Jump to content
PyroForum.nl

Jongeman (18) Verliest Handen Dmv Acetonperoxide (ap)


Guest

Recommended Posts

Handen jongeman afgerukt door zelfgemaakte bom
Een 18-jarige jongen is gisteravond zwaargewond geraakt in Luik toen een zelfgemaakte bom ontplofte. Hij werd met zware brandwonden achtergelaten voor een ziekenhuis in Luik.

Achtergelaten
Beide handen van het slachtoffer zijn bijna helemaal afgerukt. De jongen is zes vingers kwijt en heeft brandwonden in het gezicht. Hij werd zo achtergelaten voor het ziekenhuis. De personen die dat deden, namen onmiddellijk daarna de benen. Intussen is het slachtoffer geopereerd. De kans is groot dat hij beide handen niet meer zal kunnen gebruiken.

Acetonperoxide
Volgens de politie raakte de jongeman zwaargewond toen een zelfgemaakte bom ontplofte. Het springtuig bestond voornamelijk uit acetonperoxide.

Evacuatie
De politie, de brandweer en de terrorismecel van de Brusselse politie begaven zich naar de woning van de jongen, niet ver van de plaats waar de bom ontplofte. Om het appartement van het slachtoffer te kunnen doorzoeken, moest een vijftigtal mensen geëvacueerd worden. Er werd een veiligheidszone van een honderdtal meter ingesteld.

Zoektocht verstoord
De politie vond enkele gevaarlijke producten die gebruikt worden om bommen te maken van het type dat de jongen met zijn vrienden in mekaar had gestoken. Een vijftigtal jongeren kwam de zoektocht van de politie verstoren. Enkele van hen werden meegenomen naar het politiecommissariaat van Luik.

Volgens vrienden van het slachtoffer was er met het maken van de bom geen enkel politiek doel gemoeid. (belga/lb)

Bron: http://demorgen.be/dm/nl/989/Binnenland/ar...aakte-bom.dhtml

Ik hoop dat dit voor alle k3wls een duidelijk signaal is dat weer maar eens aangeeft dat je jezelf niet moet bezighouden met dingen zoals AP. De klap en/of druk die er vanaf komt is het allemaal niet waart als je ziet wat het teweeg kan brengen! Laat dit duidelijk zijn voor iedereen! Edited by Guest
Link to comment

Ja, dat is nu triestig hé. Dat is de redene dat ik mezelfbeloofd heb nooit Ap te maken. Lijkt me wel dat die jongeren een beetje marginaal zijn niet? Politie onderzoek verstoren enzo.

Hoezo een bom maken zonder politieke bijbedoelingen :huh: haha.

Edited by danny db
Link to comment

Ik voel erg mee met die jongen en z'n familie.
Maar laat iedereen hier toch een duidelijke les uit trekken, AP is geen verantwoorde HE om mee te werken, niet vermengd met AN, niet in detonator-hoeveelheden, niet in putty, gewoon niet.

Uit Fedoroff:

Friction sensitivity. Extremely sensitive.
Note: Results of impact sensitivity tests show that acetone triperoxide is one of the most sensitive explosives known.

Amen. Edited by Treelover
Link to comment

Nou ja, dat is een goede reden om dat nooit (meer) te gaan maken. Het moet wel een flinke lading geweest zijn, gezien de verwondingen.

Wel een beetje lullig van zijn vrienden dat die hem zo even bij het ziekenhuis dumpen, en er vandoor gaan. Lekkere vrienden heb je dan.

Link to comment

Ik ga niet zeggen ''wat een debiel etc '' heb vroeger zelf ook met AP gewerkt. Deze jongen moest er alleen op een brute manier achter komen waarom AP gewoonweg té gevaarlijk is om mee te werken. 100 x goed en 1 x fout.. Verder is 10 gram al genoeg om je handen ermee af te blazen. Ligt er aan hoe het is gebeurd natuurlijk. Ik kan me niet voorstellen om vanaf 18-jarige leeftijd zonder handen verder te moeten. Hij zal een hele zware tijd voor de boeg hebben. Laat dit een waarschuwing zijn voor alle mensen die met AP willen knalluhh.. zeker met oud&nieuw in het vooruitzicht, tis het risico gewoon niet waard.

Edited by Snooby
Link to comment

Mensen houdt het toch gewoon bij flash of stabielerem HE's, maar please niet AP echt rotspul. Trouwens meestal als ik dit soort dingen lees komt het door AP dus het zegt blijkbaar meer dan genoeg of niet dan?
Maar helaas kon deze jongen het niet laten en BAM! hand eraf, zonde maar eigen schuld.

