog niet allemaal bij elkaar, maar ik heb al een paar kogellager kogels 8-12 mm.
- Verder heb ik in gedachten om kunststof lagerblokjes te gebruiken met ongeveer 10 mm asjes er in.

Het is al een wat ouder topic maar hoop toch dat er nog iemand is die mijn vraag leest, en hopelijk weet te beantwoorden.

Link to comment

Ten eerste denk ik dat de combinatie tussen de media en de trommelwand vooral een klankkast ipv een kogelmolen gaan opleveren. :lol:
Je zou daarom kunststof of PVC kunnen gebruiken als trommel of anders de trommel kunnen isoleren. Het compartiment met de trommel van mijn kogelmolen zit in een houten kistje met deksel, waarbij je eigenlijk praktisch niets meer hoort als je het deksel sluit.

1 tot 3 RPS is globaal de werksnelheid , maar dit hangt ook weer af van je trommeldiameter en media.

Link to comment

Het aantal rpm varieert nogal zolang de media in de cilinder niet centrifugeert is het goed. Als maatstaaf word ook wel 60/90 rpm als goede snelheid gegeven. Maar dit is al echt vaak op het forum te lezen.

Ik weet niet wat je rpm is van je motor. Maar voor het gemak is het slim om je cilinder af te stellen op de rpm van je elektromotor. En niet de as.

edit: lol ik moet echt een typecursus nemen, ik ga veels te sloom.

Edited by redox
Link to comment

Ik weet niet hoeveel rpm mijn motor is, hoe kun je daar achter komen?
Hij maakt inderdaad veel lawaai denk ik maar zo'n houten kistje is een oplossing.
Ik dacht altijd dat een PVC/kunststof cilinder statisch kon worden, wat volgens mij niet goed is.

Ik weet dat stalen media kunnen vonken, maar dit is mijn eerste kogelmolen en kogellager kogels zijn het makkelijkst te krijgen.
Ik zoek op internet nog wel eens een keer loden of zo, maar met stalen kun je wel aluminiumpoeder maken.

Oh ja, ik stel niets af aan de assen hoor, de lagerblokjes en de assen zijn van me pa's werk en horen zo ongeveer bij mekaar.
En om grip te krijgen schuif ik denk ik gewoon een stukje slang van het een of het ander strak om de assen heen.

Edited by pindabrein
Link to comment

Ik ben nu bezig met het maken van een kogelmolen. Nu weet ik alleen niet wat een geschikte motor is. Ik heb deze motor gevonden zou die geschikt zijn?

ventilator motor 34 watt

ventilator motor 34 watt
Ref: W5-31215 UNIVERSAL
34 Watt effective output
130 Watt power consumption
0.85 A
1300rpm
Max. fan R300mm

Link to comment

@ Pindabrein: Besef wel dat je nat moet gaan millen met stalen media en als trommel zou ik zeker PVC nemen, want blik houd het niet lang vol lijkt me.
@ Midge: Ik denk niet dat je er veel kracht uit haalt, hoe groot ben je van plan te gaan bouwen dan? Anders zou ik toch op zoek gaan naar een wasmachine motor met aanloopcondensator. Marktplaats is hier heel gewillig in :lol: .

Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...