Edited by breezer
Link to comment

Misschien dat iemand hier wat foto's van een jongen (man?) op APC - die nota bene met brandwerende pakken werkt en een 'pyrovergunning' had - zou moeten bekijken, die door een haast onmogelijke factor met wat flash ook twee tot dat moment uitstekend functionerende handen verknoeide, alvorens flash als goed alternatief te bestempelen.
Deze onbekende hoeveelheid AP in flash zal ook zat zijn geweest om geen handje meer over te houden om dag met je handje te zeggen en flash kan in vrijwel iedere variant ook zo onvoorspelbaar als de neten zijn.


Anyway, als je AP maakt, prima. Ga je gang, zolang het een minieme 'om het maken' hoeveelheid is. Wanneer je met genoeg AP maakt om je handen eraf te blazen zou je het bijna verdiend hebben... Lullig voor de jongen, dat wel. Hetzij door de gruwelijke aard van het ongeval, anders niet.

Link to comment
Misschien dat iemand hier wat foto's van een jongen (man?) op APC - die nota bene met brandwerende pakken werkt en een 'pyrovergunning' had - zou moeten bekijken, die door een haast onmogelijke factor met wat flash ook twee tot dat moment uitstekend functionerende handen verknoeide, alvorens flash als goed alternatief te bestempelen.
Deze onbekende hoeveelheid AP in flash zal ook zat zijn geweest om geen handje meer over te houden om dag met je handje te zeggen en flash kan in vrijwel iedere variant ook zo onvoorspelbaar als de neten zijn.
Anyway, als je AP maakt, prima. Ga je gang, zolang het een minieme 'om het maken' hoeveelheid is. Wanneer je met genoeg AP maakt om je handen eraf te blazen zou je het bijna verdiend hebben... Lullig voor de jongen, dat wel. Hetzij door de gruwelijke aard van het ongeval, anders niet.


Oftewel jij wilt beweren dat flash net gevaarlijk is als AP? No way! Flash is veel strabieler dan AP maak de kat maar wijs dat flash net zo gevaarlijk is als AP.
Link to comment

Hij zegt niks over stabiliteit, hij zegt dat dezelfde hoeveelheid flash (als ap) dezelfde schade aan kan richten. (KAN!) Flash is ook gevaarlijk! Daar kunnen net zo goed ongelukken mee gebeuren!

[edit] Owja, en wat betreft die gozer: Had hij maar niet zo stom moeten zijn als veel members op dit forum. Het kan iedereen overkomen.

Edited by Mr.Paplu
Link to comment

Zoals je op die foto ziet die Leander gepost heeft is je hele hand kapot (komt waarschijnlijk niet door AP).
Maar het gekke vind ik altijd; hoe kan je in vredesnaam een bom maken met een normale visco, dan toch nog in 1 sec laten klappen, ben je dan stom of niet?

EDIT: Dat zal bij deze jongeman wel niet het geval zijn aangezien het AP is en wel door een andere oorzaak tot explosie is gekomen.

Edited by breezer
Link to comment

Ach. Ik en van mening dat AP mits goed gemaakt veilig behandeld kan worden. Natuurlijk niet in kilo hoeveelheden, maar grammen zijn prima te bewaren, mits in een container die geen schrapnel kan geven. En heel weinig bij elkaar.

Ik maak het zo, ik heb er geen problemen mee. En over flash, Chloraat Zwavel flash zit op hetzelfde nivo, maar is net iets stabieler. Het scheelt echter niet veel in "onvoorspelbaarheid".

Kees.

OHJA, Breezer, THERE IS NO SUCH THING AS A SUDDEN EXPLOSION. Er is altijd een reden voor.

Edited by Keesthemad
Link to comment

Het is jammer voor hem, maar inderdaad ook voor ons. Zulke mensen die niet oppassen, en gevaarlijk doen zorgen ervoor dat vele mensen die er weinig tot niks vanaf weten, zo'n jongen en anderen, die er wel veilig mee omdaag, over een kam scheren. Hierdoor kan het zo zijn dat er inderdad teeds meer wordt verboden, steeds voorzichtiger wordt gedaan alleen omdat zo'n (ik zou bijna willen zeggen imbiciel, maar de omstandigheden zijn niet vernoemd) ongelukkige gewoon niet weet hoe je met zoiets om moet gan, de ervaring nog niet heeft en er toch aan begint. Doe ik ook niet.

En zoals eerder al gezegd, zijn 'vrienden' zijn nog vele malen erger. Want deze jongen maakt een fout, maar zij laten hem in de steek. En daar hoor je later veel minder over terug.

Link to comment

Hee JONgens,
Kennen wij die gast uit waalwijk ,die gisteren 27 december is overleden.
Was 31 jaar en in zijn schuur vuurwerk aan het maken , tenminste dat neem ik aan , hij was in elk geval bezig met vuurwerk . En is overleden .. Heftig zeg.

Ik nu 25 jaar zonder al te grote beschadegingen ...Thank YOu God of the pyrofanatic.

Jason

Edited by Jason
Link to comment
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...